2019-11-03, 16:13
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Enligt säkb, är man fler än 1 person ska man utse en skjutledare.
Ok, vi kanske har gjort fel då.
Citera
2019-11-03, 16:15
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jkpg73
Oavsett hur det gått till så är det mycket osannolikt att skytten [b]inte[b] blir fälld för vållande. Skjutledaren riskerar också åtal för den delen, han är ansvarig för att se till så att skyttet genomförs på ett säkert sätt.
Men om den skjutne nu är skjutledare blir det aningens problematiskt att åtala skjutledaren. Finns det mer fakta i målet?
Citera
2019-11-03, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Vådaskott är mycket ovanligt, i förhållande till hur många som har vapenlicens.

Knappt mätbart i förhållande till hur många skott som avlossas på träningsbanor.
Citera
2019-11-03, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KHR
För att?

Givetvis grips skytten, det skulle ske oavsett vem skytten är. Att personen är gripen säger inget om vad resultatet blir i domstol, eller ens om ärendet landar i domstol. Först ska det utredas.
Skjuter man en annan människa, oavsett omständigheter, blir man gripen. I detta fall, om det var en olyckshändelse, blir personen förhörd och frisläppt om det inte finns brottsmisstanke.
Citera
2019-11-03, 16:55
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldMeH
Krävs uppsåt för mord. Var i min text har du missat detta ord? Har nog skrivit det i varje inlägg nu.
Expressen just nu;
”Den man som greps misstänkt för grovt vållande till annans död har förhörts – och frigivits.”
Då kanske du nu kan släppa din befängda tanke om att detta är mord.
Citera
2019-11-03, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Borde det inte vara skjutledaren som också skulle ha gripits som delaktig och ansvarig?
Det beror säkert på omständigheterna. Har dessa varit undermåliga kan även skjutledaren hållas för visst ansvar. Om det skett något utanför reglerna är det de enskilda som är ansvariga.
Skytteledare utses vid planerade träningar och tävlingar. Vid enskild träning är man sin egen skytteledare, även om det är ett fåtal medverkande.
Rättelse: Är man några på en inte utlyst träning kommer man överens om vem som ska vara skytteledare.
Senast redigerad av catami 2019-11-03 kl. 17:00.
Citera
2019-11-03, 17:28
Medlem
MijailovicFanClubs avatar
Komiskt att ni anklagar mig för att trolla. Jag sköt ett gäng pistoler (inklusive revolver som är en typ av pistol) på en skjutbana i Stockholmsområdet. Bland annat glock och revolver. När jag sköt med revolvern va avtryckaren så svag att jag råkade trycka av med pipan riktad uppåt. Med lite otur hade huvudet sett ut som köttfärs. Det var inte mycket till säkerhetsutbildning före. Skulle säga att det idag är för svårt att få skjuta om man är genuint intresserad (alltså få en licens för tävlingsskytte) och för enkelt att få skjuta på ploj. Inte för att jag bryr mig nämnvärt om staten drar in licensen för stridspittarna härinne. Maken till pretentiösa prutthjärnor får man leta efter. Ni skjuter med en pistol mot en tavla. Ni är inte John Wayne.
Citera
2019-11-03, 17:33
Medlem
Ryktas i byn om att de är far och son de handlar om.
Citera
2019-11-03, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hogdog
Att påstå att skytten, vi vet ju inte vad som hänt, är slarvig är för tidigt att påstå. Kan lika gärna vara så att offret gick där han inte skulle gå. Allt kan gå så jäkla fort.
Exakt. Det är ganska vanligt att byfånar trampar in i målområdet på fältskyttetävlingar. Det spelar ingen roll hur många skyltar och avspärrningsband som sätts upp. Eller på 300-meters gevärsbana där målområdet spärras av med bommar och tydliga skyltar: Folk kryper under bommarna. Det är egentligen förvånande att inte fler blir skjutna.
Citera
2019-11-03, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MijailovicFanClub
När jag sköt med revolvern va avtryckaren så svag att jag råkade trycka av med pipan riktad uppåt.
Så du höll i ett laddat vapen i osäker riktning med fingret i varbygeln? Då är du en byfåne.
Citera
2019-11-03, 17:40
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grodannn
Ryktas i byn om att de är far och son de handlar om.
Hade den aningen med tanke på åldern på de inblandade.. tragiskt
Citera
2019-11-03, 17:54
Medlem
hogdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jan.Itor
Hade den aningen med tanke på åldern på de inblandade.. tragiskt

Fy fan! Blir kräkfärdig... Mina tankar till de anhöriga.

Har själv skjutit uppemot 100.000 - 200.000 patroner och alltid varit noga med säkerheten. Trots det, och jag skäms som fan, hände ett vådaskott för ett par år sedan. Nu var pipan i ofarlig riktning men slentrian vid patron var orsaken i mitt fall.

Mår skit bara jag tänker tillbaka på vad som skulle kunna hänt.

En gång, på en skjutbana, sköt med kikarsikte och helt plötsligt har jag en kärrings huvud i siktet. Hon gick i en svacka och skulle ”bara gena” under avspärrningen. Där låg jag med fingret på avtryckaren och hade osäkrat. Inte kul att ha en människas huvud i siktet när man ska till och trycka. SÅ olyckor kan ske av olika orsaker. Har själv blivit ödmjuk av dessa två händelser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in