2019-10-23, 20:04
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Om man sen aldrig ser skymten av samma kurva som skulle orsaka observationen vi gör... Då blir den i mina ögon inte så väldigt trolig. Men, vi ser väl olika på saken!

Observationen är skymten av kurvan.

Och vad du tycker är troligt vet vi redan.
Nu diskuterade vi om det fanns vetenskapliga evidens för en kurva. Och ja det gör det eftersom vi kan observera exakt det vi förväntar oss att se vid en kurva samt att det saknas andra förklaringar till observationen.
Citera
2019-10-23, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Observationen är skymten av kurvan.

Och vad du tycker är troligt vet vi redan.
Nu diskuterade vi om det fanns vetenskapliga evidens för en kurva. Och ja det gör det eftersom vi kan observera exakt det vi förväntar oss att se vid en kurva samt att det saknas andra förklaringar till observationen.

Tror du, ja.

Nä, jag eftersöker ett vetenskapligt bevis. Inte ett evidens.
Citera
2019-10-23, 20:08
Medlem
constants avatar
Citat:
Tror du, ja.

Nä, jag eftersöker ett vetenskapligt bevis. Inte ett evidens.
Kan du inte bara förstå att man inte använder sig av det begreppet inom naturvetenskapen?
Citera
2019-10-23, 20:13
Medlem
madtops avatar
Citat:
Hävdar att de bygger på avstånd.

Okej, vi kan bena ut den delen först om du vill.
Hur lång är latituden S30 på ett sjökort?
Hur lång är latituden S0 på ett sjökort?
Citera
2019-10-23, 20:14
Medlem
constants avatar
Citat:
Varför påstår ni er då veta att jorden är rund? Märkligt.
Har förklarat massor gånger: Vi har mängder med evidens som talar för att jorden är en sfär. Av den anledningen är konsensus att jorden är en sfär.

Det gäller allt här på jorden: Vi har massor evidens för att potatis innehåller kolhydrater, därför är konsensus att potatis innehåller kolhydrater. Vi har massor evidens för att utbildning ger kunskap, därför är konsensus att utbildning ger kunskap. Och så vidare...
Citera
2019-10-23, 20:15
Medlem
constants avatar
Citat:
Varför påstår ni er då veta att jorden är rund? Märkligt.
Filosofiskt så kan man inte veta att jorden är en sfär, men precis allt tyder på att det är så.

Vad i det är det du inte förstår?
Citera
2019-10-23, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Har förklarat massor gånger: Vi har mängder med evidens som talar för att jorden är en sfär. Av den anledningen är konsensus att jorden är en sfär.

Det gäller allt här på jorden: Vi har massor evidens för att potatis innehåller kolhydrater, därför är konsensus att potatis innehåller kolhydrater. Vi har massor evidens för att utbildning ger kunskap, därför är konsensus att utbildning ger kunskap. Och så vidare...

Jag håller med om att det finns mycket som talar för att jorden är rund. Förutom avsaknaden av en kurva. Där klämmer skon, för mig.
Citera
2019-10-23, 20:20
Medlem
Citat:
Filosofiskt så kan man inte veta att jorden är en sfär, men precis allt tyder på att det är så.

Vad i det är det du inte förstår?

Mina sinnen säger mig något annat. "Precis allt" för dig måste ligga väldigt mycket inom den teoretiska världen.
Citera
2019-10-23, 20:21
Medlem
constants avatar
Citat:
Mina sinnen säger mig något annat. "Precis allt" för dig måste ligga väldigt mycket inom den teoretiska världen.
Vilket eller vilka av de evidens som finns för en sfärisk jord kan du falsifiera?
Citera
2019-10-23, 20:24
Medlem
Citat:
Vilket eller vilka av de evidens som finns för en sfärisk jord kan du falsifiera?

Jag kan säga att ert evidens för en kurva som döljer Turning Torso blir mindre trovärdigt när sagda kurva spårlöst försvinner på högre höjder.
Citera
2019-10-23, 20:27
Medlem
constants avatar
Citat:
Jag kan säga att ert evidens för en kurva som döljer Turning Torso blir mindre trovärdigt när sagda kurva spårlöst försvinner på högre höjder.
Kan du visa på att det verkligen är så?

Man brukar inte använda sig av Youtubeklipp när man ska falsifiera inom vetenskap. Men jag ser fram emot en artikel som du kan publicera i exempelvis Science. Du kan väl berätta här i tråden när den är granskad och publicerad.
Citera
2019-10-23, 20:33
Medlem
Citat:
Kan du visa på att det verkligen är så?

Man brukar inte använda sig av Youtubeklipp när man ska falsifiera inom vetenskap. Men jag ser fram emot en artikel som du kan publicera i exempelvis Science. Du kan väl berätta här i tråden när den är granskad och publicerad.

Nej, nej... Det är ni som säger att där finns en kurva. Visa den för mig, i annat format än en byggnad som inte syns bakom horisonten.

Ni säger att där finns en kurva, jag vill se den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in