2019-11-09, 12:15
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja enligt IM (är det väl?) så lägger han vänstra handen på OP:s axel. Vet inte om det har betydelse i detta sammanhang.

Men mitt intryck nu är att skottet mot LP - som då var det första skottet - måste ha passerat snett uppåt genom hennes kappa.

Vådaskott.

I en rättegång hade det aldrig gått att erkänna ett dödande skott i ryggen på en person och ett vådaskott i ryggen på personens fru. Det hade rubricerats som mord och mordförsök eller terrorbrott.
Det kan ha varit tvärtom att det dödande skottet var ett vådaskott och det skadande skottet var ett mordförsök men gör det någon skillnad?
Senast redigerad av Eurypterida 2019-11-09 kl. 12:17.
Citera
2019-11-09, 12:27
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
En wt man som observerats av en förbipasserande taxi.
Mannen ska ha stått strax till vänster om IM synfält och spanat söderut på Sveavägen.

Okej, det är WT-mannen vid Hötorgets t-bana ca 23.15. Så vitt jag förstått spanade han norrut, dvs i riktning Grand som paret Palme lämnade ca 23.17.

Han stod således till höger om IM.
Senast redigerad av Basfakta 2019-11-09 kl. 12:34.
Citera
2019-11-09, 12:30
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
I en rättegång hade det aldrig gått att erkänna ett dödande skott i ryggen på en person och ett vådaskott i ryggen på personens fru. Det hade rubricerats som mord och mordförsök eller terrorbrott.
Det kan ha varit tvärtom att det dödande skottet var ett vådaskott och det skadande skottet var ett mordförsök men gör det någon skillnad?

Nej, det är överlagt mord och mordförsök. Livstids fängelse. Eftersom Palme, enligt flera vittnen, stod upp när andra skottet avlossades blir min slutsats att det första skottet - som gick snett uppåt genom LP:s kappa - var ett vådaskott.

Skottet avlossades således när GM lyfte upp revolvern ur högra jackfickan. Klantigt? Vet ej, kan jag inte avgöra. Vet för lite om vapen.

IM:s uttalande "jag fick intrycket att han sköt Palme två gånger" tyder på två skott i snabb följd där det andra träffade OP i ryggen. Det direkt dödande skottet.
Senast redigerad av Basfakta 2019-11-09 kl. 12:33.
Citera
2019-11-09, 12:37
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
På temat var Palme övervakad innan mordet.
Såg ett i mitt tycke intressant kommentar på Gunnar Walls hemsida.

Jag citerar den :

"Inte helt osannoligt om närliggande hotell på Västerlånggatan var inblandat övervakning av Palme. Hotellkedjan ägde flera fastigheter i Gamla stan och under tiden (84 -86) jag jobbade i hotellet där bodde bl.a en viss Emma i familjehotellens lägenheter. Kolla gärna upp dåvarande ägarnas kopplingar till militären/polisen är en het tips från mig…"

Någon som vet mer om detta?
Ett närliggande hotell till makarna Palmes bostad känns ju logiskt om man vill ha koll på OP.

https://gunnarwall.wordpress.com/2019/06/28/tecken-pa-overvakning-av-palme-under-mordkvallen-ny-utforlig-sammanstallning/

Är det Hotell Lord Nelson som omtalats många gånger i tråden?
Citera
2019-11-09, 12:43
Medlem
Vilka är AE och BP? Han menar antagligen Alf Enerström, Bror Perä.
Senast redigerad av aktapirenelskling 2019-11-09 kl. 12:55.
Citera
2019-11-09, 12:43
Medlem
Citat:
Är det Hotell Lord Nelson som omtalats många gånger i tråden?

Mycket möjligt, jag lade upp detta i tråden för att jag själv har så dålig koll på Stockholm, gamla stan mm
Citera
2019-11-09, 12:44
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Nej, det är överlagt mord och mordförsök. Livstids fängelse. Eftersom Palme, enligt flera vittnen, stod upp när andra skottet avlossades blir min slutsats att det första skottet - som gick snett uppåt genom LP:s kappa - var ett vådaskott.

Skottet avlossades således när GM lyfte upp revolvern ur högra jackfickan. Klantigt? Vet ej, kan jag inte avgöra. Vet för lite om vapen.

IM:s uttalande "jag fick intrycket att han sköt Palme två gånger" tyder på två skott i snabb följd där det andra träffade OP i ryggen. Det direkt dödande skottet.

Det finns bara en utgångspunkt och det är att båda skotten i ryggen var avsedda att döda. Träder han fram och hävdar att han skulle skada eller skrämma Lisbet eller att han försökte träffa sig själv i foten gör det ingen skillnad och vem som dör först i en serie skott är oväsentligt.
Han försökte mörda två personer och han begick ett terrorbrott mot en suverän nation.
Citera
2019-11-09, 12:46
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
En wt man som observerats av en förbipasserande taxi.
Mannen ska ha stått strax till vänster om IM synfält och spanat söderut på Sveavägen.

Du har även en man i västra hörnet Tunnelgatan-Sveavägen som spanade norrut mot Grand. Även det runt kl 23.15. Han hade ingen WT. Det var privatpersonen Wiklund som noterade honom.

Mannen hade kommit ur en bil med flera män i som stannade i hörnet Olofsgatan-Tunnelgatan några minuter tidigare. Bilen stod slarvigt/underligt parkerad.

Mannen i hörnet hade en stor svart mustasch.

Den mannen stod till vänster i IM:s synfält om han stod kvar när IM parkerade bilen.

Wiklund passerade platsen två gånger pga att han inte hittade rätt i trafiken. Det var någon enkelriktad gata som trasslade till det för honom.
Citera
2019-11-09, 12:48
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Det finns bara en utgångspunkt och det är att båda skotten i ryggen var avsedda att döda. Träder han fram och hävdar att han skulle skada eller skrämma Lisbet eller att han försökte träffa sig själv i foten gör det ingen skillnad och vem som dör först i en serie skott är oväsentligt.
Han försökte mörda två personer och han begick ett terrorbrott mot en suverän nation.

Jo så skulle man nog kunna sammanfatta saken. Om det sen är mord eller terrorbrott får väl domstolen avgöra. Med tanke på vem som mördades så får det ju ses som ett attentat mot det demokratiska Sverige.
Citera
2019-11-09, 12:50
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Mycket möjligt, jag lade upp detta i tråden för att jag själv har så dålig koll på Stockholm, gamla stan mm

Ägarnas koppling till militär/polis? Låter som något som åtminstone borde klarläggas även om det i sig inte betyder något. Det är ju många som känner poliser och militärer utan att ha med mordet på Palme att göra.
Citera
2019-11-09, 12:53
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aktapirenelskling
Vilka är AE och BP? Han menar antagligen Alf Enerström, Bror Perä. Perä ja, Jag har ju varit inne på teatermord men en av de sakerna som motsäger det mest är Peräs resa och samtal med journalisten där han själv talar om att de planerat mord på Palme att han ångrat sig "vad har vi gjort" och att ha sen sköt sig själv eller fick hjälp? Ett ytterligare alternativ är att Perä inte varit invigd i att det var ett teatermord o inte de andra heller utan att alla skulle bli lurade förutom Holmer Ebbe Schein o kanske någon till.

Okej, jag anade att det kunde röra sig om Enerström. Historien om Perä är besynnerlig men det har inte gått att få fram något ytterligare med bäring på Palmemordet. Verkar ha varit en rätt tragisk figur.
Citera
2019-11-09, 13:03
Medlem
Mordet är fullt av dubbeltydigheter och motsägelser tex Hahne säger att det inte var rätt kulor var det då rätt vapen? Var det då Sonny Björk som dolde sanningen eller Hahne närmaste man till Holmer? Ja personligen tror jag mer på en avslappnad Hahne 33 år efter men Sonny är säkert en bra man men hade order om att presentera en hållbar lösning. Oklart vad de ville dölja. Men iom att de verkar ha tryckt upp "mord på Palme inatt" 6 h innan det hände så känns inte teatermord helt fel. Uppgifterna om detta kommer från Claes Hedberg senaste youtube video då folk som varit med om detta personligen har tagit kontakt och berättat. Statskupp? Man tror/påstår/icensätter att Palme är spion? Eller beklämmande bilder på drift vilket Hahne förklarat finns/hiv Något av dessa 3 är det. Klart man kan måla upp Hedberg som en idiot men varför förföljer must/säpo han då? Finns bildbevis på Hedbergs videor vid en mack. Personer som lever gott på lögnen är Gw Guillou mfl.
Senast redigerad av aktapirenelskling 2019-11-09 kl. 13:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in