Citat:
Ursprungligen postat av
MacMackay
Om LP stod upprätt borde mördaren skjutit från höften.
Kan ingångshålet i kappan ha varit på 120 cm och utgångshålet 122?
Gissar på att det är rimligt med tanke på hennes korta längd som låg någonstans strax under 160.
Om skottet kommit från en 180 cm lång man med arm i ca 90% vinkel med en aning vinkel uppåt från någon meter skulle det väl verka rimligt?
Kulan borde då ha slagit i husväggen på sveavägens västra sida några meter upp innan den landade på trottoaren.
Den borde alltså inte ha rikoschetterat i gata och trottoarkant som jag tror är den vedertagna förklaringen av kulans skador.
Det var väl det Wincent Lange ville undersöka, men Hans Holmér sa ifrån om jag minns rätt.
Detta om Lisbeth stått upprätt alltså.
Det mest gångbara alternativet jag kan hitta är annars att hennes överkropp tiltat väldigt mycket höger.
Att hon blev skjuten när hon var nära gatan, men bilden att hon vänder sig mot Olof stämmer i så fall inte.
Att gm hunnit ställa om både skjutriktning och armvinkel inom så kort tid är också förbryllande, men det är säkert inte någon omöjlighet.
Det skulle kanske kunna tyda på att Lisbeth och Olof rörde sig i olika riktningar innan de blev skjutna!? Lisbeth åt höger och Olof åt vänster.
I vilken ordning allt gått vill jag inte ens försöka gissa, men en sammanvägning av vittnesberättelserna tyder ju på att Olof sköts med den andra kulan.
Jag är kluven och inser att jag inte har några större kunskaper än logiken att ta till, men jag har faktiskt inte heller läst något expertutlåtande som övertygat mig i frågan.
Jag passar på den, men det finns mycket som talar för det senare alternativet om man ser till vittnesuppgifterna.
Ja lätt är det inte det här. Jag har uppfattat positionerna på följande sätt:
1) OP gick innanför LP, dvs närmast Dekorima.
2) LP gick 1-2 steg framför OP. De gick ej i armkrok.
3) GM befann sig något steg bakom OP. Han lämnade sin position vid skyltfönstret.
Enligt den tekniska rapporten skjuts OP då i ryggen mitt emellan skulderbladen.
OP-skottet avlossas från höger till vänster i en svag vinkel. Skottet avlossas uppifrån och nedåt, även det i en svag vinkel.
I det ögonblick när kulan träffar OP har OP vridit överkroppen något åt höger som för att tala med LP. Enligt tekniska rapporten.
Som vi vet talar alla vittnen om två skott i tät följd. Ett vittne säger tre skott och något annat uppfattar endast ett skott.
Slutsats= 2 skott i tät följd.
Tiden mellan skotten uppskattas av polisen till 1-3 sekunder. Det är mycket kort tid som inte ger utrymme för några positionsförändringar alls.
Vi får betänka uppgiften 1 sekund.
Det var således inte möjligt för LP att "kasta sig ned över sin make" efter första skottet.
Eftersom 1-3 sekunder är väldigt kort tid är det rimliga antagandet att LP reagerade på skotten först efter andra skottet vilket hon också säger.
Det är efter andra skottet hon HÖR skotten.
Hennes rörelse i riktning OP sker efter andra skottet.
Ergo.
LP stod upp när andra skottet avlossades.
Frågan är då hur kulan som snuddade hennes rygg kan vara riktad nedifrån och upp. Skillnaden i höjd mellan in- och utgåmgshål är inte stor, men den finns där.
Vi kan således bortse från påståenden av typen "Ja men hon.måste väl ha vridit kroppen mot sin man och därför träffade kulan som den gjorde".
När kulan träffade LP hade hon inte hunnit reagera.
Nyckelfrågan är hur kulan som snuddade hennes rygg kan vara riktad nedifrån och upp när hon stod rakt upp?
Jag kommer för min del till slutsatsen att GM:s skott som.träffade LP avlossades nedifrån och uppåt.
Av vilket skäl? Det kan vi inte veta eftersom vi inte kan fråga GM.
Mitt ANTAGANDE blir därför att skottet mot LP var ett vådaskott som gick av när GM lyfte revolvern ur rocken/jackan.
GM var klart längre än LP och han stod inte på knä och sköt. Han stod rakt upp. Handen med revolvern befann sig alltså i höjd med ingångshålet på LP:s kappa.
Flera vittnen uppgav att de hörde skott 1 och därefter tittade mot mpl. Då såg de GM avlossa skott 2 mot OP.
Det talar för att det uppåtriktade skottet mot LP var skott 1.
Finns någon annan trovärdig förklaring utifrån fakta?