2019-11-04, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
De flesta bilar går väl rätt snabbt bara man har lite tid. Min 945 gick typ 180, ingen moddad motor..

Vad trodde du de gjorde? 120?
170 när de var nya men inte efter 30 år
Och det sker inte med lätthet
Och de är svåra att hålla på vägen
Citera
2019-11-04, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Det är väl klart att de gör.

Nu har jag inte blykoll på alla volvos modeller, men deras 2,3 litersmotorer hade nånstans mellan 112-140 hästar utan turbo, en sådan motor kan skjutsa upp en fyrkantig låda i 180 km/h.

Själv har jag kört 220 km/h med en kompis något, men inte så värst, modifierade volvo 240. Dvs Motorn var kraftigt modifierad, hjulupphängning och däck var dock inte så extrema grejer.
Förstår. Tänkte bara att det inte sker med lätthet, att bilarna inte presterar som nya efter flera årtionden, och att de är osäkra att köra i de farterna på vanliga vägar.
Citera
2019-11-04, 18:05
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det behöver inte vara ett fordon som kapats. Det kan vara en vanlig bil som ombesiktats till A-traktor med elektronisk hastighetsbegränsning. Populära sådana är Nissan King Cab och Suzuki x90. Tror dock inte att det är någon av dessa då de knappast går att köra i 180. Det skall dock finnas några "sportbilar" som är omreggade i Sverige också, har för mig att jag såg en annons på en Camaro bland annat, tror jag har sett några andra också i olika trådar på nätet.

Såg en nyare BMW ur 3-serien åka runt för ett tag sedan, såg onekligen extremt fel ut då den hade både varningstriangel och ett litet flak...
Citera
2019-11-04, 19:08
Medlem
CrazyWorlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Hmm bilar som är 20-30 år gamla gör de verkligen 180 utan problem? Men det kanske är moddade motorer förstås. Men en 240 är väl inte gjord för 180, väghållning grabbar...

Stod det i artikeln att det var ett 30-år gammalt fordon?

Denna nedan, som ett exempel, borde kunna uppnå 180km/h?

https://www.blocket.se/vi/88071888.htm
Citera
2019-11-04, 19:17
Medlem
Vivaruss avatar
Helvete - nu vet man ju att en och annan a-traktor går lite fortare än de bör, men detta var då ingen dålig fart. Jag vet faktiskt inte om jag är glad eller arg, för om det är något vi i Sverige gillar, så är det våra bilar och jag sätter en tusenlapp på att grabben säkerligen största ögonsten är just hans 180 km/t-traktor. Så skruva och pilla, samtidigt som lek med erfarenhet skapar ( förhoppningsvis ) en bättre förare - om bara sinnet hans begriper däremot att man måste inte lära sig allt på en gång, och det är bättre att upprepa krypa och gå tills det sitter i ryggmärgen, än å springa innan man har balansen.

Men som en innan sade, ska man vara brottsling i Sverige är det allt eller inget - halvmesyrer slutar med att du blir förloraren ( hur som haver ), bättre att bli helt laglös och leva utanför eller bli strikt laglydig ( och rövknullad på sikt ). Ytterligare ett tillfälle som bevisade ( har flertal personliga fall också, lagen är bara kul för folk så länge det stryker dessa medhårs, men när det inte gör, så handlar det om att ingen ser - gäller också allt "putsat" och "fint" folk ) min ( och säkerligen fler ) tes.

Om du läser detta grabben, så ligg jävligt lågt en bra stund. Inga fler dumheter, och för i helvete, gör inget du kommer ångra! Livet är långt, du hinner med mycket mera ( förhoppningsvis mindre ) dumt, avsluta inte det för gott i en a-traktor.
Citera
2019-11-04, 19:19
Medlem
Coolt, vilken hjälte!
Nån som vet vad det var för typ av epa?
Citera
2019-11-04, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyWorld
Stod det i artikeln att det var ett 30-år gammalt fordon?

Denna nedan, som ett exempel, borde kunna uppnå 180km/h?

https://www.blocket.se/vi/88071888.htm
Ska inte låtsas att jag har koll, men sista 240:n tillverkades väl ca 1990, och 740 vadå, 2000? Och det har aldrig varit prestandabilar ens på ritbordet. Och motorer åldras, därav mitt ältande om 20-30 år. Men säger ni att de gör 180 och en modern polisbil inte hänger på så litar jag på det. Peace!
Citera
2019-11-04, 19:53
Medlem
En redig värmlandspöjk

Vad gäller om polisen spårar upp a-traktorn senare? Garanterat körförbud på traktorn men rätt svårt att bevisa i efterhand vem som satt bakom ratten...
Citera
2019-11-04, 20:06
Medlem
datalogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intermittent
En redig värmlandspöjk

Vad gäller om polisen spårar upp a-traktorn senare? Garanterat körförbud på traktorn men rätt svårt att bevisa i efterhand vem som satt bakom ratten...

Troligen kommer de trimma ner den så den går i max 30 när Polisen väl kommer dit Med största sannolikhet kommer ingen dömas för något heller eftersom Polisen aldrig såg vem som körde. Skulle väl vara om någon/några tjallade men det lär ju knappast hända.

Definitivt ansvarslöst av bara helvete, men samtidigt drar jag ändå på smilgroparna när jag läser detta. Måste varit intensivt som fan att köra ifrån snuten sådär, hoppas kidsen skålade med en öl efter att de kört ifrån polisen.
Citera
2019-11-04, 20:43
Medlem
PippiDrengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Ska inte låtsas att jag har koll, men sista 240:n tillverkades väl ca 1990, och 740 vadå, 2000? Och det har aldrig varit prestandabilar ens på ritbordet. Och motorer åldras, därav mitt ältande om 20-30 år. Men säger ni att de gör 180 och en modern polisbil inte hänger på så litar jag på det. Peace!

En modern polisbil hänger garanterat på i 180km/h.
Sitter det en kärringen bakom ratten kvittar det om det så vore en Porsche.
Citera
2019-11-04, 20:52
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
En volvo 740 eller 240 gör ju 180 km/h utan större problem. Är den då okapad har den samma väghållning som original, de flesta A-Traktorer brukar ju dessutom vara sänkta och ha breda däck, så den kan ju rent av ha bättre väghållning än en original.

En polare hade en 740 och sen gjorde kanske strax över 180 om man pressade den på en flygraka men det var en utmaning. Så en orginal 240 eller 740 har nog inte mycket högre topphastighet än 180. Det känns inte heller tryggt eller stabilt i den hastigheten
Citera
2019-11-04, 21:03
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
En polare hade en 740 och sen gjorde kanske strax över 180 om man pressade den på en flygraka men det var en utmaning. Så en orginal 240 eller 740 har nog inte mycket högre topphastighet än 180. Det känns inte heller tryggt eller stabilt i den hastigheten

I verkligheten kan det ju ha varit så att polisbilen under jakten momentant var uppe i 180 km/h, A-Traktorn kanske då var uppe i 145 km/h.

Å andra sidan, i byn där jag bor åker det runt minst 2 BMW 3-serie A-Traktorer, om det då är 316 eller 323 vet jag inte, men BMW brukar kunna pinna på bra, bättre aerodynamik än volvo 240/740 om inte annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in