Citat:
Ursprungligen postat av
sno
[/spoiler]
En pastor som inleder en sexuell relation med sin granne som hon själv har vigt tidigare, har förlorat förtroendet inför inför sin församling. Det behövs inte mer bevis för det. Det finns inget sätt hur den pastorn skulle kunna predika för församlingsmedlemmar eller ge dem ”själavård”.
Jag hävdar att den sortens gränslöst beteende inte räknas till det normala. Det är inte välanpassat och det går stick i stäv med tron.
Hon kan dock även i fortsättningen syssla med geocachning, ha vänner och sporta, men hon måste givetvis syssla med något annat till sin yrkesutövning.
Du och likasinnade vill gärna se henne som ett ”offer” bara pga könen. För mig är hon en människa som valde sin väg och råkade illa ut, eftersom hon struntade i konsekvenserna. Man kunde inte veta att det hela skulle sluta med ett mord. Men med säkerhet visste man att det hela skulle sluta illa. Hur illa – det hade inte ens de vänner som avrådde henne någon aning om.
Kanske du vet hur det förhöll sig med L*enas pastorstjänst och förhållandet med SD?
Så du tror att hennes liv avslutades pga av att hon hade ett förhållande med SD och var pastor?
Nä, jag tror varken L*ena eller vännerna fattade att det var så allvarligt som det var. Och att det inget har att göra med hennes prästerskap.
Jag tror däremot att SD under en period haft illasinnade tankar, mycket illasinnade tankar om LW. Och de tankar han hade, de var mycket allvarliga.
Och att L*ena blev ett offer, ja ett offer, för illasinnade tankar som inte hade med hennes prästerskap för fem lingon att göra.
Om han hade tyckt det, varför var han själv otrogen mot HD i sex långa år?
Citat:
Ursprungligen postat av
Blessedfruit
Har du någon källa på antagandet att L*na slutade som pastor på grund av skuld? Det tror jag att jag hade känt till, om det var så. Att hon slutade som pastor har inte med mordet att göra, inte med hennes relation till SD heller.
Citat:
Ursprungligen postat av
Blessedfruit
Jag har skrivit lite om det förut, minns inte vad nu. Jag tycker faktiskt att det är off topic. Har svårt att minnas årtal och orkar inte leta i alla konversationer. Bara tro mig. Det har inte med mordet att göra. Hon hade det slitigt i sin tjänst. Tröttnade typ och upptäckte jobbet med ungdomar. Hon gillade att jobba med unga. Hon gillade det helt enkelt mer än att jobba som pastor. Lite slarvigt uttryckt, men typ så.
Citat:
Ursprungligen postat av
Blessedfruit
Men det blir fel i kronologin. Det är off topic.
Absolut att hon skulle ha fått svårt att vara pastor om förhållandet med SD hade sammanfallit med en församlingstjänst. Sånt funkar inte. Tror inte att detta ingick i hennes överväganden dock.
Har inte ämnet om L*nas moraliska förkastlighet nått vägs ände snart? Känns ganska genomtuggat nu?