2019-11-10, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Att något är designat av något intelligent betyder hur som helst inte att det har en inneboende intelligens. Men du menar att en skruvmejsel, en atom, en sten och snusdosa har en inneboende intelligens?

Om du vill kalla programmerade regler som objekt följer för en inneboende intelligens, visst.
Citera
2019-11-10, 08:54
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Om du vill kalla programmerade regler som objekt följer för en inneboende intelligens, visst.

För det kan bara inte vara en kraft som drar objekt mot en sfärisk kropps masscentrum?

Det måste hela tiden hittas en alternativ och märklig förklaring och sen en ännu märkligare förklaring, än den relativt enkla som förklarar alla fenomen som beskrivs i den här tråden.
Citera
2019-11-10, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
För det kan bara inte vara en kraft som drar objekt mot en sfärisk kropps masscentrum?

Det måste hela tiden hittas en alternativ och märklig förklaring och sen en ännu märkligare förklaring, än den relativt enkla som förklarar alla fenomen som beskrivs i den här tråden.

Problemet med din enkla förklaring är att den sfäriska formen ej är bevisad och mycket pekar på att något inte riktigt stämmer med kurvan.

Om där inte finns någon kurva, så måste man våga ta steget mot att den kanske är platt, trots allt.

Tar man det steget så måste man börja fundera på nya förklaringar till fenomen som tidigare alltid haft sådana enkla förklaringar.

Det är bara en logisk kedjereaktion. 👍
Citera
2019-11-10, 09:12
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Problemet med din enkla förklaring är att den sfäriska formen ej är bevisad och mycket pekar på att något inte riktigt stämmer med kurvan.

Om där inte finns någon kurva, så måste man våga ta steget mot att den kanske är platt, trots allt.

Tar man det steget så måste man börja fundera på nya förklaringar till fenomen som tidigare alltid haft sådana enkla förklaringar.

Det är bara en logisk kedjereaktion. 👍

Även om man ponerar att kurvan inte är bevisad, så måste det väl uppstå ett problem för dig att avsaknaden av kurva inte heller är bevisad. Det finns inga som helst ’bevis’ för en platt jord med programmerade stenar och allt. Det är ju bara ad hoc-förklaringar ni måste komma på när konsekvenserna av en platt jord går upp för er. Dvs motsatsen till din ’logiska kedjereaktion’.

Hur kan du vara så nonchalant gentemot bristen av bevis för en platt jord?
Senast redigerad av Clay Allison 2019-11-10 kl. 09:16.
Citera
2019-11-10, 09:16
Medlem
Citat:
Även om man ponerar att kurvan inte är bevisad, så måste det väl uppstå ett problem för dig att avsaknaden av kurva inte heller är bevisad. Det finns inga som helst ’bevis’ för en platt jord med programmerade stenar och allt. Det är ju bara ad hoc-förklaringar ni måste komma på när konsekvenserna av en platt jord går upp för er.

Hur kan du vara så nonchalant gentemot bristen av bevis för en platt jord?

Av dessa två obevisade teoretiska verkligheter, vilken lärs ut som en absolut sanning?
Vem är det som är nonchalant, egentligen?

Om det uppstår problem med en absolut sanning, så går det igång en del varningsklockor i mitt huvud. Förvånad att detsamma inte sker hos dig, faktiskt. 🤗
Senast redigerad av Dendummasillen 2019-11-10 kl. 09:21.
Citera
2019-11-10, 09:39
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Av dessa två obevisade teoretiska verkligheter, vilken lärs ut som en absolut sanning?
Vem är det som är nonchalant, egentligen?

Om det uppstår problem med en absolut sanning, så går det igång en del varningsklockor i mitt huvud. Förvånad att detsamma inte sker hos dig, faktiskt. 🤗

Nu gör du det återkommande felet att min - och andras - kunskap är inlärd som något slags korvstoppning. Det finns de i tråden som gjort fler egna laborationer, men de jag fick göra visade t ex med full tillfredställelse att gravitationen finns och hur hur den verkar. Och det jag kan observera i vardagen gör att jag vilar tryggt i vetskapen att vi bor på en rund planet.

Det finns liksom ingen anledning att lära ut en platt gravitationsfri jord, för absolut ingenting tyder på att det är så. Dessutom skulle det bli fånigt när studenter gjorde laborationer och såg att det är direkt fel.
Senast redigerad av Clay Allison 2019-11-10 kl. 09:42.
Citera
2019-11-10, 09:45
Medlem
Citat:
Nu gör du det återkommande felet att min - och andras - kunskap är inlärd som något slags korvstoppning. Det finns de i tråden som gjort fler egna laborationer, men de jag fick göra visade t ex med full tillfredställelse att gravitationen finns och hur hur den verkar. Och det jag kan observera i vardagen gör att jag vilar tryggt i vetskapen att vi bor på en rund planet.

Om du kan vila tryggt på observationer så som att saker faller och att båtar ser ut att försvinna vid horisonten så har vi väl helt enkelt olika uppfattning av vad en bra säng ska erbjuda.

🙌
Citera
2019-11-10, 09:49
Medlem
Jazzils avatar
Citat:

Jordens form är en absolut sanning.
Alla som har kunskaper på grundskolenivå kan mycket enkelt bevisa jordens form.

Och alla platskassar har en sak gemensamt, avsaknad av grundläggande kunskaper.

Bristen på dessa kunskaper skyller plattskallarna på med att påstå allt vi lär oss i skolan är riggade kunskaper för att lura oss att tro jorden är klotformad istället för platt.
Men en sådan sak säger enbart en som just saknar dessa kunskaper.

Citat:

Men det finns ju inte några problem med den absoluta sanningen att jorden är klotformad!
Det enda allt handlar om är din totala brist på grundläggande kunskaper och logiskt tänkande.

Fast i slutändan handlar det ju så klart om trollande.
Citera
2019-11-10, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Jordens form är en absolut sanning.
Alla som har kunskaper på grundskolenivå kan mycket enkelt bevisa jordens form.

Och alla platskassar har en sak gemensamt, avsaknad av grundläggande kunskaper.

Bristen på dessa kunskaper skyller plattskallarna på med att påstå allt vi lär oss i skolan är riggade kunskaper för att lura oss att tro jorden är klotformad istället för platt.
Men en sådan sak säger enbart en som just saknar dessa kunskaper.

Men det finns ju inte några problem med den absoluta sanningen att jorden är klotformad!
Det enda allt handlar om är din totala brist på grundläggande kunskaper och logiskt tänkande.

Fast i slutändan handlar det ju så klart om trollande.

Grundläggande kunskaper så som en jordglob i klassrummet? Eller experiment utförda med två pinnar istället för tre? Eller observationen att saker faller mot marken? Eller bilder tagna från rymden (wooow!)? Eller att båtar ser ut att försvinna vid horisonten?

Här trollas ingenting.

🤗
Citera
2019-11-10, 09:58
Medlem
constants avatar
Citat:
Grundläggande kunskaper så som en jordglob i klassrummet?
Du borde själv testa med en jordglob. Kontrollera avstånd och se om de stämmer med globen eller om de blir helt fel. Enkelt, billigt och något som inte bör ta allt för lång tid i anspråk.
Citera
2019-11-10, 10:01
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Om du kan vila tryggt på observationer så som att saker faller och att båtar ser ut att försvinna vid horisonten så har vi väl helt enkelt olika uppfattning av vad en bra säng ska erbjuda.

🙌

Ja du. Båtar försvinner ju de facto bakom horisonten, liksom den nedgående solen gör. Jag begriper inte på vilket sätt du lurar dig själv att inte tro på vad dina ögon ser.
Citera
2019-11-10, 10:02
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Grundläggande kunskaper så som en jordglob i klassrummet? Eller experiment utförda med två pinnar istället för tre? Eller observationen att saker faller mot marken? Eller bilder tagna från rymden (wooow!)? Eller att båtar ser ut att försvinna vid horisonten?

Grundläggande kunskaper inom matematik och fysik. Det du saknar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in