2019-11-06, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Hur kan någon inte förstå att Lena inte hade blivit mördad av SD om hon bara följt sin tro och vägrat en affär med honom?

Det var ju SD och deras relation som var anledningen till mordet! (Ser det ut som)
Hur kan man då säga att Lena inte kunnat undvika sitt mord genom att vägra just SD och deras relation?

Förstår du hur de tänker? Eller är det jag som är seg i huvudet idag?

Du menar att SD, om han är skyldig, hade rätt att döda LW för att hon bröt mot den kristna tron så som vissa tolkar den?
Citera
2019-11-06, 17:50
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Allt kan inte adderas för allt du räknar upp gick INTE emot hennes tro. Det gjorde däremot affären mot SD. Lena kunde därmed undvikit att inleda vägen till sitt mord.

Konstigt att du jämställer ett giftermål med UW och en affär med SD. De är inte samma sak. Det ena heligt det andra synd, enligt Lenas tro.

Självklart jämställer jag inte giftermålet med UW med affären med SD.

Jag menar att mordet har inget med hennes tro eller prästerskap att göra. Hon hamnade i Hjärsta och träffade på SD och vägen dit...

Vi vet väl alla att det inte är bra att inleda en relation med någon som är gift? Det är ytterst få som tycker att det är ok. Det har ju med etik och normer att göra. Alla vet att det kan såra, söndra och förstöra. Det behöver man inte vara präst för att veta/tycka.

Att man ska undvika att ha en affär med någon som är gift, det gör man inte för att man riskerar att bli mördad.

Det ska man undvika av tusen andra skäl.

Däremot kunde SD valt att inte vara otrogen sin hustru som tampades med dåligt mående. Han kunde också låtit bli att misshandla L*ena.

Han kunde absolut ha valt en annan väg än att döda henne.
Citera
2019-11-06, 17:52
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Allt som leder till att hon slutligen blev mördad kan ju adderas i så fall.
Att hon föddes, att hon gifte sig med UW och flyttade till Hjärsta, att hon skilde sig.

Hon kunde ju ha gift sig med någon annan och hamnat i Skåne.

Det är inte hennes sätt att leva som är orsaken till att hon är död.
Hade hon haft en relation med en normal granne som också var gift, så hade hon levt.

Nu tror jag inte att LW fattade vem hon träffade när hon började att umgås med SD. Vem skulle fatta det?
Hon blev varse att ha inte var den hon trodde, men då var hon liksom många andra i hennes situation märkligt insnärjda och verkar ha svårt att ta sig därifrån. Vi hör ju om och om igen de här historierna. Vi vet att det kan drabba vem som helst, fattig som rik, välutbildade eller lågutbildad.

Jag tror dessutom att hon trodde att hon skull fixa det. Annars hade hon inte öppnat dörren.

Förmodligen har våldet aldrig varit så allvarligt, utan det har varit mer andra faktorer som hot och liknande? Mina tankar. Hon fattade inte att han kunde gå till denna ytterlighet.

Eller hur?
Någon som är otrogen mot sin sjuka fru.
Det var ju svårt att fatta
"Vilken man!!! Honom ska jag ha!"
Senast redigerad av gloriouslife 2019-11-06 kl. 17:55.
Citera
2019-11-06, 18:26
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Eller hur?

Ja självkart, SD är verkligen en fantastisk man värd alla uppoffringar Lena gjorde.
Citera
2019-11-06, 18:38
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Eller hur?

En perfekt man att lita på såtillvida man tycker att man själv är en mycket bättre kvinna än den bedragna frun och själv inte kommer bli bedragen
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-11-06 kl. 19:36.
Citera
2019-11-06, 18:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
https://www.na.se/artikel/misstankte-hjarstamordaren-frisk-nog-for-fangelse

Tack!
Ja, det förvånade mig inte.
Citera
2019-11-06, 20:24
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotoalbuns
(Hon säger själv att hon är en bitch.)
Ja, men mer i meningen att andra kan tänkas uppfatta henne så. - Bl.a. verkar hon ha reagerat starkt på orättvisor och elakheter; därtill varit snabb i repliken och inte väjt för att diskutera livets svåra frågor. Hon synes också ha varit beredd att ompröva sina åsikter och dra lärdom av egna och andras erfarenheter.

Hon var ingen fanatisk renlevnadsmänniska; inte heller en bostavstroende robot eller principryttare som satte sig på sina höga hästar. Hon hade - i likhet med alla andra inkl. pastorer - inga universalrecept för hur livet skulle levas - annat än att trösta och visa medmänsklighet; en allmänt positiv livsinställning; därtill självdistans och humor varav det senare sägs vara Guds leende på jorden (n.b. inte den avundsjuka och hånfulla ”humor” som SD ofta hemfallit åt).

HD/SD måste ha känt sina positioner hotade eftersom de bägge tycks ha fattat agg till LW. - Gillade de inte att hon var FTF en gyllene Gudspärla, en himmelsblå Bekymmerslöshetspärla, två röda kärlekspärlor, en sandfärgad Ökenpärla, en svart Nattpärla, en pärlemorskimrande Jagpärla, två vita Hemlighetspärlor och sex avlånga Tystnadspärlor? - Sökande pågår också efter en vit Uppståndelsepärla.
https://web.archive.org/web/20120111130418/http://www.wesstrom.se/wlu_lenasmycken.htm

Vissa personer bör ganska snart ha sett att LW med sina ambitioner och sin okuvliga entusiasm kunde utgöra ett hot mot en ev. ljusskygg verksamhet; således inte bara när det gällde pussel, mysterier och FTF:er. Med sin nyfikenhet, vetgirighet och förmåga att etablera kontakt med olika personer av bägge könen förflyttade hon sig också sakta men säkert allt närmare geocentrum. - HD/SD:s snåla och sparsmakade recensioner av hennes CO-cacher talar för att de var ute efter att komma åt henne på ett eller annat sätt; nedgradera henne - vilket visade sig vara lättare tänkt än gjort: Hon lät sig inte kuvas av småaktigheter och dolda pikar; t.o.m. efter ofredande och misshandel var hon beredd att inta en försonande attityd.

Hade hon upptäckt fiffel och båg i geobranschen torde hon ha använt all sin energi och kreativitet för att driva månglarna ur templet; det skulle en riktig pastor ha gjort.

Hade önskat att det funnits mer matnyttigt att läsa i wayback, men rullar man ned till ”Next” så finns där, om inte annat, ett mycket tilltalande lunchrecept:
https://web.archive.org/web/20180520223621/http://wesstrom.se/lena

SD:s ketchuparmerade pepparkaksaladåb (före kamouflering och detonation) har visat sig vara helt oätlig och bör hanteras som miljöfarligt avfall:
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/afd810c0-caba-478c-9747-c91a95d2a427.jpg
.
Citera
2019-11-06, 20:27
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack!
Ja, det förvånade mig inte.

Inte mig heller. Spännande nu när det rör på sig lite i fallet. Hoppas det kommer fler artiklar.

Du får tömma din inbox med, så det går att skriva till dig. (Känns som jag sagt det innan. )
Citera
2019-11-06, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, men mer i meningen att andra kan tänkas uppfatta henne så. - Bl.a. verkar hon ha reagerat starkt på orättvisor och elakheter; därtill varit snabb i repliken och inte väjt för att diskutera livets svåra frågor. Hon synes också ha varit beredd att ompröva sina åsikter och dra lärdom av egna och andras erfarenheter.

Hon var ingen fanatisk renlevnadsmänniska; inte heller en bostavstroende robot eller principryttare som satte sig på sina höga hästar. Hon hade - i likhet med alla andra inkl. pastorer - inga universalrecept för hur livet skulle levas - annat än att trösta och visa medmänsklighet; en allmänt positiv livsinställning; därtill självdistans och humor varav det senare sägs vara Guds leende på jorden (n.b. inte den avundsjuka och hånfulla ”humor” som SD ofta hemfallit åt).

HD/SD måste ha känt sina positioner hotade eftersom de bägge tycks ha fattat agg till LW. - Gillade de inte att hon var FTF en gyllene Gudspärla, en himmelsblå Bekymmerslöshetspärla, två röda kärlekspärlor, en sandfärgad Ökenpärla, en svart Nattpärla, en pärlemorskimrande Jagpärla, två vita Hemlighetspärlor och sex avlånga Tystnadspärlor? - Sökande pågår också efter en vit Uppståndelsepärla.
https://web.archive.org/web/20120111130418/http://www.wesstrom.se/wlu_lenasmycken.htm

Vissa personer bör ganska snart ha sett att LW med sina ambitioner och sin okuvliga entusiasm kunde utgöra ett hot mot en ev. ljusskygg verksamhet; således inte bara när det gällde pussel, mysterier och FTF:er. Med sin nyfikenhet, vetgirighet och förmåga att etablera kontakt med olika personer av bägge könen förflyttade hon sig också sakta men säkert allt närmare geocentrum. - HD/SD:s snåla och sparsmakade recensioner av hennes CO-cacher talar för att de var ute efter att komma åt henne på ett eller annat sätt; nedgradera henne - vilket visade sig vara lättare tänkt än gjort: Hon lät sig inte kuvas av småaktigheter och dolda pikar; t.o.m. efter ofredande och misshandel var hon beredd att inta en försonande attityd.

Hade hon upptäckt fiffel och båg i geobranschen torde hon ha använt all sin energi och kreativitet för att driva månglarna ur templet; det skulle en riktig pastor ha gjort.

Hade önskat att det funnits mer matnyttigt att läsa i wayback, men rullar man ned till ”Next” så finns där, om inte annat, ett mycket tilltalande lunchrecept:
https://web.archive.org/web/20180520223621/http://wesstrom.se/lena

SD:s ketchuparmerade pepparkaksaladåb (före kamouflering och detonation) har visat sig vara helt oätlig och bör hanteras som miljöfarligt avfall:
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/afd810c0-caba-478c-9747-c91a95d2a427.jpg
.
Jag var förvånad över fallet innan.Inte numera.
Jag har förklarat varför tidigare.
Citera
2019-11-06, 21:20
Medlem
Tycker du verkligen att det spelar någon roll hur Lena var som person?

Förklara gärna varför det är relevant då det inte ger någon rätt att mörda någon vilken personlighet man än har.
Vilken personlighet bör man enligt dig ha för att ha rätt att leva och inte bli mördad?

Du tror inte att det beror på mördarens personlighet om den blir mördare eller inte?

I min värld finns ingen rätt att mörda någon och det är mördarens sätt att vara som är problemet som gör att han eller hon mördar![b][

Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Att Lena var påstridig som person är jag övertygad om, dessutom beskriver hon sig själv i termer av arg och bitchig och just i det fallet verkar hon inte sakna självinsikt. En del sammanblandar det med att vara stark, inte jag dock. Snarare bedömer jag det som ett svaghetstecken, och kanske som en indikation på att hon är van vid och brukade få som hon ville, även när hon inte förtjänar det. Därför klänger hon på folk, och kunde inte ta ett nej. Hennes gränslöshet tror jag medverkade till en hel del tråkigheter och dispyter.

Men om hon haft flera parallella affärer, vet Inte? Fler parter än HD och SD kan ha motiv, om det uppstått fnurror på tråden, lite här och där?

Jag tror på planering, att det fanns en utarbetad plan bakom mordet. Även om jag förstår HD:s motiv, hjälper inte psykisk ohälsa, när du ska utföra ett mord, och komma undan.
Citera
2019-11-06, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meze
Tycker du verkligen att det spelar någon roll hur Lena var som person?
Förklara gärna varför det är relevant då det inte ger någon rätt att mörda någon vilken personlighet man än har.
Vilken personlighet bör man enligt dig ha för att ha rätt att leva och inte bli mördad?

Du tror inte att det beror på mördarens personlighet om den blir mördare eller inte?

I min värld finns ingen rätt att mörda någon och det är mördarens sätt att vara som är problemet som gör att han eller hon mördar!
LW hade sin egen personlighet emot sig i detta fallet.
Jag blir ganska trött över att se så många postare i tråden som inte klarar att se hur LW själv hade en del i det hela.
Hon utmanade honom.
Senast redigerad av Fotoalbuns 2019-11-06 kl. 21:24.
Citera
2019-11-06, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotoalbuns
LW hade sin egen personlighet emot sig i detta fallet.
Jag blir ganska trött över att se så många postare i tråden som inte klarar att se hur LW själv hade en del i det hela.
Hon utmanade honom.

Du har ju ingen aning om motivet till mordet! Du tar för givet att "LW själv hade en del i det hela". Hur kan du påstå det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in