2019-11-06, 09:19
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Du kan väl skriva själv till åklagaren och fråga hur det här skall gå ihop. Jag har ingen aning om hur hon resonerar.

Det var en synnerligen barnslig och korkad uppmaning. Hur vore det om du istället läste på lite till om hur en förundersökning går till och vilka lagar och regler som gäller. Det skulle gynna både dej och tråden så hade du sluppit ställa denna fråga om och om igen...

”Det händer att människor kontaktar Åklagarmyndigheten för att få information om pågående utredningar (förundersökningar), men i regel gäller så kallad förundersökningssekretess. Det innebär att uppgifterna i en förundersökning inte lämnas ut eftersom detta skulle kunna skada utredningen”.

https://www.aklagare.se/om_rattsprocessen/fran-brott-till-atal/brottsutredningen/sekretess-under-pagaende-forundersokning/

Du ska nog se att det reder sig till slut och Lenas baneman får sitt straff.
Senast redigerad av T34Panzer 2019-11-06 kl. 09:25.
Citera
2019-11-06, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Nä inte vilken bevisning förstås men det fanns väl "jättemycket" av den?

Exakt och det verkar väl stämma rätt bra nu när utredningen rullar på. De här i tråden som var övertygade om SD:s oskuld och att han skulle släppas i början utav året är väl de som haft mest fel än så länge då det blev raka motsatsen.
Citera
2019-11-06, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Lenas egna ord.
Fast egentligen vet jag inte just hur stor förändring jag verkligen genomgått. Ingen behöver vara orolig, jag är fortfarande samma pladdrande, stundom arga, bitch-Lena om det kommer till fånerier som att lägga en massa energi på att tala om för folk vem de inte borde älska och hur man får bo, istället för att försöka leva äkta och bidra till att flera får leva ett värdigare liv. Skillnaden handlar nog snarare om att tidigare undanskymda sidor nu får komma fram. Det är väl min stigande ålder och betydande erfarenhet som öppnar för en friare hållning som inte behöver vara så nervöst cool och provokativ, haha.

Jag är fortfarande lika hopplöst obibelsprängd och kan knappt några bibelställen utantill, men det finns det ju hjälpmedel som kan kompensera (hetast just nu är min sprillans nya bible illuminated, the book, men frekventast använder jag svåröverträffade bibeln.se). Förundrad över min egen hisnande utveckling klickade jag så igår iväg mitt hittills antagligen längsta svar till bibelsajten (hjälper man folk med deras skoluppgifter, kan de ju åtminstone få göra ett ordentligt jobb med att sålla och tolka svaret). Frågan gällde baptistisk människosyn och svaret var helt fullspäckat med bibelhänvisningar och innehöll som bonus en dragning av frälsningshistorien. Man kunde faktiskt tro att det kom från en pastor.

Joråsåatt, även en "liberalteolog" kan tydligen vara from (haha, jag ser framför mig hur vissa individer vrider sig i plågor när jag utger mig för att vara "from" - men det är ju relativt, eller?). Eller som det ibland sägs: När F-n blir gammal, blir han religiös. Och jag gillar det. Bara det inte blir sentimentalt, då får nån säga ifrån!

http://lena.wesstrom.se/#category2
Någon har påstått att LWs syn på sitt kall som pastor inte har med mordet att göra vilket är trams.

På samma sida:

Inleder nu en kampanj att försöka leva mera som jag lär.

1. Dra ned på köttet.
2. Avstå från att köpa en massa nya ljusslingor inför varje första advent.
3. Läsa mera i bibeln - jag är ju faktiskt pastor.
Citera
2019-11-06, 10:10
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
En rådman/domare i Örebro (Ulla Gustavsson) försöker alltså hjälpa en helt oerfaren och tunnelseende åklagare (Åsa Hiding) ur en knipa genom att bura in en enskild, på bevisning som uppenbarligen inte tål dagens ljus. Och nu förfasar ni er alltså över att jag (en anonym användare på Flashback) kallar denna rådman för 'Simpampen'?

Det fetade: Vad får du det ifrån? Att Hiding är helt oerfaren? Det stämmer nämligen inte. Brukar inte du utge dig för att vara någon slags trådriddare för fakta?
Citera
2019-11-06, 11:07
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Det fetade: Vad får du det ifrån? Att Hiding är helt oerfaren? Det stämmer nämligen inte. Brukar inte du utge dig för att vara någon slags trådriddare för fakta?

Hiding var med i styckmördaren Jonnas förundersökning så helt oerfaren är hon inte.

Edit
Var det idag som P7:an senast skulle vara färdig?
Senast redigerad av Rosamund 2019-11-06 kl. 11:28.
Citera
2019-11-06, 11:36
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Hiding var med i styckmördaren Jonnas förundersökning så helt oerfaren är hon inte.

Edit
Var det idag som P7:an senast skulle vara färdig?
Var hon? det var väl Duberg som höll i det.
Citera
2019-11-06, 11:49
Medlem
Citat:
En rådman/domare i Örebro (Ulla Gustavsson) försöker alltså hjälpa en helt oerfaren och tunnelseende åklagare (Åsa Hiding) ur en knipa genom att bura in en enskild, på bevisning som uppenbarligen inte tål dagens ljus. Och nu förfasar ni er alltså över att jag (en anonym användare på Flashback) kallar denna rådman för 'Simpampen'?

Antagligen är den enda hårda bevisning feministduon för tillfället har, kopplat till SD:s renommé, som häradsbetäckaren från Nya Hjärsta. Möjligen är han rikskänd i det avseendet, både viral och viril med kräm i kulorna, många oäkta barn behöver ett faderskapstest.

En del kvinnor gillar den typen av män, även om Hiding m.fl. Inte gör det. Sedan kanske den med självbevarelsedrift inte gör det valet i första hand. Andra önskar till och med att den typen ska lämna fru och barn för deras skull.
Senast redigerad av Mimmirider 2019-11-06 kl. 12:01.
Citera
2019-11-06, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
På samma sida:

Inleder nu en kampanj att försöka leva mera som jag lär.

1. Dra ned på köttet.
2. Avstå från att köpa en massa nya ljusslingor inför varje första advent.
3. Läsa mera i bibeln - jag är ju faktiskt pastor.

4. Lena försökte leva som hon lärde. Hur det gick, vet vi alla.
Citera
2019-11-06, 13:30
Medlem
notknapparens avatar
Det verkar vara lätt för en del att hamna i ett mönster där man drar in off- topic faktorer som inte är väsentliga för att visa vilket motiv man tror att L*ena kan ha dödats för.

Man måste skilja på:
1. vad man själv tycker om offret och offrets sätt att leva och som man inte tror har med ett motiv för mördaren att mörda

och

2. eventuella riskfaktorer hos offret, som kan utgöra en motivbild hos mördaren

Riskfaktorer hos ett offer som kan utgöra ett motiv för en mördare kan vara t ex:

1. lever i en kriminell miljö med droger, illegala vapen, svarta pengar, prostitution
2. vara skyldig någon eller själv ha lånat ut en större summa pengar eller andra ekonomiska vinster för en gärningsman
3. djupgående dispyter, bråk om något, t ex framtida arv, grannosämja el dyl.
4. vara eller har varit involverad med en person som har historik av tidigare våld, svartsjuka och/eller kontrollerande beteende
5. ha kontaktyta med någon person som på ett eller annat sätt hyser agg mot dig, hyser ett onormalt intresse för din person eller ditt sätt att leva eller som är psykisk sjuk
6. vistas i miljö/tid där du är oskyddad, utsatt för att du är kvinna (barn eller man), har värdesaker som kan vara värda ett rån

Det kan finnas många andra motiv så klart för en mördare.

Det finns mördare där motivbild är för oss andra obegriplig, som t ex vid mordet av Peter Plax, morden i Mantorp osv.

Om man tror att L*enas sätt att leva, dvs att hon levde i ett förhållande med en gift man som hon har vigt, har med motivet att göra, då måste man titta på vem/vilka kunde störa sig på det.

Man kan inte utgå bara från vad man själv tycker, utan man måste se det ur ett möjligt scenario hos en gärningsman.

I det fallet skulle man kunna tänka sig en djupt religiös person som tycker att L*ena sviker sitt tidigare prästerskap, inte lever som hon lär.

Om man tror att det är enbart L*enas relation med en gift man som är motivet, då kanske man ska titta på vem som uppröras och/eller skadas av det. Det skulle kunna vara HD, men även andra släktingar.

För att måla upp en motivbild för en tänkt mördare, behöver man inte använda grova könsord eller använda nedsättande benämningar på offret.
Detta har enbart ett syfte, att uttrycka sitt hat nedvärdera och skuldbelägga offret.

För att måla upp en motivbild behöver man inte ta upp allt negativt med personen som man kan komma på, om man inte med det kan visa att man tror att hon blev mördad för just det; alla hennes negativa sidor som man tycker sig se.
Man får visa varför man tror att de negativa sidorna (som man tycker sig se) har att göra med mordet och hur det skulle kunna utgöra ett motiv för mordet.

Annars är det Off topic.

Personligen tror jag att L*enas riskfaktor var att hon hade ett förhållande med en person som hade allvarliga problem.

Det hade inget att göra med att hon var präst, att han var gift, at hon slutat som präst, att hon hade sina föräldrar som barnvakt eller att hon geocachade (för) mycket.

Om hon hade träffat honom och han inte hade varit gift, hon hade aldrig blivit präst eller de hade golfat istället för geocachat, så hade det gått på samma sätt.

Det är mördaren som har svårigheter att lösa sina problem.
Han löser en del problem med våld, hot och kränkningar.

Ett våldsamt, kränkande och hotfullt sätt att lösa problem måste samhället sätta stopp för.
Inte att L*ena hade negativa sidor.
Citera
2019-11-06, 13:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
4. Lena försökte leva som hon lärde. Hur det gick, vet vi alla.

Och?
Du menar att eftersom hon inte levde som hon lärde så blev hon mördad?

Vem tror du är mördaren och vilket motiv?

Religiös fantatiker?
Någon från kyrkan?
Citera
2019-11-06, 13:42
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Och?
Du menar att eftersom hon inte levde som hon lärde så blev hon mördad?

Vem tror du är mördaren och vilket motiv?

Religiös fantatiker?
Någon från kyrkan?

Självklart blev hon mördad för att hon inte levde som hon lärde.

Om hon hade följt budorden hade hon aldrig inlett en relation med SD och då hade hon levt idag. Om han är GM vill säga.

Eller påstår du att hon skulle blivit mördad ändå om hon aldrig inlett en relation med SD?

Då är det ju du som menar att det är någon annan som måste ha dödat henne och inte SD eller?
Citera
2019-11-06, 14:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Självklart blev hon mördad för att hon inte levde som hon lärde.

Om hon hade följt budorden hade hon aldrig inlett en relation med SD och då hade hon levt idag. Om han är GM vill säga.

Eller påstår du att hon skulle blivit mördad ändå om hon aldrig inlett en relation med SD?

Då är det ju du som menar att det är någon annan som måste ha dödat henne och inte SD eller?

Om man ska bena ut det hela så blir det så här:

Oavsett om hon hade levt som hon lärde eller inte, så hade hon blivit mördad av SD. Det är vad jjag tror. Det hade inte att göra med att han var gift eller att hon var präst.
(Detta förstås om man har SD som gm).

Som jag förstått är han ateist, han bryr sig inte om att hon var präst eller att hon inte levde som hon lärde och var tillsammans med honom fast att han var gift.

Han klarade inte av att hon försökte bryta sig loss, att hon anmälde honom, att hon inte gjorde som han bad henne om. Det är vad jag tror.

Att hon genom att ha ett förhållande med honom också bröt mot det sätt som hon själv lärde ut, det är en annan femma. Det är inte motivet.

Det har indirekt med mordet att göra genom att det endast är ett led i att hon fick en kontaktyta med en våldsam person.

Säg nu att SD och HD hade skilt sig innan LW kom in i bilden.
Då hade deras förhållande inte inneburit att SD var otrogen, och för LWs del hade det inte inneburit några moraliska problem heller.

Det hade med stor sannolikhet hänt samma sak, det är vad jag tror, förr eller senare.

Det har inget med hennes sätt att leva att göra, utan det har med SDs sätt att vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in