2019-11-06, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElegantElefant
De är inte hela orsaken, men de är en del av det. Jag skrev tidigt i tråden att jag hade varit väldigt intresserad av en utredning eller en analys från ekonomienheten från tex Karolinska, vad det har kostat att behandla "immigranter". Det räcker att bara fråga efter kostnaden på akuten för "nyanlända". Ger en fingervisning. Inte för att jag vet. Men jag misstänker förstås att det är en extrem skatteåtgång.

Ska man analysera det så bör man göra det på regionnivå. Ett enskilt sjukhus, om än stort, är inte så intressant i sammanhanget.

Givetvis är det kostnadsdrivande. Det är t.ex. barnomsorg och skola också. Skulle det bara ramla in 25-åriga välutbildade individer som kommer ut i arbete direkt så skulle det vara en fantastisk vinstlott. Nu ser väl inte demografin ut just så...

Joachim Ruist räknade ju ganska bra på det hela.
Citera
2019-11-06, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedoc
Det är många som kommer hit ja. För att ändå säga något om min uppfattning i frågan så tycker jag att det är fel att ta in så många. Speciellt under premissen att det är "ett kompetensregn" och "det lönar sig i längden". Nej, det gör det troligen inte. Var ärliga och säg att det är av humanitära skäl så kanske jag skulle vara lite mer benägen att tycka att det var rimligt men med dagens retorik, nej.

Hela vår flyktingpolitik byggde på att det var svårt för folk att ta sig hit. Anna-Greta Lejon erkände det själv i sina memoarer (invandrarminister, typ 1991?). Om man gör reklam på nätet med alla generösa bidrag man direkt kvalificerar sig för bara man sätter sin fot på svensk mark så är man en idiot om man tror att folk inte kommer komma hit. Även om det innebär en risk att dö på t.ex. medelhavet.

Jag tror inte att någon hade kunnat stoppa varken flytten eller organisationsförändringen. Det var många som försökte. När en viss thoraxkirurg hoppade av prestigeuppdraget som en av FECarna på Tema Hjärta/Kärl borde det varit en varningsklocka för ledningen men nej. Övningen som genomfördes några veckor innan flytten var en katastrof. Ändå kablades det ut på Intranätet att det var en fantastisk framgång dagen efter. Den artikeln plockades ner vid lunch och ersattes med en något mindre Pravdamässig sak där det erkändes att viss friktion hade förekommit. Jag ångrar att jag inte tog en skärmdump då, den visade på inställningen hos ledningen. Flytta till varje pris.

Att ändra organisationsmodellen framfördes internt som att det var ett absolut krav. Det skulle vara omöjligt att arbeta enligt gamla strukturer i det nya huset. Läkarförbundet protesterade kraftfullt, liksom enskilda individer. Alla som var emot blev omplacerade och ersattes av Ja-sägare. Melvin Samsom gick till och med ut och krävde lojalitet mot modellen, i dåligt täckta ordalag. Om man inte ställde upp på det hade man inte som chef att göra.

Helt enig i första stycket. Ljug inte för oss. Istället har det blivit en farce. Enkel som jag är tror jag att samtliga i beslutande författningar, kanske tom på statsrådsnivå borde vara läkare. Det är viktigt att man vet vad det handlar om. Sjukvård är komplext. Mer komplext än att människan förstår det.
Citera
2019-11-06, 22:26
Medlem
Citat:
Du bör läsa på om kommuner resp regioner (tidigare landsting) och försöka förstå hur ansvarsfördelningen ser ut.

Karolinska Universitetssjukhuset, oavsett site, finansieras av Region Stockholm (tidigare SLL). I detta ingår bl.a. Stockholms kommun och Huddinge kommun, men även en massa andra kommuner.

Precis, då hade jag alltså rätt.
Citera
2019-11-06, 22:30
Medlem
Citat:
Ska man analysera det så bör man göra det på regionnivå. Ett enskilt sjukhus, om än stort, är inte så intressant i sammanhanget.

Givetvis är det kostnadsdrivande. Det är t.ex. barnomsorg och skola också. Skulle det bara ramla in 25-åriga välutbildade individer som kommer ut i arbete direkt så skulle det vara en fantastisk vinstlott. Nu ser väl inte demografin ut just så...

Joachim Ruist räknade ju ganska bra på det hela.

Ruist. En idol!

Jojo. Visst region helst. Men en fingervisning. Och det snabbt. Nu börjar ju Centern igen med deras nya 25-åriga migrant-ansvariga som ej vilja uttala sig om volymer. Vi måste få ett stopp.

Våra invandrare är inte 25 åriga universitetsutbildade.

VI FÅR BOTTENSKRAPET. Se filipstad. Att vara snäll är fint. Att vara ärlig är finare.
Citera
2019-11-06, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElegantElefant
Helt enig i första stycket. Ljug inte för oss. Istället har det blivit en farce. Enkel som jag är tror jag att samtliga i beslutande författningar, kanske tom på statsrådsnivå borde vara läkare. Det är viktigt att man vet vad det handlar om. Sjukvård är komplext. Mer komplext än att människan förstår det.

Exakt. Servera mig inte skit och hävda att det är gåslever. Det är förolämpande.

Jag är inte övertygad om att det skulle vara bra med bara läkare. Det ska absolut vara läkare (och ssk) i sjukhusledningen men inte bara. Man behöver också någon ekonom och jurist här och där för att hålla i de värsta stolligheterna.

På politiksidan så tror jag att man ska ha en blandning av folk. Även folk som kanske inte har så hög utbildning (men väl bildning). Detta för att många beslut faktiskt är politiska, de är inriktningsbeslut. Självklart kan man göra allt för alla men det kommer också kosta. Politik är att förhålla sig till begränsade resurser. Som läkare vill man givetvis göra allt för just sin patient (typ, inte riktigt alltid) men på gruppnivå fungerar det inte.

Ett bra exempel som dök upp när jag var kandis var han killen med någon konstig metabol sjukdom som kostade 10 MKr per år att behandla. Då sa klinikchefen på endokrin nej. Att behandla denna enskilda patient kostade lika mycket som att ha en hel vårdavdelning öppen. Det var orimligt tyckte klinikchefen. Konsekvensen var att patienten skulle dö, typ 20 år gammal. Det hela slutade med att det trollades fram pengar ur någon central pott så killen fick sin medicin ändå men det visar på problemet väldigt väl.

Ska alla verkligen ha intensivvård? Ska alla verkligen få behandling för sina åkommor? Detta är politiska beslut. Tyvärr pressar de ytterst fega politikerna ut dessa beslut i verksamheten och hävdar att de inte kan fatta dem eftersom det ska göras av professionen. Det skapar en enorm etisk stress hos vårdpersonalen och problem i hela systemet.

Om vi nu ska följa spåret med invandringen så kan man t.ex. ifrågasätta rätten till tolk. Hur länge ska man ha det? Typiskt politiskt beslut men det följer inte med någon pengapåse för det. Ska klaras inom ordinarie budget.
Citera
2019-11-06, 22:36
Medlem
Citat:
Du menar som i USA? Med sjukvårdskostnader som är dubbelt så höga som våra och 30 % av befolkningen oförsäkrad? Med spädbarnsdödlighet i nivå med U-länder?

Som amrisarna säger: Bitch, please...

Att införa ett lager till (försäkringsbolag) i ekvationen kommer inte förbättra något alls. Det kommer endast att driva kostnader. Vilket vi ser i t.ex. USA.

Ja USA:s system kan jag tänka mig. Saken är den att offentlig svensk kommunistvård aldrig skulle funka i USA eftersom landet är mångkulturellt med mycket människor som har ursprung i shithole-countries. Dessa skräpmänniskor skulle överbelasta vården så som vi nu ser i Sverige.
Citera
2019-11-06, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Polen har tagit in fler invandrare än Sverige de senaste åren.

Ta hänsyn till bidragen? Vad har antal bidrag med antal invandrare att göra?
Två olika statistiker.

Och visst påverkar det vårt ekonomiska utrymme. Men det är ingen nyhet det här.
Politiker som inte gör något och år efter och går det sämre medan de tar ut högre och högre löner.

Allt som spenderas på något skulle kunna spenderas på något annat. Tillhandahåller Polen livstids arbetsfri försörjning till de som dit invandrar? Det nämndes att Ukrainare är den största invandrargruppen i Polen, hur stor del av dessa erhåller livstids arbetsfri försörjning på Polska skattebetalares bekostnad?

I Sverige råder 80% permanent arbetslöshet inom en av de största invandrargrupperna, och enl. nedanstående citat är bristande vilja att bestrida sina egna levnadskostnader (så länge någon annan tvingas till detsamma) orsaken till detta.

Tolken Abdulahi Mohammed använder ett exempel från nomadlivets Somalia för att belysa det svenska bidragssystemet passiviserande inverkan:
"- När det regnar och är grönt och kamelerna ger mjölk behöver nomaderna inte anstränga sig. De diskuterar och snackar och på nätterna spelar man spel. Men när torkan kommer jobbar nomaderna hårdare än någon svensk bonde och ser till att kamelerna och korna och getterna överlever i öknen. När samma människor kommer till Sverige så regnar det hela tiden - socialbidrag, barnbidrag, bostadsbidrag och alla andra bidrag. Så det blir som i nomadlivet när det regnar och är grönt, folk sitter och tar det lugnt. Och här i Sverige kan man ta det lugnt hela året, sitta på kafé och snacka. När man har det så bra, varför ska man då jobba?
- Men, säger han, placera samma människor i England eller USA, då kickar nomadsystemet in och de blir väldigt företagsamma." http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/28-10-07-g%C3%B6teborgs-somalier-ett-folk-i-kris-1.1179853

De enorma summor som spenderas på ekonomiska migranter (bekostat av Svenska skattebetalare) skulle givetvis kunna spenderas på något annat, t.ex. sjukvård. Vidare så skulle givetvis även belastningen på sjukvården minska om Sverige inte "välkomnade" enorma mängder vårdkrävande ekonomiska migranter.
Senast redigerad av Bobbyboi 2019-11-06 kl. 22:43.
Citera
2019-11-06, 22:51
Medlem
pinger99s avatar
250 läkare sparkas och ingen skall påverkas negativt?

Jag var av uppfattningen att vi hade läkarbrist i landet.
Men det här tyder på något annat.
Citera
2019-11-06, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Precis, då hade jag alltså rätt.

Nej, absolut inte. Ditt sätt att skriva antyder att kommunerna skulle betala. Det gör de inte (mer än under vissa specifika omständigheter).

Regionerna har egen beskattningsrätt. Det är två helt separata entiteter med separata budgetar.

Individerna som bor i detta område betalar skatt till dessa två entiteter som sedan sköter sina respektive, olika, uppdrag. Det är inte vad du sa.
Citera
2019-11-06, 22:59
Medlem
Triremers avatar
Det lär bli ännu dyrare när de ska hyra tillbaka alla läkare och sjuksköterskor som de sagt upp.
Citera
2019-11-06, 23:01
Medlem
Citat:
Nej, absolut inte. Ditt sätt att skriva antyder att kommunerna skulle betala. Det gör de inte (mer än under vissa specifika omständigheter).

Regionerna har egen beskattningsrätt. Det är två helt separata entiteter med separata budgetar.

Individerna som bor i detta område betalar skatt till dessa två entiteter som sedan sköter sina respektive, olika, uppdrag. Det är inte vad du sa.

Precis vad jag sa.
Citera
2019-11-06, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ticoba
Ja USA:s system kan jag tänka mig. Saken är den att offentlig svensk kommunistvård aldrig skulle funka i USA eftersom landet är mångkulturellt med mycket människor som har ursprung i shithole-countries. Dessa skräpmänniskor skulle överbelasta vården så som vi nu ser i Sverige.

Nej, jag tror faktiskt inte att du kan det när det kommer till kritan. Jag tror inte att du förstår vad det innebär i form av inlåsningseffekter och privatekonomiska överväganden.

Det är kanske, med betoning på kanske, en bra idé om du tillhör den rikaste procenten i Sverige och det tror jag inte att du gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in