2019-11-08, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
GM forutså ikke at politiet, og etterhvert også mediene, skulle greie å bevare en total taushet om forsvinningen hele i 10 uker. Slik at absolutt ingenting om kidnapping og løsepengekrav på 9 millioner Euro i kryptovaluta skulle lekke ut og nå frem til aktuelle kriminelle miljøer som ville ha gjort seriøse anstrengelser på å agere falske kidnappere. Til en mulig gevinst på 80 - 90 millioner NOK.

Selv etter offentliggjøringen 9. januar har noen forsøkt seg. Men da var det i grunnen for sent allerede. Det er de første dagene, de første ukene etter forsvinningen, at de falske kravene måtte ha kommet.

Jeg tror at det på klær og personlige eiendeler AEH brukte i teateret, og som ble funnet i boligen i Sloraveien, finnes spor av at hun er blitt drept. Svært avslørende og fellende indisier. Som beviser at TH lyver om hjemkomst fra teateret, og sannsynligvis også om hendelser morgenen etter, før han dro på jobb.

Hva slags motiv han har hatt, hva slags gevinst han har sett for seg ved en fingert kidnapping, det aner jeg ikke. Heller ikke hvor han har gjort av levningene av AEH.

Men jeg er ganske sikker på at TH vil bli dømt for drapet på AEH. Det vil skje, før eller senere.

En tanke: Tror dere at politiet lot være å offentliggjøre akkurat av den grunn? For at GM sin plan skulle gå i vasken (hvis det er TH).

Litt søkt kanskje. Jeg tror jo de også var bekymret for at de satte livet hennes på spill.
Senast redigerad av Kristanna 2019-11-08 kl. 15:31.
Citera
2019-11-08, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Aha, ja, sånn sett ja.

Enig i at uten den samtalen så åpner det seg et mye større tidsvindu for når hun ble drept, det har jo alle her vært inne på.

Men hvorfor skulle sønnen ønske å dekke over for far? Eller eventuelt være delaktig i drapet?

Men det er vel ingen innlysende grunner til det heller, på samme måte som noen vil si at det heller ikke er noen helt innlysende grunner til at mannen skulle ønske henne død.

TH kan ha bedt en av barna juge, for hvis ikke blir han hovedmistenkt selv om han er uskyldig. I følge seg selv.
Et av barna går med på det, fordi de tror på ingen måte at faren står bak. De færreste tror sikkert ikke at foreldrene sine er istand til å drepe. Så kan være at de vitner falsk for de ikke vil at deres «uskyldige» far skal havne i unødvendige problemer.

Bare en ide, kan være helt feil og.
Citera
2019-11-08, 15:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag har gjort några sporadisk inhopp där jag påtalat att utan en korrekt tidslinje är brottet ett mysterium, där brottet inte kan lösas med endast de uppgifter vi fått kännedom om.

De uppgifter vi har om mannen, äktenskapet, äktenskapsförordet, och övrigt skvaller pekar ut mannen som gärningsman. Men jag tvekar, därför att det är ett planerat brott och en intelligent man denna sak handlar om. Kidnappningsstoryn är för komplicerad för en man i 70 års åldern. Inte i linje med den personlighet som jag uppfattat att Hagen har. Samtidigt är jag mycket undrande till att valpen vari tryggt förvar i ett rum. Det indikerar att gärningsmannen var närstående eller bekant med hemmet och familjen.

Men som sagt, jag tvivlar mer och mer på min första reaktion om att det är mannen som ligger bakom brottet. Det finns det motiv överallt bland folk med ett kriminellt sinne när de får vittring på pengar.
Jag håller med!

Det har varit flera bra inlägg de senaste dagarna, vilket på ett seriöst och logiskt sätt tyder på att det fortfarande finns många plausible hypoteser. Det är också vad polisen har sagt.
Hypotesen att TH är GM, är för mig den som verkar minst trolig just nu, eftersom den kräver att den information som polisen redan har lämnat inte stämmer. I synnerhet gäller det de senaste säkra livstecknen, och TH: s placering* på arbetsplatsen.
TH: s ålder tror jag också är en viktig faktor. Det är svårt att föreställa sig, att en GM i den åldern, skulle välja ett sådant förfarande för att utföra ett mord. Oavsett om det är planerat eller inte.
Jag tror att det är mer sannolikt att GM är ung. Kanske en eller flera kvinnor? Kanske en blandning av unga män och kvinnor? Eller bara unga män? Det att BO är en 70 år gammal dam gör henne till ett lätt offer. Samma gäller egendomen. GM kan tänka att BO snart kommer att dö ändå, och att brottet därför är mer humant än om BO var ett barn eller småbarnsförälder/mor.
Om GM: s motiv är hämnd, är AE ett mjukt offer, och det är en välkänd strategi att använda kvinnor och barn som vapen i samband med krig. I det avseendet finns det inget nytt med det faktum, att GM har valt en gammal dam på 70 år som offer. Och om damen också var snäll, blir det bara mer effektivt.
Jag tänkte också att GM kan ha använt drönar/drone för att övervaka paret och egendomen. På så sätt kan man också få detaljerad information om vad som händer inuti hemmet. Jag har själv sett hur drönarna drivs med hög precision/hastighet och noggrannhet (även i mörkret).
Detta kan också peka på en ung GM, men inte nödvändigtvis. Det är bara en tanke, vi vet inte om GM använde drönar. Polisen har uppmanat människor som har använt drönare i området vid Langvannet att kontakta polisen, därför tror jag inga personer skulle reagera om någon använde drönar i området.
Kunde de två unga männen på piren vid Langvannet ha kört en drönar?

*OffT:
Jag förväntade mig inte en så stor respons på mitt inlägg, och tyvärr blev jag sjuk, så det tog lite tid innan jag svarade. Koncentrationen har inte varit på topp, och det blir ju lite extra utmanande när jag har valt att skriva på svenska.

För dem som undrar varför jag skriver på svenska, är det inte mer komplicerat än att jag har följt flera svenska trådar på Flashback i flera år, innan jag registrerade mig. Vid den tiden rekommenderades, att man åtminstone försvenska sitt språk. Min svenska kunskap har varit extremt dålig till en början, men jag tyckte det var mycket intressant att följa trådarna. Det har varit helt omöjligt för mig att kommentera. Jag försöker att ändra på det.

"Damned if you do - and damned if you don't".
Citera
2019-11-08, 15:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
I ett forum där nästan alla håller med om att TH är GM har det inte varit fritt från trakasserier, eftersom jag faktiskt inte har varit enig. Jag har också haft misstankar gentemot TH, men mina misstankar har minskat med tiden, och dessutom har jag alltid sett andra möjligheter. Vi vet ju väldigt lite, och dessa rykten betyder ännu mindre. Här har det aldrig varit relevant att diskutera annat än att TH är GM. Tänker man på annat sätt, blir det som att svära i kyrkan. Jag tycker att sådan ensidighet är tråkig, det har varit många påståenden som har lämnats obestridda. Nackdelen med att ha samma synvinkel, är att man blir okritisk för vad som är relevant.
Det är synd att inte flera försöker skriva svenska, eller åtminstone försöka försvenska språket. På så sätt kunde fler ha bidragit, och tråden hade blivit mer intressant.
Jag har följt flera svenska trådar, och som nordmann måste jag erkänna att vi har mycket att lära av dem. De förklarar sina påståenden ordentligt, utan för mycket personlig åsikt, vilket egentligen är ganska ointressant. Om man använder källa, så släpper man att diskutera onödigt, men det kräver förstås att man läser.
Det finns inte många användare som kommenterar här på forumet, och jag tror inte att många andra följer tråden heller. Det finns några som sticker in huvudet ibland, för att påpeka något viktigt de skrev i januari-mars. Eller att de blir frustrerade för att någon diskuterar något de tycker inte borde diskuteras längre. Det är rent löjligt att se hur de försöker skapa en slags hierarki här inne. Annars finns en använder som tycker att tråden är väldigt intressant och irriterande, men som inte kan scrolla. Det sistnämnda gäller förresten flera.
Jag tror att man måste älska skvaller för att tycka att tråden är intressant. Det är vad tråden baseras på. Rykten sprider sig för evigt, och det hade varit tillräckligt om polisen fick veta. Det är en mycket tunn grund att förtala en mann på. Det är därför tydligt att någon har haft en agenda.

Ja, du har rett. Fort gjordt å bli outet hvis man tror noe annet enn at TH er drapsmannen. Ihvertfall hvis man ikke har en skarp tunge. Mye av grunnen er jo selvsagt at de fleste ekteskapsdrap begås av ektemannen, og at man helt fra begjynnelsen av på en måte blir enig med seg selv om at det er han. Denne meningen er vanskelig å rikke på, og man blir sint hvis noen andre prøver å rokke ved den. Personlig blir jeg egentlig aldri helt overbevist om at det er TH, men jeg sitter igjen med denne: 70% sjanse for at det er TH, 20 % sjanse for at det er kidnappere med pengemotiv. 10% sjanse for at det er sjalusidrap begått av andre enn TH, frivillig forsvinning eller andre årsaker.

Når det gjelder svensk, så bruker jeg svenske ord hvis jeg skriver direkte til en som er svensk, sånn at jeg er sikker på at han forstår meg. Ellers skriver jeg utelukkende på norsk. Saken er jo norsk, og hovedgrunnen til at man er her tror jeg er at innlegg ofte blir slettet i norske forum, mens her kan man skrive hva man vil. Leste en plass at en fyr hadde lagt inn bombetrussel i dette forumet, med det resultat at en demonstrasjon eller hva det var, ble stanset. GM ble aldri tatt, så her kan man virkelig skrive hva man vil. Jeg syntes det er mye lettere å lese norsk framfor svensk. Jeg bruker 3 ganger så lang tid på å lese og forstå svensk, selv om jeg forstår hvert eneste ord. Dermed blir det til at jeg ofte bare skumleser det som står på svensk. Nå er det vel ikke så mange som er svensk som er aktiv her, men man har jo Lonnrot og et par til. Men det er jo et fint språk, og hyggelig å lese svensk.

Mye rykter, og vinklinger. Tror nok som du at noen her inne har en agenda. Å forvirre, skape oppgitthet som igjen leder til at man trekker seg ut, uten at jeg skal nevne navn på de som står bak.
Citera
2019-11-08, 16:05
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kristanna
TH kan ha bedt en av barna juge, for hvis ikke blir han hovedmistenkt selv om han er uskyldig. I følge seg selv.
Et av barna går med på det, fordi de tror på ingen måte at faren står bak. De færreste tror sikkert ikke at foreldrene sine er istand til å drepe. Så kan være at de vitner falsk for de ikke vil at deres «uskyldige» far skal havne i unødvendige problemer.

Bare en ide, kan være helt feil og.

Det som er problemet med det er at en beviselig kontakt har funnet sted, fra AEH's telefon, til telefonen til sønnen i dette tilfellet.

Det er registrert både på AEH's telefon, og teledata ellers, minst. Jeg er usikker på om politiet har hatt grunnlag for å få undersøke og bekrefte dette på mottagerens telefon også, men det skulle ikke være nødvendig, den tid man har AEH's telefon og teledata fra operatør.

Så da er det egentlig kun to muligheter, samtalen er ekte og udramatisk og AEH var i live, eller så er mottageren delaktig i handlingen og kan ikke ha vært med på det uvitende eller for å hjelpe noen med alibi som de tror er uskyldig
Citera
2019-11-08, 16:42
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Du missförstår förstås. De har inte konkluderat, de har ”fattat”. Dag 3 typ. Eller fyra eller fem. Så snart röken lagt sig och de haft allt som då fanns tillgängligt på bordet. Åklagaren o utredningsledningen; brøske om det var han då. Eller bara åklagaren, möjligtvis. De/n ser vartåt det barkar meddetsamma. Så snart en verklig kidnappning verkar otrolig så återstår inte så mycket.

Det sen stegvisa prövningen av vad som går att bevisa är del av den officiella men ej offentliga utredningen. Alla poliser och utredare är förstås inte heller införstådda först. En ”känsla” är per definition inte tillräcklig grund för något annat än fortsatt arbete i vissa riktningar. Vad polisen sen uttalar sig om är sånt de redan kunnat formellt bekräfta, eller nästan så.

Att åklagare/polisledningen ”fattade” dag tre eller fem är att inte dra förhastade slutsatser, i min bok. Tillvaron är sen sådan att man inte kan tjura och bestämma själv vad som är rätt svar, man måste leva på och hålla god min till dess det är bevisat. Massor med bisaker propsar också på hantering, som förstärkt skydd och psykologiskt stöd för förskräckta anhöriga, och du kan tänka dig. Massor med Romerike-damer som blir oroliga eller vill dela med sig. Men att hålla alla möjligheter öppna är ju också en självsanerande praktik i så måtto som att saker alltefter ändå faller på plats av sig själva just om då magkänslan stämmer och man genomför allt enligt boken, eller så får man ändra sig, viket är lättare om man inte bestämt sig officiellt eller halvofficiellt. Det är alltså att rekommendera att inte ”konkludera” utan att gå på som om allt vore öppet. Det ligger ingen motsättning i det där.

Men gissningsvis har exv en bildad och erfaren person som läst trusselbrevet två gånger och sen diskuterat det med en senior kollega fattat snabbt att det här är ju skumt på riktigt. Det är liksom inte konstigare än så. Och sen adderar man några omständigheter till det. Det borde vara klart sen. En vecka tops.

Th må vara en grå panter, hal fisk och cement- och oljemannen men han är ju inte jernmalmsmannen eller ståleverksmannen. Koppar och Mässing har fattat det hela ganska snart. Han kommer att torska på det här. Så snart man visar att hon aldrig kom hem. Sen kan han dra valser till påska men på en eller annan måte så åker han dit.
Ja, jeg forstår at du tror det gikk raskt. Har du noe dokumentasjon/kilder på det, eller er det kun en teori?

Men jeg tror det har tatt lenger tid før de landet på en hovedteori. Det beror på at jeg er 99% sikker på at saken er mer kompleks og at TH ikke har utført dette alene. Jeg har nemlig stor tiltro til politiets utsagn om at hun var i live 9:14, og at hun ble bortført fra sitt hjem, død eller levende kort tid etter det. Min teori er at saken har sitt motiv å finne hos TH eller en annen nærstående. Men planleggingen og gjennomføringen er utført av en profesjonell. Jeg ser for meg en eller flere yngre personer, som har vært borti kriminalitet før, men som ikke umiddelbart havner i politiets søkelys. Noen som har hatt et økonomisk motiv, eller vært styrt av trusler, press eller gjenstjeneste. Denne kompleksiteten er grunnen til at saken tar så lang tid, da politiet må bevise hele hendelsesforløpet før de kan ta saken videre. Pågriper de TH for tidlig, forsvinner muligheten til å ta medskyldige.

Som sagt, dette er min hovedhypotese - basert på de opplysningene som media har kommet med. Jeg kan heller ikke utelukke at det er en kidnapping gone wrong, og at politiet er på villspor med sitt 26. juni utspill.

Mye som er forvirrende i denne saken.

Eneste jeg er rimelig sikker på er at det er en meget godt planlagt handling, og at det ikke er snakk om et affektdrap.
Citera
2019-11-08, 16:42
Medlem
Citat:
Det som er problemet med det er at en beviselig kontakt har funnet sted, fra AEH's telefon, til telefonen til sønnen i dette tilfellet.

Det er registrert både på AEH's telefon, og teledata ellers, minst. Jeg er usikker på om politiet har hatt grunnlag for å få undersøke og bekrefte dette på mottagerens telefon også, men det skulle ikke være nødvendig, den tid man har AEH's telefon og teledata fra operatør.

Så da er det egentlig kun to muligheter, samtalen er ekte og udramatisk og AEH var i live, eller så er mottageren delaktig i handlingen og kan ikke ha vært med på det uvitende eller for å hjelpe noen med alibi som de tror er uskyldig

Hvordan vet du med sikkerhet at det var sønnen hun ringte og snakket med 09:14?
Citera
2019-11-08, 16:48
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Hvordan vet du med sikkerhet at det var sønnen hun ringte og snakket med 09:14?

Selvfølgelig VET jeg ikke det, det er vi jo alle klar over

Men jeg velger å gå ut i fra det, fra det jeg har hørt, men som jeg selvfølgelig ikke kan dokumentere.

Alle står selvsagt fri til å tro hva de vil om det som ikke er blitt bekreftet offentlig i denne saken.

Carry on
Citera
2019-11-08, 16:51
Medlem
Citat:

Godt poeng. 09.14 samtalen er for meg en gåte, her kunne politiet med fordel vært mer åpne for å skåne familien for mistanker. Selv om jeg antar de har god grunn til å la være. Noe så enkelt som at den var ekte og at den som at de ikke vil at den som mottok samtalen skal bli omringet av norsk presse.
Citera
2019-11-08, 16:51
Medlem
Citat:
Selvfølgelig VET jeg ikke det, det er vi jo alle klar over

Men jeg velger å gå ut i fra det, fra det jeg har hørt, men som jeg selvfølgelig ikke kan dokumentere.

Alle står selvsagt fri til å tro hva de vil om det som ikke er blitt bekreftet offentlig i denne saken.

Carry on

Du kan selvsagt vite det, hvis du jobber i politiet, eller er i nær familie.
Citera
2019-11-08, 16:55
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kristanna
Godt poeng. 09.14 samtalen er for meg en gåte, her kunne politiet med fordel vært mer åpne for å skåne familien for mistanker. Selv om jeg antar de har god grunn til å la være. Noe så enkelt som at den var ekte og at den som at de ikke vil at den som mottok samtalen skal bli omringet av norsk presse.

Bingo, her har du nok grunnen til at det ikke blir opplyst hvem som var mottager, helt enkelt
Citera
2019-11-08, 17:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Ja, du har rett. Fort gjordt å bli outet hvis man tror noe annet enn at TH er drapsmannen. Ihvertfall hvis man ikke har en skarp tunge. Mye av grunnen er jo selvsagt at de fleste ekteskapsdrap begås av ektemannen, og at man helt fra begjynnelsen av på en måte blir enig med seg selv om at det er han. Denne meningen er vanskelig å rikke på, og man blir sint hvis noen andre prøver å rokke ved den. Personlig blir jeg egentlig aldri helt overbevist om at det er TH, men jeg sitter igjen med denne: 70% sjanse for at det er TH, 20 % sjanse for at det er kidnappere med pengemotiv. 10% sjanse for at det er sjalusidrap begått av andre enn TH, frivillig forsvinning eller andre årsaker.

Når det gjelder svensk, så bruker jeg svenske ord hvis jeg skriver direkte til en som er svensk, sånn at jeg er sikker på at han forstår meg. Ellers skriver jeg utelukkende på norsk. Saken er jo norsk, og hovedgrunnen til at man er her tror jeg er at innlegg ofte blir slettet i norske forum, mens her kan man skrive hva man vil. Leste en plass at en fyr hadde lagt inn bombetrussel i dette forumet, med det resultat at en demonstrasjon eller hva det var, ble stanset. GM ble aldri tatt, så her kan man virkelig skrive hva man vil. Jeg syntes det er mye lettere å lese norsk framfor svensk. Jeg bruker 3 ganger så lang tid på å lese og forstå svensk, selv om jeg forstår hvert eneste ord. Dermed blir det til at jeg ofte bare skumleser det som står på svensk. Nå er det vel ikke så mange som er svensk som er aktiv her, men man har jo Lonnrot og et par til. Men det er jo et fint språk, og hyggelig å lese svensk.

Mye rykter, og vinklinger. Tror nok som du at noen her inne har en agenda. Å forvirre, skape oppgitthet som igjen leder til at man trekker seg ut, uten at jeg skal nevne navn på de som står bak.
Tack för svaret!

Jag tycker det är intressant att också diskutera andra möjligheter. Det är synd att vi inte gör det, om det visar sig att TH inte är GM.

När det gäller det andra du nämner, kan jag också ha en ganska vass tunga om jag vill.
En nära psykopat, eller narcissist, som experterna väljer att kalla dem, sa en gång till mig; Om du träffar någon som jag, ignorera dem. Det följde ytterligare råd, men då riskerar du att bli avstängd här på forumet.
Jag är faktiskt ganska tjockhudad, och har lyckligtvis humor.
Det är också ganska avslöjande att dessa är ganska unga, så man måste vara lite snäll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in