2019-11-07, 22:11
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Den nye älskaren stod ju bredvid LW när hon fick datameddelande från SD. Hon hade ju lovat att inte ha kontakt med SD. Han släpade henne ner till planket och därför stod dörren öppen. Där fullbordades mordet.

En garanti från min sida för att slippa bli anklagad för att skapa en trådsanning är att jag skriver att det är det.

Eller att någon blev förbannad om han såg meddelanden från SD och bara rusade ut och hon efter? Bil kan ha varit parkerad nere vid vägen intill planket, ifall man vill vara diskret och inte ställa bilen just utanför LWs bostad?
Citera
2019-11-07, 22:17
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Förmodligen så dog hon utav att någon eller några våldförde sig på henne. Om man vill hitta orsaken bakom varför detta uppstått måste man titta på eventuella gärningsmän och försöka finna varför de bröt mot de lagar som de flesta människor följer.
LWs logg, 21 april 2017: "Ringde vännen som bor här och PRECIS då ställde hon sig vid busshållplatsen, men kom bort hit istället så fick hon åka med mig och vi kunde få en liten pratstund. Så gott!"
https://coord.info/GLQRFV7Q

https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/f361b58b-2bf5-4abe-b470-3b51562c1010.jpg
- Kan SD vara orsak till blåögat?

En månad innan:
HTDs logg, 11 mars 2017: "Var på plats redan ett par timmar innan för att ståndaktigt resa GCSE-flaggan utanför ihop med medpassagerarare YankeeDude. Hade precis fått ok med en häftig lokal för eventet när förlängningen av The Heart of Sweden GeoTour ska presenteras och släppas." https://coord.info/GLQG91XF

"Min nya vän (som jag alltid ska vara snäll mot)": https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/6a599d52-1f1c-42f6-afe4-b1cea63f5cdc.jpg
"Vännen" som avses är ingen mindre än B*holderX från huvudstaden, tillika nära vän till LW och en av Norgeresenärerna.
Senast redigerad av Reviews 2019-11-07 kl. 22:21.
Citera
2019-11-07, 22:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Finns det en fastställd dödsorsak i det här fallet? Att SD är häktad för mord betyder ju inte per automatik att de vet och kan bevisa hur Lena dog.
I de andra fallen åtalade ju åklagaren också för mord eller hur?

Dödsorsak har vi väl aldrig hört något om i precisa ordalag, mer än att det har varit grovt våld om jag minns rätt.
Och att det är mord.

Så där är det ingen tvekan tror jag.

I fallet med den styckade kvinnan, kunde man alltså inte fastställa att det var mord. Börje hävdade att han knuffat frun och att hon slagit huvudet mot en bordskant.
Men trots att bordet var av poröst trä, golvet parkett, kunde man inte finna ett enda spår att blod där.
Att man inte ringer 112 när någon ramlat utan istället börjar stycka sin fru, det finns ju inget rim och reson i det om det är en olycka. Det kan inte finnas en enda person som tror på detta, när samtliga i familjen var hemma på kvällen och när de vaknar är inte mamma vaken som hon brukar. Dörren var stängd, och alla sakerna kvar. Skor, väska noterar dottern som får skjuts till skolan.
Sedan anmäler inte Börje frun som saknad förrän efter en vecka, då efter påtryckningar från släktingar som reser dit från annat land. Allt tyder på mord, men det går inte att bevisa.

Det krävs bevis. Bevis att hon är mördad.
Tyvärr gick han fri både i Tingsrätt och Hovrätt.
Citera
2019-11-07, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Jag skulle, om jag var hennes syster/mamma/väninna, uppfatta det som att hon känt sig hotad om hon anmält honom två gånger.

Hot är något annat. Hade det varit min syster, mamma eller väninna skulle jag dock ifrågasatt varför hon inte kunde respektera att han inte ville prata och varför hon inte klev ur bilen när hon ombads göra det. Jag skulle haft jäkligt svårt att jamsa med något trams om att hon nog känt sig hotad av en man hon försöker bjuda hem på fika sent på kvällen eller tidig natt. Jag skulle på ren svenska undrat om hon är dum i huvudet som anmäler misshandel för en knoggnuggning efter att hon försökt tvinga sig kvar i någons bil mot dennes vilja.
Citera
2019-11-07, 22:28
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Dödsorsak har vi väl aldrig hört något om i precisa ordalag, mer än att det har varit grovt våld om jag minns rätt.
Och att det är mord.

Så där är det ingen tvekan tror jag.

I fallet med den styckade kvinnan, kunde man alltså inte fastställa att det var mord. Börje hävdade att han knuffat frun och att hon slagit huvudet mot en bordskant.
Men trots att bordet var av poröst trä, golvet parkett, kunde man inte finna ett enda spår att blod där.
Att man inte ringer 112 när någon ramlat utan istället börjar stycka sin fru, det finns ju inget rim och reson i det om det är en olycka. Det kan inte finnas en enda person som tror på detta, när samtliga i familjen var hemma på kvällen och när de vaknar är inte mamma vaken som hon brukar. Dörren var stängd, och alla sakerna kvar. Skor, väska noterar dottern som får skjuts till skolan.
Sedan anmäler inte Börje frun som saknad förrän efter en vecka, då efter påtryckningar från släktingar som reser dit från annat land. Allt tyder på mord, men det går inte att bevisa.

Det krävs bevis. Bevis att hon är mördad.
Tyvärr gick han fri både i Tingsrätt och Hovrätt.

Ok men jag tror att S-J som snart är färdig jurist vet bättre än dig och mig om det här fallet riskerar att bli dömt som griftesfrid.
Precis som jag kunde säga från början att det inte fanns en allvarlig störning hos SD hur många diagnoser än tråden ställde på honom.
Citera
2019-11-07, 22:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
LWs logg, 21 april 2017: "Ringde vännen som bor här och PRECIS då ställde hon sig vid busshållplatsen, men kom bort hit istället så fick hon åka med mig och vi kunde få en liten pratstund. Så gott!"
https://coord.info/GLQRFV7Q

https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/f361b58b-2bf5-4abe-b470-3b51562c1010.jpg
- Kan SD vara orsak till blåögat?

En månad innan:
HTDs logg, 11 mars 2017: "Var på plats redan ett par timmar innan för att ståndaktigt resa GCSE-flaggan utanför ihop med medpassagerarare YankeeDude. Hade precis fått ok med en häftig lokal för eventet när förlängningen av The Heart of Sweden GeoTour ska presenteras och släppas." https://coord.info/GLQG91XF

"Min nya vän (som jag alltid ska vara snäll mot)": https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/6a599d52-1f1c-42f6-afe4-b1cea63f5cdc.jpg
"Vännen" som avses är ingen mindre än B*holderX från huvudstaden, tillika nära vän till LW och en av Norgeresenärerna.

Ja, det ser faktiskt ut som hon kan ha en blåtira på höger öga. Samtidigt brukar det bli väldigt mycket blått under ögat och vid insidan av näsroten. Men tycker ändå inte att det ser ut som ögonskugga.

Hänger inte heller riktigt med vem hon vännen är som hon ringde.
För ovanlighetens skull ser hon inte glad ut, och hela inlägget känns lite ovanligt för att var L*ena. Kan inte ta på det , men det verkar som att hon blir glad av att få prata med denna "hon".

Citera
2019-11-07, 22:51
Medlem
Citat:
Ja, det ser faktiskt ut som hon kan ha en blåtira på höger öga. Samtidigt brukar det bli väldigt mycket blått under ögat och vid insidan av näsroten. Men tycker ändå inte att det ser ut som ögonskugga.

För ovanlighetens skull ser hon inte glad ut, och hela inlägget känns lite ovanligt för att var L*ena. Kan inte ta på det , men det verkar som att hon blir glad av att få prata med denna "hon".

Fast fotot är taget med dagsljus som bakgrundsbelysning. Använder man inte blixt i skarpt dagsljus så kan det lätt bli skuggor i ansiktet och just kring ögonen.
Citera
2019-11-07, 22:57
Medlem
Citat:
Ok men jag tror att S-J som snart är färdig jurist vet bättre än dig och mig om det här fallet riskerar att bli dömt som griftesfrid.
Precis som jag kunde säga från början att det inte fanns en allvarlig störning hos SD hur många diagnoser än tråden ställde på honom.

Vad man sa var att han inte hade en allvarlig psykisk störning (typ psykos) en svensk juridisk term och utgör i Sverige ett nödvändigt kriterium för såväl psykiatrisk tvångsvård som rättspsykiatrisk vård. Det är inte en medicinsk term.

Det har väl aldrig någon i tråden föreslagit heller. Det som diskuterats har varit olika personlighetsstörningar.
Citera
2019-11-07, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Också min fasta övertygelse, gärningspersonen ansåg att den mördade förtjänade och fick skylla sig själv. Hatbrott, med en personlig vendetta. Grovt våld mot kroppen är inget vem som helst ens klarar av att utöva på en annan människa. Du måste uppbåda ett ursinne för att kunna manövrera hela saken.

Hatbrott i den juridiska meningen brukar väl sällan vara personliga? Utan att GM måhända hyser agg mot specifik grupptillhörighet hos BO som GM inte ens behöver vara personligen bekant med?

Ursinne tyder väl ofta på någon personlig relation där det antingen finns något som infekterat relationen under någon tid där så att säga bägaren rinner över för något (men sett för sig kan för andra se ut som en skitsak) eller någon mer omedelbar konflikt?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-11-07 kl. 23:01.
Citera
2019-11-07, 22:58
Medlem
Citat:

En allvarlig psykisk störning i lagens mening leder inte till rättspsykistrisk vård. I så fall hade våra anstalter varit knökfulla med antisoc.störda och narcissistiska psykopater - och fängelsena varit halvtomma. Vanliga, riktigt psyksjuka skulle vara livrädda varenda dag.

Däremot hamnar allvarligt störda/sjuka mördare på fängelser. Såsom t.ex Lottamördaren MJ.

Märkligt kan jag tycka att du inte känner till detta.
Citera
2019-11-07, 23:01
Medlem
Citat:

Själv tycker jag att det bara ser ut som skiftningar i bilden som beror på dagsljuset. Att LW för ovanlighetens skull inte ler mot kameran behöver nödvändigtvis inte betyda att hon är dämpad/mår dåligt på nåt sätt. Det är min spontana uppfattning när jag ser bilden.
Citera
2019-11-07, 23:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Att Snoris skulle vara en färdig jurist snart, det känner jag inte till.
Tvivlar på att han kan dra några slutsatser om att det kan handla om bott mot griftefriden, då han inte vet mer än oss om hur kroppen har hanterats efter döden.

"Mannen har genomgått en liten sinnesundersökning som visar att han inte har någon allvarlig psykisk störning".

https://www.na.se/logga-in/misstankte-hjarstamordaren-frisk-nog-for-fangelse

Han kan ändock en personlighetsstörning t ex psykopati.
(min fetning)
"Allvarlig psykisk störning är en svensk juridisk term och utgör i Sverige ett nödvändigt kriterium för såväl psykiatrisk tvångsvård som rättspsykiatrisk vård. Det är inte en medicinsk term.

Allvarlig psykisk störning är [1]

psykotiska tillstånd med starka symptom på förvirring, tankestörningar, hallucinationer eller vanföreställningar
depression utan psykotiska symptom, men med stark självmordsrisk
svårare personlighetsstörningar med genombrott av psykotisk karaktär, eller starkt tvångsmässigt beteende
De flesta psykiska sjukdomstillstånd, och genomsnittlig till lägre sjukdomsgrad, räknas alltså inte som allvarlig psykisk störning. Personlighetsstörningar klassas inte i sig om en allvarlig psykisk störning, och en person med personlighetsstörning kan därför dömas till fängelse och inte rättspsykiatrisk vård.[2]"

[...]
https://sv.wikipedia.org/wiki/Allvarlig_psykisk_st%C3%B6rning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in