2019-11-08, 18:10
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Och jag efterfrågar experimentet med tre punkter. Är det verkligen för mycket begärt?
Finns ett experiment med betydligt fler än tre punkter. Sly Sparkane har samlat in data och skapat en visuell representation av all data. https://www.youtube.com/watch?v=V03eF0bcYno&t=24s

Att solens ljus är parallellt kan enkelt visas på annat sätt, t.ex. med ett förstoringsglas.
Citera
2019-11-08, 18:12
Medlem
constants avatar
Citat:
Förstår inte problemet folk har med att ifrågasätta något som verkar grundas i osäkerhet.
Sånt förstår inte jag heller, men jordens form grundas inte i osäkerhet.
Citera
2019-11-08, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Finns ett experiment med betydligt fler än tre punkter. Sly Sparkane har samlat in data och skapat en visuell representation av all data. https://www.youtube.com/watch?v=V03eF0bcYno&t=24s

Att solens ljus är parallellt kan enkelt visas på annat sätt, t.ex. med ett förstoringsglas.

Om nu solens ljus är parallellt, varför minskar då solens storlek med avståndet?
Citera
2019-11-08, 18:21
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Om nu solens ljus är parallellt, varför minskar då solens storlek med avståndet?
Det gör den inte.

Det du sett på Youtube är videor från kameror som överexponerats så sensorn blommar.
Citera
2019-11-08, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Sånt förstår inte jag heller, men jordens form grundas inte i osäkerhet.

Baserat på att man använder sig av ett experiment med två punkter istället för tre, så vill jag påstå att så visst är fallet. Men vi kan väl bara vara oense i den frågan.
Citera
2019-11-08, 18:27
Medlem
constants avatar
Citat:
Baserat på att man använder sig av ett experiment med två punkter istället för tre, så vill jag påstå att så visst är fallet.
Varför lägger du inte några timmar av ditt liv till att ta fram evidens för att jorden är platt? Jag förstår inte, jag skulle inte tvekat en sekund.
Citera
2019-11-08, 18:29
Medlem
Citat:
Experimentet har för mig ingenting med någon matte att göra, det har med ljusets vinkel från sol till jord att göra. Faller det parallellt så håller jag med om att det bevisar jordens runda form.

Men, faller det verkligen parallellt? Eller är det ett antagande baserat på solens påstådda storlek och avstånd från jorden?

Förstår inte problemet folk har med att ifrågasätta något som verkar grundas i osäkerhet. Mycket märkligt.
Kunskap om vinklar ingår just i matematiken:
http://www.matteguiden.se/matte-a/geometri/vinklar/
Citera
2019-11-08, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Det gör den inte.

Det du sett på Youtube är videor från kameror som överexponerats så sensorn blommar.

Du förstår inte frågan! Enligt den officiella doktrinen så krävs 1 miljon jordglob för att fylla solens volym. Varför har solen samma storlek som månen om solljuset är parallellt.
Citera
2019-11-08, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Kunskap om vinklar ingår just i matematiken:
http://www.matteguiden.se/matte-a/geometri/vinklar/

Parallella ljusstrålar eller inte. Det är där skon klämmer för mig.
Citera
2019-11-08, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Varför lägger du inte några timmar av ditt liv till att ta fram evidens för att jorden är platt? Jag förstår inte, jag skulle inte tvekat en sekund.

Orkar inte. Finns gott om annat folk som gjort det dock, förlitar mig på deras ork. 👍
Citera
2019-11-08, 18:44
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag håller med om att det finns mycket som talar för att jorden är rund. Förutom avsaknaden av en kurva. Där klämmer skon, för mig.

Citat:
Parallella ljusstrålar eller inte. Det är där skon klämmer för mig.

Det är värst vad det klämmer i skorna.
Citera
2019-11-08, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det är värst vad det klämmer i skorna.

Plattfot och sfäriska skor går ej ihop. 😟
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto