2019-11-05, 17:16
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Blir svårt att få rätt i Hovrätten om dom inte hittar något nytt att föra fram.

Nya bevis krävs väl för HR skall ge prövningstillstånd?
Citera
2019-11-05, 17:24
Medlem
Leskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jo, men det lär säkert bli överklagat. Det blir till att leva på existensminimum i princip livet ut för de dömda.

Kindberg sa sig vara god för 100 miljoner ca för några år sedan tror jag....
Citera
2019-11-05, 17:31
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lesky

Artikel från 23 oktober 2017

https://www.op.se/artikel/daniel-kindberg-det-ar-klart-att-min-makt-i-ofk-ar-enorm
Citat:
Han uppger att han har en förmögenhet på 100 miljoner kronor och att han fått en avkastning på 8–9 miljoner kronor från investeringen i ÖFK. I ett pressmeddelande meddelar han senare att han fått tillbaka 5 miljoner kronor och ska få tillbaka 11 miljoner till. Någon avkastning vill han inte kännas vid.
Citera
2019-11-05, 17:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Knutte_Ninja
Behövs i någon mening inte kvarstad när dom har fallit för käranden kan ansöka om verkställighet hos KFM utan att domen vunnit laga kraft.

Skillnad på kvarstad och vanlig verkställighet, kvarstader handläggs och verkställs mycket skyndsamt hos KFM till skillnad från vanliga utsökningsmål där handläggningstider kan råda upp emot månader
Citera
2019-11-05, 17:48
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Nya bevis krävs väl för HR skall ge prövningstillstånd?
Nej. Vad som krävs för att HR ska meddela prövningstillstånd går att läsa sig till i rättegångsbalken, 49 kap. 14 §. Det står även i bilaga 3, Hur man överklagar, i domen ifråga (sid. 176f).
Citera
2019-11-05, 17:54
Medlem
Citat:

Det låter betryggande. Då slipper jag ligga sömnlös i natt över hans skulder. Är det pengar han verkligen har på kontot just nu eller är det fiktiva pengar som finns utifall att den ena händelsen eller den andra händelsen skulle inträffa? En sorts option med inlösentid satt till ett visst datum?
Citera
2019-11-05, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Artikel från 23 oktober 2017

https://www.op.se/artikel/daniel-kindberg-det-ar-klart-att-min-makt-i-ofk-ar-enorm

Klart att han inte vill kalla det för avkastning för då blir det väl till att betala skatt.

Citat ur artikeln:

"I avtalet ingår att Daniel Kindberg kan få upp till 50 procent vid en spelarförsäljning."

Det där avtalet skulle vara intressant att få se. Den där mannen ska man nog inte lita på.
Citera
2019-11-05, 18:37
Medlem
zebra121s avatar
Det kanske har tagits upp tidigare i tråden men en fråga som är högst väsentlig:

# Vad är chanserna att domen blir annorlunda eller en mildare dom i HR?

Någon som kan juridik här inne? Vad kan DK hoppas på och vad kan vi vanliga dödliga anta?

För övrigt bedrövligt att Östersunds FK inte kan straffas.
Citera
2019-11-05, 18:49
Medlem
Citat:
Han var ju vd för ett kommunalt bolag som sålde ett stort industriområde i Lillänge till sina kumpaner för en struntsumma. Straxt efteråt fick Kindberg köpa en stor andel i kumpanernas bolag. En i grunden kriminell person med andra ord
Citera
2019-11-05, 19:00
Medlem
Citat:
Varför skulle han då fiffla och riskera sitt namn och karriär?
Citera
2019-11-05, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebra121
Det kanske har tagits upp tidigare i tråden men en fråga som är högst väsentlig:

# Vad är chanserna att domen blir annorlunda eller en mildare dom i HR?

Någon som kan juridik här inne? Vad kan DK hoppas på och vad kan vi vanliga dödliga anta?

För övrigt bedrövligt att Östersunds FK inte kan straffas.
Svårt att svara på eftersom det mesta handlar om värdering av bevisningen. Det är inte omöjligt att domen står sig, även om det är svårt att sia om. Bygger det mest på att åklagare brukar ha svårt att övertyga domstolar i fall som rör ekonomisk brottslighet eftersom det är så många snåriga turer. Åklagaren har gjort det bra i detta fall därför är jag hoppfull att hovrätten delar tingsrättens bedömning i stort.
Citera
2019-11-05, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Han var ju vd för ett kommunalt bolag som sålde ett stort industriområde i Lillänge till sina kumpaner för en struntsumma. Straxt efteråt fick Kindberg köpa en stor andel i kumpanernas bolag. En i grunden kriminell person med andra ord
I byggbranschen har det alltid varit affärer hit och dit som är på gränsen till lagbrott. Detta fall är inget nytt utan helt normalt. Jag är övertygad om att killen kommer att bli frikänd i högre instans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in