2019-11-07, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Eksempelvis blodspor på klær eller gjenstander, som er usynlige for det blotte øyet, er vanskelig å tidfeste. Det går an å argumentere med at disse usynlige sporene var tilstede før teaterbesøket. Omfanget av disse sporene og hvor mange plagg og personlige eiendeler som avslører slike spor, er ukjent for oss. Men det har betydning for politiets vurderinger.

Jeg antar at politiet har undersøkt bilen.

Jeg vet ikke hva som ville ha skjedd om politiet siktet og varetektsfengslet TH uten å ha funnet noe lik.

Senest 8. juli kom det en mail fra en angivelig motpart med påstander om at AEH er i live. Det vil kanskje komme flere slike mailer om politiet varetektsfengsler TH. Og politiet ville kanskje befinne seg i ei hengemyr, der de er tvunget til å etterforske alle mulige falske henvendelser om at AEH er i live.

Jeg tror en del av politiets tilbakeholdenhet skyldes at de ikke vil legge forholdene til rette for å utløse nye falske krav. Hovedproblemet er at de mangler levningene etter AEH.

Edit
Om det stemmer at 8. juli-kontakten som hevdet at AEH var i live ble belønnet med en utbetaling på ca 10 millioner NOK, er det jo en oppfordring til flere om å prøve seg.

TH har tross alt 1 900 millioner NOK å ta av, ifølge Kapitals formuesberegning for 2018. Han kan betale titalls falske krav, uten å gå tom for penger.

Hvis man tenker at politiet har rett i sin hovedhypotese, og ser trusselbrev og antatte kidnappere som falskt, og plukker det vekk, så står man tilbake med en nokså ordinær sak. Drap på en kvinne, en kone. Uten at det betyr at ektemannen står bak. En sjalu og forsmådd utenforstående kan også selvsagt finnes.
Bare lett å glemme. At det er mye staffasje eller hva man skal kalle det, i denne saken.
Det er ikke trusselbrev og antatte kidnappere som står i sentrum, men et drap på en kvinne.
Utallige drap begås, noen i affekt, noen planlagt, noen med innleid hjelp. Og på toppen av statistikken troner partnerdrap.

«I Norge pleier nærmere 25 prosent av drap å være partnerdrap. Med det ser vi at partnerdrap utgjør en relativt høy andel av alle drap i Norge. En faktor blant flere er for eksempel når partneren har signalisert å gå ut av forholdet og i flertallet av partnerdrapssakene har gjerningspersonen utøvet vold før.»

Edit: her er en link som omhandler partnerdrap i Norge fra 2000-2016 150 kvinner, 18 menn

https://www.vg.no/spesial/2016/partnerdrapene/
Senast redigerad av agvvv 2019-11-07 kl. 15:50.
Citera
2019-11-07, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Hvis man tenker at politiet har rett i sin hovedhypotese, og ser trusselbrev og antatte kidnappere som falskt, og plukker det vekk, så står man tilbake med en nokså ordinær sak. Drap på en kvinne, en kone. Uten at det betyr at ektemannen står bak. En sjalu og forsmådd utenforstående kan også selvsagt finnes.
Bare lett å glemme. At det er mye staffasje eller hva man skal kalle det, i denne saken.
Det er ikke trusselbrev og antatte kidnappere som står i sentrum, men et drap på en kvinne.
Utallige drap begås, noen i affekt, noen planlagt, noen med innleid hjelp. Og på toppen av statistikken troner partnerdrap.

«I Norge pleier nærmere 25 prosent av drap å være partnerdrap. Med det ser vi at partnerdrap utgjør en relativt høy andel av alle drap i Norge. En faktor blant flere er for eksempel når partneren har signalisert å gå ut av forholdet og i flertallet av partnerdrapssakene har gjerningspersonen utøvet vold før.»

Edit: her er en link som omhandler partnerdrap i Norge fra 2000-2016 150 kvinner, 18 menn

https://www.vg.no/spesial/2016/partnerdrapene/

Må si meg uenig her. Jeg synes ikke det er noen ting ved denne saken som ligner "en nokså ordinær sak".

Under de spektakulære omstendighetene som er til stede i denne saken, synes jeg fremdeles at det er vanskelig å tro at det kan finnes noen andre enn ektemannen som står bak.

Uten at jeg skal gå i detaljer om hvorfor jeg ser det sånn.
Citera
2019-11-07, 16:48
Medlem
Citat:
Må si meg uenig her. Jeg synes ikke det er noen ting ved denne saken som ligner "en nokså ordinær sak".

Under de spektakulære omstendighetene som er til stede i denne saken, synes jeg fremdeles at det er vanskelig å tro at det kan finnes noen andre enn ektemannen som står bak.

Uten at jeg skal gå i detaljer om hvorfor jeg ser det sånn.

Jeg tror det , at det i bunn og grunn er en sak som vil inngå i en sørgelig og dyster statistikk. Bare gjort med en spektakulær vri. Vi er enige om å tenke hvem som står bak, men sikre kan vi ikke være, og jeg prøver å se saken så objektivt som mulig, selv om jeg finner det vanskelig. Legger man politiets hovedhypotese til grunn, så er det snakk om et drap på en kvinne, en mor og en hustru. Planlagt og forsøkt skjult, men et drap likeså. I starten var den ikke så ordinær, da trodde man hun var kidnappet, og hypotesene kunne spinne vilt. Etter 26 juni not so much.
Citera
2019-11-07, 16:52
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Eksempelvis blodspor på klær eller gjenstander, som er usynlige for det blotte øyet, er vanskelig å tidfeste. Det går an å argumentere med at disse usynlige sporene var tilstede før teaterbesøket. Omfanget av disse sporene og hvor mange plagg og personlige eiendeler som avslører slike spor, er ukjent for oss. Men det har betydning for politiets vurderinger.

Jeg antar at politiet har undersøkt bilen.

Jeg vet ikke hva som ville ha skjedd om politiet siktet og varetektsfengslet TH uten å ha funnet noe lik.

Senest 8. juli kom det en mail fra en angivelig motpart med påstander om at AEH er i live. Det vil kanskje komme flere slike mailer om politiet varetektsfengsler TH. Og politiet ville kanskje befinne seg i ei hengemyr, der de er tvunget til å etterforske alle mulige falske henvendelser om at AEH er i live.

Jeg tror en del av politiets tilbakeholdenhet skyldes at de ikke vil legge forholdene til rette for å utløse nye falske krav. Hovedproblemet er at de mangler levningene etter AEH.

Edit
Om det stemmer at 8. juli-kontakten som hevdet at AEH var i live ble belønnet med en utbetaling på ca 10 millioner NOK, er det jo en oppfordring til flere om å prøve seg.

TH har tross alt 1 900 millioner NOK å ta av, ifølge Kapitals formuesberegning for 2018. Han kan betale titalls falske krav, uten å gå tom for penger.

Synbarligen har politiet tidigt gjort vissa utfästelser till Th rörande deras signalspanings effektivitet, skulle en kidnappare ta kontakt på det angivna sättet. Senare kontakter har sannolikt förhållit sig till detta. Trovärdiga (senare) spontana eller oberoende kontaktförsök känns överlag mindre troliga. Men th kan ju teoretiskt ha fått ut budskapet på ngt sätt, på annan väg. I det ljuset kan utbetalda 10 miljoner synas oroväckande om det gett och ger eller skulle ge handlingsutrymme åt ngn att ta livet av ngn som kunde pekas ut som hjärnan. Men det troligaste är nog att polisen har koll och att någon verklig eller oberoende motpart aldrig dykt upp utan att direkt kunna avfärdas av polisen.
Citera
2019-11-07, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag har gjort några sporadisk inhopp där jag påtalat att utan en korrekt tidslinje är brottet ett mysterium, där brottet inte kan lösas med endast de uppgifter vi fått kännedom om.

De uppgifter vi har om mannen, äktenskapet, äktenskapsförordet, och övrigt skvaller pekar ut mannen som gärningsman. Men jag tvekar, därför att det är ett planerat brott och en intelligent man denna sak handlar om. Kidnappningsstoryn är för komplicerad för en man i 70 års åldern. Inte i linje med den personlighet som jag uppfattat att Hagen har. Samtidigt är jag mycket undrande till att valpen vari tryggt förvar i ett rum. Det indikerar att gärningsmannen var närstående eller bekant med hemmet och familjen.

Men som sagt, jag tvivlar mer och mer på min första reaktion om att det är mannen som ligger bakom brottet. Det finns det motiv överallt bland folk med ett kriminellt sinne när de får vittring på pengar.

Tror du at 70 åringer er grønnsaker ? Det er typisk for vår generasjon og fordumme de som er eldre bare for at de er eldre.
Citera
2019-11-07, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gassa
Tror du at 70 åringer er grønnsaker ? Det er typisk for vår generasjon og fordumme de som er eldre bare for at de er eldre.

Helt enig! Mange 70-åringer går 30- og 40-åringer en høy gang. Topptrente bedriftsledere med oppdatert kunnskap på alle hold. Mange vil leve til de er 100. Flere jobber til de er langt over 80.
Citera
2019-11-07, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Ingen røyk uten ild, og så videre...

Men mener du at det gir legimitet til teorien om utenforstående krefter, ved "att någon har haft en agenda" om at noen har vært ute etter å ramme TH, ved å drepe hans kone? Fordi folk elsker rykter og sladder?

Nå skal jeg riktig nok innrømme at han har alibi, både ved å vistnok ha vært på jobben når hun ble borte, og at hun ringte og snakket med sønnen 09.14.

9.14 samtalen er det eneste sikre alibiet TH har. Når politiet skriver familiemedlem, gjelder det enten sønn eller datter. Det vil jo være rimelig å anta. Det vil si at det « familiemedlemmet» som sier hun ringte ham eller henne, sitter med nøkkelen til alibiet hans. Kan ikke se hva annet enn denne samtalen som kan gi ham det?
Citera
2019-11-07, 18:02
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmunRa
9.14 samtalen er det eneste sikre alibiet TH har. Når politiet skriver familiemedlem, gjelder det enten sønn eller datter. Det vil jo være rimelig å anta. Det vil si at det « familiemedlemmet» som sier hun ringte ham eller henne, sitter med nøkkelen til alibiet hans. Kan ikke se hva annet enn denne samtalen som kan gi ham det?

Vel, det er jo også det med at han visstnok var på Futurum på denne tiden.

Men det eneste vi har fått opplyst om det er at hans telefon befant seg der, ref. basestasjoner.

Det vi ikke har fått vite noe om er hvem som evt. så han eller snakket med han der, hvor mange andre som befinner seg der til vanlig, hvordan kontoret er lagt opp, om det er mulig å komme seg inn/ut av bygget eller til/fra kontoret uten å måtte gå forbi andre, og så videre, og så videre....
Citera
2019-11-07, 18:32
Medlem
Citat:
Vel, det er jo også det med at han visstnok var på Futurum på denne tiden.

Men det eneste vi har fått opplyst om det er at hans telefon befant seg der, ref. basestasjoner.

Det vi ikke har fått vite noe om er hvem som evt. så han eller snakket med han der, hvor mange andre som befinner seg der til vanlig, hvordan kontoret er lagt opp, om det er mulig å komme seg inn/ut av bygget eller til/fra kontoret uten å måtte gå forbi andre, og så videre, og så videre....

Jeg tenkte mer på at 9.14 samtalen er det eneste bevis på at AEH var i live 9.14.den 31. Oktober.
Hvis hun ble tatt av dage kvelden før, er 9.14 samtalen THs eneste alibi.
Citera
2019-11-07, 18:44
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmunRa
Jeg tenkte mer på at 9.14 samtalen er det eneste bevis på at AEH var i live 9.14.den 31. Oktober.
Hvis hun ble tatt av dage kvelden før, er 9.14 samtalen THs eneste alibi.

Aha, ja, sånn sett ja.

Enig i at uten den samtalen så åpner det seg et mye større tidsvindu for når hun ble drept, det har jo alle her vært inne på.

Men hvorfor skulle sønnen ønske å dekke over for far? Eller eventuelt være delaktig i drapet?

Men det er vel ingen innlysende grunner til det heller, på samme måte som noen vil si at det heller ikke er noen helt innlysende grunner til at mannen skulle ønske henne død.
Citera
2019-11-07, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Synbarligen har politiet tidigt gjort vissa utfästelser till Th rörande deras signalspanings effektivitet, skulle en kidnappare ta kontakt på det angivna sättet. Senare kontakter har sannolikt förhållit sig till detta. Trovärdiga (senare) spontana eller oberoende kontaktförsök känns överlag mindre troliga. Men th kan ju teoretiskt ha fått ut budskapet på ngt sätt, på annan väg. I det ljuset kan utbetalda 10 miljoner synas oroväckande om det gett och ger eller skulle ge handlingsutrymme åt ngn att ta livet av ngn som kunde pekas ut som hjärnan. Men det troligaste är nog att polisen har koll och att någon verklig eller oberoende motpart aldrig dykt upp utan att direkt kunna avfärdas av polisen.

Som du sier her, slike store utbetalinger der ingen med sikkerhet kan identifisere mottaker, kan i verste fall føre til ny alvorlig kriminalitet. Hans aktivitet på internett er helt sikkert nøye overvåket. Det er allikevel noe uavklart over det hele. Saken kan fremdeles ta uforutsigbare vendinger.

Om aldersdiskriminering, TH fyller ikke 70 år før neste år. Og han har pleid å gå 10 000 m på skøyter, en gang i uken, så formen er god.

Et eksempel på at alder ikke er noen hindring. Off Topic.
Citera
2019-11-07, 18:52
Medlem
Citat:
Aha, ja, sånn sett ja.

Enig i at uten den samtalen så åpner det seg et mye større tidsvindu for når hun ble drept, det har jo alle her vært inne på.

Men hvorfor skulle sønnen ønske å dekke over for far? Eller eventuelt være delaktig i drapet?

Men det er vel ingen innlysende grunner til det heller, på samme måte som noen vil si at det heller ikke er noen helt innlysende grunner til at mannen skulle ønske henne død.

Hvor mye større tidsvindu tenker du på? Nest siste livstegn var tidligere samme morgen.
"– Hva kan dere si om nest siste sikre livstegn fra Anne-Elisabeth Hagen?
– Vi ønsker ikke å kommentere dette noe nærmere enn å bekrefte at dette er tidligere samme morgen 31. oktober i fjor, svarer Brøske."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0n0Ln0/ringte-til-anne-elisabeth-hagen-klokken-0948-stusset-over-at-han-ikke-fikk-svar

"– Hvor sikre er dere på at 09.14 er siste sikre livstegn fra henne?
I vår hovedteori forholder vi oss til at telefonsamtalen 09.14 er siste kjente livstegn. Det er imidlertid med dette som med mye annet – frem til hendelsesforløpet er klarlagt, skal vi være varsomme med å være helt bastante i våre konklusjoner, svarer Brøske."

Siste kjente livstegn og ikke siste sikre livstegn.
Senast redigerad av FruCarlsberg 2019-11-07 kl. 19:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in