2019-11-06, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phumin
Vem är GM
Det tvistar de lärda och bönderna om. Ingen ännu dömd.
Citera
2019-11-06, 15:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
LWs negativa sidor visar att hon kan ha
varit narcissist. Det ger en motivbild för
alla hon kom i kontakt med.

Vem tänker du som mördare och vilken motivbild hade personen?
Citera
2019-11-06, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja där ser man, du har hittat tre logiska scenarion till varför Lena blev dödad för att hon vägrade överge sin tro och lära.

Kanoniseringslobbyn bekommer mig inte det minsta, tvärtom blir jag bara mer motiverad att fortsätta.

Skulle säga att de 3 exemplen är både ologiska och långsökta sammantaget. En gift, väletablerad, tvåbarnsfar, agerar vanligtvis inte så. För mycket står på spel, och han har ingen liknande historik sedan tidigare. Våld i nära relationer handlar vanligtvis om att partnern tar ihjäl en. Inte en granne man aldrig legat med. Så du har rätt i sak, om Lena levde som hon lärde, hade hon levt idag.
Citera
2019-11-06, 15:38
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
https://www.na.se/artikel/misstankte-hjarstamordaren-frisk-nog-for-fangelse
Tack för info och länk, då vet vi det.

(Artikeln öppen till 16.08)
Citera
2019-11-06, 15:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Hur kommer det sig då att HD fortfarande
lever trots skilsmässa och flytt från SD?

Kanske hon var mer följsam och inte var lika svårstyrd?

Kanske var det en utlösande faktor att HD också ville lämna?
Kanske fanns det en annan utlösande faktor också, resan till Norge?

Det kanske blev lite mycket på en gång för SD som hade ätit av kakan och ville ha hela kakan kvar?

Nu vet vi ju inte om HD har ett finger med i det hela också, vi får se.
Men jag tror att SD är orkesterledaren här.

Han är nog orkesterledare lite överallt.
Citera
2019-11-06, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Det tvistar de lärda och bönderna om. Ingen ännu dömd.
OK, tack. Jag orkade inte kolla igenom hela tråden
Citera
2019-11-06, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phumin
Vem är GM
Den misstänkte heter SD häktad på sannolika skäl för mord och sedan har vi den fd frun HD som är skäligen misstänkt för mord alternativt skyddande av brottsling.
Citera
2019-11-06, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Nja,,håller med att inget av det synkar med det lilla vi vet om HD.

Misstänker att HD misslyckades att mentalt hantera dom känslor påstridiga LW väckte och att dom exploderade när hon skulle sätta LW på plats den aktuella kvällen. Ingen planering såtillvida man inte med planering menar att stämma ett möte vilket jag tror MV syftade på när han skrev viss planering.

HD har nog närt en djup önskan av LWs hädanfärd mer än en gång.

Att Lena var påstridig som person är jag övertygad om, dessutom beskriver hon sig själv i termer av arg och bitchig och just i det fallet verkar hon inte sakna självinsikt. En del sammanblandar det med att vara stark, inte jag dock. Snarare bedömer jag det som ett svaghetstecken, och kanske som en indikation på att hon är van vid och brukade få som hon ville, även när hon inte förtjänar det. Därför klänger hon på folk, och kunde inte ta ett nej. Hennes gränslöshet tror jag medverkade till en hel del tråkigheter och dispyter.

Men om hon haft flera parallella affärer, vet Inte? Fler parter än HD och SD kan ha motiv, om det uppstått fnurror på tråden, lite här och där?

Jag tror på planering, att det fanns en utarbetad plan bakom mordet. Även om jag förstår HD:s motiv, hjälper inte psykisk ohälsa, när du ska utföra ett mord, och komma undan.
Citera
2019-11-06, 15:58
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Den misstänkte heter SD häktad på sannolika skäl för mord och sedan har vi den fd frun HD som är skäligen misstänkt för mord alternativt skyddande av brottsling.
Misstänkt för skyddande av brottsling var något nytt?
Citera
2019-11-06, 16:04
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Kanske hon var mer följsam och inte var lika svårstyrd?

Kanske var det en utlösande faktor att HD också ville lämna?
Kanske fanns det en annan utlösande faktor också, resan till Norge?

Det kanske blev lite mycket på en gång för SD som hade ätit av kakan och ville ha hela kakan kvar?

Nu vet vi ju inte om HD har ett finger med i det hela också, vi får se.
Men jag tror att SD är orkesterledaren här.

Han är nog orkesterledare lite överallt.

Har du inte läst i alla dina våld i nära relation artiklar att det spelar ingen roll om kvinnan är följsam eller inte. Det ligger bara hos mannen.
Om SD är den kontrollerande våldsamma typen så skulle han varit det med alla typer av kvinnor inklusive HD.

Vi vet inte hur deras äktenskap sett ut dock. Det kanske pågick våld där också?
Men jag personligen tvivlar på det av olika anledningar, bl.a. SD goda relation med HD:s föräldrar och att de umgåtts med många och haft socialt nätvärk. Det är inget en våldsam man vill att hans fru ska ha, hon ska helst vara isolerad hemma.
Citera
2019-11-06, 16:07
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Att Lena var påstridig som person är jag övertygad om, dessutom beskriver hon sig själv i termer av arg och bitchig och just i det fallet verkar hon inte sakna självinsikt. En del sammanblandar det med att vara stark, inte jag dock. Snarare bedömer jag det som ett svaghetstecken, och kanske som en indikation på att hon är van vid och brukade få som hon ville, även när hon inte förtjänar det. Därför klänger hon på folk, och kunde inte ta ett nej. Hennes gränslöshet tror jag medverkade till en hel del tråkigheter och dispyter.

Men om hon haft flera parallella affärer, vet Inte? Fler parter än HD och SD kan ha motiv, om det uppstått fnurror på tråden, lite här och där?

Jag tror på planering, att det fanns en utarbetad plan bakom mordet. Även om jag förstår HD:s motiv, hjälper inte psykisk ohälsa, när du ska utföra ett mord, och komma undan.
Det fetade Instämmer till 100 %. Aldrig i livet att HD hade kommit undan mordet med dom stora resurser som satts in. No way! (Det gäller enligt mitt förmenande i lika hög grad SD)

Såtillvida inte utredningen från dag ett trott det var någon annan (SD) som med lååånga väntetider hos NFC gjort att "vi" står där vi är idag. Nu är vad jag förstår fullt focus med restriktioner på HD. Sent mycket sent påtänkt. Hur skulle hon avslöja sig genom span när den enda förtrogna sitter häktad. Vi får sätta tillåtit till dom prover som togs vid tillslagen mot paret.

Det är enligt mig sannolikt mordet varit uppklarat för längesen om HD kroppsbesiktats efter att LWs kropp hittats.
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-11-06 kl. 16:29.
Citera
2019-11-06, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Misstänkt för skyddande av brottsling var något nytt?
Det är det som jag läst mig till på internet ja.
Den misstänkta har undanröjt bevis sk skyddande av brottsling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in