• 1
  • 2
2019-11-04, 15:07
Avstängd
"En rutinkontroll av en a-traktor norr om Karlstad för en dryg vecka sedan slutade i en intensiv polisjakt. När a-traktorn körde i 180 kilometer i timmen avbröt polisen jakten för att inte riskera en allvarlig olycka."

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7336996
Citera
2019-11-04, 15:09
Medlem
Brott lönar sig, bara man är tillräckligt driven.
Citera
2019-11-04, 15:16
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Föraren är fortfarande på fri fot men polisen hoppas kunna lokalisera såväl förare som fordon senare.
Kan inte vara så svårt att hitta den för polisen.
Citera
2019-11-04, 15:25
Medlem
GeleZachas avatar
I mitt samhälle har vi inga fartgränser, åtminstone inte på motorvägar
Citera
2019-11-04, 15:45
Bannlyst
Det är faktiskt imponerande må jag säga, bra att kunna hålla 180 km/h i timmen med ett fordon med dålig väghållning.

Hoppas inte grabben har något annat fuffens för sig utan kan se tillbaka på tiden som tonåring med glädje.
Citera
2019-11-04, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Det är faktiskt imponerande må jag säga, bra att kunna hålla 180 km/h i timmen med ett fordon med dålig väghållning.

Hoppas inte grabben har något annat fuffens för sig utan kan se tillbaka på tiden som tonåring med glädje.

Det behöver inte vara ett fordon som kapats. Det kan vara en vanlig bil som ombesiktats till A-traktor med elektronisk hastighetsbegränsning. Populära sådana är Nissan King Cab och Suzuki x90. Tror dock inte att det är någon av dessa då de knappast går att köra i 180. Det skall dock finnas några "sportbilar" som är omreggade i Sverige också, har för mig att jag såg en annons på en Camaro bland annat, tror jag har sett några andra också i olika trådar på nätet.
Citera
2019-11-04, 16:38
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det behöver inte vara ett fordon som kapats. Det kan vara en vanlig bil som ombesiktats till A-traktor med elektronisk hastighetsbegränsning. Populära sådana är Nissan King Cab och Suzuki x90. Tror dock inte att det är någon av dessa då de knappast går att köra i 180. Det skall dock finnas några "sportbilar" som är omreggade i Sverige också, har för mig att jag såg en annons på en Camaro bland annat, tror jag har sett några andra också i olika trådar på nätet.

En volvo 740 eller 240 gör ju 180 km/h utan större problem. Är den då okapad har den samma väghållning som original, de flesta A-Traktorer brukar ju dessutom vara sänkta och ha breda däck, så den kan ju rent av ha bättre väghållning än en original.
Citera
2019-11-04, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
En volvo 740 eller 240 gör ju 180 km/h utan större problem. Är den då okapad har den samma väghållning som original, de flesta A-Traktorer brukar ju dessutom vara sänkta och ha breda däck, så den kan ju rent av ha bättre väghållning än en original.
Hmm bilar som är 20-30 år gamla gör de verkligen 180 utan problem? Men det kanske är moddade motorer förstås. Men en 240 är väl inte gjord för 180, väghållning grabbar...
Citera
2019-11-04, 17:03
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OberynMartell
Vi vet vem som kör EPA-traktor..Sverigedemokrater.

EPA- och A-traktor är inte samma fordon, den förstnämnda har stel bakaxel och går garanterat inte 180.
Citera
2019-11-04, 17:10
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Hmm bilar som är 20-30 år gamla gör de verkligen 180 utan problem? Men det kanske är moddade motorer förstås. Men en 240 är väl inte gjord för 180, väghållning grabbar...

Det är väl klart att de gör.

Nu har jag inte blykoll på alla volvos modeller, men deras 2,3 litersmotorer hade nånstans mellan 112-140 hästar utan turbo, en sådan motor kan skjutsa upp en fyrkantig låda i 180 km/h.

Själv har jag kört 220 km/h med en kompis något, men inte så värst, modifierade volvo 240. Dvs Motorn var kraftigt modifierad, hjulupphängning och däck var dock inte så extrema grejer.
Citera
2019-11-04, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke

De flesta bilar går väl rätt snabbt bara man har lite tid. Min 945 gick typ 180, ingen moddad motor..

Vad trodde du de gjorde? 120?
Citera
2019-11-04, 17:20
Medlem
GoUoDs avatar
Vilka jeaffla kings. Satt säkert två killar i jeansjacka i kupén också.
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Brott lönar sig, bara man är tillräckligt driven.
Du menar, om växellådan är tillräckligt, driven? Höhö
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Du menar den gröna som såldes för 270 000 som utställningsbil? Nja, tror inte den går på vägarna för en 15åring.
Senast redigerad av GoUoD 2019-11-04 kl. 17:23.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in