2019-11-06, 17:15
Medlem
Callebiltes avatar
Idioterna på skolverket har nu strykit nationalsången och psalmer från musikundervisningen i lågstadiet:

https://www.expressen.se/nyheter/sveriges-nationalsang-stryks-ur-nya-kursplanen/

De säger att ungarna lär sig detta ändå under högtider men vi vet ju alla vad som är den egentliga underliggande orsaken.. Att ta bort svenska kulturen och traditioner för att bana väg åt det nya globalistiska multikulturella swedistan.

Min fråga är nu vilken sång vi bör sjunga på nationaldagen och när swedistan vinner olika idrottsevenemang.. Vi borde ju avskaffa du gamla du fria fortast möjligt så kanske skulle vi anamma "we shall overcome" eller kanske hitta någon exotisk multikulturell sång från mörkaste Afrika?

Jag tycker det är djävligt diskriminerande mot våra kränkta nysvenskar att den ska va på svenska så kanske att vi skulle översätta sången och framföra den på arabiska.

Vad tycker ni? Inte kan vi väl 2020 ha kvar 1900talets värderingar och gamla sånger, nej det är dags att vi förnyar oss. Förslag på sånger att sjunga på arabiska eller annat valfritt multikulturellt språk mottages i tråden...

Kommentera även vad ni tycker om att ungarna inte ska lära sig nationalsången med..
Citera
2019-11-06, 18:07
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Jag reagerade först starkt, men sen läste jag vidare.
Citat:
Så här ser ändringen för kursplanen i musik på lågstadiet ut.

Nuvarande kursplan:
”Musik som knyter an till elevens vardagliga och högtidliga sammanhang, däribland nationalsången och några av de vanligaste psalmerna, samt inblickar i svensk och nordisk barnvisetradition.”

Ny kursplan:
”Musik som knyter an till elevens vardagliga sammanhang och musikaliska traditioner vid olika högtider.”
Man har helt enkelt kortat ner texten.
Citat:
Skolverket svarar på hemsidan
På sin hemsida svarar Skolverket på vad de menar är ”felaktiga påståenden om våra förslag”.
”Det är lärarna med sin kunskap och ämneskompetens som ska omsätta kursplanerna i undervisning för eleverna”, skriver Skolverket och fortsätter:
”Landets musiklärare vet att nationalsången och de vanligaste psalmerna ryms inom 'musikaliska traditioner vid olika högtider.’”
På nåt sätt känns det ändå som att vissa signaler sänds ...

Och kommer det att innebära att lärare (etniska svenska) får ett argument mindre emot sig om de ö h t vill spola Nationalsången inom skolans väggar?
Citera
2019-11-06, 18:14
Medlem
Callebiltes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Jag reagerade först starkt, men sen läste jag vidare.

Man har helt enkelt kortat ner texten.

På nåt sätt känns det ändå som att vissa signaler sänds ...

Och kommer det att innebära att lärare (etniska svenska) får ett argument mindre emot sig om de ö h t vill spola Nationalsången inom skolans väggar?

Man kan ju tycka att i ett så splittrat land som swedistan blivit skulle det vara tvärt om att man inleder ALLT med nationalsången så man iallafall har EN sak att enas om.. såväl svenskar som nysvenskar..

Det är inget rasistiskt och uppenbarligen vill ju nysvenskarna leva och dö här i Norden eftersom de åker hit o skjuter ihjäl varandra (och allt som kommer i vägen)...
Citera
2019-11-06, 22:13
Medlem
Skolverket: Elever ska inte lära sig nationalsången

"Häromveckan avslöjades det att Skolverket vill strypa undervisningen om antiken, medeltiden och vikingatiden i skolans historieämne. Nu avslöjar veckotidningen Nya Tider att verket även vill att eleverna slutar lära sig nationalsången."

"I sitt förslag till ny kursplan vill Skolverket inte längre att elever ska lära sig sjunga den svenska nationalsången. Skolbarnen ska inte heller, som tidigare, lära sig de vanligaste psalmerna eller stycken ur den nordiska visskatten, rapporterar Nya Tider på sin hemsida."

https://www.exakt24.se/skolverket-elever-ska-inte-lara-sig-nationalsangen/
Citera
2019-11-06, 22:19
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
"Häromveckan avslöjades det att Skolverket vill strypa undervisningen om antiken, medeltiden och vikingatiden i skolans historieämne. Nu avslöjar veckotidningen Nya Tider att verket även vill att eleverna slutar lära sig nationalsången."

"I sitt förslag till ny kursplan vill Skolverket inte längre att elever ska lära sig sjunga den svenska nationalsången. Skolbarnen ska inte heller, som tidigare, lära sig de vanligaste psalmerna eller stycken ur den nordiska visskatten, rapporterar Nya Tider på sin hemsida."

https://www.exakt24.se/skolverket-elever-ska-inte-lara-sig-nationalsangen/

Dra åt helvete!
Inte lära sig om antiken, medeltiden och vikingatiden? Och nationalsången? Vad är det för fel på Sverige idag? Vad i alla dagar är fel på Sverige idag!??

Nu är Nya Tider ingen tillförlitlig källa. Kan någon anna bekräfta detta?
Citera
2019-11-06, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Dra åt helvete!
Inte lära sig om antiken, medeltiden och vikingatiden? Och nationalsången? Vad är det för fel på Sverige idag? Vad i alla dagar är fel på Sverige idag!??

Nu är Nya Tider ingen tillförlitlig källa. Kan någon anna bekräfta detta?

Det handlar om subversiv marxism. Man vill bryta ned svenska traditioner.

Varför skulle Nya Tider inte vara en tillförlitlig källa? Jag litar mer på den tidningen än på mainstreammedia. Men kolla på Skolverkets hemsida om det står något där.
Citera
2019-11-06, 22:27
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Det handlar om subversiv marxism. Man vill bryta ned svenska traditioner.

Varför skulle Nya Tider inte vara en tillförlitlig källa? Jag litar mer på den tidningen än på mainstreammedia. Men kolla på Skolverkets hemsida om det står något där.

Jag litar varken på Nya Tider eller MSM. Båda ljuger stött och stadig, dessvärre!
Citera
2019-11-06, 22:28
Medlem
GormDenGamles avatar
Enligt Skolverket har Nya Tider fel - https://www.skolverket.se/om-oss/var-verksamhet/skolverkets-prioriterade-omraden/sa-arbetar-vi-med-att-revidera-kurs--och-amnesplanerna
Eller de har delvis haft rätt.

De ändrar namnen. Jävligt löjligt av Skolverket.
Citera
2019-11-06, 22:29
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Jag litar varken på Nya Tider eller MSM. Båda ljuger stött och stadig, dessvärre!
Vilka är de tre största lögnerna från Nya Tider den senaste månaden?
Citera
2019-11-06, 22:31
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Vilka är de tre största lögnerna från Nya Tider den senaste månaden?

Jag läser inte Nya Tider. Sist jag gjorde det (par månader sen), var det en så jävla stor lögn att jag baxnade.
Anledningen till att jag visste att de ljög, var att jag hade sett nyheten i utländsk media tidigare under dagen. Men Nya TIder skrev inte sanningen. Jag påpekade även det i tråden här inne.
Citera
2019-11-06, 22:37
Medlem
Citat:
Enligt Skolverket har Nya Tider fel - https://www.skolverket.se/om-oss/var-verksamhet/skolverkets-prioriterade-omraden/sa-arbetar-vi-med-att-revidera-kurs--och-amnesplanerna

Jag får nog ge Nya Tider rätt. Skolverket försöker slingra sig.

"Musik som knyter an till elevens vardagliga sammanhang och musikaliska traditioner vid olika högtider."

"Det ger läraren ett större utrymme att anpassa musikval till musikaliska traditioner vid olika högtider."

Det är alltså upp till läraren att bestämma. I nästan helsvenska skolor kanske trycket blir så stort att de får sjunga nationalsången. Om de har tur.

Men hur ofta tror du att elever i t.ex. Malmös invandrartäta skolor kommer i kontakt med nationalsången i vardagen eller vid olika högtider? Inte ens Zlatan sjöng ju den.
Citera
2019-11-06, 22:39
Medlem
chiliislifes avatar
Citat:

Så skolverket anpassar skolan till multikulturen...

Det är förräderi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in