Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Sverige exporterar väl rimligen bara överskott, svenska kunder får först. Nettoexporten 2018 var 1.2 TWh, för 40 öre så var det en intäkt på 500 miljoner inte särskilt mycket. Men att elpriset är högre i Tyskland gör det attraktivt att investera i kablar och annat för att sälja dit. Kanske tom att det görs mindre investeringar i Sverige med målet att sälja dyrt till Tyskland.
Tyskland exporterar också en hel del, även till Sverige. Och då främst på sommaren när vind- och sol-kraft genererar för mycket el. Detta exporteras oavsett pris eftersom det inte kan lagras, och vissa sommardagar var el-exportpriset i Tyskland 0 öre. Dvs tyska skattebetalare betalar vindkraftverk som ger gratis el till t.ex Sverige. Finfint. Wir schaffen som Merkel brukar säga.
Sverige exporterar väl ingen el. Det är bara ett landområde.
Min fråga gäller producenter som råkar befinna sig i landområdet kallat Sverige.
Dom har väl inget skäl att exportera till kunder i Sverige om kunder i Tyskland betalar bättre.
Det var min fråga.
Finns det några exporthinder som gör att en producent i Sverige inte får exportera till tyska kunder?
Om det som du antyder (men jag är osäker på) att tyska kunder pyntar 50% mer än svenska så vore det givet att exportera rubbet dit. Svenska kunder får vara utan el om dom inte betalar marknadspris.
Jag ser bara två alternativ:
A) Det finns exportförbud.
B) det är inte så att elpriset på producentnivå är högre i tyskland. Utan kunderna betalar mer där pga pålagor från överheten.
Vilket är det?
Eller finns det ett C)?