2019-11-10, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Man lever helt ok.
Nej man lever inte ”ok”... tex så kan du överleva på 5000:- i månaden medan en annan inte får det att gå runt på 50 tusen i månaden.
Eftersom jag endast lever en enda gång så kommer jag inte leva ett ”ok” liv, speciellt inte då jag har fötts i ett land med fri skola, fri sjukvård osv som gör att det är hur enkelt som helst att bli mångmiljonär och leva livets glada dagar. Men självklart om man nöjer sig med ett ”ok, liv så kommer man ju endast få ett ”ok” liv.
Citera
2019-11-10, 10:09
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Ok, du menade Kina.
Ja, du valde att skriva om Kina så då blir min fråga gällande det du skrev. Dvs Kina.
Där hade nu det folk skrev om redan hänt enligt dig. Så då var ju konsekvenserna intressanta att fråga om.

Citat:
Kina har en kommunistisk maktstrukturer men tillämpar marknadsekonomi så jämförelser med Sverige haltar.
Vilka jämförelser då.

Jag frågade om arbetslösheten gått upp när butikshandeln nu "upphörde". Det satt tydligen långt inne för något svar syns inte till. Jag har kollat upp det själv. (Naturligtvis). Och där ser man ingen påverkan på arbetslöshet.

Dvs det ser ut som de som jobbade i butik hittat andra jobb att försörja sig på.

Och det är rimligt. Det är så det fungerar i en marknadsekonomi. Framförallt med låg grad av vänsterpolitik/omfördelning.

Att urbaniseringen till städerna skulle ha vänt tror jag inte riktigt på. Den kommer tvärtom att fortsätta.
Citera
2019-11-10, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Ja, du valde att skriva om Kina så då blir min fråga gällande det du skrev. Dvs Kina.
Där hade nu det folk skrev om redan hänt enligt dig. Så då var ju konsekvenserna intressanta att fråga om.

Vilka jämförelser då.

Jag frågade om arbetslösheten gått upp när butikshandeln nu "upphörde". Det satt tydligen långt inne för något svar syns inte till. Jag har kollat upp det själv. (Naturligtvis). Och där ser man ingen påverkan på arbetslöshet.

Dvs det ser ut som de som jobbade i butik hittat andra jobb att försörja sig på.

Och det är rimligt. Det är så det fungerar i en marknadsekonomi. Framförallt med låg grad av vänsterpolitik/omfördelning.

Att urbaniseringen till städerna skulle ha vänt tror jag inte riktigt på. Den kommer tvärtom att fortsätta.
Jaså, du kollade officiell statistik om arbetslöshet i Kina. Ja den var ju trovärdig. Vad jag skrev var att migrantarbetarna från glesbygd utgör en arbetskraftsbuffert i städerna. De har inte hukou I städerna och ingår därför inte i den officiella befolkningen. När det inte finns arbete får de åka hem. Därför är befolkningen konstant i de bättre städerna och arbetslösheten hålls på en låg nivå.

Det du inte talar om är att denna permanenta underklass lever under svåra förhållanden och i många fall ren misär. Dessutom splittrar migrantarbetatsystemet familjer och barnen växer i princip upp föräldralösa.

Grundorsaken till detta är det kinesiska rostbältet och även landsbygden dom är totalt outvecklad. Just remsan från Tianjin ner till Guangdong är utvecklad men 50 mil in är det medeltid.

Men för de som har hukou i kustremsan är det bra. Ekonomisk utveckling och konstant flöde av billig arbetskraft. Verkstadsindustrin har dock brist på kompetent folk.

Du skulle passa som plantageägare i den Amerikanska södern med din människosyn. Kina är verkligen inget bra exempel på hur man utvecklar en ekonomi. Lätt att lyckas när människor och miljö saknar värde.
Citera
2019-11-11, 19:53
Medlem
Florian-Geyers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florian-Geyer
LKAB har bekymmer med att få malmen såld. Hamnen i Narvik är fylld och på verken samlas gigantiska högar med malm. Produktionen fortsätter som vanligt i två kvartal innan varsel.

Lagret i Vitåfors är nu uppe i 3.4 miljoner ton färdig produkt. Sist det var så här illa var 2008.
Citera
2019-11-11, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florian-Geyer
Lagret i Vitåfors är nu uppe i 3.4 miljoner ton färdig produkt. Sist det var så här illa var 2008.

Har du någon källa på det här?
Citera
2019-11-11, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Säg att man tar bort alla former av subventionering men istället kräver att energikällorna ska bära sina egna kostnader. Det hade t.ex. varit intressant veta vilka premier kärnkraften hade fått betala i försäkringskostnader på den fria marknaden. Kärnkraften hade blivit svindyr. Alla kanske inte tänkt på detta, men kärnkraften har varit och är subventionerad den också.

Samtidigt är det rimligt att fossilkraften betalar för att den skitar ner, om verksamheten ska få ha en skorsten med utsläpp som landar någon annanstans än den egna tomten.

Om jag eldar på min tomt och grannarna måste leva med ständig rök och dåligt lukt, då är inte det okej. Min frihet inskränker då på andras frihet. Samma princip bör gälla all verksamhet med en skorsten.

Det är ju så otroligt korrupt med folk som identifierar någon mindre orättvisa utan att se den stora bilden. Kärnkraften är en ren energikälla (sålänge den fungerar), men den är svindyr om den verklighen skulle bära alla sina egna kostnader.

Fossilkraft är också dyr om de skall betala andra att städa upp. Dessutom börjar priserna på gas/olja/kol bli allt dyrare, så energiformen förlorar på walk-over av denna anledning. Speciellt som man kan ta förgivet att priserna ökar i framtiden.

Att "skylla" på politikernas subventioner för vindkraftens framväxt, är på sätt och vis att lyfta fram att våra politiker ibland fattar väldigt bra beslut.

Och hade man inte subventionerat/tvingat fram vindkraften när det ändå bara leder till elöverskott och istället lagt ner Barsebäck och Ringhals så sent som möjligt hade man likväl sparat ett hiskeligt antal miljarder.
Citera
2019-11-11, 23:06
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnjpreston
Har du någon källa på det här?
Medan vi väntar kan vi titta på senaste delårsrapporten:
Omsättningen för de första nio månaderna ökade med 28 procent jämfört med föregående år och rörelseresultatet stärktes till 9 764 (4 969) Mkr, vilket motsvarar en ökning om 96 procent. Resultatförbättringen beror i huvudsak på högre järnmalmspriser och en starkare dollarkurs. Lägre försäljning har dock bidragit negativt och under kvartalet påverkades även resultatet negativt av ökade kostnader för avsättning till samhällsomvandling. Det operativa kassaflödet för de första nio månaderna ökade till 6 759 (4 655) Mkr. Förbättringen beror framförallt på ett starkare resultat samt lägre investeringsutbetalningar.
Citera
2019-11-11, 23:15
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Jaså, du kollade officiell statistik om arbetslöshet i Kina. Ja den var ju trovärdig.
Har du någon bättre?
Det lär ju finnas brister i den. Men troligen är de systematiska. Och försvinner då jag mäter delta.

Citat:
Grundorsaken till detta är det kinesiska rostbältet och även landsbygden dom är totalt outvecklad. Just remsan från Tianjin ner till Guangdong är utvecklad men 50 mil in är det medeltid.
Nyliberalism i de ekonomiska frizonerna driver upp tillväxt och levnadsstandard. Och misären är konstant där staten och vänsterpolitik råder. Det har du rätt i.

Citat:
Du skulle passa som plantageägare i den Amerikanska södern med din människosyn. Kina är verkligen inget bra exempel på hur man utvecklar en ekonomi. Lätt att lyckas när människor och miljö saknar värde.
Levnadsstandarden har ökat mycket drastiskt för kineserna. Dom har nu råd med sådant dom inte ens kunde drömma om förr. Och urbaniseringen i Kina traskar på och städerna växer. Tvärtemot dina ideer om att de motas bort.
Ja, jag har verkligen förskräcklig människosyn som är helt ok med att folk skall kunna få det bättre.

Jag har märkt att jag retar gallfeber på er Nordkoreakramare som vill att folk skall leva i konstant misär.
Citera
2019-11-11, 23:31
Medlem
Citat:
Har du någon bättre?
Det lär ju finnas brister i den. Men troligen är de systematiska. Och försvinner då jag mäter delta.

Nyliberalism i de ekonomiska frizonerna driver upp tillväxt och levnadsstandard. Och misären är konstant där staten och vänsterpolitik råder. Det har du rätt i.

Levnadsstandarden har ökat mycket drastiskt för kineserna. Dom har nu råd med sådant dom inte ens kunde drömma om förr. Och urbaniseringen i Kina traskar på och städerna växer. Tvärtemot dina ideer om att de motas bort.
Ja, jag har verkligen förskräcklig människosyn som är helt ok med att folk skall kunna få det bättre.

Jag har märkt att jag retar gallfeber på er Nordkoreakramare som vill att folk skall leva i konstant misär.
Du förstår inte ens systemet med hukou så det blir rätt meningslöst att prata med dig. Kort sagt betalar alla samma skatt men inte alla får en chans. Inlandet har samma marknadsekonomi som resten av landet så det där snacket om planekonomi kan du lägga ner.

Levnadsstandarden har ökat dramatiskt för de som föddes på rätt ställe men för många finns det ingen framtid. Problemet är lite som USA, landet har pengar men resurserna är ojämnt fördelade.
Citera
2019-11-12, 08:09
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Och hade man inte subventionerat/tvingat fram vindkraften när det ändå bara leder till elöverskott och istället lagt ner Barsebäck och Ringhals så sent som möjligt hade man likväl sparat ett hiskeligt antal miljarder.

Det var bra av politiker att "tvinga" fram vindkraft och solceller. Idag är nämligen vind och solceller bland de billigaste energikällorna helt på egna meriter. Dvs, helt utan subventioner. Det hade troligtvis marknaden såsmåningom fixat också, men det hade tagit längre tid.

Jag har aldrig varit någon kärnkraftmotståndare, tvärtom. Men som det utvecklat sig när vi nu har miljövänliga kraftfulla alternativ så förefaller det rationellt att på sikt fasa ut kärnkraften också. Men sålänge vår kärnkraft är säker tycker jag det är ekonomiskt att använda den. Dock verkar det lite hål i huvudet bygga nya reaktorer.
Citera
2019-11-12, 21:08
Medlem
kaffekanons avatar
Citat:
Medan vi väntar kan vi titta på senaste delårsrapporten:
Omsättningen för de första nio månaderna ökade med 28 procent jämfört med föregående år och rörelseresultatet stärktes till 9 764 (4 969) Mkr, vilket motsvarar en ökning om 96 procent. Resultatförbättringen beror i huvudsak på högre järnmalmspriser och en starkare dollarkurs. Lägre försäljning har dock bidragit negativt och under kvartalet påverkades även resultatet negativt av ökade kostnader för avsättning till samhällsomvandling. Det operativa kassaflödet för de första nio månaderna ökade till 6 759 (4 655) Mkr. Förbättringen beror framförallt på ett starkare resultat samt lägre investeringsutbetalningar.

Det står ju dock att försäljningen var lägre och att resultatförbättringen i huvudsak beror på högre malmpriser och starkare dolalrkurs....
Citera
2019-11-12, 23:21
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Det var bra av politiker att "tvinga" fram vindkraft och solceller. Idag är nämligen vind och solceller bland de billigaste energikällorna helt på egna meriter. Dvs, helt utan subventioner. Det hade troligtvis marknaden såsmåningom fixat också, men det hade tagit längre tid.

Jag har aldrig varit någon kärnkraftmotståndare, tvärtom. Men som det utvecklat sig när vi nu har miljövänliga kraftfulla alternativ så förefaller det rationellt att på sikt fasa ut kärnkraften också. Men sålänge vår kärnkraft är säker tycker jag det är ekonomiskt att använda den. Dock verkar det lite hål i huvudet bygga nya reaktorer.
Nej, vindkraft existerar bara pga kvotplikten. Utan den skulle de vara helt omöjliga att driva utan stora förluster.

För övrigt börjar mindre byggbolag konka. Sämre tider är på väg.
Senast redigerad av Sonnenwende 2019-11-12 kl. 23:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in