Citat:
Ursprungligen postat av
Stockholmslivet
Handlar väl i snitt om 15-20 öre/kwh de senaste 15 åren? Jämfört med kärnkraft/vattenkraft så är det ju ytterligare 8-10 öre som sparas genom fördelaktig skatt. En politiskt styrd differens på uppemot 25 öre alltså, vilket jag har för mig är något mer än vad befintlig kärnkraft kostar att producera?
Hade man inte byggt vindkraftverk hade man förövrigt behövt betala mångdubbelt mer, för uteblivna elcert. Blir väldigt lustigt att du ger ett helt annat narrativ, när branchen helt enkelt var tvungen att följa det befintliga systemet för att inte gå med brakförlust.
Är ju bara nu, strax innan Ringhals 1 och 2 snart ska läggas ner som elcertifikatet har gått ner ordentligt i pris, då man måste fylla upp produktionsbortfallet i närtid.
Säg att man tar bort alla former av subventionering men istället kräver att energikällorna ska bära sina egna kostnader. Det hade t.ex. varit intressant veta vilka premier kärnkraften hade fått betala i försäkringskostnader på den fria marknaden. Kärnkraften hade blivit svindyr. Alla kanske inte tänkt på detta, men kärnkraften har varit och är subventionerad den också.
Samtidigt är det rimligt att fossilkraften betalar för att den skitar ner, om verksamheten ska få ha en skorsten med utsläpp som landar någon annanstans än den egna tomten.
Om jag eldar på min tomt och grannarna måste leva med ständig rök och dåligt lukt, då är inte det okej. Min frihet inskränker då på andras frihet. Samma princip bör gälla all verksamhet med en skorsten.
Det är ju så otroligt korrupt med folk som identifierar någon mindre orättvisa utan att se den stora bilden. Kärnkraften är en ren energikälla (sålänge den fungerar), men den är svindyr om den verklighen skulle bära alla sina egna kostnader.
Fossilkraft är också dyr om de skall betala andra att städa upp. Dessutom börjar priserna på gas/olja/kol bli allt dyrare, så energiformen förlorar på walk-over av denna anledning. Speciellt som man kan ta förgivet att priserna ökar i framtiden.
Att "skylla" på politikernas subventioner för vindkraftens framväxt, är på sätt och vis att lyfta fram att våra politiker ibland fattar väldigt bra beslut.