2019-11-04, 18:52
Medlem
Colloidals avatar
Tja!

Efter mycket velande har jag bestämt mig för en Saab då jag börjat plugga så behöver en bil snabbt, redan denna vecka nästan.
Det står starkt för 9-5 kombi och miljöhybrid då skatten är billigare. Men borde jag välja nån med turbo? Hur lätt är det med turboras på dessa bilar?

Årsmodellen är 06 och högre i prisklass max 20K. Även lutar det mot automat då jag fått smak på det efter alla hyrbilar jag kört nu.

Något jag ska se upp med? Borde jag satsa på en 9-3?
Förutom att de rostar lätt och kan få turboras så vet jag inte så mycket om just Saab.
Citera
2019-11-04, 18:56
Bannlyst
Köp ALDRIG en begagnad Turbo, vill man ha Turbobil så köper man den ny eller nästan ny.
Folk som köper turbobilar gillar att gasa och då har allting slitits, inte bara turbon.
Citera
2019-11-04, 19:06
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colloidal
Tja!

Efter mycket velande har jag bestämt mig för en Saab då jag börjat plugga så behöver en bil snabbt, redan denna vecka nästan.
Det står starkt för 9-5 kombi och miljöhybrid då skatten är billigare. Men borde jag välja nån med turbo? Hur lätt är det med turboras på dessa bilar?

Årsmodellen är 06 och högre i prisklass max 20K. Även lutar det mot automat då jag fått smak på det efter alla hyrbilar jag kört nu.

Något jag ska se upp med? Borde jag satsa på en 9-3?
Förutom att de rostar lätt och kan få turboras så vet jag inte så mycket om just Saab.

Det finns väll inga 9-5 och 9-3 som inte har turbo?

Har ägt några 9-5r har inte haft något turboras. Har sett till att byta olja efter angivet service intervall.
Bränslepump och tändkassett är det vanligaste att det går sönder.
Citera
2019-11-04, 19:06
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KneeTop
Köp ALDRIG en begagnad Turbo, vill man ha Turbobil så köper man den ny eller nästan ny.
Folk som köper turbobilar gillar att gasa och då har allting slitits, inte bara turbon.
Okej så ingen Saab som har turbo? Även fast det är en äldre som haft bilen?
Citera
2019-11-04, 19:08
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Det finns väll inga 9-5 och 9-3 som inte har turbo?

Har ägt några 9-5r har inte haft något turboras. Har sett till att byta olja efter angivet service intervall.
Bränslepump och tändkassett är det vanligaste att det går sönder.
Jag vet inte, de flesta annonser är utsatt med T men vissa är inte det.

Är det lätt att byta de två sakerna själv? Gillar att meka bil nämligen.
Citera
2019-11-04, 19:08
Medlem
tremades avatar
En kompis hade en 9-5. Det enda som gick sönder på 40 000 mil var en turbo (utöver slitdelar). Men det fixade han själv (blev en större turbo...), den bilen lär rulla än.
Citera
2019-11-04, 19:09
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tremade
En kompis hade en 9-5. Det enda som gick sönder på 40 000 mil var en turbo (utöver slitdelar). Men det fixade han själv (blev en större turbo)..., den bilen lär rulla än.
Ja okej vad bra då!! Kanske är lätt att byta själv men en turbo lär väl inte vara billig direkt antar jag?
Citera
2019-11-04, 19:10
Medlem
Jag tror du får svårt att hitta en saab 9-3 eller 9-5 utan turbo, i synnerhet biopower.

Det är bra bilar om dom är välskötta, se till att det är få ägare och inte en bilhandlare du köper av, dvs säljaren ska ha ägt bilen några år åtminstone. 9-5 är mer prisvärda än 9-3, dessutom mer mekvänliga. Linear går att hitta snorbilligt med tanke på vad man får för pengarna.

Jag har haft två 9-5, båda var jag nöjd med, åker mondeo idag men är på väg tillbaka till 9-5.

edit; vid närmare eftertanke så tror jag att det finns turbolösa saabar men då är det diesel.
Senast redigerad av ompiliompi 2019-11-04 kl. 19:13.
Citera
2019-11-04, 19:11
Medlem
tnems avatar
Citat:
Jag vet inte, de flesta annonser är utsatt med T men vissa är inte det.

Är det lätt att byta de två sakerna själv? Gillar att meka bil nämligen.

Inget svårt.
Det går att hitta en hel del på Google och YouTube hur man skall gör det mesta.
Citera
2019-11-04, 19:12
Medlem
Citat:
Okej så ingen Saab som har turbo? Även fast det är en äldre som haft bilen?
Vill du ha en Saab som bruksbil så skulle jag rekomendera en turbo, finns inga 9-5or och väldigt få 9-3 utan turbo.
Så ingen fara men kalla att det inte kommer blårök när motorn är varm. Kan djupt rekomendera en 9-5a med 2.3l motorn en väldigt bekväm bil, vill du ha en kombi utan turbo får du leta efter en 95a men de börjar bli ovanliga och är nog rätt bökiga att ha som bruksbil.
Citera
2019-11-04, 19:12
Medlem
tremades avatar
Citat:
Ja okej vad bra då!! Kanske är lätt att byta själv men en turbo lär väl inte vara billig direkt antar jag?
Drygt 4000 gav han för turbon. Men har ingen aning om det var en ny eller bättre beggad.
Citera
2019-11-04, 19:13
Medlem
tnems avatar
Citat:

Typ 3,5k kr på biltema går säkert hitta billigare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in