2019-11-08, 07:41
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Om fyndplatsen anses vara på brottsplatsen så behöver man först veta vad som anser vara själva händelseförloppet som leder fram till själva mordet. Brottsplatsen kan helt enkelt, rent geografiskt, vara över ett större område. Det finns då en möjlighet att måla upp ett scenario där LW avlidit pga ett fall exempelvis, och att SD kommit dit, hittat hennes lik, därefter forslat bort liket en mindre sträcka bakom bullerplanket. SD kanske motiverar det med att "om hon hittas så tror folk att det är jag".

Det finns så klart mer skruvade scenarion som att SD inte flyttat på kroppen alls, men han har hittat kroppen och lekt med den på något vis.

Kanske något av dessa scenarion, eller liknande, som SJ spekulerar om.

Ok för jag kan inte glömma att Hiding gick ut med att MP var på FP eller i nära anslutning. Hon har inte sagt att MP och FP är identiska.

S-J:s inlägg fick mig att fundera på hur det blir om de inte kan visa hur hon dog? Då kan Hiding knappast kunna få honom fälld för mord men hon försöker väl med åtminstone andra rubriceringar som exempelvis griftesfrid. Hur hon ens ska lyckas bevisa det om SD inte erkänner till någon. Det är väl i så fall om hans DNA hittas på kroppen?
Citera
2019-11-08, 08:16
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Det vore väl väldigt dumt av SD att ge
henne en blåtira när han redan utreddes
för misshandeln i januari? Varför anmälde
hon inte om han misshandlat henne igen?

Anmäler man våldet som lett till rodnad på hårbotten så lär man anmäla det som resulterat i blåtiror som är många gånger värre.
Citera
2019-11-08, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Lars Ströman, politisk redaktör på Nerikes Allehanda, skrev den 20 feb 2019 en ledarkrönika med rubriken "Kan hon vara opartisk domare?". Ledarkrönikan handlar om rådmannen Ulla Gustavsson, hon som nu alltså är aktuell även i turerna kring Hjärstamordet. Lars Strömans ledarkrönika kritiserades senare i en insändare:
https://www.na.se/artikel/en-ovanligt-korkad-ledare

Jag har utan framgång försökt hitta den där kritiserade krönikan. Kan det kanske röra sig om ännu ett exempel på att NA raderar artiklar, precis som man gjorde med den här artikeln om det dramatiska gripandet av HD:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Chefredaktören Anders Nilssons krönika om hur fel det vore att radera artiklar verkar i alla fall finnas kvar:
Om vi börjar radera vissa artiklar här och där så börjar vi också ändra i historien.
https://www.na.se/artikel/darfor-suddar-vi-inte-i-na-s-arkiv-det-har-ar-inte-vilken-samling-som-helst

Trådsanning 1?

Kan man anta att uppgifterna i webbartikeln om HD:s gripande var helt enkelt falska?

Trådsanning 2?

Ledaren finns kvar.
Citera
2019-11-08, 09:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Vi får väl se om FUP nämner något om saken, eller om man nöjer sig med de 8 sidor som redan finns. - Härtill kanske det finns vittnen som har något att berätta.

Även om jag inte är helt hundra, så "känner" jag att det är något konstigt.

T ex denna mening:
"Det blåser så jag nog ska vara glad att jag inte for ned eller tappade huvudet eller har tupé.".

"Blåste" det så mycket att hon nästan ramlade, tappade huvudet? Eller är det en annan storm hon syftar till? Vem tappar huvudet i en storm?

Sedan:

" Ringde vännen som bor här och PRECIS då ställde hon sig vid busshållplatsen, men kom bort hit istället så fick hon åka med mig och vi kunde få en liten pratstund. Så gott! Skönt med en liten avstickare. "

Visserligen hade hon ett ärende till församlingsexpeditionen för att hämta något efter att ha varit norrut (undrar vad det var?), men vännen tar sig faktiskt från busshållplatsen till L*ena.

Kanske var det någon från församlingshemmet? Som förstod att nu "behövdes" det en pratstund.

Fredagen 21/4-17 är alltså en vardag. Personen kanske inte var på väg till jobbet, men hade ändå något på gång, en buss som skulle tas. Och valde att komma till L*ena.

Vet inte om det går att kolla upp vindar denna dag. Historik för temperaturer har jag hittat men vindar?

Denna text, känns på något sätt olik L*enas andra. Lite vemodig Och hennes ansiktsuttryck, hon brukar nästan alltid stråla in i kameran.

Jag misstänker att det var en annan vind som var en storm.
Citera
2019-11-08, 09:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Det vore väl väldigt dumt av SD att ge
henne en blåtira när han redan utreddes
för misshandeln i januari? Varför anmälde
hon inte om han misshandlat henne igen?

Ja, varför misshandlar personer andra, varför dödar de andra fastän de redan har anmälningar på sig?
Varför är det som farligast och störst risk att bli dödad när man anmäler och lämnar en misshandlande partner?

Kanske hotar han henne att om hon anmäler igen, så kommer det att "bli värre"?
Det som hon sagt tidigare vid anmälan, när hon tog tillbaka.

Och värre blev det ju...
Citera
2019-11-08, 09:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Visst har hon fått ett slag i ansiktet, men hon har tydligen också klättrat i ett träd i blåst vilket kan förklara det hela.

Det framgår av hennes egen logg att det blåste och att hon fick ett slag mot mot huvudet. Av de andra loggarna framgår det att är lite svårklättrat i normala fall och om det blåser så kan trädet röra på sig och man kan få det lite svårt att både hålla sig fast och att signera Loggremsan.

Ah, tack.
Det förklarar varför hon ser lite medtagen ut.
Och den konstiga meningen, att hon var glad att hon "inte for ned eller tappade huvudet" som inte är saker som man brukar råka ut för om det blåser i vanliga fall.
Citera
2019-11-08, 09:30
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det är väl vad du antar och inte fakta? Hon har en täckjacka och ovanpå den en skal-/regnjacka. Under täckjackan har hon en fleecepolo. Det ser ut som en solig dag med ganska bistra vårvindar. Hon ser inte alls ledsen ut elle något på bilden, hon ser lite plufsigare ut för att hon ser ned mot kameran, inte för att hon nödvändigt har gråtit.
Ja, det är klart att det är antaganden; ljus, vinkel, tid. märken/blåtiror (dåligt översminkade), slag mot tid. märke som nu blir mer synligt, nattvak, blåst mm är faktorer som kan leda till nya antaganden.
Citera
2019-11-08, 09:33
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

T ex denna mening:
"Det blåser så jag nog ska vara glad att jag inte for ned eller tappade huvudet eller har tupé.".

"Blåste" det så mycket att hon nästan ramlade, tappade huvudet? Eller är det en annan storm hon syftar till? Vem tappar huvudet i en storm?

Sedan:

" Ringde vännen som bor här och PRECIS då ställde hon sig vid busshållplatsen, men kom bort hit istället så fick hon åka med mig och vi kunde få en liten pratstund. Så gott! Skönt med en liten avstickare. "

Visserligen hade hon ett ärende till församlingsexpeditionen för att hämta något efter att ha varit norrut (undrar vad det var?), men vännen tar sig faktiskt från busshållplatsen till L*ena.

Kanske var det någon från församlingshemmet? Som förstod att nu "behövdes" det en pratstund.

Fredagen 21/4-17 är alltså en vardag. Personen kanske inte var på väg till jobbet, men hade ändå något på gång, en buss som skulle tas. Och valde att komma till L*ena.

Vet inte om det går att kolla upp vindar denna dag. Historik för temperaturer har jag hittat men vindar?

Denna text, känns på något sätt olik L*enas andra. Lite vemodig Och hennes ansiktsuttryck, hon brukar nästan alltid stråla in i kameran.

Det tror inte jag. Du övertolkar som vanligt eftersom det gynnar din åsikt om SD och hans personlighet.

Lena menade säkert bara att stormen var kraftig och använde sin vanliga humor med att huvudet hade tappats. Har det undgått dig att Lena skriver med humor och sarkasm i en del av sina texter?
Vännen föredrog nog få skjuts av sin vännina istället för att ta bussen.

Svårare än så är det inte.
Citera
2019-11-08, 09:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ok för jag kan inte glömma att Hiding gick ut med att MP var på FP eller i nära anslutning. Hon har inte sagt att MP och FP är identiska.

S-J:s inlägg fick mig att fundera på hur det blir om de inte kan visa hur hon dog? Då kan Hiding knappast kunna få honom fälld för mord men hon försöker väl med åtminstone andra rubriceringar som exempelvis griftesfrid. Hur hon ens ska lyckas bevisa det om SD inte erkänner till någon. Det är väl i så fall om hans DNA hittas på kroppen?

Här är ett inlägg med en del citat från NA om dödsorsak och om mordplatsen.

Dödsorsak är dödligt våld. Så det verkar inte vara någon tvekan om att våldet har orsakat döden.
Och "Vår bedömning är att mordet har skett där kroppen anträffades".

Citat:
Ny artikel från NA:

"Åklagaren avslöjar nya detaljer om Hjärstamordet: ”Utsattes för kraftigt och dödligt våld mot kroppen”

[...]

Nu avslöjar åklagaren nya detaljer om mordet på Lena Wesström.
– Hon har utsatts för ett kraftigt våld mot kroppen som har orsakat hennes död, säger Åsa Hiding, åklagare.
Mordet ska ha skett bakom bullerplanket där kroppen hittades.

[...]

– Jag vill inte säga vad det är för slags våld hon utsatts för eftersom gärningsmannen fortfarande är på fri fot. Det jag kan säga är att det är ett kraftigt våld som riktats mot kroppen, säger Åsa Hiding, åklagare och förundersökningsledare, till NA.

Åklagaren vill inte avslöja om polisen misstänker att ett vapen har använts vid mordet – eller om våldet som utövats har skett med bara händerna.

– Det är självklart att om det handlar om dödligt våld så har det också varit kraftigt. Jag vill inte kommentera ett eventuellt mordvapen eller tillvägagångssätt. Det är skillnad om vi hade haft en person frihetsberövad. Jag inte säga så mycket eftersom det skulle kunna skada utredningen.

Vår bedömning är att mordet har skett där kroppen anträffades

– Ja. Vår bedömning är att mordet har skett där kroppen anträffades.

[...]

– Folk hör av sig och tipsar om saker och händelser. Vi försöker kartlägga hur det sett ut kring hennes närmsta umgängeskrets. Det tar tid att genomföra alla dessa förhör.

– Jag önskar jag kunde svara på när vi får in alla svaren. Vi kan omöjligen skicka in allt material på en gång. Det är en levande process där vi skickar in saker allt eftersom vi behöver få dem undersökta. Ett svar som vi får in kan generera att vi måste skicka in mer för att få även det undersökt.

[...]
Har ni något nytt förhör inplanerat med mannen?

– Ingen kommentar. Vi har i vart fall inte genomfört något förhör med honom under den senaste tiden.

Är det aktuellt med något gripande?

– Det kan jag naturligtvis inte svara på eftersom det i så fall skulle kunna äventyra hela utredningen.

Misstänker ni att det finns någon mer inblandad i mordet?

– Det är inget jag kommenterar.
"
Stefan Hazianastasiou
stefan.hazianastasiou@mittmedia.se

https://www.na.se/artikel/orebro-lan/orebro/aklagaren-avslojar-nya-detaljer-om-hjarstamordet-utsattes-for-kraftigt-och-dodligt-vald-mot-kroppen
Citera
2019-11-08, 09:37
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
LWs logg, 21 april 2017: "Ringde vännen som bor här och PRECIS då ställde hon sig vid busshållplatsen, men kom bort hit istället så fick hon åka med mig och vi kunde få en liten pratstund. Så gott!"
https://coord.info/GLQRFV7Q

https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/f361b58b-2bf5-4abe-b470-3b51562c1010.jpg
- Kan SD vara orsak till blåögat?

En månad innan:
HTDs logg, 11 mars 2017: "Var på plats redan ett par timmar innan för att ståndaktigt resa GCSE-flaggan utanför ihop med medpassagerarare YankeeDude. Hade precis fått ok med en häftig lokal för eventet när förlängningen av The Heart of Sweden GeoTour ska presenteras och släppas." https://coord.info/GLQG91XF

"Min nya vän (som jag alltid ska vara snäll mot)": https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/6a599d52-1f1c-42f6-afe4-b1cea63f5cdc.jpg
"Vännen" som avses är ingen mindre än B*holderX från huvudstaden, tillika nära vän till LW och en av Norgeresenärerna.

Loggningen från Hall of Fame Eventet 11 mars -17 reagerade jag på förra sommaren och påtalade i tråden. Just orden "Min nya vän (som jag alltid ska vara snäll mot)" kändes som ett speciellt budskap till LW. Jag anar att hon är den andre personen på bilden som SD tog på sin "nya vän". Hon döljer medvetet sitt ansikte genom att lyfta upp armen i fotoögonblicket.

När hon försökte lära känna nya vänner såg han till att liera sig med dem för att inte tappa kontrollen på henne?

-----------

Länk till sammanfattning
www.flashback.org/sp69225469
Citera
2019-11-08, 09:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det tror inte jag. Du övertolkar som vanligt eftersom det gynnar din åsikt om SD och hans personlighet.

Lena menade säkert bara att stormen var kraftig och använde sin vanliga humor med att huvudet hade tappats. Har det undgått dig att Lena skriver med humor och sarkasm i en del av sina texter?
Vännen föredrog nog få skjuts av sin vännina istället för att ta bussen.

Svårare än så är det inte.

Läs Tries inlägg:
https://www.flashback.org/sp69231112

Så det var inte humor. Hon hade fått en känga, men vid klättring i ett träd.
Citera
2019-11-08, 09:41
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:

T ex denna mening:

Sedan:

Hon verkade ensam och låg några
månader efter att SD och JG blockat
henne på Facebook. Sedan hittade hon
nya och nygamla vänner att leka vidare
med.

På den här bilden ser hon mer äkta ut.
Strålandet och det ständiga leendet
uppfattar jag mer som en mask.
Senast redigerad av gloriouslife 2019-11-08 kl. 09:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in