2019-11-08, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Solen är ju väldigt långt bort. Vinklarna fungerar inte på en platt jord då solen skulle få olika höjd matematiskt sett.

Förstår inte vad du menar med vinklarna, kan du förklara? Förutsatt att vi ej vet solens avstånd/storlek, alltså.
Citera
2019-11-08, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Förstår inte vad du menar med vinklarna, kan du förklara? Förutsatt att vi ej vet solens avstånd/storlek, alltså.
Geometri och trigonometri lärdes ut i skolan så det är bara att börja plugga igen om du inte förstår det.
Citera
2019-11-08, 16:25
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Fast det är med dagens teknik lätt att mäta avståndet till jorden och solen så att solen inte är nära vet vi faktiskt.
Dessutom skulle ju vinkelskillnaden till en liten och nära sol inte förändras linjärt då man förflyttar sig på en platt jord så även om man inte vet avståndet så kan man visa att det inte stämmer med platt jord genom att ha 3 mätpunkter t ex Stockholm, Malmö och Berlin. Då skall positionen förändras snabbare mellan Berlin och Malmö än mellan Malmö och Stockholm om det handlar om en liten och nära sol över en platt jord medan positionen blir i stort sett proportionell mot breddgraden om solen är stor och långt bort och jorden är rund.
Senast redigerad av Jonas1968 2019-11-08 kl. 16:35.
Citera
2019-11-08, 16:36
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Frågan är, vad säger globjordare om att detta experiment skulle bevisa en rund jord?

Enligt mig krävs ett antagande om att solen skulle vara så pass stor i förhållande till jorden att dess ljus faller parallellt.
Det motbevisar en platt jord. Det räcker egentligen så. Vill man bevisa jordens runda form tar man lämpligen en tredje mätpunkt.

Vi vet hur stor solen är och hur långt bort den är. Vi vet till och med dess massa.
Citera
2019-11-08, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Det motbevisar en platt jord. Det räcker egentligen så. Vill man bevisa jordens runda form tar man lämpligen en tredje mätpunkt.

Vi vet hur stor solen är och hur långt bort den är. Vi vet till och med dess massa.

Få se på experimentet med den tredje mätpunkten 🙃
Citera
2019-11-08, 17:25
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Få se på experimentet med den tredje mätpunkten 🙃
Varför gör du inte experimentet själv? Do your own research som plattjordarna säger.

Jag skulle kunna förklara men eftersom du inte kan geometri blir det svårt.
Citera
2019-11-08, 17:27
Medlem
Citat:
Varför gör du inte experimentet själv? Do your own research som plattjordarna säger.

Jag skulle kunna förklara men eftersom du inte kan geometri blir det svårt.

Jag håller med om att en tredje mätpunkt är avgörande. Ni viftar med ett experiment med två. What gives?
Citera
2019-11-08, 17:34
Medlem
constants avatar
Citat:
Vi har en handfull människor som vet att jorden är platt, men trots att det skulle sätta mer än än hel till på ända, så är de inte alls intresserade av att ta fram vetenskapliga evidens för sin tes. Fascinerande.

Antagligen handlar det om bristande kompetens.
Citera
2019-11-08, 17:38
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Jag håller med om att en tredje mätpunkt är avgörande. Ni viftar med ett experiment med två. What gives?
Två mätpunkter motbevisar platt jord, tre punkter visar att den är sfärisk.
Citera
2019-11-08, 17:46
Medlem
Citat:
Två mätpunkter motbevisar platt jord, tre punkter visar att den är sfärisk.

Och jag efterfrågar experimentet med tre punkter. Är det verkligen för mycket begärt?
Citera
2019-11-08, 17:54
Medlem
Jazzils avatar
Citat:

Har du inte gått färdigt mellanstadiet?
Sådana här uträkningar lär du dig i 6:ans matte.
Citera
2019-11-08, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Har du inte gått färdigt mellanstadiet?
Sådana här uträkningar lär du dig i 6:ans matte.

Experimentet har för mig ingenting med någon matte att göra, det har med ljusets vinkel från sol till jord att göra. Faller det parallellt så håller jag med om att det bevisar jordens runda form.

Men, faller det verkligen parallellt? Eller är det ett antagande baserat på solens påstådda storlek och avstånd från jorden?

Förstår inte problemet folk har med att ifrågasätta något som verkar grundas i osäkerhet. Mycket märkligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in