2019-11-09, 21:50
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Du har citerat ett stycke från rapporten. Du tolkar sedan det stycket på ett sätt som ingen vettig människa rimligtvis kan tolka det på.

Nej, IPCC tror inte att el kommer bli en lyxvara i framtiden...

Nej. "Bundling energyefficient appliances and lighting with off-grid renewables can lead to substantial cost reduction while increasing reliability (IEA, 2017)." är inte samma sak som det du påstår.

Vilket inte betyder att IPCC förordar utbyggd kärnkraft. Ska det vara så svårt att begripa?

Sofistikerad argumentation!

Jo, och det är 100 % DITT fel. Om du i framtiden väljer att svara på mina frågor och lämna källor till påståenden som jag ifrågasätter är jag övertygad om att vi skulle kunna få rätsida på tråden.

Men jag tror inte du är intresserad...

Visst har Sverige det men lik förbannat behöver man ofta kalla in utländsk expertis. Nu råkar det säkerhetspolitiska läget vara så att vi vill undvika att i framtiden bli beroende av kinesisk expertis.

Suck. Vi i Sverige kanske skulle köpa ryska stridsvagnar när vi ändå är igång? Jag begriper inte hur du inte kan begripa hur korkat det är att låta kineser bygga svenska kärnkraftverk.
En riktigt kall vintervardag som den 28 februari 2018 var förbrukningen max 25.6 GW. Vattenkraften gav då12.4 GW ( den har aldrig och kan i princip inte ge mer trots att 16 GW finns installerat) Kärnkraften gav 8.7 GW som den i princip gav alla dagar den vintern. Några dagar var ett block stoppat någon dag så minimum var c:a 7.5 GW, oftast planerat. Det fanns 6,6 GW vindkraft installerat, vädret gjorde att den gav 2.5 GW denna timme. (Det mesta vindkraften gav under året var 5,5 GW, men 50% av tiden gav den under 2 GW och 25% av tiden under 1 GW. Det minsta var 0,2 GW ) Värmekraft gav 2.1 GW . Netto importerades 1.1 GW
https://www.svk.se/siteassets/om-oss/rapporter/2018/kraftbalansen-pa-den-svenska-elmarknaden-rapport-2018.pdf
Citat:
4.3 Slutsatser
En av de viktigaste slutsatserna i Svenska kraftnäts långsiktiga analyser är att bristande lönsamhet fortsatt riskerar att hindra utbyggnad av planerbar elproduktion.
Elpriserna ser ut att kunna förbli låga fram till dess att kärnkraften läggs ned, vilket
innebär att annan elproduktion kommer ha svårt att hinna ersätta kärnkraften i tid.
Analyser visar att nedläggning av kärnkraften leder till ett stort antal timmar med
mycket höga elpriser, samt ett flertal timmar med svårigheter att överhuvudtaget få
effektbalansen att gå ihop. Detta illustrerar behovet av tillkommande planerbar
elproduktion och förbrukningsflexibilitet.
Eftersom ett ökat underskott innebär större importbehov kan det heller inte uteslutas att handelskapaciteter kan komma att behöva utökas. Import kan dock bara
bidra till att undvika effektbrist om angränsande länder inte själva har ett underskott

Hur menar du att vindkraft ska ersätta de 9 GW ( nu 7,3 ) kärnkraft så att vi får el varje timme utan att betala oerhört mycket, om ens tillgänglig produktion finns?
Hur mycket vindkraft måste man bygga då? - Ska man gå efter situationen den 28 mars och dagar som denna så behövs ytterligare 30 GW installerad effekt ( nu har vi ca 7 ) som inte har motsvarande reglerkraft någonstans, man måste alltså ofta "dumpa" elen från dem. I värsta fall ger de dessutom bara 1 GW i stället för 9 den dagen.
Någonstans måste vi alltså hålla en reserv på 8 GW att slå på när det behövs: Alternativ: ( när vattenkraften ej kan köras hårdare): 1) Import 2) Fossilkraft (Tysklands metod)
(Vad kostar det att bygga dessa 30 GW vind och vilken samhällsekonomisk nytta har de?)
(Vem skall investera i dem när man ofta(st) får skänka bort elen?)
Senast redigerad av fermion 2019-11-09 kl. 21:53.
Citera
2019-11-09, 21:59
Medlem
estetiks avatar
Längesen jag såg någon få i sig sån fet FB-dase. Nästan så man borde polisanmäla för synnerligen grov våldtäkt.

Kärnkraften är absolut nödvändig för Sveriges elproduktion.
Citera
2019-11-09, 22:02
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Råmaterialet hahahaha!!! Hör flytas det målstolpar när argumenten tryter.

Några målstolpar flyttas inte. Missvisande grafer accepteras bara inte som källor.

Citat:
Lider du av asperger eftersom du ser allt i svart och vitt?

Lider du av mytomani eftersom du påstår dig vara civilingenjör inom signalteknik när du inte alls är det?

Citat:
Citat:
Det kan man visst göra IDAG.

Nej, möjligen om man bor i en pappkartong off-grid vilket jag börjar misstänka att du gör.

Var jag bor har inte med diskussionen att göra. Överskottet från sol- och vindkraften kan lagras, punkt slut.

Citat:
Citat:
Jaså?

Japp, jag har nyss länkat tyskarnas urusla siffror.

Vi diskuterade den svenska marknaden...

Citat:
Där river man vindkraftverk för fullt nu.

Ha-ha, ha-llucinationer! La-la, Laurentius Lucidor, han lider av ha-ha hallicunationer! Yeah yeah!

Citat:
Citat:
Horns Rev och andra moderna vindkraftparker i Nordsjön har en utnyttjandegrad på över 50 %. Det innebär att det "oftast" blåser i Nordsjön.

Nej, det innebär det inte.

Jo faktiskt. Oftare än 50 % är oftast.

Citat:
Citat:
Titta på grafen jag länkade till. Överskottet ökade markant runt 2012.

Och nu är överskottet förbytt till underskott. Passar bra i en tråd som handlar om framtida elnät.

Förbytt är det inte. Att Tyskland importerade mer el än man exporterade i juni 2019 betyder inte att det kommer fortsätta vara så.

Citat:
Citat:
"Trenden är ju tydlig" min rumpa!

Trenden är mycket tydlig!!

Ha-ha, ha-llucinationer!

Citat:
Citat:
Presentera beviset då!

Hör med din mamma!!

Tramspelle.

Citat:
Citat:
Nice try, det står det inte.

Jodå.

Visa det då.

Citat:
Citat:
Då vet du inte vad en blocköverskridande överenskommelse är för något.

Säger kommunisten som vill se väpnad revolution.

Vad har det med saken att göra?

Citat:
Citat:
Flammanville 3 126 miljarder, Olkiluoto 3 85 miljarder, Vogtle 3 och 4 270 miljarder (för bägge)

Småpengar i sammanhanget.

Reaktorer som aldrig någonsin kommer gå med vinst... Kallar du för småpengar.

Citat:
Citat:
I de kalkyler jag presenterat exkluderas subventionerna.

Precis vad jag säger.

Nej, du säger motsatsen: "De enorma subventionerna räknas ju inte in i vind-elpriset. Häpp!!"

Citat:
Citat:
Bra för dom? Det betyder ju att de inte behöver slösa på sin brunkol när tyskarna har överskott på vindkraft!

Tyskarna går dock back helt utan att några miljövinster gjorts eftersom de fortfarande förlitar sig på brunkol när det inte blåser.

Uppenbarligen inte eftersom andelen kol i energimixen minskat.

Citat:
Nej. Juni var startskottet för nettoimporten.

Det var en datapunkt för en månad. Det säger ingenting om framtiden.

Citat:
Citat:
Jaha? "Visst, vidsnurrorna levererar fortfarande bara runt 1 % av installerad effekt vilket betyder att man måste bygga 100 gånger så många verk för att komma upp i den effekt men ursprungligen planerat för." Är fortfarande ren lögn.

Nej.

Jo.
Citera
2019-11-09, 22:05
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Vad vet du om vilka ideomatiska uttryck som används inom kärnkraftsindustrin?

...

Citat:
Citat:
Jösses! Menar du att elbilarna ska köras på urladdade batterier!?

Nej, jag menar att antalet laddcykler påverkar batteriernas livslängd och bilägarna vill ha betalt för att "låna ut" sina batterier till elföretagen.

I ett framtida elnät som bygger på vind- och solkraft kommer vi ha ett överskott av el när det är soligt och när det blåser mycket. Smarta bilägare väljer då att ladda sina elbilar just när elpriset är som lägst. På så sätt balanseras elkonsumtionen över tid.

Citat:
Hur fan tänkte du använda batterierna som back-up utan att dels ladda dem och dels tömma dem på energi? Fy fan så okunnig du är!

Som sagt. Du sa att du tyckte att nivån på diskussionen var låg. Så varför försöker du sänka den ytterligare genom att komma med tarvliga påhopp?
Citera
2019-11-09, 22:08
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Nej, det är det inte eftersom vi diskuterar Sveriges elnät - inte hela världens!

Stiltje är ett hyfsat vanligt fenomen som råder över hela planeten.

Citat:
Det spelar ingen roll eftersom elförsörjningen inte står och faller beroende på tillgången till lokalproducerad vindkraft.

Så ditt framtidsscenario bygger med andra ord inte på vindkraftens dokumenterade opålitlighet?

Citat:
Okej, vi tar det igen.

"Om det vid varje givet tillfälle endast finns 1 % av installerad effekt tillgänglig finns det inte vid något tillfälle mer än 1 % av installerad effekt tillgänglig."

Sant eller falskt?

Låt f(x) vara en funktion från t0 till t1.

"Om f(x) vid varje punkt mellan t0 och t1 understeg 1 %, fanns det ingen punkt mellan t0 och t1 sådan att f(x) översteg 1 %."

Sant eller falskt?

Du vet mycket väl att intermittent vindkraft producerar el med väldigt stor effektmässig spridning
sett över året.
Du har helt enkelt inte förmåga att förstå konceptet med högsta garanterade effekt i varje tidpunkt vilket din idiotiska ekvation med all tydlighet visar.
Varför skulle det vid vissa tidpunkter inte finnas mer effekt än 1%?
Jag tror fan en femåring har ett högre utvecklat logiskt tänkande än vad du har uppvisat i den här tråden.

Citat:
1. Tyskland upplever inte stora driftstörningar i elnätet.

2. Citatet har inte ett skit med påstådda driftstörningar att göra.

Jo, risken att elnätet utsätts för total kollaps inte mindre än 4 gånger under ett år skulle vilket energibolag som helst som är aktivt i ett I-land beteckna som stora driftstörningar.

Citat:
Vilket är precis vad du har gjort.

"De faktiska produktionstalen visar att den tillförlitligt tillgängliga kapaciteten av vindkraft ligger lägre än en procent av märkeffekten."

och såhär översatte du hans uttalande

"... att det i varje givet ögonblick endast finns en procent av installerad effekt tillgänglig för slutkunderna."

Översättningarna är inte ekvivalenta.

Du lider verkligen av aspergers. Jag ber om ursökt för att jag drev med dig.

Citat:
Det torde biomassa vara eller möjligtvis bergvärme. Dock har du rätt i att ett kärnkraftverk är pålitligare än ett vindkraftverk. Faktumet saknar relevans i sammanhanget.

Jaha? Är det inte såna frågor som diskuteras i en tråd om energipolitik?

Citat:
Varför citerar du en länk om tysk vindkraft när diskussionen rörde utbyggnad av svensk vindkraft?

Därför att det tyska exemplet är en bild av hur svensk energipolitik kommer att misslyckas på liknande sätt?

Citat:
"De faktiska produktionstalen visar att den tillförlitligt tillgängliga kapaciteten av vindkraft ligger lägre än en procent av märkeffekten."

Pinsamt...... Du har helt gett upp diskussionen och ägnar dig bara åt att tramsa.

Citat:
1. Du svarade inte på frågan: Vari ovanstående citat från dig förekommer "vid given tidpunkt?"

Från din mamma eller hennes röv?

Citat:
2. Utnyttjandegraden beräknas som andel av maximal teoretisk produktion. Ditt snack om 90 % är rent hittepå.

Knappast, det är du som är okunnig. Googla och sluta vara pinsam.

Citat:
Jo, det är precis vad det handlar om. Mindre än 1 % av alla vindkraftverk producerade kontinuerligt under mätperioden. Det är inte samma sak som att den totala produktionen var mindre än 1 %.

Nej, ditt påstående är rent sinnessjukt.

Citat:
Torv är inte biomassa.

Jo!
Citera
2019-11-09, 22:13
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Påstår du att alla vindkraftverk är placerade på punkter som anges som bra vindlägen?

Hur ska jag kunna veta det? Uppenbarligen är deras vindlägen tillräckligt bra för annars hade de inte byggs där de har byggts.

Citat:
Det är ett reklamblad, så du kan knappast ens ha ögnat igenom vad jag länkade till eftersom du påstår att det är en rapport.

Ah, ordmärkeriet! Den absolut högsta diskussionsformen!

Visst, ett reklamblad. Ditt påstående stöds ändå inte av det.

Citat:
Citat:
Det tvivlar jag på. Har du någon källa?

Det stod ju i "rapporten" du nyss påstod att du läst.

Nej, det stod inte i "reklambladet."

Citat:
Citat:
Markägarna kompenseras. Att utbyggnaden av kraftnätet skulle vara omöjlig att genomföra på grund av NIMBY:iter tvivlar jag på då Sverige är ganska glesbefolkat.

Vem har sagt att det är omöjligt? Dina aspietendenser som spökar igen? Svart-vitt, du vet?

De autistiska tendenserna tror jag det är du som står för.

Sedan skrev jag "Och kraftnätet kan byggas ut oavsett hur många gnällspikar som bor i landet" och du svarade "Inte om de är markägare som inte ger sitt tillstånd" vilket faktiskt måste tolkas som att du menade att det var omöjligt.

Positivt i och för sig om du ändrat dig.
Citera
2019-11-09, 22:15
Medlem
Citat:
Lider du av mytomani eftersom du påstår dig vara civilingenjör inom signalteknik när du inte alls är det?

Bevisa det ditt psykfall!

Citat:
Ha-ha, ha-llucinationer! La-la, Laurentius Lucidor, han lider av ha-ha hallicunationer! Yeah yeah!

Sök hjälp. Eller låt bli, valet är ditt.

Citat:
Förbytt är det inte. Att Tyskland importerade mer el än man exporterade i juni 2019 betyder inte att det kommer fortsätta vara så.

Är du Nostradamus just nu?

Citat:
Ha-ha, ha-llucinationer!

Har du knarkat hela kvällen eller började du precis?

Citat:
Uppenbarligen inte eftersom andelen kol i energimixen minskat.

Öppnandet av nya kolfält motsäger din febriga optimism.

Citat:
Det var en datapunkt för en månad. Det säger ingenting om framtiden.

Eftersom tyskland varit nettoexportör i över 20 år innan den datapunkten så säger den en hel del!
Citera
2019-11-09, 22:20
Medlem
Citat:
... I ett framtida elnät som bygger på vind- och solkraft kommer vi ha ett överskott av el när det är soligt och när det blåser mycket. Smarta bilägare väljer då att ladda sina elbilar just när elpriset är som lägst. På så sätt balanseras elkonsumtionen över tid.

Vad fan pratar du om nu?
Det gör det ju inte alls. I ditt exempel så utnyttjas ju inte batteriernas laddförmåga alls., eller menar du att elbolagen använder batterierna som back-up utan att meddela bilägarna att de gör det?
Tjaaa, det låter ju som ditt kommunistiska drömsamhälle....

Din fysiklärare har totalt misslyckats med att ge dig ens en grundläggande bildning.

Citat:
Som sagt. Du sa att du tyckte att nivån på diskussionen var låg. Så varför försöker du sänka den ytterligare genom att komma med tarvliga påhopp?

Det är du som har dragit ner "diskussionen" till denna erbarmliga nivå.
Jag har enbart svarat med invektiv när du utsatt mig för dem.
Citera
2019-11-09, 22:25
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Hur tolkar du det då? Vore inressant att höra även om du helt uppenbart inte är vettig på en fläck.

Kan du inte läsa engelska? Man skriver att småskalig förnybar energi kan vara en lösning för folk som bor i glesbygden men att man måste se opp så att inte de fattigaste lämnas utanför.

Citat:
Citat:
Nej. "Bundling energyefficient appliances and lighting with off-grid renewables can lead to substantial cost reduction while increasing reliability (IEA, 2017)." är inte samma sak som det du påstår.

Hur tolkar du meningen?

Kan du inte använda dig av Google Translate? Meningen säger att kombinationen av energieffektiva vitvaror och belysning samt förnybar energi som inte kopplas till elnätet kan leda till signifikanta kostnadsbesparingar samtidigt som tillgängligheten ökas.

Citat:
Citat:
Vilket inte betyder att IPCC förordar utbyggd kärnkraft. Ska det vara så svårt att begripa?

IPCC har med kärnkraft i samtliga sina framtidsscenarion, det räcker gott för mig!

Suck. IPCC-rapporten handlar inte om att avskaffa kärnkraften ens. Även om man bedömer att nackdelarna överväger fördelarna med utbyggd kärnkraft.

Citat:
Citat:
Jo, och det är 100 % DITT fel. Om du i framtiden väljer att svara på mina frågor och lämna källor till påståenden som jag ifrågasätter är jag övertygad om att vi skulle kunna få rätsida på tråden.

Men jag tror inte du är intresserad...

Du har knappt tillfört tråden ett dyft medan jag snart skrivit en hel jävla lärobok i ämnet kraftdistribution.

Citat:
Citat:
Visst har Sverige det men lik förbannat behöver man ofta kalla in utländsk expertis. Nu råkar det säkerhetspolitiska läget vara så att vi vill undvika att i framtiden bli beroende av kinesisk expertis.

Så tyskland borde med andra ord inte köpa rysk gas för att reglera sitt minst sagt opålitliga vindkrafts -bestånd?

Nu försöker ju flera länder i Östeuropa göra sig av med sitt beroende av rysk naturgas eftersom man inte litar på Ryssland. Så, självmål?

Citat:
Citat:
Suck. Vi i Sverige kanske skulle köpa ryska stridsvagnar när vi ändå är igång? Jag begriper inte hur du inte kan begripa hur korkat det är att låta kineser bygga svenska kärnkraftverk.

Det har ju det Svenska försvaret redan gjort!

Det lär man inte göra om idag.
Citera
2019-11-09, 22:25
Medlem
Citat:
Hur ska jag kunna veta det? Uppenbarligen är deras vindlägen tillräckligt bra för annars hade de inte byggs där de har byggts.

Ehhhhhhh, jag har ju presenterat exempel på vindkraftverk som ligger i områden som utmärkts som dåliga enligt vindlägeskartan.

Citat:
Visst, ett reklamblad. Ditt påstående stöds ändå inte av det.

Nej, det stod inte i "reklambladet."

Joodu!

Citat:
De autistiska tendenserna tror jag det är du som står för.

Haha, menar du min förmåga att minnas i stort sett allt jag läst så måste jag ge dig rätt!

Citat:
Sedan skrev jag "Och kraftnätet kan byggas ut oavsett hur många gnällspikar som bor i landet" och du svarade "Inte om de är markägare som inte ger sitt tillstånd" vilket faktiskt måste tolkas som att du menade att det var omöjligt.

Nja, tillståndsgivandet är ju en process som inte alltid innebär att markägaren vinner?
Citera
2019-11-09, 22:31
Medlem
Citat:
Kan du inte läsa engelska? Man skriver att småskalig förnybar energi kan vara en lösning för folk som bor i glesbygden men att man måste se opp så att inte de fattigaste lämnas utanför.

Varför utelämnar du vad de skrev om storskalig dito?

Citat:
Kan du inte använda dig av Google Translate? Meningen säger att kombinationen av energieffektiva vitvaror och belysning samt förnybar energi som inte kopplas till elnätet kan leda till signifikanta kostnadsbesparingar samtidigt som tillgängligheten ökas.

Varför utelämnar du de problem som omnämndes?

Citat:
Suck. IPCC-rapporten handlar inte om att avskaffa kärnkraften ens. Även om man bedömer att nackdelarna överväger fördelarna med utbyggd kärnkraft.

Att alla fyra scenarior innehåller kärnkraft säger en del.

Citat:
Nu försöker ju flera länder i Östeuropa göra sig av med sitt beroende av rysk naturgas eftersom man inte litar på Ryssland. Så, självmål?

Du har alltså missat att tyskarna nyss fått en gaspipeline dragen från Ryssland och därmed gjort sig politiskt beroende av Putin?

Citat:
Det lär man inte göra om idag.

Varför inte?
Citera
2019-11-09, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
En riktigt kall vintervardag som den 28 februari 2018 var förbrukningen max 25.6 GW. Vattenkraften gav då12.4 GW ( den har aldrig och kan i princip inte ge mer trots att 16 GW finns installerat) Kärnkraften gav 8.7 GW som den i princip gav alla dagar den vintern. Några dagar var ett block stoppat någon dag så minimum var c:a 7.5 GW, oftast planerat. Det fanns 6,6 GW vindkraft installerat, vädret gjorde att den gav 2.5 GW denna timme. (Det mesta vindkraften gav under året var 5,5 GW, men 50% av tiden gav den under 2 GW och 25% av tiden under 1 GW. Det minsta var 0,2 GW ) Värmekraft gav 2.1 GW . Netto importerades 1.1 GW
https://www.svk.se/siteassets/om-oss/rapporter/2018/kraftbalansen-pa-den-svenska-elmarknaden-rapport-2018.pdf

Hur menar du att vindkraft ska ersätta de 9 GW ( nu 7,3 ) kärnkraft så att vi får el varje timme utan att betala oerhört mycket, om ens tillgänglig produktion finns?
Hur mycket vindkraft måste man bygga då? - Ska man gå efter situationen den 28 mars och dagar som denna så behövs ytterligare 30 GW installerad effekt ( nu har vi ca 7 ) som inte har motsvarande reglerkraft någonstans, man måste alltså ofta "dumpa" elen från dem. I värsta fall ger de dessutom bara 1 GW i stället för 9 den dagen.
Någonstans måste vi alltså hålla en reserv på 8 GW att slå på när det behövs: Alternativ: ( när vattenkraften ej kan köras hårdare): 1) Import 2) Fossilkraft (Tysklands metod)
(Vad kostar det att bygga dessa 30 GW vind och vilken samhällsekonomisk nytta har de?)
(Vem skall investera i dem när man ofta(st) får skänka bort elen?)

Det faktum att EnGodFörlorare väljer att ägna sig åt tramsande och underlåter att svara på ditt inlägg säger en hel del om hur lågt han dragit diskussionen.
Frågan om Sveriges framtida energiförsörjning är helt enkelt inte intressant och har aldrig varit.

Jag avslutar för min del denna idiotiska konversation för idag eftersom jag misstänker att han är påverkad av märkliga substanser och det därför är meningslöst att lägga tid på att besvara alla rusiga idiotier.

Vindkraft kan helt enkelt inte ersätta kärnkraft, något som ditt exempel ppvisar med tydlighet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in