Citat:
Ursprungligen postat av
Nightcr4wler
Stämmer inte. Konsekvenstänk osv fungerar annorlunda pga hjärnans beskaffenhet jmf. med en vuxen.
Och detta tar babbeluringen med ett IQ som drar ner standardvärdet hänsyn till, just det. Glömde..
Citat:
Ursprungligen postat av
paras0nic
Jag är ändå uppvuxen i ett av Göteborgs mest socialt utsatta områden, som 15 åring hade ingen tagit de där stegen du talar om. Nån kanske sålde röka eller så. Men å andra sidan verkar Malmö vara Sveriges motsvarighet till Baghdad.
Jag har i "modern tid" sett killar under 10 år vara utkik åt langare. Hur tror du att dessa, efter att ha varit i ett gäng under fem års tid (15års ålder) känner kring moral och sedlighet? När deras inkomstkälla grundar sig i kriminalitet. Tror du dessa ser det som en företagsmöjlighet att utvidga sig, genom att döda en person, även om de kanske inte tänker döda någon själva?
I övrigt så springer ju 12åringar runt med kniv och tycker dem är Tony Montana idag, det gjorde man inte enligt min upplevelse på 90-talet, visst att några psykfall fanns - och att scouterna var mer etablerat då varpå kniv var ett redskap - men, saklighet kvarstår.