Citat:
Ursprungligen postat av
EnGodForlorare
Ja? Vad har det med
"Ingen har studerat vad som händer om all världens kärnkraft avskaffas, nej. Hur är det relevant för Sveriges framtida energimix?"
att göra?
Din argumentation blir bara mer och mer förvirrande.
Det är helt uppenbart för alla utom dig att ett fullständigt förlitande på väderberoende energikällor ofelbart leder till effektbrist i det SVENSKA elnätet.
Citat:
Forskarnas framtidsscenario (inte "mitt") bygger på vetenskapliga analyser.
Analyser som vi redan enats om endast är gissningar.
Citat:
Du fick två ja eller nej-frågor. Du lyckades inte besvara dem.
Ynkligt!
Du har fortfarande inte förstått skillnaden mellan årligt snitt och momentana ögonblicksvärden.
Ditt antagande är felaktigt:
Citat:
"Om det vid varje givet tillfälle endast finns 1 % av installerad effekt tillgänglig finns det inte vid något tillfälle mer än 1 % av installerad effekt tillgänglig."
Hur menar du att jag ska kunna svara på rent nonsens?
Alla utom du vet att vindkraften är väderberoende och har en väldigt skiftande produktionscykel sett över ett år. Med andra ord stämmer inte ditt påstående att det vid något tillfälle inte kan finnas mer än 1% installerad effekt tillgänglig baserat på att det vid ögonblicket med lägsta mängd alstrade energi endast finns 1% tillgängligt.
Förstår du inte tankefelet så kan nog inte ens din mamma hjälpa dig.
Citat:
Fråga inte mig! Det var du som skrev det!
"Visst, vidsnurrorna levererar fortfarande bara runt 1 % av installerad effekt vilket betyder att man måste bygga 100 gånger så många verk för att komma upp i den effekt men ursprungligen planerat för."
Ja, om man vill garantera samma eltillgång även när kärnkraften är nedlagd så krävs det att man bygger långt fler vindkraftverk än vad den installerade effekten skenbart indikerar, ändå kan man inte garantera att vindkraften förmår leverera mer än 1% av den installerade effekten vid den tidpunkt då produktionen är som lägst (vi pratar tyskt elnät eftersom siffran 0,4% är gammal och jag inte hittat någon nyare).
Citat:
Du verkar inte veta skillnaden mellan en "driftstörning" och en "risk för en driftstörning." Vänligen lär dig skillnaden.
Närhet till fullständig kollaps och det faktum att Europas elnät upplevde en sänkning av nätfrekvensen till följd av det skedda gör att tyskt elnät upplevde en driftstörning (utan dina hartassar).
Citat:
Påståendet saknar relevans eftersom det inte visar att kärnkraften måste bevaras. Vilket ju är din huvudtes som du drivit i över 100 inlägg i tråden.
Kom inte och fabulera om min huvudtes grabben!!
Citat:
Jaså? Du påstod nämligen att "Utbyggnadstakten har ju avtagit, så jag behöver kanske inte oroa mig ändå." Jag visade att det var felaktigt och du kontrade då med en länk som handlade om tysk vindkraft.
Det är möjligt att det stämmer enligt Svenska förhållanden.
Vindkraftens oförmåga till driftsäkerhet är dock något vi alla borde oroa oss för.
Citat:
Fler vindkraftverk men minskad elproduktion 2018
Utbyggnadstakten för vindkraft är på väg uppåt igen, trots att elproduktionen från vindkraft minskade under 2018. Minskningen beror på mindre blåst än normalt.
Utbyggnadstakten förväntas sjunka p,ga svårheten att få tillstånd.
Citat:
Tillstånd påverkar utbyggnadstakten
Innan ett vindkraftverk kan byggas behövs tillstånd. Under tidsperioden 2014 till 2018 inkom 187 tillståndsansökningar varav ungefär en tredjedel fick avslag. De vanligaste anledningarna till avslag för tillstånd var på grund av artskyddsfrågor eller att kommuner eller Försvarsmakten sade nej.
https://www.energimyndigheten.se/nyhetsarkiv/2019/fler-vindkraftverk-men-minskad-elproduktion-2018/
Lägger man till det ökande folkliga motståndet mot vindsnurrorna så är det bara en tidsfråga innan buggnationen helt avstannar precis som i tyskland.
Citat:
Du inser fortfarande inte att "den tillförlitligt tillgängliga" var en
viktig del av påståendet?
Jo. Jag har hela tiden fört fram vikten av att titta på elproduktionens momentana minvärde när det gäller tillförlitlighet medan du framför ett årligt snittvärde, något som med all tydlighet visar att du inte har en aning om vad du snackar om.
Citat:
Upplys mig gärna då. Men påståenden utan täckning accepterar jag inte.
Citat:
I dag räknar branschen med att ett modernt vindkraftverk på 2 megawatt är i gång 8 000 av årets 8760 timmar. Det motsvarar 90 procent av tiden.
https://www.klimatfakta.info/doku.php?id=vindkraft
Citat:
I Svenska kraftnäts rapport för tre år sedan kunde man läsa att man i scenariot för den kommande vintern ser efter hur stor del av den anlagda effekten som är tillgänglig under 90 procent av årets timmar. Man kallar detta för effekttillgänglighet.
Jag kommer att återkomma med SVK:s siffror för 2019 samt framtida prognoser i ett senare inlägg eftersom texten är så lång.