Citat:
Ursprungligen postat av
sm910dif
Uppdrag granskning har överraskat ordentligt den här säsongen. Tranståget 1 & 2, folkutbytet i Filipstad och nu senast här en tämligen naken exponering av vilken makt judiska intressegrupper besitter - och hänsynslöst utnyttjar.
Svensk medias översterabbi Göran Rosenberg får nog samtidigt antas vara mer än bara ett alibi UG lutat sig mot. Hans direkta välsignelse, med den tyngd och det inflytande han har, var förmodligen en förutsättning för att ett program som det här skulle kunna sändas. Men jag håller det inte för osannolikt att rollerna bör kastas om för att förstå programmet - att det inte är primärt UG som önskat göra ett program och sedan använt sig av Rosenberg som alibi, utan attt det är Rosenberg som velat få ut ett budskap och använt UG som medium.
När Rosenberg talar i programmet är det i grunden utifrån ett tydligt judiskt perspektiv med utgångspunkt i judiska intressen. Rosenberg är oroad för hur det i förlängningen ska drabba judar om Wiesenthal-judarna och den sortens falang går för abrupt fram, icke-judarna som kommer i kläm i processen tycks mest vara brickor i den interna uppgörelsen. Göran "the future of European Jewry is dependant on our ability to shape a multicultural, pluralistic and diverse society" Rosenberg är ju inte direkt någon sorts motståndare till att judar arbetar för och utövar makt för sina egna särintressen skull i de europeiska värdnationerna.
Jag antar att Rosenberg kände att det behövdes dras lite i handbromsen nu, och i ljuset av påtryckningar mot de isländska lagstiftarna m.m. är hans oro för hur folk kan börja förstå saker om omvärlden befogad. De kortsiktiga kostnaderna i att försvara läkaren här må kanske vägas upp av långsiktigt smidigare påverkansarbete. Att han får kliva in och upphöjas som någon sorts självklar domare över vad som är antisemitism eller inte, vem som är god eller ond, anständig eller paria, är ju bara en bonus för hans intressen. Den här gången friar den enväldige domaren läkaren från att leva utstött och stigmatiserad, men till nästa gång det är något som mer på allvar hotar att belysa eller utmana judiskt inflytande har Rosenberg cementerat sin position som främste rättsskipare i saken.
Nåja, man får ta programmet för vad det är. Jag fick reda på dess existens först genom en bekant som ringde upp och bad om ursäkt för hans tidigare raljanta ton om påståendet att judar skulle ha någon som helst inflytande eller att de skulle arbeta målmedvetet för egna etiska intressen, nu istället uppenbart skärrad över vilka direktlinjer till och vilket inflytande de tycks ha över svenska samhällsinstitutioner, politiker och media. Så lite får det nog igång tankarna hos en och annan tittare. Bara det att den amerikanska ambassaden, den amerikanska statens officiella representation i Sverige, tycks ha agerat springpojkar åt judiska lobbygrupper för en intern konflikt på ett svenskt sjukhus utan amerikanska medborgare involverade är ju en intressant startpunkt på diskussioner.
Stort tack för att du skrev ett sådant intressant inlägg för de som är det minsta mottagliga att smått justera sin världsbild så är det ett fantastiskt inlägg du skrivit.
Personligen är jag extremt anti-Israel i en politisk mening d.v.s. har inget som helst emot judar, men Israels medvetna politiska överhand över västvärlden kan man inte missa helt om man har en normalt fungerande hjärna.
Jag ska också tillägga att jag inte nödvändigtvis tror på allt som visades på gårdagens avsnitt, men trots allt finns det något åtminstone i hanteringen som visar på att något har gått riktigt snett med det extremt missbrukade ordet antisemitism. Hotet från den aggressive skithögen som uttryckte sig i media om en rapport han inte ens läst, han skrämmande meddelanden etc. I Sverige pratar det jämt om att muslimer är si och muslimer är så, jösses, var är ni då för att diskutera och höja rösten när någon från Israel som inte ens bor i Sverige och inte har ett skit med saken har politiker och sjukhusledningen i ett enda handgrepp?
Det har hela tiden funnit symtom på hur långt Israel gått här i Västvärlden om det inte vore för att folket väljer för att blunda, sist någon var i blåsväder var Ruben Östlund när han pratade om vilka villkoren är för att hamna högt inom filmbranschen i USA. Vilket helvete det blev, över en natt förvandlades Östlund från Sveriges stolthet till en ond antisemit som borde frysas ut från filmvärlden.
Hur många till fall och offer behövs det?
Ta din bekanta i hand med respekt och berätta att mottagligheten han uppenbarligen har trots allt är något som är värd stor respekt, hälsa varmt från mig!