2019-11-09, 19:11
Medlem
OweGbgs avatar
Hahaha den här tråden är den mest underhållande som finns på FB.
Här sitter förståsigpåare och skäller ut varann med glåpord för att bevisa att man har mest kriminalkunskap.
Jag sitter hellre här och läser än tittar på TV för detta kallar jag för underhållning.
Citera
2019-11-09, 19:13
Medlem
fiatigerliljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Standard är väl att knipa i polisförhör och invänta rättegången för att där vrida fupen till sin fördel. Standard A hos de som varit med ett tag.

Ja och varför skulle Billy, som levt detta kriminella liv där lärt sig koder och det livets vett och etikett, välja att skjuta just HOL av alla människor? Vill tro att många kriminella har någon form av fiender. Gammalt groll. Gamla skulder hit och dit.
Billy verkade ju ha förberett ett rån ganska nyligen. När behöver kriminella utsätta sig för kalkylerad risk som rån på detta sätt? Jo när de behöver stålars. Billy sitter väl inte direkt i kassan på Ica eller rattar en hedgefond. Hans yrke är att vara kriminell. Då är varje skjutning och rån ett led i försörjningen. I vissa fall kan det ju vara personligt. Då ofta följd av att plan A sprack. Billy har historiskt ägnat sig åt rån. Som många andra i den gamla stammen. Rån har blivit knepigare att utföra nu. Kontanter är sällsynta eller inte tillgängliga på samma sätt som förr i banker och fordon. Det är Billy själv högst skyldig till. Utan hans och andras rånarliv hade bankerna inte behövt förbättra säkerheten.

Om han och hans kumpaner nu misslyckades här senast med rånplaneringen. Vad gör då Billy? Han kan ju inte ertappas en gång till med rånarprylar i bilen. Istället en skjutning så han får in stålar. Pang, pang, pang, klart. När de andra planerna misslyckades. Kanske hans mor behöver pengar till medicin eller något annat ädelt ändamål?

En personlig konflikt direkt mellan HOL och Billy kan jag inte förstå. Han har gjort det för ekonomisk vinning. Ville han råna HOL finns det vettigare offer. Ville han skjuta någon han har otalt med finns nog en lång lista som inte inbegriper en brottmålsadvokat.

Sveriges lite äldre kriminella gubbs är en ankdamm. Hänger man en del på ”stamkrogar” så hittar man nog alltid någon som känner en Clark, Lars-Inge eller Billy som behöver pengar. Har man inte bråttom kan man i lugn och ro fundera på hur man ska närma sig en sådan person med ett erbjudande utan att lämna några spår efter sig.

Ja så är det nog Avel. Men även om en torped kan lejas utan att den kontakten lämnar spår så är det ju ännu ett moment som riskerar avslöja anstiftaren: själva penningtransaktionen. Jag skulle gissa att den tredje misstänkta är inblandad som mellanhand för att sköta betalningen, med löfte om att få behålla en del av kontanterna för egen räkning. Om det nu är så att mellanhanden fortfarande sitter på betalningen och om denna person vägrat all kontakt från torpeden, eller sagt till honom att det blir ingen betalning för att HOL överlevde, så kanske det inte är helt otänkbart att det finns ett hämndmotiv hos torpeden? Torpedens hämnd behöver ju inte betyda att han dessutom måste erkänna att han lejts för att mörda utan han kan t ex tänkas påstå att hans jobb bara var att härja lite i trappuppgången för att skrämma HOL och grannarna till insikt om att HOL och barnen inte längre kan bo kvar? Eller påstå att han lejts enbart för att lämna ett verbalt meddelande till en av de två som är mantalsskrivna på adressen och att han helt oplanerat blev ”tvungen” att försvara sig när han råkade ”överfallas” i trappen av HOL? Mord behöver väl inte automatiskt erkännas ha varit i planerna bara för att han väljer sätta dit den som lejt honom (t ex som hämnd för att han inte fått betalt för ”tjänsten”, eller inte informerats om att det var ett uppdrag från en exfru med lång bakgrund av mordförsök mot exmaken, och att det därmed fanns oväntade risker med att ta ett uppdrag från henne)?
Citera
2019-11-09, 19:14
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Nog verkar matchningen vara fullgod i alla fall enligt mig, båda verkar helt skruvade och har bara en person i sina tankar, sig själv, barn och annat ovidkommande är bara störande moment i deras liv.

Frågan är ju hur dealen Billy förhandlat tiil sig sett ut, hälften i förskott och resten när allt är klart?

I sådana fall kan ju Billy känna sig blåst, HOL lever ju i högönsklig välmåga och lär väl ha ett rejält skydd nu i fall att blixten ska slå ner på samma ställe.

Vi får se vad som händer framöver och vem sekretess D är, lite nyfiken på den filuren.

Fast har han redan fått hälften så måste han ju betala den tillbaka. Frågan är ju om HOL ska arbeta kvar i Sthlm och leva vidare som vanligt för det lär bli dyrt med personskydd i längden.
Till en början kanske staten står för skyddet men han får nog betala det sj efter en tid, och har gm bara fått hälften betalt så är det ju öppet kontrakt på honom så att säga.
Citera
2019-11-09, 19:14
Medlem
Citat:
Det vet jag redan, att sekretess D gick loss, jag är ändå nyfiken på vem det är och vad för koppling personen har till de inblandade.

Kan mycket väl vara en vän till Billy som hade oturen att vara där när Billy hämtades in men det vet vi ju inte.

Ok, ja för min del är det inte intressant så länge personen är på fri fot. Skäligen misstänkt vet du lika bra som mig att det är en simpel önskan hos en åklagare. Ja det kan vara en kamrat till B som befann sig på plats där B hämtades in. Flera förhör och flera tillslag finns uppgift från åklagarmyndigheten och det indikerar att man plockat in flera andra också och förhört.
Citera
2019-11-09, 19:19
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbackare
Fast har han redan fått hälften så måste han ju betala den tillbaka. Frågan är ju om HOL ska arbeta kvar i Sthlm och leva vidare som vanligt för det lär bli dyrt med personskydd i längden.
Till en början kanske staten står för skyddet men han får nog betala det sj efter en tid, och har gm bara fått hälften betalt så är det ju öppet kontrakt på honom så att säga.

Då får väl anstiftaren göra det, kräva pengarna tillbaka och med tanke på att HOL fortfarande andas så skulle i alla fall jag vara lite förbannad om jag betalt någon för att se till att andningsverksamheten upphörde.

Nu har jag inte en aning om vad som är brukligt vid kontraktsmord angående om man betalar hela summan direkt eller bara en del och resten vid fullföljd leverans, någon insatt kanske vet?
Citera
2019-11-09, 19:25
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erzebet
Ok, ja för min del är det inte intressant så länge personen är på fri fot. Skäligen misstänkt vet du lika bra som mig att det är en simpel önskan hos en åklagare. Ja det kan vara en kamrat till B som befann sig på plats där B hämtades in. Flera förhör och flera tillslag finns uppgift från åklagarmyndigheten och det indikerar att man plockat in flera andra också och förhört.

Visst, "skäligen misstänkt" finns endast för att ge åklagare och polis mer tvångsmedel att tillgripa, inget annat.

Om personen släpptes utan förhandling så ligger mitt vad på att det var någon som fanns på samma ställe som Billy när han hämtades in, men som sagt, jag är fortfarande nyfiken på vem det var, om inte annat så för att kunna utesluta personen helt ur ekvationen.
Citera
2019-11-09, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiatigerlilja
Ja så är det nog Avel. Men även om en torped kan lejas utan att den kontakten lämnar spår så är det ju ännu ett moment som riskerar avslöja anstiftaren: själva penningtransaktionen. Jag skulle gissa att den tredje misstänkta är inblandad som mellanhand för att sköta betalningen, med löfte om att få behålla en del av kontanterna för egen räkning. Om det nu är så att mellanhanden fortfarande sitter på betalningen och om denna person vägrat all kontakt från torpeden, eller sagt till honom att det blir ingen betalning för att HOL överlevde, så kanske det inte är helt otänkbart att det finns ett hämndmotiv hos torpeden? Torpedens hämnd behöver ju inte betyda att han dessutom måste erkänna att han lejts för att mörda utan han kan t ex tänkas påstå att hans jobb bara var att härja lite i trappuppgången för att skrämma HOL och grannarna till insikt om att HOL och barnen inte längre kan bo kvar? Eller påstå att han lejts enbart för att lämna ett verbalt meddelande till en av de två som är mantalsskrivna på adressen och att han helt oplanerat blev ”tvungen” att försvara sig när han råkade ”överfallas” i trappen av HOL? Mord behöver väl inte automatiskt erkännas ha varit i planerna bara för att han väljer sätta dit den som lejt honom (t ex som hämnd för att han inte fått betalt för ”tjänsten”, eller inte informerats om att det var ett uppdrag från en exfru med lång bakgrund av mordförsök mot exmaken, och att det därmed fanns oväntade risker med att ta ett uppdrag från henne)?

Vettiga tankar.
Ja hur betalar man diskret för en skjutning utan att lämna spår?

Kryptovaluta?

Köpa nåt dyrt med kort. Ett smycke för några hundra tusen som man sedan tappar bort?

Spelar lite originell och pensionärig och tar ut stora kontantbelopp?

Köper tjänsten på kredit med 20 % kapitalinsats? Säkerheten är offentliga dokument om kommande lägenhetsintäkter?

Byta skjutning mot bil?

KL kan ju ha varit en kontantmänniska sedan flera år tillbaka om man tänker hur hon smyger runt under cover mest hela tiden.

På något sätt lär hon kunna prångla fram stålarna. Det går ju att ta ”privatlån” i ”den undre världen” också. KL har papper på att hon är god för att betala tillbaka.
Senast redigerad av Avel 2019-11-09 kl. 19:41.
Citera
2019-11-09, 19:41
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Såvida inte hol hade ett personlarm.

Personlarm i mindre skala med klar och tydlig signal.

Personlarm i mindre skala med lite högre signal som är perfekt att ha till hands om du känner dig osäker. Liten och behändig och med kraftig ljudsignal på 115 dB. Går att fästa i nyckelknippan, handväskan, mobilen eller ryggsäcken, och även runt halsen med den medföljande remmen.

Och för all del portföljen. Det fanns ju en hotbild mot honom så varför inte ett personlarm?.

Fast dom där piper inte.....man blir ordentligt DÖV av dem. Det går inte att vara i närheten, av ren smärta i trumhinnorna. Dessutom lär det eka rätt bra i husets trappuppgång.

Men det kanske finns vekare än det jag stött på.
Citera
2019-11-09, 19:41
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castorchamp
Jag tror det finns en möjlighet att Billy faktisk kommer att snacka i förhören. Dels för att hans "karriär" är över och jag tror han "frilansat" det här uppdraget. 60+ när han muckar så vad skulle han förlora på att faktiskt medverka. Han kanske till och med är skitsur på anstiftaren.

Det är nog en ganska stor skillnad att stå anklagad för stöld,misshandel,rån jämfört med mordförsök på en advokat. För hans del är det nog bara dumt att tiga även om KL i en intervju sa att det absolut skulle vara det smartaste.

Exakt uttryckt
Citera
2019-11-09, 19:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Då får väl anstiftaren göra det, kräva pengarna tillbaka och med tanke på att HOL fortfarande andas så skulle i alla fall jag vara lite förbannad om jag betalt någon för att se till att andningsverksamheten upphörde.

Nu har jag inte en aning om vad som är brukligt vid kontraktsmord angående om man betalar hela summan direkt eller bara en del och resten vid fullföljd leverans, någon insatt kanske vet?
Finns det nån som skulle ta den risken utan att inte kräva full betalning direkt?
Risken att det skiter sig får väl anstiftaren räkna med, eller order med fördröjning.
Vete tusan, beror väl på hur desperat eller yrkesmässig denna är.
Sen beror det väl på hur relationen ser ut innan, om vederbörande kan tänka sig stå på standby och vänta in cash likt Möllers kk.
Citera
2019-11-09, 19:52
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:

Nej jag har tyvärr inte heller arbetat med liknande yrken, men spekulationerna i tråden är ju hälften nu och hälften när han är död. Fast har man gott rykte om sig så vill man förmodligen ha detta kvar, då utför man det man fått betalt för.
Citera
2019-11-09, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbackare
Nej jag har tyvärr inte heller arbetat med liknande yrken, men spekulationerna i tråden är ju hälften nu och hälften när han är död. Fast har man gott rykte om sig så vill man förmodligen ha detta kvar, då utför man det man fått betalt för.

Man kommer överens om en procentsats i förskott och betalning sker inte genom överföring lr Swish. Sen ska resten betalas ut efter utfört uppdrag i kontanter. Hur uppdragsgivare ordnar cash lr guld är inget torpeden bekymrar sig över. Sen tillkommer ränta tills full betalning är gjord
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in