2019-11-09, 10:24
Medlem
Når dere diskuterer GM's motiv for å utføre forbrytelsen, så kom jeg til å tenke på ett motiv som ingen har nevnt her i tråden (av det jeg har lest).

Når en GM skader eller dreper et annet menneske, hvorfor er det da så mange som tenker at GM's motiv må ha med BO eller BO's familie å gjøre (slik som hevn feks)?

Det motivet som jeg tenker på som ikke har noe med BO eller BO's familie å gjøre, er det ingen andre enn GM som har kjennskap til dersom GM ikke har fortalt noen om motivet og/eller hvis ingen andre tidligere har erfart at GM har et slikt motiv.
Citera
2019-11-09, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag har också haft funderingar om detta komplicerade och absurda upplägg med Monero och ingen direkt kontakt med kidnappare. Det är inte logiskt att Hagen haft detta märkliga upplägg när han i övrigt inte har internetnärvaro. Upplägget visar på planering, utan en bra plan, och det det märkliga.

Nei, det er ikke logisk. Det er avslørende.

Veldig avslørende at "motparten" i utgangspunktet ikke har lagt planer for en lykkelig løsning på "kidnappingen". Det avslører at trusselbrev og løsepengekrav allerede i utgangspunktet er planlagt som staffasje, støy, distraksjon.

At trusselbrevet er falskt og meningen bak er at det skal forlede politi og allmennhet. Politiet skal bli stående fast, uten noen spor etter "kidnappere". Fordi det aldri har vært noen "kidnapping", finnes det ingen andre spor enn de GM har plantet.

Monero-opplegget tyder på at GM må ha en grunnleggende forståelse og erfaring med kryptovaluta. GM er ingen ekspert på området, men har noe erfaring med kryptovaluta.

Det er ikke usannsynlig at TH har utforsket og eksperimentert med kryptovaluta. TH forvalter tross alt sin egen formue, og investorer vil alltid skaffe seg kunnskap og erfaring innenfor nye investeringsområder.

Skal ikke påstå at kryptovaluta er blitt sammenlignet med den nye oljen eller den nye laksen, men i en periode var det definitivt stor publisitet og oppmerksomhet rundt tildels eventyrlig avkastning på kryptovaluta.

Og investorer er alltid på jakt etter nye investeringsmuligheter der pengene kan yngle lettest mulig og med minst mulig risiko.

Jeg startet med at "det er ikke usannsynlig" at TH har kjennskap til kryptovaluta, og ender opp med at jeg tror det er meget sannsynlig at TH har utforsket området.

Og da ender jeg opp med at TH passer helt perfekt som forfatter av trusselbrevet, og som opphavsmann til det umulige løsepengekravet. Han har grunnleggende kunnskap men ikke tilstrekkelig innsikt til å unngå å gjøre alvorlige og avslørende feil.
Citera
2019-11-09, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruCarlsberg
Når dere diskuterer GM's motiv for å utføre forbrytelsen, så kom jeg til å tenke på ett motiv som ingen har nevnt her i tråden (av det jeg har lest).

Når en GM skader eller dreper et annet menneske, hvorfor er det da så mange som tenker at GM's motiv må ha med BO eller BO's familie å gjøre (slik som hevn feks)?

Det motivet som jeg tenker på som ikke har noe med BO eller BO's familie å gjøre, er det ingen andre enn GM som har kjennskap til dersom GM ikke har fortalt noen om motivet og/eller hvis ingen andre tidligere har erfart at GM har et slikt motiv.

Hvilket motiv er det?
Citera
2019-11-09, 11:07
Medlem
Citat:

Vill du att vi skall gissa vad du tänker på? OK, jag säger en Leopold/Loeb!
Citera
2019-11-09, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Hvilket motiv er det?
Den tilfredsstillelsen som enkelte GM opplever når han/hun påfører et annet menneske smerte og/eller dreper.

Hvis dette var GM's motiv, kan det ha vært tilfeldig hvem som ble BO i denne saken. GM kan ev ha sett BO på tur (og GM kan ev kanskje også ha snakket med BO på tur) og GM kan ha merket seg hvor BO bodde (eller BO kan ev ha fortalt GM om hvor hun bodde, hvis de snakket sammen på tur), og GM kan ev ha tenkt at dette huset som ligger så usjenert til var et perfekt åsted og GM kan ev ha tenkt at BO var et lett BO å ta.
Citera
2019-11-09, 11:22
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Håper at Minnimus ikke har noe imot at jeg tillater meg å kommentere, selv om spørsmålet var rettet til henne:

Vi kan ikke vite sikkert hvilke etterforskningsskritt politiet har brukt, og som de IKKE kommuniserer til media. Men i alle fall jeg merket meg Brøskes opplysning på en av pressekonferansene i sommer, at politiet nå hadde lagt en mediestrategi for høsten 2109. Der og da sank det inn hos meg at vi altså IKKE ville få en høst med tilgang til korrekte og dekkende oppdateringer av politiets etterforskning. Til det trengs ingen mediestrategi.

Når så høstens pressekonferanser har vært fokusert på Sprox-sko og papir fra Clas Ohlson, synes det i sterk kontrast til at politiet månedsvis etter søkene med likhunder i Sloraveien 4 og nærliggende områder, holder knappetyst om resultatene. Politiets skifte av hovedteori kom etter søkene med likhund.

Brøske har heller ikke villet svare på spørsmål om det er tatt ut siktelser i saken. Dersom ingen siktelser var tatt ut, ville det vært et enkelt faktum å kommunisere. Merk at siktelser ikke behøver å gjelde drap/kidnapping, og trenger heller ikke gjelde MSM. Mange på tråden svever i den villfarelse at siktelser er offentlige - men det er de ikke.

Så i lys av ovenstående, samt helhetsbildet, deler jeg Minnimus’ antagelse om at diverse etterforskningsskritt er utført/pågår, men som almenheten IKKE informeres om.

I helhetsbildet inngår det faktum at Riksadvokaten som leder for påtalemyndigheten og Politidirektoratet som leder av politidistriktene, begge må ha «godkjent» at denne ene saken i 1 år nå har blitt tildelt langt større ressurser enn noen annen kriminalsak de siste tiårene. Da har man noe mye mer interessant å bygge på enn strips, Sprox sko og papir kjøpt hos Clas Ohlson.

Spot on.
Eksakt de tanker som gjør at jeg mener det pågår en helt annen operasjon i kulissene enn det politiet vil ha oss til å tro. Logikk basert på de få fakta som foreligger. Samt litt generell kunnskap om hvordan politiet jobber.
Hva er ellers hensikten med en «mediestrategi»?
Hyggelig å se Vossevangen her igjen 👍🏻😊
Citera
2019-11-09, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Vill du att vi skall gissa vad du tänker på? OK, jag säger en Leopold/Loeb!
Den saken hadde jeg ikke hørt om før. Takk!
Det var ikke det jeg tenkte på. Det motivet som beskrives der, har jeg aldri har hørt om før.

"FOR THE THRILL OF IT: Overklasseguttene Richard Loeb (t.v.) og Nathan Leopold (i midten) sa at de drepte 14-åringen Robert Franks for moro skyld, og for å vise at de kunne begå «den perfekte forbrytelsen»."
https://psykologtidsskriftet.no/bokanmeldelse/2013/10/freud-murder-fame

Jeg tenkte på:
Citat:
Den tilfredsstillelsen som enkelte GM opplever når han/hun påfører et annet menneske smerte og/eller dreper.

Hvis dette var GM's motiv, kan det ha vært tilfeldig hvem som ble BO i denne saken. GM kan ev ha sett BO på tur (og GM kan ev kanskje også ha snakket med BO på tur) og GM kan ha merket seg hvor BO bodde (eller BO kan ev ha fortalt GM om hvor hun bodde, hvis de snakket sammen på tur), og GM kan ev ha tenkt at dette huset som ligger så usjenert til var et perfekt åsted og GM kan ev ha tenkt at BO var et lett BO å ta.
Citera
2019-11-09, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hunterrr
09.14 samtalen skrev VG i januar var fra AEH til TH, og dette var opplysninger som de hadde fått av politiet.

Artikkel datert 15 januar.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/BJamVg/familiemedlem-ringte-skal-ikke-ha-faatt-svar

Anne-Elisabeth Hagen snakket med ektemannen sin klokken 09.14, ifølge politiet. Kort tid senere skal et annet familiemedlem ha ringt til henne, får VG opplyst.

VG har vel aldri korrigert og sagt at det de skrev der var feil, så vidt jeg vet? Men ordlyden senere ble familiemedlem. Jeg vet også at denne artikkelen har vært løftet fram sikkert mange ganger før. Men uansett, jeg tror ikke noen GM har gjort dette helt alene. Det må da ha vært en hjelper i bildet? Kan ikke skjønne annet. Og da er ikke den 0914 samtalen så super-avgjørende uansett, ifht hvem, men sentral ifht hendelsesforløp er den jo. Politiet hevder etter grundig etterforskning på den samtalen at de mener det var et sikkert livsbevis da hun ringte så da var det trolig det.

Det som er spesielt avgjørende etter mitt syn, er alibi for tiden etter 0914 samtalen og de neste 20-30 min der. Politiet har vel hevdet at de mener hun trolig ble hentet ut død/levende i tiden ganske tett etter den 0914 samtalen. 0914-0945 omtrent. I bil. Så er det som kjent også gjort vitnesobservasjon/er av mistenkelig bil i dette tidsrommet som styrker dette, men vi vet jo bare bruddvis hva politiet har funnet av spor. (ikke spor er også spor).
(Som eksempel: Vi har fått opplyst at mannens telefon befant seg på jobben, men så ser det jo tilsynelatende ut som at det er fryktelig mange utganger fra det huset på baksiden.
https://www.google.com/maps/@59.9240557,10.9419631,263a,35y,39.38t/data=!3m1!1e3
Og har man en bil stående ved boligfeltet på andre siden av det lille skogholtet som ligger på baksiden av bygget - nede til høyre i bildet - så tar det jo ikke lang tid å kjøre til Sloraveien uten å bli plukket opp av kamera(dersom bilskiltet er møkkete for eks). Er vel heller ikke mye kamera på det strekket så vidt jeg kan skjønne, ihvertfall ikke som plukker opp biler forfra/bakfra. Så mulighetene er jo mange, men kun politiet vet hvor sterkt alibi potensielle kandidater i denne saken har, og hvor mye observert de var på det aktuelle tidsrommet. Så akkurat den sentrale biten der vet vi lite om)

Og angående hjelper til en GM i en slik sak. Jeg anser det som soleklart mest sannsynligvis at en evt hjelper kan være en som har stor lojalitet til den GM som har hatt regien i dette rigget. Alt for stor risiko å drive å surre med fremmede i noe sånt. Kanskje blir de tatt for andre forhold rett etterpå og begynner å prate. Slik risiko kan man jo ikke ta. Tenker jeg. Så hvorfor ikke en lojal venn? Folk kan gjøre det utroligste for penger/verdier/det de føler er sitt osv. Orderudsaken for eks. Brutale, hensynsløse planlagte drap.
Hvorfor synes folk det er så utenkelig at en lojal venn/nær bekjent kan ha hatt en rolle? Det er jo ganske så forunderlig. Sannheten er da vel ofte ikke så langt ute i det fjerne. I Arboga-saken var det også en hjelper involvert (nær relasjon og lojal venn/kjæreste).

Det er AE som er drept her. Det er ikke TH som er drept. Som om noen som er litt sinte på forretninger skal bruke lang tid på å planlegge og gjennomføre å drepe en eldre snill dame og fingere kidnapping for å ramme en forretningsmann de er litt sinte på? Den kan man dra langt ut på landet med(etter min mening). Da ville jo den personen isåfall være klinkende klar for TH hvem det er som evt har blitt så grenseløst hjerteskjærende såret at han skal hevne seg på en slik sinnsyk måte gjennom å ta livet av en uskyldig dame for å ramme han.
Statistikk lyver ikke. Planlagt drap vil i så godt som absolutt alle tilfeller si nær familie/ nær relasjon/bekjent.

Motiv blir spekulasjon, men det er jo helt opplagt at det kan ha ligget flere tenkelige store motiv i luften hos nære relasjoner. En drapsperson er jo ikke frisk i tankegangen. Det er jo ingen naturlig handling. Da er det virkelig ikke så logisk forståelig rundt alt hvordan vedkommende tenker (mener jeg). Arboga-saken i Sverige for eks. Iskalde kalkulerende sinn preger ofte slike handlinger. Orderudsaken. Søster til Veronica tror fortsatt at hun er uskyldig. Man ser jo ikke disse kyniske farlige sidene i det åpenbare.

Planen var jo tydeligvis å få dette til å se ut som en kidnapping, hvor TH skulle bli offeret. Når den teorien faller og det kommer fram at offeret egentlig skulle være AE kan man umulig sitte igjen med mange aktuelle personer.

Men det store problemet er jo at dette skal bevises. Når gjerningsperson/er har planlagt alt i detalj for å unngå å legge igjen fellende spor så er det jo ikke bare enkelt å finne de nødvendige bevisene som knytter en gjerningsperson til handlingen! Det er også naturlig å tenke at her har gjerningsperson/er hatt DNA i huset fra før (tenker jeg). Siden saken ikke er oppklart enda.

Men jeg anser det som svært sannsynlig at det kommer løsning i denne saken.

Bra analyse!
Teoretisk sett er det mulig at ektemannen dro hjem og utførte drapet, så tilbake til jobb, rigging av åsted senere. Men jeg tror også at det er benyttet hjelp. En lojal person som er satt under press, kombinert med lovnader om økonomisk vinning. Personen har antagelig kriminelt rulleblad, men det ligger langt tilbake i tid. Hvis det er brukt pose og strips vil det hjelpe til med å kunne distansere seg noe fra mordet. Det går fort, er relativt lydløst, og man ser ikke ansiktet til offeret. Ytterdøren i Sloraveien er omtrent kant i kant med døren inn til garasjen, hvis man tenker at bilen allerede sto der inne. Mord skjer hele tiden i nære relasjoner, og partnerdrap er det vanligste. Motiv er å finne i relasjonen. Hvis det er slik, så har det vært turbulens før, både i form av psykisk og fysisk vold.
Citera
2019-11-09, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Ovenfor har jeg sitert AmunRa og Kirkemo som begge tror/har trodd at de via media ville visst om det raskt, dersom politiet siktet noen. Disse to aktive skribentene som raske eksempler på den utbredte misforståelsen. Det finnes flere eksempler, men poenget burde være klargjort.

For øvrig logger jeg nå av for resten av dagen (har et liv utover AEH-saken ...)

Jeg har oppfattet poenget ditt for lenge siden og er enig i at en siktelse nødvendigvis ikke må offentliggjøres.

De viktigste sporene for oss som kalles offentligheten, er etter min mening politiets nye hypotese 26. juni og VGs opplysning om teaterbesøket 30. oktober.
Politiets offentliggjøring av ny hovedhypotese om drap forkledd som kidnapping var taktisk genial, fordi det fikk synliggjort splittelsen. Rett foran nesen på folket, Det Norske.
Toppen kom når Holden holdt pressekonferanse- alene.
Vi får nok ikke flere soloutspill fra den kanten nå.

Samtidig er teaterbesøket en viktig brikke som de slipper med velvillig aksept fra politiet. At det ikke tidligere har vært offentliggjort, tyder på at det har blitt holdt tilbake som svært viktig informasjon...
Senast redigerad av AmunRa 2019-11-09 kl. 12:19. Anledning: ..
Citera
2019-11-09, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmunRa
Jeg har oppfattet poenget ditt for lenge siden og er enig i at en siktelse nødvendigvis ikke må offentliggjøres.

De viktigste sporene for oss som kalles offentligheten, er etter min mening politiets nye hypotese 26. juni og VGs opplysning om teaterbesøket 30. oktober.
Politiets offentliggjøring av ny hovedhypotese om drap forkledd som kidnapping var taktisk genial, fordi det fikk synliggjort splittelsen. Rett foran nesen på folket, Det Norske.

Samtidig er teaterbesøket en viktig brikke som de slipper med velvillig aksept fra politiet. At det ikke tidligere har vært offentliggjort, tyder på at det har blitt holdt tilbake som svært viktig informasjon...
Kunne det ha skadet etterforskningen, dersom informasjon om teaterbesøket ble offentliggjort tidligere?
Kan det ikke hende at informasjon om teaterbesøket like gjerne kunne ha vært offentliggjort tidligere uten at det ville skadet etterforskningen, og at informasjon om teaterbesøket er en av mange ting som politiet har valgt å offentliggjøre (porsjonert ut i små drypp nå og da) fordi det ikke skader etterforskningen å offentliggjøre akkurat disse utvalgte detaljene?
Citera
2019-11-09, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmunRa

Hur viktigt är teaterbesöket egentligen? Bortsett från att det krymper tidsutrymmet för TH att begå brottet (om nu 9.14-samtalet på något vis kan bortses från)?

Jag tror polisen fortfarande bara matar allmänheten med brödsmulor. Frågan är om de själva har kvar några riktigt feta fläskben i påsen, som de håller på?
Citera
2019-11-09, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Hur viktigt är teaterbesöket egentligen? Bortsett från att det krymper tidsutrymmet för TH att begå brottet (om nu 9.14-samtalet på något vis kan bortses från)?

Jag tror polisen fortfarande bara matar allmänheten med brödsmulor. Frågan är om de själva har kvar några riktigt feta fläskben i påsen, som de håller på?
Enig! Ja, jeg tror at de har noen feta fläskben som de håller på!

Noe av dette bl.a.:
"25.10.19. Etterforskningsleder Tommy Brøske sier at politiet sitter på sentrale spor som de ikke ønsker å offentliggjøre. De ukjente sporene kan få stor betydning for en mulig oppklaring av Anne-Elisabeth Hagens forsvinning.
Politiet ønsker ikke å offentliggjøre de sentrale sporene av hensyn til den videre etterforskningen, men ifølge VGs opplysninger dreier det seg blant annet om:
Konkrete spor på åstedet
Resultater fra åstedsundersøkelser
Hemmelige undersøkelser av ulik sort for å samle inn informasjon
"
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/RRQJP5/loerenskog-forsvinningen-politiet-sitter-paa-ukjente-spor?utm_source=recirculation-matrix&utm_content=wPk0K4
Senast redigerad av FruCarlsberg 2019-11-09 kl. 13:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in