2019-11-06, 22:51
Medlem
Fladdermasks avatar
Är tillsvidareanställd på Lernia. Fick precis mail om att pga dåligt men jobb och många personer med obelagda jobb inom lernia så har nu 25 personer blivit varslade i Halland.

Är själv nyanställd, (tillsvidareanställd sedan sep i år) men har ett stabilt uppdrag hos en kund för en längre period på något år framöver minst, och som tur är sitter man säker än så länge. Söker annat under tiden, då man inte vet när de väl svänger.
Citera
2019-11-06, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Vad var det jag sa hahahahahha ERA DUMMA JÄVLA IDIOTER

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jdxXdL/karolinska-varslar-600-vardtjanster

Karolinska varslar 600 vårdtjänster

Karolinska universitetssjukhuset lägger ett varsel på 250 läkartjänster och 350 underskötersketjänster, enligt ett pressmeddelande.

"Varslet omfattar även ett fåtal tjänster inom sjukhusservice. Patienterna kommer inte att påverkas negativt, sjukhuset genomför förändringarna med fortsatt god patientsäkerhet", skriver sjukhuset.

"kommer alltid finnas jobb" hahhhahahahha "säkert" haahhaahaahha

Ni är så puckade alltså. Har argumenterat för att det alltid behövs och att det är 100% säkert.

Ni är under mig. Smuts som inte förstår något, det är vad NI är.

Anekdotiska berättelser är sjukt bra bevis på att du har rätt. Det är också en besparing för "Karolinska universitetssjukhuset befinner sig i ett ekonomiskt krisläge, och i dag, tisdag, lämnade sjukhuset ett varsel som gäller 550 tjänster inom administration." Inte att de ersätts av robotar.
http://lakartidningen.se/Aktuellt/Nyheter/2019/05/Karolinska-varslar-550-personer/

Visst visst trollet
Senast redigerad av Wyrtmer 2019-11-06 kl. 23:00.
Citera
2019-11-06, 22:59
Medlem
Fladdermasks avatar
Mitt uppdrag jag har är inom pappersindustrin, vi tillverkar filtarna till pappersbruken. Och produktionen har senaste 3 veckorna varit nere som fan. Men gått upp något igen senaste veckan. Men ser ganska så lugnt ut i backloggen men ordrar för tillfället fram till och med början på nästa år.
Citera
2019-11-06, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheWiseOne
Vi ha levt under ett låg konjunktur, sedan 2008. Hur jag mena de? De klassiska exemplet är kolla priset på smöret. De låg för tio år sedan ca 20 kr. Senare åren så ligger de ca 40-50 kr ett paket smör. Även i Finland ha dom sagt att sedan 2008 ha dom levt ett låg konjunktur.

Med en lågkonjunktur, så kom de följt ökat kriminalitet, försämrad sjukvård, hög arbetslöshet och etc. Detta är en propaganda, för lugna de sovande folket. Kolla på Youtube efter ”november revolutionen”, ett få SVT dokumentärer exponerat de. Den tidens Sverige kommer aldrig som igen.
Första gången jag hörde om "smörteorin"i mitt liv så jag kollade upp priset både i Sverige och Finland. Arla smör 500gr kostar 47.95 SEK på Mathem hemsida och i Finland på Prisma kostar ett likadan paket smör från Arla 2.69€=28.65 SEK.
Citera
2019-11-06, 23:28
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Hah, vad i helvete har det med något att göra? De har fått sparken inom sin sektor.

Att hitta ett nytt jobb kan vem som helst göra.
Men är det egentligen nån som fått sparken verkligen? Det har varslats en del, det är inte samma sak som att alla får sparken, men om alla kan hitta nya jobb är väl detta egentligen ett ickeproblem, eller hur.
Citera
2019-11-06, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Menar du på allvar att du inte förstår att ett företag i Sverige kan sälja något till ett företag i Tyskland??
Det är nämligen vad du skriver.

So what? Om företaget i Sverige inte vill betala tillräckligt så blir det utan.

VEM är VI?
Är du delägare i alla elproducenter i Sverige? Eller är du extremkommunist?

Verkar svårt att få det jag undrar besvarat.

Men det exporteras ju de facto. Så något totalförbud från överheten verkar inte finnas.

Är det möjligen så att kunder i Tyskland inte betalar mer än Nordpol-priset. Och då finns inte mycket skäl att sälja till kunder i Tyskland.
Det skulle då betyda att producentpriserna är likvärdiga. Och att konsumentpriserna är högre beror på överhetens beskattning och reglering. Som då är värre i Tyskland än i Sverige.
Ok, så enligt dig är USA kommunistiskt? För i USA gäller att finns det brist på världsmarknaden skall amerikanska tillverkare i första hand tillgodose behovet hos amerikanska kunder.

Det är väl rätt självklart att ett land som Sverige med stor industri inklusive en stor processindustri måste ha en förutsägbar elförsörjning med priser som gör att industrin klarar sig? Eller är Mellanöstern och Afrika dina ideal.

Du är en tomte som aldrig arbetat inom industrin, det är helt klart. I Sverige är det traditionellt så att elproduktionen är till för att tjäna samhället, inte tvärtom.
Citera
2019-11-07, 05:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fladdermask
Är tillsvidareanställd på Lernia. Fick precis mail om att pga dåligt men jobb och många personer med obelagda jobb inom lernia så har nu 25 personer blivit varslade i Halland.

Är själv nyanställd, (tillsvidareanställd sedan sep i år) men har ett stabilt uppdrag hos en kund för en längre period på något år framöver minst, och som tur är sitter man säker än så länge. Söker annat under tiden, då man inte vet när de väl svänger.

Intressant.

Och vi lär få se ofantligt stora varsel kommande åren. Kommer bli en långdragen och smärtsam lågkonjunktur.
Citera
2019-11-07, 08:36
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Handlar väl i snitt om 15-20 öre/kwh de senaste 15 åren? Jämfört med kärnkraft/vattenkraft så är det ju ytterligare 8-10 öre som sparas genom fördelaktig skatt. En politiskt styrd differens på uppemot 25 öre alltså, vilket jag har för mig är något mer än vad befintlig kärnkraft kostar att producera?

Hade man inte byggt vindkraftverk hade man förövrigt behövt betala mångdubbelt mer, för uteblivna elcert. Blir väldigt lustigt att du ger ett helt annat narrativ, när branchen helt enkelt var tvungen att följa det befintliga systemet för att inte gå med brakförlust.

Är ju bara nu, strax innan Ringhals 1 och 2 snart ska läggas ner som elcertifikatet har gått ner ordentligt i pris, då man måste fylla upp produktionsbortfallet i närtid.

Säg att man tar bort alla former av subventionering men istället kräver att energikällorna ska bära sina egna kostnader. Det hade t.ex. varit intressant veta vilka premier kärnkraften hade fått betala i försäkringskostnader på den fria marknaden. Kärnkraften hade blivit svindyr. Alla kanske inte tänkt på detta, men kärnkraften har varit och är subventionerad den också.

Samtidigt är det rimligt att fossilkraften betalar för att den skitar ner, om verksamheten ska få ha en skorsten med utsläpp som landar någon annanstans än den egna tomten.

Om jag eldar på min tomt och grannarna måste leva med ständig rök och dåligt lukt, då är inte det okej. Min frihet inskränker då på andras frihet. Samma princip bör gälla all verksamhet med en skorsten.

Det är ju så otroligt korrupt med folk som identifierar någon mindre orättvisa utan att se den stora bilden. Kärnkraften är en ren energikälla (sålänge den fungerar), men den är svindyr om den verklighen skulle bära alla sina egna kostnader.

Fossilkraft är också dyr om de skall betala andra att städa upp. Dessutom börjar priserna på gas/olja/kol bli allt dyrare, så energiformen förlorar på walk-over av denna anledning. Speciellt som man kan ta förgivet att priserna ökar i framtiden.

Att "skylla" på politikernas subventioner för vindkraftens framväxt, är på sätt och vis att lyfta fram att våra politiker ibland fattar väldigt bra beslut.
Citera
2019-11-07, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Men är det egentligen nån som fått sparken verkligen? Det har varslats en del, det är inte samma sak som att alla får sparken, men om alla kan hitta nya jobb är väl detta egentligen ett ickeproblem, eller hur.

De står utan jobb och lön det är väl samma sak?
Citera
2019-11-07, 09:24
Medlem
Mardrömslika siffror

Sven-Olov Daunfeldt, professor vid Handelns forskningsinstitut:
Handeln står inför ett stålbad och att handeln aldrig mer kommer bli sig lik efter detta.
Konkurserna rekordmånga och fortsätter att öka, nu dramatiskt. Nytt mot tidigare är att stora butiker går omkull, därmed många anställda som blir arbetslösa.
Ökningen av antalet varsel i parti- och detaljhandeln har ökat med över 100 procent jämfört med förra året.

Svensk Handel:
4 222 butiker borta på ett år.
uppemot 50 000 jobb inom handeln kan komma att försvinna de närmsta åren.
Senast redigerad av blueberrycake 2019-11-07 kl. 09:27.
Citera
2019-11-07, 09:33
Medlem
grey.eagles avatar
Så hela Sverige ropar på steffe, fackpampen, vad ska vi göra när företagarna försvinner en efter en, inga skatteintäkter, inga företagare att hota med lockout, inga pengar in till skattkistan.

Steffe vad gör du, vinsten skulle ju komma längre fram, va fan ljög du?
Citera
2019-11-07, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Mardrömslika siffror

Sven-Olov Daunfeldt, professor vid Handelns forskningsinstitut:
Handeln står inför ett stålbad och att handeln aldrig mer kommer bli sig lik efter detta.
Konkurserna rekordmånga och fortsätter att öka, nu dramatiskt. Nytt mot tidigare är att stora butiker går omkull, därmed många anställda som blir arbetslösa.
Ökningen av antalet varsel i parti- och detaljhandeln har ökat med över 100 procent jämfört med förra året.

Svensk Handel:
4 222 butiker borta på ett år.
uppemot 50 000 jobb inom handeln kan komma att försvinna de närmsta åren.

Detta är inte (primärt) ett tecken av en sämre ekonomi utan att internethandel fullständigt tar över marknaden inom 10 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in