Citat:
Ursprungligen postat av
agvvv
Hva er din hypotese? Hvem tror du kan stå bak drapet på AE, for så og prøve å kamuflere det som en kidnapping? Hvorfor tror du en venninne meldte AE inn i en facebook-gruppe som informerer om leiligheter til leie i Gjøvik, og det på selveste kvinnedagen 8 mars 2018? Hva tror du er grunnen til at de avhører slekt og venner nå, et år etter forsvinningen, hvis de ikke sirkler inn en i nær familie? Hva tror du ligger til grunn for at Brøske og hans team mener at de vil løse saken innen 2019? Når du ser på politiets pressekonferanser og utspill fra 09.01.19 og til nå, og sammenligner dem med Holden på vegne av TH(familien) sine utspill,hva tenker du da? Tror du politiet tar feil i sin hovedhypotese?
Først og fremst så oppfatter jeg det som snodig at enkelte personer har et så vesentlig behov for å fremstille informasjon, som er lett tilgjengelig, på feil måte. F.eks påstanden din om at Brøske "og hans team" mener de vil løse saken innen 2019, enten så har man en agenda eller så evner man rett og slett ikke å lese klartekst. Det Brøske sier, og som han har gjentatt en rekke ganger, er at de har en målsetting om å løse saken ila 2019.
– Vi har
fortsatt en målsetting om å løse saken i løpet av 2019, men
samtidig nærmer vi oss raskt et nytt år.
At de har en målsetting om det betyr ikke at det er realistisk, neste målsetting kan fort bli 2020 uten at det nødvendigvis er realistisk heller.
For min del, som tross alt har nærmere 8 års erfaring med å løse komplekse problemer jorda rundt for noen av de største selskapene i verden, så er det påfallende hvor stort behov
noen har for å bestemme seg på forhånd og hvordan det former måten man prosesserer og presenterer informasjon på. For å trekke frem et raskt eksempel, det er
enkelte som hele tiden oppfatter det som om hver eneste setning i en artikkel har skjulte budskap, samtidig som de glatt ignorerer ting som ikke helt passer inn i deres eget verdensbilde, f.eks Brøske som uttaler seg om følgende i mai.
–
Vi får også inn det man kan kalle rykter, sier han, og legger til at det blant annet er snakk om informasjon om aktivitet i nærmiljøet, ulike forretningsforbindelser og familieforhold. – Vi tar i utgangspunktet alle disse tipsene seriøst, og undersøker dem nærmere. Det er vi avhengige av å gjøre i den fasen vi er i nå, hvor vi fremdeles etterforsker bredt og saken står som uløst, sier Brøske. Ifølge politiinspektøren forstyrrer ikke dette politiets arbeid i nevneverdig grad. Han sier dog at det tidvis kan være vanskelig å vite hva man skal utelukke eller ikke. – Også i denne saken har vi brukt tid på tips som i ettertid har vist seg å være unødvendig, sier Brøske.
Rykter er rykter, halve Rogaland
vet jo at foreldrene til Birgitte Tengs har flyttet fra hverandre for flere år siden og at de har tatt ut skilsmisse, at de fortsatt bor sammen og at ingen som kjenner de, inklusivt meg, vet hvor ryktene kommer fra er tilsynelatende sekundært. Ergo har jeg ingen som helst problemer med å se for meg at det flyter over med rykter om at TH og AEH hadde et ekteskap som var i ferd med å havarere, hvorvidt det er sant er en helt annen sak. Jeg registrerer at det er enkelte her inne som gir inntrykk av at de sitter med innsideinformasjon om ting som er tatt opp i avhør, men allikevel så er det jo ingenting konkret som kommer frem, f.eks hvem som ble oppringt kl 0914. Det er jo også komisk å registrere hvor stilt det er blitt rundt ryktene om alarmselgeren etter artikkelen i VG hvor det ble presisert at de var på teater dagen før, det var jo ikke måte på hvor sentralt det var med alarmselgeren, selv om det i ettertid kan se ut til å være fullstendig uvesentlig.
At AEH er blitt meldt inn i en facebook gruppe trenger ikke nødvendigvis bety så forferdelig mye, jeg er selv medlem i grupper på facebook for å kunne dele videre med følgere/venner og/eller bidra med oppmerksomhet for gruppa. Ja, det kan selvsagt hende at hun ble medlem fordi hun var på jakt etter en plass å bo, på samme måte som at det selvsagt kan hende at det er fullstendig uskyldig. Flertallet, om ikke enn alle, har ikke noe grunnlag for å vurdere det, man kan ikke gjøre annet enn å konkludere med at det er flere plausible forklaringer. Brøske bekrefter forøvrig at politiet er informert om medlemsskapet og at det er blitt undersøkt.
Det har ikke vært et uoppklart drap i Norge siden 2012, i de siste 10 årene så er det bare 5 saker, av 285, som er uoppklarte. Det er altså svært få, om ikke enn ekstremt få, som slipper unna med drap her til lands, noe som er greit å påminne seg selv om når man spekulerer i hvorvidt en 69-åring med en formue på rundt en milliard er gjerningsmann. I all den tid Brøske informerer om at de har funnet spor, knyttet til kryptovaluta, som tyder på at forbrytelsen kan være planlagt minst 6 mnd i forkant, så er det snakk om en, mildt sagt, kalkulert handling. Jeg vil påstå det er dårlige odds hvis man har planer om å leve de resterende årene på utsiden av fengselet.
Man snakker om at det er mistenkelig at strips, sko etc alt kan være kjøpt i nabolaget, samtidig som man glemmer at det også kan være kjøpt i store deler av Europa.
At drapet er et resultat av en slags maktbalanse, frykt for å miste noen etc, rimer dårlig med at det er planlagt i minst 6 mnd og at de har bodd sammen i hele denne perioden. Terje Wiik hadde jo alvorlige personlighetsforstyrrelser ref thallium drapet, som jo foregikk over lengre tid og som var godt planlagt, men selv han ble jo avslørt etter kort tid. En annen ting som er verdt å ta med i betraktningen er metoden som er brukt, først og fremst så sier det seg selv at en kidnappingshistorie ikke er jævla lett å gjennomføre, vi snakker om en enorm gjennomgang av hele livet deres for å avdekke potensielle gjerningsmenn, dekkhistorien (brevet f.eks) skal være ekstremt bra gjennomført for at det ikke skal avsløres som juks etter kort tid, samtidig som man sikrer seg at det blir førstesidestoff i lang lang tid fremover (og vi har allerede passert 1 år). Et annet moment er jo at hvis folk er klar over at ekteskapet skranter og at AEH ønsker å forlate han etc, trøbbel hjemme, så introduserer man jo med en gang et motiv, som igjen gjør det vanskeligere å slippe unna med et drap.
Hvorfor ventet man ikke bare 3-4 uker og sendte bilde av liket til AEH med henvisning til at politiet ble kontaktet og at det var konsekvensen. Hvis teorien rundt medhjelpere er korrekt og at overføringen på rundt 9 mill egentlig er en betaling, så kunne bildet kommet i etterkant, de kunne jo da hatt hyppigere kontakt i forkant og "avsluttet" saken lenge før politiet offentliggjorde at de endret hovedhypotesen. Kroppen hadde aldri trengt å dukke opp heller.
Rent umiddelbart så virker det jo som å være en ganske så håpløs metode for å kvitte seg med noen man står nært.
Basert på det vi vet så utelukker jeg selvsagt ikke TH som en mulig gjerningsmann, men samtidig så har jeg ikke all verdens tro på det heller, da er det i så fall en kombinasjon av vesentlig informasjon som blir holdt tilbake og feilinformering via media. Da har jeg større tro på at det er gjort for å ramme TH og familien. Fra et annet perspektiv så er jo mangelen på vissthet en enorm påkjenning, de risikerer tross alt å leve resten av livet i uvissthet om hva som skjedde.