2019-11-08, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Lena behövde själv hjälp uppenbarligen med bl.a. sin trygghet och säkerhet. Det hade nog varit vi som ställt upp för henne och inte tvärtom. Hon hade levt idag om hon tagit "angriparnas" råd. Men förhoppningsvis följer andra kvinnor dem och fler mord kan förhindras.

Ni hade bara strukit henne medhårs och sagt att hon gör ingenting fel och ska bara fortsätta sitt självdestruktiva och riskfyllda liv.

Jag upplever dig som väldigt opsykologisk tyvärr, så jag har svårt att tro att du skulle ha kunnat upplevas som stöd till LW i hennes svåra situation med en gift stalker.

Du kan sluta kalla mig för Ni.
Citera
2019-11-08, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Nej det vet jag inte. Men rent generellt är det vanligt att barn i den åldern väljer en förälder att bo hos eftersom det blir lättare. Jag vet dock att han ofta kom över och åt frukost och övningskörde med LW.

Däremot om man pratar barn, och om det kan tänkas ha något med mordet att göra även om jag inte förstår hur, så viskas det om att SD/HD och deras barn haft mycket med det sociala att göra.

Vilken anledning skulle ligga till grund för att Davidssons skulle haft mycket med dem att göra?
Misstror det absolut inte, tänker snarare att båda föräldrarna ger intryck av att inte vara speciellt närvarande utan mera haft fullt upp med sig själva. Både fysiskt och psykiskt frånvarande. En barnslig och tramsig spelevink som SD och HD i psykisk obalans.
Citera
2019-11-08, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
https://www.nt.se/nyheter/ostergotland/gripanden-efter-mord-kan-bli-aktuellt-10882847.aspx

Polisen arbetar efter en särskild handbok, kallad PUG (polisens metodstöd för utredning av grova våldsbrott). I handboken beskrivs alla åtgärder som ska genomföras när det inträffat ett spaningsmord. Fokus ligger inte minst på att i ett tidigt skede samla in så mycket information som möjligt om själva gärningen och om brottsoffret. Dessa uppgifter ska analyseras på ett systematiskt sätt.

I det här fallet kan det mycket väl vara så att man bara varit intresserad av en förmodad gärningsman och inte av brottsoffret.

Självklart samlade man i tidigt skede in alla relevanta data om BO och familjen mfl, genomförde en mängd förhör, undersökningar mm men det skedde främst i början av ärendet men det startade för för 1,5 år sedan. Utredningsarbetet är forfarande högst aktuell.

Polisen är idag främst intresserad av gärningsmannen, vilket naturligtvis ändå innebär att all ny data i ärende beaktas och bedöms utifrån kända data och relevans.

Jag ser dock inte många sådana. Ej heller något som, enl mig, kan vara relevanta i denna mordutredning.
Citera
2019-11-08, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Lena behövde själv hjälp uppenbarligen med bl.a. sin trygghet och säkerhet. Det hade nog varit vi som ställt upp för henne och inte tvärtom. Hon hade levt idag om hon tagit "angriparnas" råd. Men förhoppningsvis följer andra kvinnor dem och fler mord kan förhindras.

Ni hade bara strukit henne medhårs och sagt att hon gör ingenting fel och ska bara fortsätta sitt självdestruktiva och riskfyllda liv.

Sportig, nykterist och humanist. Vad är det för självdestruktivt med det? Hon hade gjort slut med SD men han lämnade henne inte ifred.
Du kan inte vara en psykolog för då skulle du veta vad riktig självdestruktivitet handlar om.
Citera
2019-11-08, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Speciellt om han visste att föräldrarnas
skilsmässa berodde på SDs och LWs
magiska vänskap.

Försök inte, de skilde sig långt före.
Citera
2019-11-08, 22:04
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Självklart samlade man i tidigt skede in alla relevanta data om BO och familjen mfl, genomförde en mängd förhör, undersökningar mm men det skedde främst i början av ärendet men det startade för för 1,5 år sedan. Utredningsarbetet är forfarande högst aktuell.

Polisen är idag främst intresserad av gärningsmannen, vilket naturligtvis ändå innebär att all ny data i ärende beaktas och bedöms utifrån kända data och relevans.

Jag ser dock inte många sådana. Ej heller något som, enl mig, kan vara relevanta i denna mordutredning.
Det fetade, det råkar vara samma person som man var intresserad av dag och timme 1, innan man hunnit genomföra speciellt många förhör, kanske ett par.
Citera
2019-11-08, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Tonåringar kan också vara väldigt observanta på omgivningen även om ytligt sett kan framstå som väldigt självupptagna (för i takt med att deras förmåga till abstrakta analysförmåga av omvärlden så försöker de skapa sitt eget jag och definiering/gränsdragning till deras egen identitet som de ofta speglar i andra i deras omgivning). Det är väl pinsamt och ha morsan på nattaktiviteter med Gene Simmons imitatören kanhända?

Man behöver inte ens vara särskilt observant om grannen stormar in med egen nyckeln. Senast då har man insett att han är "mer en bara en vän".

Hur pinsamt är det inte för barnen att behöva möta grannungarna och veta att deras pappa har varit hemma hos dem istället för hemma hos sig med grannbarnens mamma?

Jag kan inte för mitt liv förstå vuxna som utsätter barnen för något liknande.

Det är tragiskt när en vuxen tror att den här sortens "ärlighet" leder till ett "värdigare liv". Och att de som försöker hävda motsatser sysslar med "fånerier".
Citera
2019-11-08, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Hmm, det glorian menar är väl att det verkar som att LW inte bara haft problem med relationen till SD. Det kanske är ett något skönjbart mönster? Och återigen, att SD så omedelbart blev misstänkt behöver inte nödvändigt bero på att det finns åtskillig bevisning på att han har behandlat henne illa
Om Nisse trakasserar Olle systematiskt med förtal, okynnesanmälningar efter egna provokationer etc under en längre tid och sedan Nisse hittas mördad så är det givet att man funderar på om Olle till slut "tappat det".

Ett hemligt liv leder alltid till konflikter. Och den som inte lyssnar på sin omgivning får inte sällan problem med den.

Det var ett missförstånd från Lenas sida när hon trodde att folk ville lägga sig i vem hon fick vara kär i. Nej, det handlade inte om det utan HUR hon skulle handskas med sina känslor.
Citera
2019-11-08, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det fetade, det råkar vara samma person som man var intresserad av dag och timme 1, innan man hunnit genomföra speciellt många förhör, kanske ett par.

Så här har jag fattat det

Vid redogörelse för polisen vad dom gjorde efter upptäckt att Lena saknades ....så framkom väl det att någon i familjen kontaktat SD för att höra om han visste var Lena var.

Senare kallade dom in honom på ett förhör då dom ville veta mer/förhöra honom, bl.a. hade dom upptäckt att han haft viss elektronisk kontakt med Lena sent den kvällen innan hon försvann.

Som SD själv sagt senare - det hade väl snarast varit tjänstefel om dom inte gjort det, så det förstår jag.

Sedan släpptes han efter ett par timmar.
Senast redigerad av Remark 2019-11-08 kl. 23:32.
Citera
2019-11-09, 00:10
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Loggningen från Hall of Fame Eventet 11 mars -17 reagerade jag på förra sommaren och påtalade i tråden. Just orden "Min nya vän (som jag alltid ska vara snäll mot)" kändes som ett speciellt budskap till LW. Jag anar att hon är den andre personen på bilden som SD tog på sin "nya vän". Hon döljer medvetet sitt ansikte genom att lyfta upp armen i fotoögonblicket.
Ett underliggande hot, - oh ja!
Citat:
När hon försökte lära känna nya vänner såg han till att liera sig med dem för att inte tappa kontrollen på henne?
Mycket troligt.

LW, 4 maj, 2018: https://coord.info/GLVRK95D

"Fredag eftermiddag?" föreslår BX. Haha, rolig är han! Vi ska umgås hela helgen, men på fredagen har jag ett ärende i stan och ska sedan träffa en vän där, vi kanske kan ta den på söndagen? Så blir det såklart inte, då ska vi inte ha den här att tänka på."

"Möter BX djupt nere i underjorden på den stora Stockholm City som fortfarande förundrar mig. Lättsam färd med pendeln till Handen innan en rejäl, men trevlig promenad till denna final, med hela helgens packning på ryggen! Sommaren viskar att den är på väg och det är typ för varmt med t-shirt (jo, den stannade på ändå)."

LW verkar ha bott hos BX under helgen. Fick SD fnatt av att läsa uppdateringar, präglade av stor livsglädje och lättsam spontanitet? En hjärna som gick i spinn fantiserandes om både siffror och förtroendefulla samtal?
Resan helgen dessförinnan kan ha utgjort upprinnelsen till ett våldsamt hat när han märkte att den makt han hade haft över henne nu var bruten. - Definitivt, och utan återvändo. En Norgeresa var i antågande, LW var förväntansfull och själv kände han sig mest pressad och stressad av att behöva resa iväg med en snart fd hustru, där glöden sedan länge hade falnat.

Var det så här han kände sig när han låg ensam i mörkret och nervöst rullade sina tummetottar?

HTD, dagen efter eventet: https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/b04bc225-cfc8-4682-ac1c-5dc8b6e22317_l.jpg
"The good, the bad and the ugly?"

-----------

Citat:
Länk till sammanfattning
www.flashback.org/sp69225469
Citera
2019-11-09, 00:19
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Loggningen från Hall of Fame Eventet 11 mars -17 reagerade jag på förra sommaren och påtalade i tråden. Just orden "Min nya vän (som jag alltid ska vara snäll mot)" kändes som ett speciellt budskap till LW. Jag anar att hon är den andre personen på bilden som SD tog på sin "nya vän". Hon döljer medvetet sitt ansikte genom att lyfta upp armen i fotoögonblicket.

När hon försökte lära känna nya vänner såg han till att liera sig med dem för att inte tappa kontrollen på henne?

-----------

Länk till sammanfattning

Vet du att hon medvetet avsiktligt döljer ansiktet, eller kan hon möjligtvis vara omedveten om att hon fotas och pratar och gestikulerar och fotot bara blir så?
Citera
2019-11-09, 01:10
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:

-----------

Länk till sammanfattning

Jag tror inte ens att LW var på eventet.
Hon har inte loggat.

Natten 10-11 March 2017 var när hon lämnade
barnen ensamma framför TVn och gav
sig ut i natten med SD, enligt hennes logg:
https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=5d083b6c-2b96-48cf-b244-a83b06df23f6&IID=e144eb20-481a-4844-af67-3164eaed38d0

Lördag-söndag var SD, HD och JG i Uppsala på Hall of Fame:
https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=2b51abdf-33c4-42cf-9049-98707ab359e7

LW var i Örebro:
11 March 2017
https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=f7d1b58b-a85d-44a7-9d71-83c8cb2fdb01&IID=af274e55-dfce-4765-8eb8-8196cc38659f
Senast redigerad av gloriouslife 2019-11-09 kl. 01:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in