2019-11-03, 19:54
Medlem
megacoolmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenpaflaskan
Läste nu att den omkomne befann sig på skjutvallen så då kan nog eget vådaskott uteslutas.

Hur fan kan det bara hända? Är själv sportskytt, och det finns inte på kartan att någon går runt på vallen under skjutning.
Som så ofta när det handlar om olyckor bland jägare, så luktar det alkoholrelaterat.
Citera
2019-11-03, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Som aktiv skytt i 50 år kan jag berätta att jag aldrig upplevt något enda vådaskott på en övningsbana. Det finns helt enkelt inget mörkertal. Vi talar om upprättgående människor som har jakt eller skytte som sitt främsta intresse. De kraven som finns för oss som vill behålla våra licenser innefattar förutom en korrekt kultur i sporten skytte samt goda skytteresultat även en god relation med vår klubb. Den som inte uppfyller kraven eller som orsakar incidenter får problem att upprätthålla sina licenser. Med detta vill jag säga att det inte förekommer något mörkertal. Det sker helt enkelt inga incidenter inom skyttesporten.
Eller hur. En annan tråddeltagare bekräftade just ett eget vådaskott som mest sannolikt inte är rapporterat. Man kan rimligtvis gissa att för varje allvarlig olycka under jakt och på bana borde rimligen tusentals vådaskott avfyras med tanken på hur låg sannolikhet det är att någon träffas av en olyckshändelse.
Men jättebra att allt är perfekt där du är.
Citera
2019-11-03, 20:09
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Hur fan kan det bara hända? Är själv sportskytt, och det finns inte på kartan att någon går runt på vallen under skjutning.
Som så ofta när det handlar om olyckor bland jägare, så luktar det alkoholrelaterat.

Vad jag läst mig till höll dom på att skjuta in ett gevär. Kan ju tänkas att sonen kollade i kikarsiktet för att se var fadern markerade träffar och ett skott gick av.
Eller att han tog med sig geväret fram till vallen för att kolla hur han träffat tillsammans med fadern och att ett skott då gick av framme vid vallen.
En jävla tragedi hursomhelst 😔
Citera
2019-11-03, 20:22
Medlem
hogdogs avatar
Vådaskott är ovanliga - men de sker. De kan exempelvis bero på ett tekniskt fel. Men följer man alla säkerhetsregler ska ingen bli träffad. Det tekniska kan vara att vapnet smäller när man osäkrar. Hände min far för länge sedan och han hade inget finger på avtryckaren. Då pipan var i ofarlig riktning blev konsekvensen bara bruna kalsonger.

Slagstiftet kan fastna eller så är tändhatten för mjuk - s.k. Slamfire.

Finns hur många orsaker som helst där ett vapen kan gå av UTAN ett finger på avtryckaren. Är pipan i säker riktning så ska inget hända oavsett.

Med det vill jag säga att ett vådaskott inte alls behöver bero på slarv - däremot en tragisk konsekvens av det. Viktigt att hålla isär begreppen.

Mitt vådaskott var slarv under stress. Oförlåtligt men vapnet var i säker riktning och därför infinner sig bara en obehagskänsla när jag idag tänker på det. Under kanske 40 år som mer eller mindre aktiv skytt har jag sett 4 vådaskott beroende på slarv.

- Undomshemvärnet och en gynnare gjorde blindavfyring i 45 graders vinkel och fick mausern i magen + utskällning.
- Beredskapssoldat, sköt k-pist mot vallen utan eldtillstånd - möjligen våda...
- Instruktör skulle visa säker vapenhantering av ett tjänstevapen, sa pang i säker riktning. Pinsamt som fan men skönt att ingen blev skadad. ’
- Mitt eget...

Vådaskott pga tekniskt fel där skytten inte kan klandras.

- Min fars, beskrivet ovan.
- Slamfire, 2 stycken.

Så jag kan påstå med fog att det är YTTERST ovanligt men det händer.
Citera
2019-11-03, 20:22
Medlem
megacoolmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenpaflaskan
Vad jag läst mig till höll dom på att skjuta in ett gevär. Kan ju tänkas att sonen kollade i kikarsiktet för att se var fadern markerade träffar och ett skott gick av.
Eller att han tog med sig geväret fram till vallen för att kolla hur han träffat tillsammans med fadern och att ett skott då gick av framme vid vallen.
En jävla tragedi hursomhelst 😔

Ja, det kan vara så. Vet inte hur rutinerna är på jaktskyttebanor, men vi markerar med spade från markörgrav, där man inte kan bli träffad. Ska någon upp på vallen eller ut från graven, så är det eld upphör, patron ur, visitation och hela köret. Dessutom måste man ha radiokommunikation mellan skyttar och de som markerar.

Men tragiskt är det..
Citera
2019-11-03, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballgag
Eller hur. En annan tråddeltagare bekräftade just ett eget vådaskott som mest sannolikt inte är rapporterat. Man kan rimligtvis gissa att för varje allvarlig olycka under jakt och på bana borde rimligen tusentals vådaskott avfyras med tanken på hur låg sannolikhet det är att någon träffas av en olyckshändelse.
Men jättebra att allt är perfekt där du är.
Ingenting är perfekt det kan i den bästa av världar begås ett fel. Men möjligheten att man ska begå ett fel med sin pistol eller gevär för den delen är obefintlig Reglerna på skyttebanorna är vattentäta.
Citera
2019-11-03, 20:34
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Ja, det kan vara så. Vet inte hur rutinerna är på jaktskyttebanor, men vi markerar med spade från markörgrav, där man inte kan bli träffad. Ska någon upp på vallen eller ut från graven, så är det eld upphör, patron ur, visitation och hela köret. Dessutom måste man ha radiokommunikation mellan skyttar och de som markerar.

Men tragiskt är det..

På de jaktskyttebanor jag känner till får medlemmar åka och skjuta när dom vill. Enda hindret är väl om det finns bestämmelser att man inte får skjuta mellan vissa klockslag.
Så min gissning är att det bara var dom två där och nåt gick galet.
Citera
2019-11-03, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hogdog
Vådaskott är ovanliga - men de sker. De kan exempelvis bero på ett tekniskt fel. Men följer man alla säkerhetsregler ska ingen bli träffad. Det tekniska kan vara att vapnet smäller när man osäkrar. Hände min far för länge sedan och han hade inget finger på avtryckaren. Då pipan var i ofarlig riktning blev konsekvensen bara bruna kalsonger.

Slagstiftet kan fastna eller så är tändhatten för mjuk - s.k. Slamfire.

Finns hur många orsaker som helst där ett vapen kan gå av UTAN ett finger på avtryckaren. Är pipan i säker riktning så ska inget hända oavsett.

Med det vill jag säga att ett vådaskott inte alls behöver bero på slarv - däremot en tragisk konsekvens av det. Viktigt att hålla isär begreppen.

Mitt vådaskott var slarv under stress. Oförlåtligt men vapnet var i säker riktning och därför infinner sig bara en obehagskänsla när jag idag tänker på det. Under kanske 40 år som mer eller mindre aktiv skytt har jag sett 4 vådaskott beroende på slarv.

- Undomshemvärnet och en gynnare gjorde blindavfyring i 45 graders vinkel och fick mausern i magen + utskällning.
- Beredskapssoldat, sköt k-pist mot vallen utan eldtillstånd - möjligen våda...
- Instruktör skulle visa säker vapenhantering av ett tjänstevapen, sa pang i säker riktning. Pinsamt som fan men skönt att ingen blev skadad. ’
- Mitt eget...

Vådaskott pga tekniskt fel där skytten inte kan klandras.

- Min fars, beskrivet ovan.
- Slamfire, 2 stycken.

Så jag kan påstå med fog att det är YTTERST ovanligt men det händer.

Exakt hur går det där med slamfire till?
Citera
2019-11-03, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Ingenting är perfekt det kan i den bästa av världar begås ett fel. Men möjligheten att man ska begå ett fel med sin pistol eller gevär för den delen är obefintlig Reglerna på skyttebanorna är vattentäta.
Fast folk följer ju inte dessa regler.

Trafiken är en bra liknelse. Det sker regelöverträdelser hela tiden men som tur är är det bara en liten andel av dåligt uppträdande och slarv som leder till allvarliga olyckor.
Citera
2019-11-03, 20:40
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
”Det vi fått fram är att det dödliga vådaskottet var med en studsare som skulle skjutas in på jaktskyttebanan i Spännarhyttan. Den som greps för vådaskottet och dödsoffret hade dessutom en nära relation. Djupt tragiskt men tack och lov en mycket sällsynt händelse.”

https://www.jaktojagare.se/kategorier/aktuellt/man-dodad-av-vadaskott-pa-skjutbana-20191103/
Senast redigerad av 1SHOT1KILL 2019-11-03 kl. 20:44.
Citera
2019-11-03, 20:45
Medlem
hogdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Exakt hur går det där med slamfire till?

Säg att du har en halvautomat där fjädern till tändstiftet är dålig eller rent av är konstruerad för att inte ha någon fjäder. Tändstiftet är i det senare exemplet friflytande. Om patroner med för hög tändhatt eller mjuk sådan används kan stiftet, när slutstycket släpps fram, slå an på tändhatten. Med otur tillräckligt för att den ska smälla. Det är därför skitviktigt att hålla koll på prylarna.

Möjligen (lite osäker på detta) skulle det kunna ske med ett låst/avbrutet tändstift på en cylinderrepeter också. Om kamringen av patronen sker tillräckligt hårt.
Citera
2019-11-03, 20:49
Avstängd
alicia66s avatar
Jag sätter mina pengar på att det är jäare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in