2019-11-06, 16:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Självklart blev hon mördad för att hon inte levde som hon lärde.

Om hon hade följt budorden hade hon aldrig inlett en relation med SD och då hade hon levt idag. Om han är GM vill säga.

Eller påstår du att hon skulle blivit mördad ändå om hon aldrig inlett en relation med SD?

Då är det ju du som menar att det är någon annan som måste ha dödat henne och inte SD eller?

Nej, hon blev inte mördad för att hon inte levde som hon lärde.

Om hon hade haft en relation med någon annan gift man och hon varit präst, så hade det med stor sannolikhet varit så att hon inte varken hade blivit misshandlad, hotad, kränkt, stalkad eller mördad.

De flest människor mördar inte när de får problem.

Mordet hade inte med hennes sätt att leva att göra.

Däremot ledde förhållandet med en mycket farlig person till hennes död.

Vi kan träta om det här, och det blir väl ordvrängeri.

Men jag pratar om vad som är topic, off-topic.

Att hon inte levde som hon lärde är off-topic enligt mig då det inte var motivet till mordet.
Citera
2019-11-06, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Det fetade Instämmer till 100 %. Aldrig i livet att HD hade kommit undan mordet med dom stora resurser som satts in. No way! (Det gäller enligt mitt förmenande i lika hög grad SD)

Såtillvida inte utredningen från dag ett trott det var någon annan (SD) som med lååånga väntetider hos NFC gjort att "vi" står där vi är idag. Nu är vad jag förstår fullt focus med restriktioner på HD. Sent mycket sent påtänkt. Hur skulle hon avslöja sig genom span när den enda förtrogna sitter häktad. Vi får sätta tillåtit till dom prover som togs vid tillslagen mot paret.

Det är enligt mig sannolikt mordet varit uppklarat för längesen om HD kroppsbesiktats efter att LWs kropp hittats.

Ja, om HD kroppsbesiktats initialt kanske saken hade sett annorlunda ut. Den hade åtminstone potential att kunna göra det. Inte säker på att SD döms, om det bygger bara på indicier, istället för kriminaltekniska spår etc. Då friar de väl hellre, än fäller? Några döms i tingsrätten, men frias i hovrätten. Men, vad man tror, eller kan veta om det krävs först en Fup att dra slutsatser utifrån.
Senast redigerad av Mimmirider 2019-11-06 kl. 16:39.
Citera
2019-11-06, 16:41
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nej, hon blev inte mördad för att hon inte levde som hon lärde.

Om hon hade haft en relation med någon annan gift man och hon varit präst, så hade det med stor sannolikhet varit så att hon inte varken hade blivit misshandlad, hotad, kränkt, stalkad eller mördad.

De flest människor mördar inte när de får problem.

Mordet hade inte med hennes sätt att leva att göra.

Däremot ledde förhållandet med en mycket farlig person till hennes död.

Vi kan träta om det här, och det blir väl ordvrängeri.

Men jag pratar om vad som är topic, off-topic.

Att hon inte levde som hon lärde är off-topic enligt mig då det inte var motivet till mordet.

Mordet var i så fall en konsekvens av att
hon inte levde som hon lärde.
Är inte det intressant för dig?
Att den insikten kan rädda andra kvinnor
från att bli mördade?
Att LW skulle ha kunnat leva idag?
Det försvarar på inget sätt MGM.
Det gör istället alltihop ännu mer tragiskt.
LW hade all kunskap hon behövde för att
undvika en man som SD men ändå så
gjorde hon inte det.
Citera
2019-11-06, 16:51
Medlem
Snor-Johans avatar
För att spinna vidare på min tes med HD som GK.
Om HD är mördaren så troligen SD blivit mör och börjat pladdra. Föreställ er Åkl situation då hon först misstänker att SD skyller på HD men under vidare förhör förstår att HD är den som slog ihjäl LW.

Då uppstår situationen att Åkl vet att SD är oskyldig till själva mordet men inte har tillräckligt att få in HD. (Mer än SDs golande) Det kan vara så det ser ut dags dato.
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-11-06 kl. 17:06.
Citera
2019-11-06, 16:57
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
från att bli mördade?
gjorde hon inte det.

Allt som leder till att hon slutligen blev mördad kan ju adderas i så fall.
Att hon föddes, att hon gifte sig med UW och flyttade till Hjärsta, att hon skilde sig.

Hon kunde ju ha gift sig med någon annan och hamnat i Skåne.

Det är inte hennes sätt att leva som är orsaken till att hon är död.
Hade hon haft en relation med en normal granne som också var gift, så hade hon levt.

Nu tror jag inte att LW fattade vem hon träffade när hon började att umgås med SD. Vem skulle fatta det?
Hon blev varse att ha inte var den hon trodde, men då var hon liksom många andra i hennes situation märkligt insnärjda och verkar ha svårt att ta sig därifrån. Vi hör ju om och om igen de här historierna. Vi vet att det kan drabba vem som helst, fattig som rik, välutbildade eller lågutbildad.

Jag tror dessutom att hon trodde att hon skull fixa det. Annars hade hon inte öppnat dörren.

Förmodligen har våldet aldrig varit så allvarligt, utan det har varit mer andra faktorer som hot och liknande? Mina tankar. Hon fattade inte att han kunde gå till denna ytterlighet.
Citera
2019-11-06, 17:06
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Allt som leder till att hon slutligen blev mördad kan ju adderas i så fall.
Att hon föddes, att hon gifte sig med UW och flyttade till Hjärsta, att hon skilde sig.

Hon kunde ju ha gift sig med någon annan och hamnat i Skåne.

Det är inte hennes sätt att leva som är orsaken till att hon är död.
Hade hon haft en relation med en normal granne som också var gift, så hade hon levt.

Nu tror jag inte att LW fattade vem hon träffade när hon började att umgås med SD. Vem skulle fatta det?
Hon blev varse att ha inte var den hon trodde, men då var hon liksom många andra i hennes situation märkligt insnärjda och verkar ha svårt att ta sig därifrån. Vi hör ju om och om igen de här historierna. Vi vet att det kan drabba vem som helst, fattig som rik, välutbildade eller lågutbildad.

Jag tror dessutom att hon trodde att hon skull fixa det. Annars hade hon inte öppnat dörren.

Förmodligen har våldet aldrig varit så allvarligt, utan det har varit mer andra faktorer som hot och liknande? Mina tankar. Hon fattade inte att han kunde gå till denna ytterlighet.

Allt kan inte adderas för allt du räknar upp gick INTE emot hennes tro. Det gjorde däremot affären mot SD. Lena kunde därmed undvikit att inleda vägen till sitt mord.

Konstigt att du jämställer ett giftermål med UW och en affär med SD. De är inte samma sak. Det ena heligt det andra synd, enligt Lenas tro.
Citera
2019-11-06, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
För att spinna vidare på min tes med HD som GK.
Om HD är mördaren så troligen SD blivit mör och börjat pladdra. Föreställ er Åkl situation då hon först misstänker att SD skyller på HD men under vidare förhör förstår att HD är den som slog ihjäl LW.

Då uppstår situationen att Åkl vet att SD är oskyldig till själva mordet men inte har tillräckligt att få in HD. (Mer än SDs golande) Det kan vara så det ser ut dags dato.

Prekär situation, kanske därför det dröjer, de står bara och stampar, men kommer inte vidare? Hur kommer Hiding att hantera saken, tror du Johan?
Citera
2019-11-06, 17:18
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
från att bli mördade?
gjorde hon inte det.
Du pekar på konsekvensen av att inte förstå vad som lett från till mordet och bara fokusera på mördaren. Det är en skymf om ingenting finns att lära av LWs tragiska bortgång.
Knulla inte ned dina grannars män i flera år om du vill minimera risken att råka illa ut. Det behövs väl inte påpeka igen att absolut ingen har rätt att mörda henne för det. LW betalade det ulitimata priset.

Resonerar man som Not" otroheten har inte med mordet att göra" knapparen så blir inte ens kunskapen om mordet tillvaratagen
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-11-06 kl. 18:00.
Citera
2019-11-06, 17:21
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
från att bli mördade?
gjorde hon inte det.

Hur kan någon inte förstå att Lena inte hade blivit mördad av SD om hon bara följt sin tro och vägrat en affär med honom?

Det var ju SD och deras relation som var anledningen till mordet! (Ser det ut som)
Hur kan man då säga att Lena inte kunnat undvika sitt mord genom att vägra just SD och deras relation?

Förstår du hur de tänker? Eller är det jag som är seg i huvudet idag?
Citera
2019-11-06, 17:28
Medlem
Citat:
från att bli mördade?
gjorde hon inte det.

Glorius. LW skriver själv att hon ska börja läsa Bibeln mer, då hon är pastor. Hon kanske glömde det? Vet du om att om man börjar upprepa saker som är fel medvetet, då avtrubbas samvetet, såsmåningom blir du helt förstockad. LW höll på i åratal med affären och grävde sin egen grav parallellt utan att märka det. Hon blev kanske beroende av syndens sötma? En kick, spänning, och fäbless för det otillåtna? Hon glömde vad som står i bibeln: "syndens lön är döden, men Guds gåva är evigt liv i Kristus Jesus vår Herre."
Senast redigerad av Mimmirider 2019-11-06 kl. 17:36.
Citera
2019-11-06, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Glorius. LW skriver själv att hon ska börja läsa Bibeln mer, då hon är pastor. Hon kanske glömde det? Vet du om att om man börjar upprepa saker som är fel medvetet, då avtrubbas samvetet, såsmåningom blir du helt förstockad. LW höll på i åratal med affären och grävde sin egen grav parallellt utan att märka det. Hon blev kanske beroende av syndens sötma? En kick, spänning, och fäbless för det otillåtna? Hon glömde vad som står i bibeln: "syndens lön är döden, men Guds gåva är evigt liv i Kristus Jesus vår Herre."
Ja,hon glömde säkert vad en barndomstro går ut på.
Citera
2019-11-06, 17:47
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Hur kan någon inte förstå att Lena inte hade blivit mördad av SD om hon bara följt sin tro och vägrat en affär med honom?

Det var ju SD och deras relation som var anledningen till mordet! (Ser det ut som)
Hur kan man då säga att Lena inte kunnat undvika sitt mord genom att vägra just SD och deras relation?

Förstår du hur de tänker? Eller är det jag som är seg i huvudet idag?

Det känns som om de försöker övertyga sig själva
om att det är OK att göra vad som helst utan att
ta hänsyn till andra människor. Att det inte ska
behöva få några konsekvenser.
Jag antar att det är projicering för att försvara hur
de själva lever.

Ingen av LWs vänner IRL har försvarat hennes förhållande
med SD. Tvärtom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto