Citat:
Ursprungligen postat av
Vresrosen
Jag har gjort några sporadisk inhopp där jag påtalat att utan en korrekt tidslinje är brottet ett mysterium, där brottet inte kan lösas med endast de uppgifter vi fått kännedom om.
De uppgifter vi har om mannen, äktenskapet, äktenskapsförordet, och övrigt skvaller pekar ut mannen som gärningsman. Men jag tvekar, därför att det är ett planerat brott och en intelligent man denna sak handlar om. Kidnappningsstoryn är för komplicerad för en man i 70 års åldern. Inte i linje med den personlighet som jag uppfattat att Hagen har. Samtidigt är jag mycket undrande till att valpen vari tryggt förvar i ett rum. Det indikerar att gärningsmannen var närstående eller bekant med hemmet och familjen.
Men som sagt, jag tvivlar mer och mer på min första reaktion om att det är mannen som ligger bakom brottet. Det finns det motiv överallt bland folk med ett kriminellt sinne när de får vittring på pengar.
Jag håller med!
Det har varit flera bra inlägg de senaste dagarna, vilket på ett seriöst och logiskt sätt tyder på att det fortfarande finns många plausible hypoteser. Det är också vad polisen har sagt.
Hypotesen att TH är GM, är för mig den som verkar minst trolig just nu, eftersom den kräver att den information som polisen redan har lämnat inte stämmer. I synnerhet gäller det de senaste säkra livstecknen, och TH: s placering* på arbetsplatsen.
TH: s ålder tror jag också är en viktig faktor. Det är svårt att föreställa sig, att en GM i den åldern, skulle välja ett sådant förfarande för att utföra ett mord. Oavsett om det är planerat eller inte.
Jag tror att det är mer sannolikt att GM är ung. Kanske en eller flera kvinnor? Kanske en blandning av unga män och kvinnor? Eller bara unga män? Det att BO är en 70 år gammal dam gör henne till ett lätt offer. Samma gäller egendomen. GM kan tänka att BO snart kommer att dö ändå, och att brottet därför är mer humant än om BO var ett barn eller småbarnsförälder/mor.
Om GM: s motiv är hämnd, är AE ett mjukt offer, och det är en välkänd strategi att använda kvinnor och barn som vapen i samband med krig. I det avseendet finns det inget nytt med det faktum, att GM har valt en gammal dam på 70 år som offer. Och om damen också var snäll, blir det bara mer effektivt.
Jag tänkte också att GM kan ha använt drönar/drone för att övervaka paret och egendomen. På så sätt kan man också få detaljerad information om vad som händer inuti hemmet. Jag har själv sett hur drönarna drivs med hög precision/hastighet och noggrannhet (även i mörkret).
Detta kan också peka på en ung GM, men inte nödvändigtvis. Det är bara en tanke, vi vet inte om GM använde drönar. Polisen har uppmanat människor som har använt drönare i området vid Langvannet att kontakta polisen, därför tror jag inga personer skulle reagera om någon använde drönar i området.
Kunde de två unga männen på piren vid Langvannet ha kört en drönar?
*OffT:
Jag förväntade mig inte en så stor respons på mitt inlägg, och tyvärr blev jag sjuk, så det tog lite tid innan jag svarade. Koncentrationen har inte varit på topp, och det blir ju lite extra utmanande när jag har valt att skriva på svenska.
För dem som undrar varför jag skriver på svenska, är det inte mer komplicerat än att jag har följt flera svenska trådar på Flashback i flera år, innan jag registrerade mig. Vid den tiden rekommenderades, att man åtminstone försvenska sitt språk. Min svenska kunskap har varit extremt dålig till en början, men jag tyckte det var mycket intressant att följa trådarna. Det har varit helt omöjligt för mig att kommentera. Jag försöker att ändra på det.
"Damned if you do - and damned if you don't".