• 1
  • 2
2019-11-10, 12:48
Medlem
Jag har fått ischias pga diskbråck i ländryggen och jag står verkligen inte ut mer. Har så jävla ont. Kan inte stå utan att det gör ont. Har jag duschat tex så gör benet fruktansvärt ont efter när jag lägger mig i sängen. Gråter av smärta vissa dagar. Utmanade smärtan för att handla för några veckor sedan, var nära och spy, svimma och blev kritvit i ansiktet, så intensiv är smärtan.

Jag kan inte laga mat, inte diska, inte handla. Ingenting. Jag bor själv men får hjälp av närstående med allt. Jag hatar egentligen att be om hjälp, vet att min närstående har mycket själv på jobbet och privat så jag känner mig som en börda.

Det börjar ta mer och mer på psyket. Jag älskar jul och är rädd att jag inte blir frisk innan 1a advent, flyttat till en större lägenhet så längtade efter att få inreda mm.
Smärtan förstörde hela min flytt. Behöver ny tvbänk men kan inte ens gå i affärer och kolla liksom.

Har fått tramadol för smärtan, 50mg 2 gånger om dagen. Vet inte om det är väldigt låg dos? Läkaren är rädd jag ska bli beroende och att jag är för ung typ.
Äter andra mediciner också, vet inte om det kan göra att tramadolen värkar mindre än den borde.

Varit sjukskiven i 1 månad och blir 1 månad till nu.
Jag orkar inte med smärtan.

Någon som har något tips? Någon övning som är bra?
Borde man gå till en naprapat som knäcker något?
Någon medicin som hjälpt?
Bör man ha värme? Kyla?
Jag ska inte sitta och sånt då diskbråcket trycks ihop och inflamationen ökar utan ska ligga ner. Men är det verkligen bra att bara ligga ner?

Uppskattar alla tips.
Tack på förhand!
Senast redigerad av RemindMeToForget 2019-11-10 kl. 12:53.
Citera
2019-11-10, 13:05
Medlem
Starobrnos avatar
Smärtan går över en dag, när diskbråcket gått tillbaka och inte längre retar nerverna.

Jag tror det är bra att sträcka ut ryggraden. Det är ju pga hoptryckning eländet startar. Jag jobbade lite men låg på rygg i sängen mest, ingen medicin. Sedan var jag hyggligt kry och drog iväg till andra sidan jorden på äventyr, fick tillbaka eländet efter lång resa, smärtstillande hjälpte inte ett smack, träffade dr och ordinerades blygsam Gabapentin-medicinering. Tog mig hem med möda, träffade svensk dr som tredubblade Gabapentinen, och efter nån månad var jag på bättringsvägen.
Citera
2019-11-10, 13:17
Medlem
tryggtochbras avatar
Tramadol är rätt meningslöst, liksom de flesta smärtlindrande när du har diskbråck. Nerven kläms mekaniskt av bråcket och sannolikt även av en inflammatorisk svullnad till följd av bråcket. Klart man kan kröka ner sig så man knappt vet vad man heter och då känns allting bättre men det ”hjälper” inte direkt mot smärtan. Antiinflammatoriska läkemedel kan hjälpa något mot svullnaden och retningen kring nerven och lindra lite. Gabapentin, som Starobrno nämnde kan också hjälpa mot nervsmärtan men främst är det tiden som är din vän.

Gå till en sjukgymnast som är bra på diskbråck och låt den göra en kontroll av din funktion och rekommendera lite övningar som du kan göra. Finns en del som främst stärker den stabiliserande muskulaturen och andra som eventuellt kan hjälpa till att pressa tillbaka bråcket men egentligen oklart hur väl de fungerar. De gör det antagligen inte sämre i vart fall. Kombinera annars vila med lätt aktivitet som att promenera. Stå gärna istället för att sitta när du kan och när du vilar så ligg ner. Undvik, givetvis, att böja och vrida på ryggen samtidigt. Kan även prova med värme eller kyla över ländryggen.

Personligen skulle jag undvika preparat som tramadol, morfin och liknande. Prova en kombination av paracetamol och NSAID, typ alvedon i fulldos och ipren i fulldos, några dagar istället. Tror inte det är sämre. Inte nödvändigtvis bättre som smärtlindrande heller men du behåller i vart fall skärpan.
Citera
2019-11-10, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
Smärtan går över en dag, när diskbråcket gått tillbaka och inte längre retar nerverna.

Jag tror det är bra att sträcka ut ryggraden. Det är ju pga hoptryckning eländet startar. Jag jobbade lite men låg på rygg i sängen mest, ingen medicin. Sedan var jag hyggligt kry och drog iväg till andra sidan jorden på äventyr, fick tillbaka eländet efter lång resa, smärtstillande hjälpte inte ett smack, träffade dr och ordinerades blygsam Gabapentin-medicinering. Tog mig hem med möda, träffade svensk dr som tredubblade Gabapentinen, och efter nån månad var jag på bättringsvägen.

Hur långtid tog det tills du mådde bra första och andra gången? Du skrev nån månad bara.

Vad är Gabapentin? Var det svårt att få? Läkaren tyckte jag var för ung egentligen för tramadol liksom..

Hoppas det släpper för mig också. Är rädd att behöva operera pga sjukhusskräck, nålskräck osv.

Gör du något nu för att det inte ska komma tillbaka? Kan man träna upp ryggen så det hjälper eller det kommer tillbaka till vem som?

Smärtan är det värsta jag varit med om. Känner mig helt handikappad..

Tack för ditt svar!
Citera
2019-11-10, 13:44
Medlem
Jag fick diskbråck förra året i augusti. Hemsk smärta har fortfarande känningar ibland. Men det som hjälpte mig mest var att hänga ut ryggraden varje dag.
Ibland får man bakslag, men jag är idag i stort sett frisk.
Citera
2019-11-10, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryggtochbra
Tramadol är rätt meningslöst, liksom de flesta smärtlindrande när du har diskbråck. Nerven kläms mekaniskt av bråcket och sannolikt även av en inflammatorisk svullnad till följd av bråcket. Klart man kan kröka ner sig så man knappt vet vad man heter och då känns allting bättre men det ”hjälper” inte direkt mot smärtan. Antiinflammatoriska läkemedel kan hjälpa något mot svullnaden och retningen kring nerven och lindra lite. Gabapentin, som Starobrno nämnde kan också hjälpa mot nervsmärtan men främst är det tiden som är din vän.

Gå till en sjukgymnast som är bra på diskbråck och låt den göra en kontroll av din funktion och rekommendera lite övningar som du kan göra. Finns en del som främst stärker den stabiliserande muskulaturen och andra som eventuellt kan hjälpa till att pressa tillbaka bråcket men egentligen oklart hur väl de fungerar. De gör det antagligen inte sämre i vart fall. Kombinera annars vila med lätt aktivitet som att promenera. Stå gärna istället för att sitta när du kan och när du vilar så ligg ner. Undvik, givetvis, att böja och vrida på ryggen samtidigt. Kan även prova med värme eller kyla över ländryggen.

Personligen skulle jag undvika preparat som tramadol, morfin och liknande. Prova en kombination av paracetamol och NSAID, typ alvedon i fulldos och ipren i fulldos, några dagar istället. Tror inte det är sämre. Inte nödvändigtvis bättre som smärtlindrande heller men du behåller i vart fall skärpan.

Så tramadol tar inte bort nervsmärta? Hade hoppats den skulle ta bort det. Vill absolut inte bli helt borta, hög eller något. Hade varit skönt att kunna göra något eller sova en helnatt utan att vakna av smärtan.

Finns det något antiinflammatoriskt läkemedel som läkare skriver ut?
Ska testa ipren och alvedon.

Kan man efter detta försvunnit träna upp ryggen så det ej händer igen eller inget sånt spelar någon roll?

Ligger mest i sängen. Har kuddarna lite uppbullade så jag ligger med skuldrona på kudden typ, men ländryggen är rak. Men borde kanske ligga helt rak.

Går hos en sjukgymnast, ska prata med honom mer nästa gång och se om han har tips eller något. Skulle behöva känna att det går lite på rätt håll just för psyket, är nedstämd för jag inte kan göra något och smärtan tar ju mycket energi och humör.

Tusen tack för ditt svar!
Citera
2019-11-10, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldidd
Jag fick diskbråck förra året i augusti. Hemsk smärta har fortfarande känningar ibland. Men det som hjälpte mig mest var att hänga ut ryggraden varje dag.
Ibland får man bakslag, men jag är idag i stort sett frisk.

Helt sjukt att det kan göra så ont. Känns ibland som höften hoppar ur led eller något när jag rör benet.

Vad menas med hänga ut ryggraden?

Hur långtid tog det innan du blev så frisk så du kunde leva som vanligt?

Hoppas du inte får tillbaka det igen, värsta smärtan verkligen.

Tack för ditt svar!
Citera
2019-11-10, 14:53
Medlem
tryggtochbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RemindMeToForget
Så tramadol tar inte bort nervsmärta? Hade hoppats den skulle ta bort det. Vill absolut inte bli helt borta, hög eller något. Hade varit skönt att kunna göra något eller sova en helnatt utan att vakna av smärtan.

Finns det något antiinflammatoriskt läkemedel som läkare skriver ut?
Ska testa ipren och alvedon.

Kan man efter detta försvunnit träna upp ryggen så det ej händer igen eller inget sånt spelar någon roll?

Ligger mest i sängen. Har kuddarna lite uppbullade så jag ligger med skuldrona på kudden typ, men ländryggen är rak. Men borde kanske ligga helt rak.

Går hos en sjukgymnast, ska prata med honom mer nästa gång och se om han har tips eller något. Skulle behöva känna att det går lite på rätt håll just för psyket, är nedstämd för jag inte kan göra något och smärtan tar ju mycket energi och humör.

Tusen tack för ditt svar!

Tramadol kan dämpa smärtan något men tveksamt om den gör mer nytta än alvedon och ipren, däremot har den andra biverkningar som jag hellre skulle vara utan. Du märker själv om du testar att vara utan och istället tar alvedon och ipren och kanske paraflex, det senare är receptbelagt men gissningsvis skriver din läkare hellre ut det än tramadol.

Träna upp ryggen är bra av många anledningar och minskar risken för nya besvär, så spelar absolut roll.

Du skulle kunna kolla upp möjligheten att få en nervblockad, då injicerar man en blandning av antiniflammatoriska och smärtlindrande läkemedel intill nerven som är klämd och det har oftast mycket god och omedelbar effekt.
Citera
2019-11-10, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryggtochbra
Tramadol kan dämpa smärtan något men tveksamt om den gör mer nytta än alvedon och ipren, däremot har den andra biverkningar som jag hellre skulle vara utan. Du märker själv om du testar att vara utan och istället tar alvedon och ipren och kanske paraflex, det senare är receptbelagt men gissningsvis skriver din läkare hellre ut det än tramadol.

Träna upp ryggen är bra av många anledningar och minskar risken för nya besvär, så spelar absolut roll.

Du skulle kunna kolla upp möjligheten att få en nervblockad, då injicerar man en blandning av antiniflammatoriska och smärtlindrande läkemedel intill nerven som är klämd och det har oftast mycket god och omedelbar effekt.

Inte märkt någon större skillnad med tramadol, lite lindring så det inte gör så ont så jag gör massa grimaser när jag rör mig, men gör sinnessjukt ont ändå.
Stod upp och diskade lite precis, blir lite illamående, börjar svettas och är död i sängen typ.

Paraflex, läste lite snabbt att det var muskelavslappnande, hur hjälper det?
Det känns som mitt ben spänner sig hela tiden, känns som att benet är hårt (känns inte hårt om man känner på det, utan jag har känslan av att det är hårt), att det krampar eller något. Är det nervsmärtan som känns så eller kan smärtan göra att man inte riktigt slappnar av?

Har faktiskt Paraflex hemma. Vet du om man kan ta det med tramadol? Tog det på morgonen och tar kanske någon timme innen jag ska sova.

Då ska jag börja träna upp min rygg sen.

En spruta när man är vaken och så då antar jag?
Livrädd för sprutor och nålar. Tror inte jag skulle klara det. Men är samtidigt så rädd att diskbråcket inte kommer läka sig själv så jag måste operera. Sjukhusskräck.. Fy fan, hatar detta.
Citera
2019-11-10, 15:35
Medlem
wowvadintressants avatar
Konstigt att du får Tramadol utskrivet bara sådär, fick du inte Gabapentin eller liknande först?
Citera
2019-11-10, 15:41
Medlem
Citat:
Livrädd för sprutor och nålar. Tror inte jag skulle klara det. Men är samtidigt så rädd att diskbråcket inte kommer läka sig själv så jag måste operera. Sjukhusskräck.. Fy fan, hatar detta.

Alla diskbråck läker av sig själva - glöm inte det. Kan dock ta upp till ett år. Frågan är hur mycket smärta du tål under tiden.

I ovanliga fall kan trycket mot nerven göra att du får problem med s.k droppfot (googla). Om du får problem med att sköta dina toabehov kan du fått s.k. cauda equina-syndrom. Behöver operas (https://svenska.yle.fi/artikel/2010/...ka-de-opereras) snarast.

Du ska försöka röra på dig i form av promenader, utmana smärtan. Ligg på rygg med benen i 90 graders böjning i höfter och knän så du avlastar ländryggen.

Så försök vara positiv i all smärta. Tänk att det finns miljoner andra i världen som har diskbråck just nu. Håll ut.
Citera
2019-11-10, 15:47
Medlem
tryggtochbras avatar
Citat:
Inte märkt någon större skillnad med tramadol, lite lindring så det inte gör så ont så jag gör massa grimaser när jag rör mig, men gör sinnessjukt ont ändå.
Stod upp och diskade lite precis, blir lite illamående, börjar svettas och är död i sängen typ.

Paraflex, läste lite snabbt att det var muskelavslappnande, hur hjälper det?
Det känns som mitt ben spänner sig hela tiden, känns som att benet är hårt (känns inte hårt om man känner på det, utan jag har känslan av att det är hårt), att det krampar eller något. Är det nervsmärtan som känns så eller kan smärtan göra att man inte riktigt slappnar av?

Har faktiskt Paraflex hemma. Vet du om man kan ta det med tramadol? Tog det på morgonen och tar kanske någon timme innen jag ska sova.

Då ska jag börja träna upp min rygg sen.

En spruta när man är vaken och så då antar jag?

Smärtan kan göra att du spänner dig, vilket dels kan ge ny värk pga spänningar och felbelastning och dels möjligen påverka värken du redan har. Testa Paraflex du och hoppa över tramadolen framöver.

Ja, nervblockad gör man vaket. Du slipper se nålen eftersom det sker via ryggen och du kan få lugnande innan. Operera är osannolikt, nästan alla blir bra av sig självt, även om det kan ta tid. Men smärtan kan vara psykiskt knäckande och om en nervblockad kan ta bort den från i princip en minut till nästa så kanske det kan vara värt att undersöka hur möjligheten ser ut i alla fall?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in