Citat:
Ursprungligen postat av
Mrsharpangel
Biltema gör inga egna oljor utan dom kommer från någon större tillverkare statoil har jag för mig att det var förut.
Citat:
Ursprungligen postat av
elektronikfreak
Det har varit Statoil tidigare men nu ryktas det om att det är Castrol som levererar Biltemas helsyntetmotoroljor. Men ingen har väl hitintills lyckas få det bekräftat eftersom Biltema själva inte yppar ett ljud om ursprunget.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lian.Vendl
Det är nån rebrandad olja från större tillverkare så detta påstående är jag tveksam till.
Citat:
Ursprungligen postat av
AttansNedrans
Köpte under 15 år Biltemas billigaste motorolja till min gamla Toyota avensis 01:a. Inga problem, bilen rullar än.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mrsharpangel
Många av biltemas saker är rebrand så att säga det är en annan tillverkare men man sätter biltemas märke på produkten. Öppna en fabrik för att göra egen olja är så klart inte lönsamt för biltema utan man köper stora mängder märkes olja. Vem den igenkliga tillverkaren är är så klart en jätte hemlighet. Om det kom fram skulle tillverkaren få problem och sälja sin lika olja dubbelt så dyrt i alla andra butiker. Gäller många andra saker dom har ochså. Biltema tillverkar inga egna saker utan man köper in i stora mängder.
Nej Nej Nej.
Vissa myter verkar vara mer seglivade än religion.
Biltema köper billigaste skit de kan hitta på spotmarknaden sedan mer än 10 år tillbaka.
Före 2007 så var det till till viss del Statoil. Dock inte samma recept som Statoil sålde under eget namn. Men Basoljan var förmodligen samma.
(Observera dock är det viktigaste och det som kostar mest tillsatserna).
Så folk som säger att Biltemas olja är bra, vet för det första inte ens vad det är som är bra.
Det kan ju vara olika varenda gång de köper.
På spotmarknaden finns mycket skräp, och mycket pirat. Det är inblandat polymerer för att få upp tjockleken. Man späder upp skitbatcher för att komma upp till nästa klass minimumnivå, för att få mer betalt för dåliga batcher mm.
OCH i många många fall så klarar inte oljorna kvalitetsnivåerna de garanterar. Och klarar de gränserna så kan man nog förutsätta att andelen nödvändiga tillsatser är minimalt.
Sägnerna om att oljorna är ombrandade Mobil 1 flaskor.
Eller att de stora bolagen inte vill att de säljer på egen varumärke för att Biltema köper så stora volymer och har rabatt mm mm.
Det är GARANTERAT Biltema som sprider dessa myter.