2019-11-08, 16:21
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Visst finns det undantag, men!

Grundregeln är i alla fall att skit föder skit och det är skrämmande eftersom skiten inte gör annat än att avla barn. Nu ska vi ju inte bli rasistiska, men öppna ögonen så ser ni vilka som skaffar 4-9 ungar.

Enda räddningen för Sverige, ändra så man bara får barnbidrag för ett barn!
Citera
2019-11-08, 16:28
Medlem
EliasAlucards avatar
Det är mindre sannolikt, men ja, det är möjligt. Kan ju vara så att de korkade föräldrarna bär på recessiva hög IQ gener. Sedan är det ju inte så att alla genier alltid har två genier till föräldrar, eller någon förälder som är av genimaterial. IQ styrs i hög utsträckning av gener, och gener är inte alltid 'aktiverade' så att säga, men kan aktiveras hos avkomman, särskilt om man parar med rätt person, och det även om båda föräldrarna är korkade så kan det vara så att båda föräldrarna bär på hög IQ genetik, särskilt om just dessa två korkade föräldrar är en bra match för hög IQ avkomma.

Genetik är lite som lotteri. Fula föräldrar kan producera vackra barn, och kork föräldrar kan producera intelligenta barn, och tvärtom. Men självklart är sannolikheten större att intelligenta föräldrar får intelligent avkomma, och vackra föräldrar får vackra barn, osv.
Citera
2019-11-08, 16:30
Medlem
Extrem intelligens och intellektuell förmåga kan som mutationer uppkomma var som helst i vilken släkt som helst. Men det får väl räknas som undantag bland extremt begåvade. Tänker tex på Srinivasa Ramanujan, känner dock inte till något om hans släkt och deras anlag.
Citera
2019-11-08, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Ja, för du sa aldrig att barnet skulle växa upp hos sina biologiska föräldrar.

Haha! Klockrent skrivet.

Tänkte skriva ett långt inlägg om att uppfostran är betydligt mycket viktigare när det kommer till att utveckla intelligens (som man möjligtvis har anlag för).
Citera
2019-11-08, 16:44
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 666ten
Hade varit bättre att ändra så att endast svenskfödda får bidrag till sina barn.

Det finns tyvärr riktiga svenskar som inte gör annat än att föda barn, finns en hel del av dom korkade/lata som har barnafödandet som affärsidé.

Max ett barnbidrag skulle sätta käppar i hjulet för skräpet.
Citera
2019-11-08, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Jag skulle aldrig adoptera en unge. Vem vet vilka skitgener man skulle få dras med då?
Vad vore värre än att ha två iq-befriade exkriminella föräldrar med varken utbildning eller arbete? Förutsatt att båda föräldrar även är rödhåriga.
Citera
2019-11-08, 16:52
Medlem
godhetsapostelns avatar
Så vitt man vet idag bestäms intelligensen av x-kromosomen. Pojkar ärver intelligens av mamman, flickor av båda. En pojke blir intelligent om mamman är intelligent. Det ser ut som om för att flickor skall bli intelligenta så måste båda föräldrar vara intelligenta (kromosomerna tar ut varandra).

Miljö har minimal påverkan (se negrer i USA)
Citera
2019-11-08, 16:57
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle
I praktiken är det bra om du åtminstone är normalintelligent. Det finns få förståndshandikappade i korridorerna på Lunds universitet.
Det där vet jag inte om det är sant. Du kan se väldigt många med autism (dvs "mixad begåvningsprofil"). Framför allt på prästutbildningen och hos ingenjörer.

Socialhögskolan ställer jag mig också tveksam till.
Citera
2019-11-08, 16:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Smegma
Två Somalier kan inte få ett högintelligent barn.

HELT omöjligt.

Einsteins föräldrar var rimligen inte lika smarta som han. Ibland sker det oväntade saker.

Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Det där vet jag inte om det är sant. Du kan se väldigt många med autism (dvs "mixad begåvningsprofil"). Framför allt på prästutbildningen och hos ingenjörer.

Socialhögskolan ställer jag mig också tveksam till.

Dina autistiska ingenjörer scorar högt på iq ungefär allihop. Jag rör mig inte i kretsar kring prästerna. Själv anser jag att man behöver fler än en bok att studera när man pysslar med universitet eller högskola.
Citera
2019-11-08, 17:17
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Ja, för du sa aldrig att barnet skulle växa upp hos sina biologiska föräldrar.

IQ är till stor del ärftligt, iaf i större utsträckning än miljön(enligt nya studier) men gamla studier menar att miljö och ärftlighet är lika stor påverkan. Att miljön och uppfostrande har mer påverkan än genetiska anlag är ett jävligt blå-pillat tankesätt. Det har påvisats med studier på tvillingar som växt upp på olika platser, eller på adoptivbarn där IQn var mer korrelerad med föräldrarnas IQ än adoptivföräldrarna.

https://ghr.nlm.nih.gov/primer/traits/intelligence

Däremot så kan såklart spontana mutationer uppstå vilket ger upphov till svag- eller starkbegåvade men två föräldrar kommer i regel få barn som är som deras egna intellekt, och även deras föräldrars intellekt.
Senast redigerad av HaveFun 2019-11-08 kl. 17:21.
Citera
2019-11-08, 17:21
Medlem
Herregud. Såna här trådar är ju helt meningslösa (utöver de anekdoter som TS efterfrågar) då diskussionen knappast är på nivån av att diskutera oklarheter i forskningen (hur intelligens ärvs är givetvis oerhört komplicerat och något vi inte förstår i dagsläget, vi vet inte vilka gener specifikt som "kodar för intelligens" el. är "intelligensgener" osv., gener samverkar med varandra på väldigt komplexa sätt som är svåra att uttyda).

Folk som uttalar sig självsäkert spekulerar och hittar m.a.o. på hej vilt, utöver stöd i anekdoter el. ren statistik (vilket är något helt annat än att förstå hur intelligens de facto går i arv el. fungerar). Är man intresserad är det ju mer intressant att läsa en bok i ämnet som redogör för dagens forskningsläge om intelligens och dess ärftlighet, olika positioner som olika forskare har utifrån deras tolkningar, hypoteser och spekulation därutöver osv., men att taga för sanning det som den mest självsäkre flashbackaren säger (ev. hittar på) är ju knappast ett bra tillvägagångssätt att förstå verkligheten på.

Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Så vitt man vet idag bestäms intelligensen av x-kromosomen. Pojkar ärver intelligens av mamman, flickor av båda. En pojke blir intelligent om mamman är intelligent. Det ser ut som om för att flickor skall bli intelligenta så måste båda föräldrar vara intelligenta (kromosomerna tar ut varandra).

Källa på det? Detta är ett påstående som dröjer sig kvar efter att ha påståtts på sociala medier för ett par år sedan och sist jag frågade om källa när någon påstod sig veta detta, så rörde det sig mycket riktigt om en vag uppfattning personen i fråga hade utifrån något föga vetenskapligt blogginlägg.
Citera
2019-11-08, 17:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
IQ är till stor del ärftligt, iaf i större utsträckning än miljön(enligt nya studier) men gamla studier menar att miljö och ärftlighet är lika stor påverkan. Att miljön och uppfostrande har mer påverkan än genetiska anlag är ett jävligt blå-pillat tankesätt. Det har påvisats med studier på tvillingar som växt upp på olika platser, eller på adoptivbarn där IQn var mer korrelerad med föräldrarnas IQ än adoptivföräldrarna.

https://ghr.nlm.nih.gov/primer/traits/intelligence
Jo, men även om miljön nu har en ringa betydelse så blir barnet smartare i en annan uppväxtmiljö trots sina dåliga gener.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in