Citat:
Hur skulle det gå till? Tyskland köper svensk elproduktion så det uppstår brist i Sverige och vi får importera el? Vad jag vet säljer man först hela behovet i Sverige och har vi el över exporteras det. Tekniskt möjligt att göra så men politiskt omöjligt. Men jag har inte kollat hur koncessionen ser ut. Sverige exporterar väl ingen el. Det är bara ett landområde.
Min fråga gäller producenter som råkar befinna sig i landområdet kallat Sverige.
Dom har väl inget skäl att exportera till kunder i Sverige om kunder i Tyskland betalar bättre.
Det var min fråga.
Finns det några exporthinder som gör att en producent i Sverige inte får exportera till tyska kunder?
Om det som du antyder (men jag är osäker på) att tyska kunder pyntar 50% mer än svenska så vore det givet att exportera rubbet dit. Svenska kunder får vara utan el om dom inte betalar marknadspris.
Jag ser bara två alternativ:
A) Det finns exportförbud.
B) det är inte så att elpriset på producentnivå är högre i tyskland. Utan kunderna betalar mer där pga pålagor från överheten.
Vilket är det?
Eller finns det ett C)?
Min fråga gäller producenter som råkar befinna sig i landområdet kallat Sverige.
Dom har väl inget skäl att exportera till kunder i Sverige om kunder i Tyskland betalar bättre.
Det var min fråga.
Finns det några exporthinder som gör att en producent i Sverige inte får exportera till tyska kunder?
Om det som du antyder (men jag är osäker på) att tyska kunder pyntar 50% mer än svenska så vore det givet att exportera rubbet dit. Svenska kunder får vara utan el om dom inte betalar marknadspris.
Jag ser bara två alternativ:
A) Det finns exportförbud.
B) det är inte så att elpriset på producentnivå är högre i tyskland. Utan kunderna betalar mer där pga pålagor från överheten.
Vilket är det?
Eller finns det ett C)?
Sedan är en stor del av kostnaden för den tyske konsumenten subventioner till grön el. Du betalar dessa via elpriset. Har du egen produktion till exempel solceller på taket blir det alltså synnerligen lönsamt. Detta är liksom tanken, att få en massa mikroproducenter. I Sverige är ju problemet att det produceras väldigt lite på vintern när behovet är stort. Tyskland har mer soltimmar på vintern.