2019-11-09, 13:19
  #9289
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av And1x
Grunden till att män krigar beror på tävlingen om kvinnor. Evolutionen och att män kan befrukta flertalet kvinnor gör att det alltid råder brist på kvinnor hos män, vilket skapar hierarki och att vilja dominera andra män.

1) Det råder ingen brist på kvinnor evolutionärt. 10 män kan dela på en kvinna utan problem.

2) Men en man kan inte försörja 10 kvinnor och 50 barn. Med super få undantag.

3) Därför finns det 0 logik i att,

a) delta i krig och riskera att dö.

b) bli belönad med kvinnor och barn som mannen inte kan försörja.

4) Vad det handlar om är att män med låg status använder krig för att försöka imponera på kvinnor.

Citat:
Ursprungligen postat av And1x
Detta i sin tur skapar konflikter, viljan att belägra andra länder, få tillgång till deras kvinnor, osv.

Kvinnor är en kostnad och inte en tillgång. Fler kvinnor = fler personer att försörja.

Citat:
Ursprungligen postat av And1x
Det är varför män krigar rent evolutionärt och inte kvinnor.

De flesta män har 0 intresse av att kriga. Så det är inte evolutionärt det är kulturellt.

Citat:
Ursprungligen postat av And1x
En kvinna har inget att vinna på att kriga och våldta massa män, hon kan bara bli gravid en gång i taget. Det bästa för henne är att ta den starkaste mannen, den som vinner kriget.

En kvinna har massor att vinna på att kriga,

a) skydda sin man

b) imponera på män

c) få tillgång till fler män för sex
Citera
2019-11-09, 13:20
  #9290
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Din beskrivning låter inte helt olikt en professor i kriminologi vars romaner inte är helt fel en dyster höstdag

Haha, jag är väldigt intresserad av kriminologi, ja överhuvudtaget den mänskliga hjärnan.
Psykopati är en "diagnos" jag finner intressant för att den är så obegriplig.
Hur man kan känna noll för andra människor är så fruktansvärt märkligt, samtidigt som de då kan kontrollera sina beteenden på ett sätt så att andra manipuleras.
Autism är lite likt psykopati på vissa sätt, just detta att sakna förmåga att sätta sig in i andras situation. Att känna med någon annan.
Skillnad är ju dock att autister inte gör saker för att vara elaka eller för egen vinning, utan de saknar bara en viss förmåga i varierad grad.

Apropå trådens ämne då, så har jag funderat över om det är det faktum att en del män har sämre empatisk förmåga än vad kvinnor har, som gör att de går till prostituerade. Om jag tänker utifrån mig och själv så hade jag aldrig, alltså aldrig, kunnat göra det. Delvis på grund av att man inte vet den prostituerades bakgrund till varför den har hamnat där, men även för att jag inte hade klarat av att ha sex med någon som inte egentligen särskilt gärna vill ha sex med mig.
Även det faktum att män generellt reagerar mindre på prostitition än kvinnor kan ha att göra med skillnader i empatisk förmåga jämfört med kvinnor.
Vad tänker du?
Citera
2019-11-09, 13:21
  #9291
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Nej, det ska man självfallet inte men att i årtionden försöka med att få tag i någon som är riktigt riktigt snygg och köpa sex av som ser ut som ens ideal är inte lösningen
Lite som att tro att man ska slå igenom som artist eller författare när man försökt i 20 år och ingen har anlitat en eller gett ut ens böcker

Att köpa sex är ett utmärkt sätt att att få sex med någon som ser ut som ens ideal.

Jag kan inte komma på något annat sätt faktiskt.
Citera
2019-11-09, 13:28
  #9292
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Apropå trådens ämne då, så har jag funderat över om det är det faktum att en del män har sämre empatisk förmåga än vad kvinnor har, som gör att de går till prostituerade. Om jag tänker utifrån mig och själv så hade jag aldrig, alltså aldrig, kunnat göra det. Delvis på grund av att man inte vet den prostituerades bakgrund till varför den har hamnat där, men även för att jag inte hade klarat av att ha sex med någon som inte egentligen särskilt gärna vill ha sex med mig.
Även det faktum att män generellt reagerar mindre på prostitition än kvinnor kan ha att göra med skillnader i empatisk förmåga jämfört med kvinnor.
Vad tänker du?

1) Det finns en hel del kvinnor som köper sex av män. Menar du att de kvinnorna saknar empati?

2) Om man har empatisk förmåga inser man att man gör personen en tjänst som både ger dem skönt sex + pengar. Att köpa sex är bland det bästa man kan göra för en annan människa.
Citera
2019-11-09, 13:29
  #9293
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Haha, jag är väldigt intresserad av kriminologi, ja överhuvudtaget den mänskliga hjärnan.
Psykopati är en "diagnos" jag finner intressant för att den är så obegriplig.
Hur man kan känna noll för andra människor är så fruktansvärt märkligt, samtidigt som de då kan kontrollera sina beteenden på ett sätt så att andra manipuleras.
Autism är lite likt psykopati på vissa sätt, just detta att sakna förmåga att sätta sig in i andras situation. Att känna med någon annan.
Skillnad är ju dock att autister inte gör saker för att vara elaka eller för egen vinning, utan de saknar bara en viss förmåga i varierad grad.

Apropå trådens ämne då, så har jag funderat över om det är det faktum att en del män har sämre empatisk förmåga än vad kvinnor har, som gör att de går till prostituerade. Om jag tänker utifrån mig och själv så hade jag aldrig, alltså aldrig, kunnat göra det. Delvis på grund av att man inte vet den prostituerades bakgrund till varför den har hamnat där, men även för att jag inte hade klarat av att ha sex med någon som inte egentligen särskilt gärna vill ha sex med mig.
Även det faktum att män generellt reagerar mindre på prostitition än kvinnor kan ha att göra med skillnader i empatisk förmåga jämfört med kvinnor.
Vad tänker du?

Jag håller inte med. Att män ska ha sämre empatisk förmåga då. Dagens netto av våld borde berätta att män av hävd är empatiska.
Citera
2019-11-09, 13:33
  #9294
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
1) Det råder ingen brist på kvinnor evolutionärt. 10 män kan dela på en kvinna utan problem.

2) Men en man kan inte försörja 10 kvinnor och 50 barn. Med super få undantag.

3) Därför finns det 0 logik i att,

a) delta i krig och riskera att dö.

b) bli belönad med kvinnor och barn som mannen inte kan försörja.

4) Vad det handlar om är att män med låg status använder krig för att försöka imponera på kvinnor.



Kvinnor är en kostnad och inte en tillgång. Fler kvinnor = fler personer att försörja.



De flesta män har 0 intresse av att kriga. Så det är inte evolutionärt det är kulturellt.



En kvinna har massor att vinna på att kriga,

a) skydda sin man

b) imponera på män

c) få tillgång till fler män för sex

Det är nedärvda instinkter som sitter djupt rotade i alla män. Jo alla män har ett behov av att kriga. Du kan se småkillar slåss med svärd och brottas hej vilt under hela uppväxten.

Det råder stor brist på kvinnor evolutionärt för män jämfört med det omvända.

I en liten by med 3 män och 10 kvinnor kommer alla kvinnor kunna få barn. Omvänt 10 killar och 3 kvinnor så hade det utbrutit slagsmål och troligen dödsfall genom att männen slog ihjäl varandra i tävling om kvinnorna.

Dom här instinkterna som är nedärvda kommer ifrån en svunnen tid då vi är utvecklade ifrån djur och dom behöver inte vara "logiska" sett ur vårt perspektiv idag.

Men rent evolutionärt är dom till största del helt relevanta även idag och logiska.

En kvinna kan givetvis ha saker att vinna på att kriga men vi talar i bredare och större perspektiv och rent evolutionärt så tex imponeras inte män av starka krigarkvinnor.

Det finns en anledning till varför kvinnor föredrar långa män, det är inte så att kvinnor en dag sa mmm långa män är attraktivt. Ja Bettan, långa män gillar vi.

Du kan ju försöka rationalisera för dig själv varför kvinnor gillar långa män, det hade varit humor att se vad du kom fram till.
Citera
2019-11-09, 13:38
  #9295
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Haha, jag är väldigt intresserad av kriminologi, ja överhuvudtaget den mänskliga hjärnan.
Psykopati är en "diagnos" jag finner intressant för att den är så obegriplig.
Hur man kan känna noll för andra människor är så fruktansvärt märkligt, samtidigt som de då kan kontrollera sina beteenden på ett sätt så att andra manipuleras.
Autism är lite likt psykopati på vissa sätt, just detta att sakna förmåga att sätta sig in i andras situation. Att känna med någon annan.
Skillnad är ju dock att autister inte gör saker för att vara elaka eller för egen vinning, utan de saknar bara en viss förmåga i varierad grad.

Apropå trådens ämne då, så har jag funderat över om det är det faktum att en del män har sämre empatisk förmåga än vad kvinnor har, som gör att de går till prostituerade. Om jag tänker utifrån mig och själv så hade jag aldrig, alltså aldrig, kunnat göra det. Delvis på grund av att man inte vet den prostituerades bakgrund till varför den har hamnat där, men även för att jag inte hade klarat av att ha sex med någon som inte egentligen särskilt gärna vill ha sex med mig.
Även det faktum att män generellt reagerar mindre på prostitition än kvinnor kan ha att göra med skillnader i empatisk förmåga jämfört med kvinnor.
Vad tänker du?
Till viss del lär det stämma att kvinnor är biologiskt programmerade att vara mer empatiska för att kunna ta hand om en nyfödd
Citera
2019-11-09, 13:38
  #9296
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
För mig handlar det inte primärt om prostituerades säkerhet blir bättre eller inte även om det låter rimligt. Det primära i min argumentation är däremot att jag inte sätter mig över en prostituted och talar om för denne hur den bäst lever sitt liv. Det är här du har parallellen med bögar, jag anser att det är de själva som ska ha rätt att forma sina liv oavsett vad jag tycker om saken. Tidigare i svensk historia har det inte varit så, då har samhället sagt att det är sjukligt och inte kan accepteras. Religiösa har sagt att det är skadligt för dem eftersom de kommer brinna i helvetet för det.




Att mäta hjärnsubstanser och utifrån det påstå att någon har lägre eller högre empati bygger på att man vet att just de mätvärdena visar på det men är knappast vetenskapligt bevisat och därmed blir heller inte slutsatserna vetenskapliga. Det är inte så att empati kan mätas upp helt enkelt utan vi har inte mer än våra subjektiva bedömningar att utgå ifrån.

Angående svartvitt tänkande är det extremt utmärkande för radikalfeministerna, de enda som i mitt tycke kan mäta sig med dem är religiösa fanatiker.

Jag ser stora kulturella skillnader när det gäller empati och tror det har sin grund i kvinnans självständighet. I samhällen där kvinnan inte kan skilja sig av t.ex. ekonomiska eller andra orsaker visar hon också mer empati. I Sverige har det tappats bort då kvinnan är den som har lättast att klara en separation. Rent socialt har hon mycket bättre stöd och när det även fungerar rent ekonomiskt behöver hon inte längre samma empati. Vår uppfattning om empati har vi däremot fått från historien då det inte varit så här.

https://illvet.se/manniskan/hjarnan/7-myter-om-hjarnan

Flera källor är samstämmiga gällande att skillnaden i hjärnan ger utslag på vissa generella sätt.
Kvinnor ska enligt scanning av X antal hjärnor ha mer aktivitet i delar av frontalloben där empati och självkontroll sköts.
Läs artikeln om du är intresserad, den är kort.

Sen tror jag faktiskt inte att det ligger så mycket i den sociala kontexten vad det handlar om skillnader på gruppnivå kvinnor och män. Kvinnor i andra länder uppvisar måhända ett mer omsorgsfullt beteende gentemot män, men det tror jag definitivt är socialt format, helt enkelt på grund av att de är mer beroende av mannens välvilja.

Att det finns skillnader i mäns och kvinnors hjärnor på gruppnivå och att kvinnor tenderar att vara mer empatiska bedömer jag är ställt utom allt rimligt tvivel.
Citera
2019-11-09, 13:39
  #9297
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Haha, jag är väldigt intresserad av kriminologi, ja överhuvudtaget den mänskliga hjärnan.
Psykopati är en "diagnos" jag finner intressant för att den är så obegriplig.
Hur man kan känna noll för andra människor är så fruktansvärt märkligt, samtidigt som de då kan kontrollera sina beteenden på ett sätt så att andra manipuleras.
Autism är lite likt psykopati på vissa sätt, just detta att sakna förmåga att sätta sig in i andras situation. Att känna med någon annan.
Skillnad är ju dock att autister inte gör saker för att vara elaka eller för egen vinning, utan de saknar bara en viss förmåga i varierad grad.

Apropå trådens ämne då, så har jag funderat över om det är det faktum att en del män har sämre empatisk förmåga än vad kvinnor har, som gör att de går till prostituerade. Om jag tänker utifrån mig och själv så hade jag aldrig, alltså aldrig, kunnat göra det. Delvis på grund av att man inte vet den prostituerades bakgrund till varför den har hamnat där, men även för att jag inte hade klarat av att ha sex med någon som inte egentligen särskilt gärna vill ha sex med mig.
Även det faktum att män generellt reagerar mindre på prostitition än kvinnor kan ha att göra med skillnader i empatisk förmåga jämfört med kvinnor.
Vad tänker du?

Jag har en stark empatisk förmåga. Det verkar som att män överlag har det. Att kvinnor skulle ha högre empatisk förmåga tror jag är en myt. Att samtliga kvinnor (och de flesta män) utgår från att det är så är en del av den mansfientliga feministiska hjärntvätten, som även sitter djupt hos många som säger sig ta avstånd från feminism. Populärkultur t ex har haft en väldigt stor i detta.

Jag skulle vilja påstå att män har oändligt mycket mer empati för kvinnor generellt, än vad kvinnor har för män.

Det finns andra anledningar än empati till varför kvinnor inte går till prostituerade. Och jag tror inte heller att det är av empati kvinnor generellt reagerar på prostitution, även om de intalar sig själva det.

Och om de prostituerade inte särskilt gärna vill ha sex med en så behöver de inte ha det, då kan de göra något annat. De är vuxna människor som tagit beslutet att sälja sex, då får man respektera det alternativt omyndigförklara dem.
Citera
2019-11-09, 13:40
  #9298
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
1) Det finns en hel del kvinnor som köper sex av män. Menar du att de kvinnorna saknar empati?

2) Om man har empatisk förmåga inser man att man gör personen en tjänst som både ger dem skönt sex + pengar. Att köpa sex är bland det bästa man kan göra för en annan människa.

Inte saknar empati men att de har en nedsatt empatisk förmåga ja. Det gäller även kvinnor som uppvisar beteenden som är oempatiska.
Citera
2019-11-09, 13:41
  #9299
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Till viss del lär det stämma att kvinnor är biologiskt programmerade att vara mer empatiska för att kunna ta hand om en nyfödd

Ja. Och evolutionärt hade män förlorat på att vara mycket empatiska.
Citera
2019-11-09, 13:44
  #9300
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av And1x
Det är nedärvda instinkter som sitter djupt rotade i alla män. Jo alla män har ett behov av att kriga. Du kan se småkillar slåss med svärd och brottas hej vilt under hela uppväxten.

Hur många vuxna män har krigs-lekar som hobby?

Citat:
Ursprungligen postat av And1x
Det råder stor brist på kvinnor evolutionärt för män jämfört med det omvända.

Nope. Det råder överskott på kvinnor evolutionärt. 10 män kan dela på 1 kvinna både för sex och barn. 90% av kvinnorna är överskott.

Citat:
Ursprungligen postat av And1x
I en liten by med 3 män och 10 kvinnor kommer alla kvinnor kunna få barn. Omvänt 10 killar och 3 kvinnor så hade det utbrutit slagsmål och troligen dödsfall genom att männen slog ihjäl varandra i tävling om kvinnorna.

1) Hur ska 3 män försörja 10 kvinnor + 30 barn = 40 personer?

2) Vem producerar mest: 3 män och 10 kvinnor vs 10 män och 3 kvinnor?

3) Det är klart bättre för männen att dela på kvinnorna är att ensamma försörja flera kvinnor.

4) Tänk efter nu,

a) Anders har 2 fruar. Då måste Anders försörja 3 personer.

b) Bert och Carl har 1 fru som de delar på. De måste försörja 1.5 personer.

c) Alla männen får lika mycket sex.

d) Anders måste jobba dubbelt så hårt som Bert och Carl för samma mängd sex.

Citat:
Ursprungligen postat av And1x
Dom här instinkterna som är nedärvda kommer ifrån en svunnen tid då vi är utvecklade ifrån djur och dom behöver inte vara "logiska" sett ur vårt perspektiv idag.

Det är bara nåt som White Knights säger för att övertala män att dö i krig.

Citat:
Ursprungligen postat av And1x
En kvinna kan givetvis ha saker att vinna på att kriga men vi talar i bredare och större perspektiv och rent evolutionärt så tex imponeras inte män av starka krigarkvinnor.

Vad vill en man helst ha,

a) en kvinna som stannar hemma med barnen medan han skickas ut att dö i krig?

b) en kvinna som åker och krigar så att han kan stanna hemma och knulla pigan?

Citat:
Ursprungligen postat av And1x
Det finns en anledning till varför kvinnor föredrar långa män, det är inte så att kvinnor en dag sa mmm långa män är attraktivt. Ja Bettan, långa män gillar vi.

Jag föredrar korta killar. Min man är 160 cm.

Citat:
Ursprungligen postat av And1x
Du kan ju försöka rationalisera för dig själv varför kvinnor gillar långa män, det hade varit humor att se vad du kom fram till.

Kvinnor gillar inte långa män. Det är bara nåt som kvinnor säger för att mobba män.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in