2019-11-05, 09:52
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Länka till faktasida som styrker det du skriver.

Här har du aktuell statistik för vindkraften på europeisk nivå:
https://windeurope.org/about-wind/statistics/

Här är kanske mer lättläst
https://windeurope.org/about-wind/statistics/european/wind-energy-in-europe-in-2018/
Citera
2019-11-05, 09:55
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Inte alls omöjligt. I västvärlden minskar faktiskt vår oljekonsumtion. Den peakade 2006 någon gång.

Elproduktion med vindkraft har exploderat i omfattning och ökar snarast tempot. På några få år har EU rampat upp till 14% av all elektricitet från vind. Prognosen för 2020 är 16.5% av all elektricitet från vindkraft. Samma utveckling i USA och Kina. Nu har även solceller påbörjat ett våldsamt race som energikälla (ännu från låg nivå dock) då solceller blivit mycket billiga. I framtiden har alla hus sin egen elproduktion med solceller och batteri i källaren.

I takt med att skiftet till elbilar börjar få upp momentum, så kommer givetvis elbehovet skjuta i höjden, men helt klart rör sig allting i rätt riktning. Bortsett från att elbilar gör entre på marknaden, så konsumerar typiskt framtidens prylar även mindre energi vilket hjälper omställningen. Även bilarna minskar i storlek. osv.

Indien skulle investera i 400 kol-kraftverk, men fann att solceller och vindkraft blir billigare, så planen på 400 kolkraftverk finns inte längre. Kinas oljekonsumtion väntas peak:a 2025 när miljövänliga energikällor fått upp tempot.

Priset på vindkraft och solceller faller hela tiden och är i vissa fall redan bland de mest lönsamma energikällorna. Framförallt faller kostnaden per kwh energi från solceller mycket dramatiskt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Cost_of_electricity_by_source#/media/File:Levelized_cost_of_electricity_Germany_2018_IS E.png

Att saudi nu säljer ut sina oljebolag är kanske ett tecken folk har enklare ta till sig.
Senast om 30-40 år är oljan borta och folk kommer vända sig om på gatan om en bensinbil puttrar förbi (om det ens är lagligt där framme).
Ditt inlägg är delvis något okej och delvis trams.

Att Saudi säljer ut beror på att källorna är tomma. Ghawar är mestadels utpumpat. Det kommer bli en väldigt kraftig decline i dessa "källor" som redan är pumpade fulla med vatten.

Före detta chefen för Aramco har sagt att det ljugs kring hur mycket som är kvar i marken.
https://www.theguardian.com/environment/blog/2011/feb/15/oil-saudi-arabia-reserves
Citera
2019-11-05, 10:02
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Ditt inlägg är delvis något okej och delvis trams.

Att Saudi säljer ut beror på att källorna är tomma. Ghawar är mestadels utpumpat. Det kommer bli en väldigt kraftig decline i dessa "källor" som redan är pumpade fulla med vatten.

Före detta chefen för Aramco har sagt att det ljugs kring hur mycket som är kvar i marken.
https://www.theguardian.com/environment/blog/2011/feb/15/oil-saudi-arabia-reserves

De säljer sina källor, därför att oljan är påväg bort. Det är också därför OPEC säckar ihop. Alla vill pumpa sålänge det går att sälja. Det är bara en tidsfråga innan vi når peak-konsumtion på global nivå. EU och USA nådde peak-konsumtion 2006. På global nivå kan vi nå peak vilket år som helst, det kanske händer as we speak.

Det finns nu mer olja än vad vi kommer behöva. Vissa tror Irak huserar lika mycket eller mer olja än Saudi. Men det lär bli kvar i marken.
Citera
2019-11-05, 10:27
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Här har du aktuell statistik för vindkraften på europeisk nivå:
https://windeurope.org/about-wind/statistics/

Här är kanske mer lättläst
https://windeurope.org/about-wind/statistics/european/wind-energy-in-europe-in-2018/
Dina påståenden "Prognosen för 2020 är 16.5% av all elektricitet från vindkraft. Samma utveckling i USA och Kina." går inte att styrka på den sidan?

Vad är din kommentar till att 3% av Tysklands energiproduktion 2018 kommer från vindkraft, och 81% från kol olja naturgas?

Vad är din kommentar till att Tyskland tvingades ge bort el för 0 kr i somras pga för stor park vindkraftverk?

Vad är din kommentar till att Energiewende i Tyskland beräknas kosta tyskarna 5600 miljarder?

Vad är din kommentar till att Tyskland har EUs högsta elpriser, Danmark är 2:a, båda de mest vindkrafttäta länderna?

Vad är din kommentar till att väst-EU-länder som har lägst elpris är Finland, Sverige, Frankrike, samtliga stora kärnkraftländer?
Citera
2019-11-05, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Norge har aldrig haft några oljefält i Lofoten. Det har varit en fråga i +10 år om man skall öppna området för prospektering. Men hitills har det varit nej till det. Och det kommer det att fortsätta att vara. Även om man skulle få prospektera har jag svårt att tänka mig att man skulle kunna bygga ut något lönsamt där med dom krav som skulle komma på eldrift av anläggningarna mm.
Avancerad subsea. Oljan ska upp.
Citera
2019-11-05, 10:31
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Det är du som har noll koll.

Detta postades för några minuter sedan:
https://www.cnbc.com/2019/11/05/opec-report-global-oil-demand-growth-forecast-cut-over-the-medium-and-long-term.html

Med detta nosar OPEC själva på ide'n att vi når peak när som helst.

Det är egentligen inget konstigt eller svårt.
Peak oil, de ordet hörde jag första gången i högstadiet 1976. Då skulle oljan ta HELT slut inom 25 år. 1976 + 25 är 2001.

När jag hör ordet Peak Oil brukar jag tänka på chefen för USAs patentverk, som avgick 1899 med uttalandet "Nu behöver jag inte jobba kvar här längre. Allt som kan uppfinnas är redan uppfunnet".
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-11-05 kl. 10:33.
Citera
2019-11-05, 11:08
Hartarbetes avatar
Citat:
Dina påståenden "Prognosen för 2020 är 16.5% av all elektricitet från vindkraft. Samma utveckling i USA och Kina." går inte att styrka på den sidan?

Jo, det står mitt framför näsan på sidan, punkt 4.
https://windeurope.org/about-wind/reports/wind-energy-in-europe-outlook-to-2020/

"Wind energy expected to become Europe’s largest renewable source by 2020- contributing to about 16.5% of Europe’s electricity needs- and surpassing hydro power."

Citat:
Vad är din kommentar till att 3% av Tysklands energiproduktion 2018 kommer från vindkraft, och 81% från kol olja naturgas?

Det stämmer såklart inte.

Det är enkelt ta reda på fakta.
https://en.wikipedia.org/wiki/Energy_in_Germany

Siffror 2017:
Nuclear: 72.2 TWh (13.2%)
Brown Coal: 134 TWh (24.5%)
Hard Coal: 81.7 TWh (14.9%)
Natural Gas: 49.1 TWh (9.0%)
Wind: 103.6 TWh (18.9%)
Solar: 38.4 TWh (7.0%)
Biomass: 47.4 TWh (8.7%)
Hydro: 20.5 TWh (3.7%)

Vind och sol ökar mycket kraftigt i tyskland.

Citat:
Vad är din kommentar till att Tyskland tvingades ge bort el för 0 kr i somras pga för stor park vindkraftverk?

Sen när har noll kr i elpris varit ett konsumentproblem?

Citat:
Vad är din kommentar till att Energiewende i Tyskland beräknas kosta tyskarna 5600 miljarder?

Särintressen kan räkna ihop vad som helst för att bevisa vad som helst.

Citat:
Vad är din kommentar till att Tyskland har EUs högsta elpriser, Danmark är 2:a, båda de mest vindkrafttäta länderna?

Danmark och tyskland är två länder som producerar mycket el med dyr olja och kol.

Citat:
Vad är din kommentar till att väst-EU-länder som har lägst elpris är Finland, Sverige, Frankrike, samtliga stora kärnkraftländer?

Sverige och Norge har ett enormt energiöverskott. Både sverige och norge exporterar energi i princip kontinuerligt. Detta överskott sänker såklart priserna.
Citera
2019-11-05, 11:12
Hartarbetes avatar
Citat:
Peak oil, de ordet hörde jag första gången i högstadiet 1976. Då skulle oljan ta HELT slut inom 25 år. 1976 + 25 är 2001.

Jag pratar om peak-konsumtion. Peak-oil har jag aldrig trott på. Peak-oil bygger på att ekonomin inte är dynamisk. I verkligheten är all ekonomisk aktivitet dynamisk, dvs om priset stiger så blir tidigare olönsam olja plötsligt lönsam och det uppstår nya producenter.

Citat:
När jag hör ordet Peak Oil brukar jag tänka på chefen för USAs patentverk, som avgick 1899 med uttalandet "Nu behöver jag inte jobba kvar här längre. Allt som kan uppfinnas är redan uppfunnet".

Ja, det låter puckat.

Världen uppfinner sig på nytt hela tiden. Just nu uppfinner och förbättrar vi teknologi i ett tempo aldrig tidigare skådat. Om en generation är oljan ersatt med sol & vind.
Citera
2019-11-05, 11:30
Medlem
pre-Incans avatar
Citat:
Jag pratar om peak-konsumtion. Peak-oil har jag aldrig trott på. Peak-oil bygger på att ekonomin inte är dynamisk. I verkligheten är all ekonomisk aktivitet dynamisk, dvs om priset stiger så blir tidigare olönsam olja plötsligt lönsam och det uppstår nya producenter.

När ska folk här inne få en hjärna att tänka med? Det är inte pengarna som styr om oljan är lönsam eller inte att ta upp. Shale-oil i USA är ju ett prima exempel på att man bara belånar sig och tar upp skräpet som finns där. Pengar finns i oändlig mängd.

Det är när den övriga industrin, hushållen och länderna inte längre kan uppehållas pga av att oljan tar en för stor del av resurserna ifrån dom. Det är inte fråga om pengar utan i fråga om procent av ekonomin.

Stater och riksbanker kan inte längre stimulera oljeutvinningen eftersom det slukar så mycket av GDP att det inte längre är hållbart för övriga landet.

USA är där nu och det är uppenbart för alla.
Citera
2019-11-05, 11:32
Medlem
Offices avatar
Jobbar med reservdelar till tunga fordon, marknaden verkar ha tvärdött för två veckor sedan.
Citera
2019-11-05, 12:16
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pre-Incan
När ska folk här inne få en hjärna att tänka med? Det är inte pengarna som styr om oljan är lönsam eller inte att ta upp. Shale-oil i USA är ju ett prima exempel på att man bara belånar sig och tar upp skräpet som finns där. Pengar finns i oändlig mängd.

Det är när den övriga industrin, hushållen och länderna inte längre kan uppehållas pga av att oljan tar en för stor del av resurserna ifrån dom. Det är inte fråga om pengar utan i fråga om procent av ekonomin.

Stater och riksbanker kan inte längre stimulera oljeutvinningen eftersom det slukar så mycket av GDP att det inte längre är hållbart för övriga landet.

USA är där nu och det är uppenbart för alla.
Exakt. Det är också därför som bankerna på order pressat ner priset på olja, samt varit frikostiga att låna till shale, så att konsumenterna ska ha överflöd ett tag till, på oljeproducenternas bekostnad. Många shalebolag har gått och kommer gå, eller inte gå pumpen.

Oljeproducenterna har stramat åt CAPEX eller i många fall dragit ner på det helt och hållet, vilket kommer leda till att utbudet av olja kommer sjunka dramatiskt under kommande år. Kick the can down the road fungerar bara till en viss punkt. Att tro att olja inte kommer behövas inom kort måste man vara bra dum i sitt lilla huvud.
Citera
2019-11-05, 13:19
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:

Ja, det låter puckat.

Världen uppfinner sig på nytt hela tiden. Just nu uppfinner och förbättrar vi teknologi i ett tempo aldrig tidigare skådat. Om en generation är oljan ersatt med sol & vind.

Det går inte att föda jordens befolkning utan olja. Jordbruk, djurhållning, fiskeriet samt kyllagring o transport är helt beroende av olja.

Kärnkraften bör byggas ut med nya reaktorer för att tillgodose storstädernas behov. Forskning återupptas på KTH.

Men till inget kommer det finnas pengar om något år. Ser med fasa på utvecklingen. Nationen står illa rustat inför en mycket kall ekonomisk vinter.

Värst blir det för de som är 75+ utan tillgångar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in