2019-11-09, 16:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Ska man skriva till dom på Engelska? Vad tror du det kostar för en Svensk att åka dit?

Ja, de förstår givetvis engelska.

Om du får lov att komma dit, så kan du försöka att få Försäkringskassan att betala operationen. Om det inte lyckas, så går det på ungefär 40000 kr.
Citera
2019-11-09, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Ja, de förstår givetvis engelska.

Om du får lov att komma dit, så kan du försöka att få Försäkringskassan att betala operationen. Om det inte lyckas, så går det på ungefär 40000 kr.

4k euro då alltså som strettan

Dock rekkomenderas inte stretta längre då det kan skada nerverna läste jag.
Stöter inte kroppen bort plastlagningar? Låter skumt att ha plast i kroppen
Citera
2019-11-09, 17:01
Bannlyst
Citat:
4k euro då alltså som strettan

Dock rekkomenderas inte stretta längre då det kan skada nerverna läste jag.
Stöter inte kroppen bort plastlagningar? Låter skumt att ha plast i kroppen

Nja, såvitt jag förstår så fungerar det bra. De flesta är nöjda med operationen efteråt.
Citera
2019-11-09, 17:04
Medlem
Citat:
Nja, såvitt jag förstår så fungerar det bra. De flesta är nöjda med operationen efteråt.

Du har inte funderat på att köra en stretta i England då?

Varför har du inte överdrivit dina besvär osv för Tyskarna, ska man bevisa för dom har stort bråcket är osv, lyssnar dom inget på personlig berättelse?
Citera
2019-11-09, 17:10
Bannlyst
Citat:
Du har inte funderat på att köra en stretta i England då?

Varför har du inte överdrivit dina besvär osv för Tyskarna, ska man bevisa för dom har stort bråcket är osv, lyssnar dom inget på personlig berättelse?

Jag frågade en svensk kirurg vad han tyckte om Stretta. Han sa rent ut att han tyckte att det var skit, så det lät ju inte så hoppfullt.

Tyskarna vill att man skickar in kopior på remissvar, alltså de svar som din husläkare har fått från gastroskopi och andra undersökningar. De är väldigt stränga med det.
Citera
2019-11-09, 17:27
Medlem
Citat:
Jag frågade en svensk kirurg vad han tyckte om Stretta. Han sa rent ut att han tyckte att det var skit, så det lät ju inte så hoppfullt.

Tyskarna vill att man skickar in kopior på remissvar, alltså de svar som din husläkare har fått från gastroskopi och andra undersökningar. De är väldigt stränga med det.

okej har för mig att jag hade 4mm Typ II bråck.

Jag gick från att inte ha problem till att en dag rapa hela tiden och få svårt att svälja fast torr föda.
Läkare upptäckte sedan esofagit på vävnadsproverna, som inte var eosinofil, utan orsakad av magsyra..

Trappa ner snus har inte hjälp sen slutar jag helt, bokar ny gastroskopi.

Det kan vara inflammationen som inte är läkt på grund av snusen som ger mig problemen

Mina symptom stämmer egentligen bättre in på esofagit än bråck men vi får se
ett litet bråck har jag

men sannolikt är det ändå bråcket, och esofagiten är läkt eftersom jag tagit esomeprazol och höjt upp sängen
Citera
2019-11-09, 18:12
Medlem
Citat:

https://www.youtube.com/watch?v=B4uv-cYNKpY

Du vad har du att säga om den här? Har för mig att jag har hört talas om den i Sverige med.
Icke invasiv inte lika extrem som Laproskopi (eller vad det heter)
Citera
2019-11-09, 18:45
Bannlyst
Citat:
https://www.youtube.com/watch?v=B4uv-cYNKpY

Du vad har du att säga om den här? Har för mig att jag har hört talas om den i Sverige med.
Icke invasiv inte lika extrem som Laproskopi (eller vad det heter)

Den där håller antagligen inte så länge. Problemet med operationer av magmunsbråck är att trycket i magen är så högt att lagningen går sönder efter ett tag, om den inte är väldigt stark. Löhdes metod verkar vara den bästa som hittills har uppfunnits.
Citera
2019-11-09, 19:59
Medlem
Citat:
Den där håller antagligen inte så länge. Problemet med operationer av magmunsbråck är att trycket i magen är så högt att lagningen går sönder efter ett tag, om den inte är väldigt stark. Löhdes metod verkar vara den bästa som hittills har uppfunnits.

Tänkt samma sak
Får hoppas den sprids

som sagt har ett bråck typ II på 0,4 cm, alltså väldigt lite och det lär Löhde inte köpa

Synd att det inte fanns en enkel billig operation
mest av allt är att det är så tråkigt att sluta snusa, hemskt rent av

Snus är som gjort för mig som gillar att pilla med grejor, musik, datorer å jobbet ingenjörsjobb passar snus perfekt men magmunnen klarar inte det
Citera
2019-11-09, 20:02
Bannlyst
Citat:
Tänkt samma sak
Får hoppas den sprids

som sagt har ett bråck typ II på 0,4 cm, alltså väldigt lite och det lär Löhde inte köpa

Synd att det inte fanns en enkel billig operation
mest av allt är att det är så tråkigt att sluta snusa, hemskt rent av

Snus är som gjort för mig som gillar att pilla med grejor, musik, datorer å jobbet ingenjörsjobb passar snus perfekt men magmunnen klarar inte det

Är ditt bråck bara 4 mm? Det är ju pyttelitet. Kanske Stretta skulle kunna funka för dig trots allt. Men jag är som sagt inte läkare, så jag kan absolut inte säga något sådant säkert.

Kanske nikotinplåster skulle kunna ge dig en hyfsad kick
Citera
2019-11-09, 20:04
Medlem
Citat:
Är ditt bråck bara 4 mm? Det är ju pyttelitet. Kanske Stretta skulle kunna funka för dig trots allt. Men jag är som sagt inte läkare, så jag kan absolut inte säga något sådant säkert.

Yes, ja jag har ingen halsbränna eller sura uppstötningar. Dock är Bråck typ II ovanligt?
Däremot har jag ändlösa rapningar, en s.k esofagit samt sväljsvårigheter

Esofagiten kan vara borta eftersom jag kört Omme 40 mg , höjt upp säng och grejor, får boka ny gastroskopi när jag slutat snusa.

Det är klart att snus orsakar Esofagiter, förmodligen genom att störa magmnunnen så att man får "silent reflux". Esofagit kan ge själv/rap problem. Så är den borta så är det bråcket

Hur stort är ditt bråck och vilken typ?
Citera
2019-11-09, 20:06
Medlem
Citat:

Tyvärr verkar det vara en kombination de läkare jag pratat med.
Nikotinet slappnar av magmunnen, och snussafterna fräter och stör motoriken hos sfinktern. Varpå 1 av 5 snusare ådrar sig en esophagitis.

Trots denna kunskap har jag skjutit på snuset i 2-3 månader, men nu jäklar i det.
Dag 2, provade trappa ner först i en månad.

Återkommer hur det går och hur det påverkar mig med att sluta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in