Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-11-10, 05:46
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Problemet med din vådaskotteori är att den inte förklarar varför kulan gick längst ryggen på LP. Den förklarar enbart uppåtriktningen på skottet. Men det finns andra anledningar till att skottet tycks gå uppåt.

Jag tycker det känns troligare att båda skotten var avsedda för OP. Men han föll ihop innan andra skottet brinner av. Det skottet tar den framåtböjda, vridna LP över ryggen

Kanske står OP upp lite längre än 0,6 sekunder. Om OP hade ena benet rakt ned i marken kan kroppen dröja lite längre innan den kollapsar i gatan. Förklarar också varför OP låg så långt in på trottoaren

Jag är övertygad att GM på förhand bestämt "två skott mot största träffbild". Anledningen till att GM avvaktar och tittar tillbaka mot LOP efter skotten kan vara för att han aldrig avsåg skada LP men insåg att han träffat henne för att OP kollapsade precis innan andra skottet.

Läs mitt senaste inlägg i frågan. LP hade inte börjat vrida kroppen mot OP efter första skottet. Hon HÖR BÅDA SKOTTEN och tror de är smällare.

Därefter märker hon i ögonvrån att maken tappar steget och faller. Han faller efter att hon hört andra skottet.

1-3 sekunder är så.kort tid att hon, även om hon haft blixtsnabb reaktionsförmåga, aldrig hann förändra sin kropps position förrän efter andra skottet.

Därtill kommer att hon - enligt sin egen utsaga - överhuvudtaget inte förstod vad som hände när skotten föll.

LP stod således rakt upp när kulan snuddade hennes rygg. Och ingångshålet är lägre än utgångshålet.

GM var klart längre än LP och stod upp när han sköt.

Handen med revolvern befann sig i höjd med ingångshålet.
Citera
2019-11-10, 09:45
Medlem
FurirRevaers avatar
Letar man efter en konspiration och någon som hatar OP intensivt, ja då hittar man Enerström.

Hans politiska åsikter parat med storhetsvansinne och det tragiska att hans son omhändertogs av det sociala (sonen avled sedermera) gör honom till en synnerligen intressant person.

Och om det nu stämmer att han inte längre har alibi för mordnatten... Om inte mördare så kan han mycket väl varit den aggressive man som konfronterade OP utanför Grand, som några vittnat om.
Citat:
Ursprungligen postat av DVDetektiven
Alltså, lgwps regel, krångla inte till det i onödan.
Affes revolver.
Fredin var troligen på Sveavägen
Affe hade haft besök av konspiratoriska människor enligt honom själv.
Min slutsats är att detta måste vara det mest brinnande spåret.
Citera
2019-11-10, 09:49
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja lätt är det inte det här. Jag har uppfattat positionerna på följande sätt:

1) OP gick innanför LP, dvs närmast Dekorima.
2) LP gick 1-2 steg framför OP. De gick ej i armkrok.
3) GM befann sig något steg bakom OP. Han lämnade sin position vid skyltfönstret.

Enligt den tekniska rapporten skjuts OP då i ryggen mitt emellan skulderbladen.

OP-skottet avlossas från höger till vänster i en svag vinkel. Skottet avlossas uppifrån och nedåt, även det i en svag vinkel.

I det ögonblick när kulan träffar OP har OP vridit överkroppen något åt höger som för att tala med LP. Enligt tekniska rapporten.

Som vi vet talar alla vittnen om två skott i tät följd. Ett vittne säger tre skott och något annat uppfattar endast ett skott.

Slutsats= 2 skott i tät följd.

Tiden mellan skotten uppskattas av polisen till 1-3 sekunder. Det är mycket kort tid som inte ger utrymme för några positionsförändringar alls.

Vi får betänka uppgiften 1 sekund.

Det var således inte möjligt för LP att "kasta sig ned över sin make" efter första skottet.

Eftersom 1-3 sekunder är väldigt kort tid är det rimliga antagandet att LP reagerade på skotten först efter andra skottet vilket hon också säger.

Det är efter andra skottet hon HÖR skotten.
Hennes rörelse i riktning OP sker efter andra skottet.

Ergo.

LP stod upp när andra skottet avlossades.

Frågan är då hur kulan som snuddade hennes rygg kan vara riktad nedifrån och upp. Skillnaden i höjd mellan in- och utgåmgshål är inte stor, men den finns där.

Vi kan således bortse från påståenden av typen "Ja men hon.måste väl ha vridit kroppen mot sin man och därför träffade kulan som den gjorde".

När kulan träffade LP hade hon inte hunnit reagera.

Nyckelfrågan är hur kulan som snuddade hennes rygg kan vara riktad nedifrån och upp när hon stod rakt upp?

Jag kommer för min del till slutsatsen att GM:s skott som.träffade LP avlossades nedifrån och uppåt.

Av vilket skäl? Det kan vi inte veta eftersom vi inte kan fråga GM.

Mitt ANTAGANDE blir därför att skottet mot LP var ett vådaskott som gick av när GM lyfte revolvern ur rocken/jackan.

GM var klart längre än LP och han stod inte på knä och sköt. Han stod rakt upp. Handen med revolvern befann sig alltså i höjd med ingångshålet på LP:s kappa.

Flera vittnen uppgav att de hörde skott 1 och därefter tittade mot mpl. Då såg de GM avlossa skott 2 mot OP.

Det talar för att det uppåtriktade skottet mot LP var skott 1.

Finns någon annan trovärdig förklaring utifrån fakta?

Du säger LP gick 1-2 steg framför OP. Förklara då hur skottet går längst ryggen på LP, från vänster till höger. Revolvern måste då i skottögonblicket befinna sig nästan rättvinkligt mot paret, men då är ju OP på den plats där revolvern måste vara för att förklara vinkeln (vänster till höger)
Senast redigerad av enough-is-enough 2019-11-10 kl. 09:53.
Citera
2019-11-10, 10:13
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Läs mitt senaste inlägg i frågan. LP hade inte börjat vrida kroppen mot OP efter första skottet. Hon HÖR BÅDA SKOTTEN och tror de är smällare.

Därefter märker hon i ögonvrån att maken tappar steget och faller. Han faller efter att hon hört andra skottet.

1-3 sekunder är så.kort tid att hon, även om hon haft blixtsnabb reaktionsförmåga, aldrig hann förändra sin kropps position förrän efter andra skottet.

Därtill kommer att hon - enligt sin egen utsaga - överhuvudtaget inte förstod vad som hände när skotten föll.

LP stod således rakt upp när kulan snuddade hennes rygg. Och ingångshålet är lägre än utgångshålet.

GM var klart längre än LP och stod upp när han sköt.

Handen med revolvern befann sig i höjd med ingångshålet.

Om nu LP inte hunnit reagera när hon träffades så kan en kula bakifrån
inte träffa tangentiellt. Att den tangentiella banan lutar lite uppåt
förstår jag inte betydelsen av. Det väsentliga är att träffen
är tangentiell, dvs inte normal till ytan.
Citera
2019-11-10, 10:15
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Alf Enerström Alibi? Revolver ?

"Stieg Larsson själv kom aldrig så långt som till Alf Enerström. Men uppgifter till SvD visar att Bertil Wedin, mannen som Stieg Larsson pekade ut som möjlig mellanhand vid Palmemordet, och Alf Enerström är gamla bekanta. De har dessutom flera gemensamma vänner bland högerextremister sedan tiden före mordet på Olof Palme.

– Jag kände till hans annonser i pressen och så vidare. Men jag hade aldrig sett några annonser, jag visste inte riktigt vad han hade skrivit. Han ringde mig, vi hade långa samtal. Timslånga, säger Bertil Wedin.

När Alf Enerström greps av polis i slutet av 1990-talet var Bertil *Wedin den som fick honom släppt genom att kontakta polisen. I dag kan SvD dessutom avslöja två nya uppgifter kring mordet på Olof Palme och Alf Enerström.

• Hans alibi på mordkvällen tas nu tillbaka av den dåvarande sambon.

• Enligt samma källa har Enerström dessutom ägt en revolver av märket Smith & Wesson.

Enligt polisen är sannolikt mordvapnet en magnum av märket Smith & Wesson.

– Jag är säker på att Alf hade en Smith & Wesson-revolver, säger Enerströms dåvarande sambo Gio Petré till SvD.

I polisförhören efter mordet har både Alf Enerström och Gio Petré hela tiden hävdat samma sak: De var i Stockholm på morddagen och befann sig i närheten av Sveavägen. Men det var tidigare på kvällen, flera timmar före mordet. Tillsammans åt paret middag på en restaurang, men lämnade krogen tidigt och kom tillbaka till sin *lägenhet på Norr Mälarstrand redan på förkvällen. De gick och lade sig mellan 23.00 och 23.30 och tidigt på morgonen fick Alf Enerström besked om mordet via en väninna.

– Polisen är mycket nöjd med mitt alibi, sade Alf Enerström 1987, efter att han hörts ett flertal gånger.

Nu tar Gio Petré tillbaka dessa uppgifter. Tvärtemot vad hon tidigare sagt hävdar hon i dag att Alf Enerström inte var hemma hela mordkvällen.

– Jag gick och lade mig tidigt, någon gång efter klockan 21. Jag tittade på Aktuellt. Men Alf försvann ut och sade att han skulle lägga på parkeringspengar. Jag tyckte det var konstigt eftersom det var gratis parkering fredag kväll och över helgen. Sedan kom han tillbaka sent, berättar hon för SvD.

Paret separerade i slutet av 1990-talet efter att ha levt ihop i nästan ett kvarts sekel."

https://www.svd.se/palmehatares-alibi-stammer-inte

Om man ska placera Enerström i stay behind hamnar han i en propagandacell. Det är sannolikt att en sådan cell hade en aktiv funktion i psykologisk krigsföring för att skapa ett personhat innan mordet och för subversion till stöd för mörkläggningen, eventuellt en roll i planeringen men det är inte sannolikt att man använder en propagandacell på gatan vid en operation som den här.

Gio Petré påstår att hon gav Enerström ett falskt alibi och nu påstår hon att han hade en magnum revolver och sprang ut. Det kanske var tvärtom att Enerström var hemma och Gio Petré sprang ut med revolvern?
Senast redigerad av Eurypterida 2019-11-10 kl. 10:25.
Citera
2019-11-10, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Om man ska placera Enerström i stay behind hamnar han i en propagandacell. Det är sannolikt att en sådan cell hade en aktiv funktion i psykologisk krigsföring för att skapa ett personhat innan mordet och för subversion till stöd för mörkläggningen eventuellt en roll i planeringen men det är inte sannolikt att man använder en propagandacell på gatan vid en operation som den här.

Det som är intressant är väl om han hade revolvern med sig och om han förmedlade revolvern till någon annan person samma kväll som OP mördades.

Vi har ju efter 33 år inte kunskap för att ens avgöra om mördaren agerade helt och hållet ensam eller om
mordet var någon form av konspiration.

Stay behind kan ha med mordet att göra men vi kan inte veta det till 100 procent.
Citera
2019-11-10, 10:27
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ja lätt är det inte det här. Jag har uppfattat positionerna på följande sätt:

1) OP gick innanför LP, dvs närmast Dekorima.
2) LP gick 1-2 steg framför OP. De gick ej i armkrok.
3) GM befann sig något steg bakom OP. Han lämnade sin position vid skyltfönstret.

Enligt den tekniska rapporten skjuts OP då i ryggen mitt emellan skulderbladen.

OP-skottet avlossas från höger till vänster i en svag vinkel. Skottet avlossas uppifrån och nedåt, även det i en svag vinkel.

I det ögonblick när kulan träffar OP har OP vridit överkroppen något åt höger som för att tala med LP. Enligt tekniska rapporten.

Som vi vet talar alla vittnen om två skott i tät följd. Ett vittne säger tre skott och något annat uppfattar endast ett skott.

Slutsats= 2 skott i tät följd.

Tiden mellan skotten uppskattas av polisen till 1-3 sekunder. Det är mycket kort tid som inte ger utrymme för några positionsförändringar alls.

Vi får betänka uppgiften 1 sekund.

Det var således inte möjligt för LP att "kasta sig ned över sin make" efter första skottet.

Eftersom 1-3 sekunder är väldigt kort tid är det rimliga antagandet att LP reagerade på skotten först efter andra skottet vilket hon också säger.

Det är efter andra skottet hon HÖR skotten.
Hennes rörelse i riktning OP sker efter andra skottet.

Ergo.

LP stod upp när andra skottet avlossades.

Frågan är då hur kulan som snuddade hennes rygg kan vara riktad nedifrån och upp. Skillnaden i höjd mellan in- och utgåmgshål är inte stor, men den finns där.

Vi kan således bortse från påståenden av typen "Ja men hon.måste väl ha vridit kroppen mot sin man och därför träffade kulan som den gjorde".

När kulan träffade LP hade hon inte hunnit reagera.

Nyckelfrågan är hur kulan som snuddade hennes rygg kan vara riktad nedifrån och upp när hon stod rakt upp?

Jag kommer för min del till slutsatsen att GM:s skott som.träffade LP avlossades nedifrån och uppåt.

Av vilket skäl? Det kan vi inte veta eftersom vi inte kan fråga GM.

Mitt ANTAGANDE blir därför att skottet mot LP var ett vådaskott som gick av när GM lyfte revolvern ur rocken/jackan.

GM var klart längre än LP och han stod inte på knä och sköt. Han stod rakt upp. Handen med revolvern befann sig alltså i höjd med ingångshålet på LP:s kappa.

Flera vittnen uppgav att de hörde skott 1 och därefter tittade mot mpl. Då såg de GM avlossa skott 2 mot OP.

Det talar för att det uppåtriktade skottet mot LP var skott 1.

Finns någon annan trovärdig förklaring utifrån fakta?
Allt är korrekt utom "GM var klart längre än LP och han stod inte på knä och sköt. Han stod rakt upp. Handen med revolvern befann sig alltså i höjd med ingångshålet på LP:s kappa"

Revolveren var en meter från ingångshålet och befann sig lägre än ingångshålet på LP:s kappa. Revolvern befann sig i höjd med GM:s högra ficka. GM var lika hög som OP omkring 175 cm

Rekonstruktion: https://ibb.co/9gVWTY1
Senast redigerad av 299792458 2019-11-10 kl. 10:38.
Citera
2019-11-10, 10:28
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Det som är intressant är väl om han hade revolvern med sig och om han förmedlade revolvern till någon annan person samma kväll som OP mördades.

Vi har ju efter 33 år inte kunskap för att ens avgöra om mördaren agerade helt och hållet ensam eller om
mordet var någon form av konspiration.

Stay behind kan ha med mordet att göra men vi kan inte veta det till 100 procent.

Det stämmer men för fällande dom krävs inte 100% och det finns tillräckligt för att deras egen tystnad inte kan användas till deras försvar.
Citera
2019-11-10, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Det stämmer men för fällande dom krävs inte 100% och det finns tillräckligt för att deras egen tystnad inte kan användas till deras försvar.

Du verkar veta något som jag inte vet.
Kan du ge något exempel som kan koppla Stay behind till mordet?
Citera
2019-11-10, 10:38
Medlem
Lägger upp en länk till makarna Palmes kläder från den kriminaltekniska sammanställningen

https://photos.google.com/share/AF1QipO1BPMtv7XaAgv6f18XFPSLD7K78QZjbC72OXoAlC9-17xcTcONn2TWDwXW3R_uqw?key=MW9KNHhRV2toMFZPRnM3UnF Sd kZWMGc2M21iZFNn
Citera
2019-11-10, 10:47
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Du verkar veta något som jag inte vet.
Kan du ge något exempel som kan koppla Stay behind till mordet?

Jag vet ingenting men jag kan lägga ihop 2+2. Bland de tyngsta bevisen som bör ha lett till att svenska stay behind utretts som huvudmisstänkt hör den Italienska utredningen, operation tree, kopplingen mellan Italiens propagandenhet P2, Brenneckes uttalanden, svenskt deltagande i SOPS som beskrivs i det tunna kapitlet i Gansers bok om gladio.
Lägg därtill NATOs subversiva ubåtsteater mot regeringen Palme och andra indicier som gör stay behind till huvudmisstänkt.
Ovanpå det har vi en operation mörkläggning av en spaningsledare som inte var polis men militär. Till nätverkets försvar finns en sak och det är att de är tysta. Det förklaras bäst med vad som hände med Vinzenco Vinciguerra när han snackade.
Citera
2019-11-10, 10:49
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Allt är korrekt utom "GM var klart längre än LP och han stod inte på knä och sköt. Han stod rakt upp. Handen med revolvern befann sig alltså i höjd med ingångshålet på LP:s kappa"

Revolveren var en meter från ingångshålet och befann sig lägre än ingångshålet på LP:s kappa. Revolvern befann sig i höjd med GM:s högra ficka. GM var lika hög som OP omkring 175 cm

Rekonstruktion: https://ibb.co/9gVWTY1

Yes, du har helt rätt. Annars hade inte kulan rört sig snett uppåt utan rakt igenom kappan. Det var det jag försökte säga men misslyckades.😊
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in