2012-04-23, 14:01
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Gjorde just lite lammister på putsfettet från en lammstek - blev väldigt vitt och fint, men med en rejält koncentrerad fårsmak - gjorde det mest som en kul grej och har ingen aning vad man kan ha det till - någon som har förslag?
Hm, det är just den utpräglade lammsmaken som i alla fall undertecknad gärna undviker. Svårt att säga vad man kan göra med det. Steka grund till en lammfrikassé?

~Paul~
Citera
2012-04-24, 08:26
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Hm, det är just den utpräglade lammsmaken som i alla fall undertecknad gärna undviker. Svårt att säga vad man kan göra med det. Steka grund till en lammfrikassé?

~Paul~

Ja, jag börjar förstå varför man inte ser så många recept med lammfett.
Rätt intressant att den typiska smaken av lamm (och anka) hamnar i fettet, medan smaken av grisen och kossan hamnar i vattenfasen (buljongen) och fettet blir neutralt.
Citera
2012-04-24, 09:24
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ja, jag börjar förstå varför man inte ser så många recept med lammfett.
Rätt intressant att den typiska smaken av lamm (och anka) hamnar i fettet, medan smaken av grisen och kossan hamnar i vattenfasen (buljongen) och fettet blir neutralt.
Hm, det har du rätt i! Aldrig funderat på det här .

~Paul~
Citera
2013-10-28, 13:14
Medlem
Cantorass avatar
Testade att göra ister på putsfett från en torkad grisbog (Jamón ibérico). Efter 3 timmar i tryckkokaren hade det fortfarande inte löst upp sig helt, men jag silade av och samlade upp det fett som hade löst sig.
Slutresultatet blev ett väldigt annorlunda ister - kraftig smak av skinkan och en rejält bitter eftersmak.
Citera
2013-10-28, 13:45
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Testade att göra ister på putsfett från en torkad grisbog (Jamón ibérico). Efter 3 timmar i tryckkokaren hade det fortfarande inte löst upp sig helt, men jag silade av och samlade upp det fett som hade löst sig.
Slutresultatet blev ett väldigt annorlunda ister - kraftig smak av skinkan och en rejält bitter eftersmak.
Hm, så det blev inte så gott som du hade hoppats?

~Paul~
Citera
2013-10-29, 11:58
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Hm, så det blev inte så gott som du hade hoppats?

~Paul~

Bitterheten är lite mer påträngande än jag hade hoppats på. Det är samma bitterhet som den yttre, hårt torkade delen av fettet på på skinkan har.

Det blev inte så mycket ister från det fett som jag hade samlat upp, ~2dl, så jag testade att göra "majonnäs" på det. Som tillbehör till en stekt kummel blev det fantastiskt gott, men man kan inte äta den som den är, då är smaken för koncentrerad.
Citera
2013-10-29, 12:57
Medlem
dePauls avatar
Förstår. Det är dock kul att testa nya grejer. Ibland lyckas det ibland ej .

~Paul~
Citera
2015-12-20, 18:23
Medlem
japanskbruds avatar
såg ngn youtubevideo nyss om hur man gör pajdeg ,dom säger det ska va hälften smör och hälften ister .. för att få rätt "flaky" konsistens. :P
Citera
2015-12-23, 18:48
Medlem
japanskbruds avatar
finns på maxi såg jag nyss, smördisken på översta hyllan... ngt danskt märke.. 16:90 för 500gr
Citera
2019-11-08, 19:47
Medlem
RickRozays avatar
Bumpar tråden, bor i Stockholm och tänker laga mina carnitas innan helgen är slut, så tamejfan.

Vart hittar jag ister i Stockholm så här års?
Citera
2019-11-08, 20:26
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay
Bumpar tråden, bor i Stockholm och tänker laga mina carnitas innan helgen är slut, så tamejfan.

Vart hittar jag ister i Stockholm så här års?

ICA Maxi brukar ha ister, Dragsbaek 500g för ca. 18 spänn per förpackning.
Lycka till med dina carnitas!
Citera
2019-11-08, 20:59
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
ICA Maxi brukar ha ister, Dragsbaek 500g för ca. 18 spänn per förpackning.
Lycka till med dina carnitas!
Har ringt till två Ica Maxi's, ingendera hade. Det är nån säsongsgrej, men fan att ingen har det i butiken....
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in