2019-11-04, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Så vari ligger skillnaden? Hur kan man göra det ena men inte det andra? Avseende den gyllene regeln: DU SKA BEHANDLA ANDRA SOM DU SJÄLV BILL BLI BEHANDLAD. Kristnas kungsbud.
Jag anar att LW hade lämnat den kristna tron och den övertygelsen.Det går ju stick i stäv med det kristna budskapet.
Citera
2019-11-04, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
januari 11, 2008

”De flesta som känner mig skulle nog beteckna mig som rejält liberal (teologiskt, alltså, knappast politiskt!) för att vara kristen och dessutom pastor till både utbildning och yrke. På somliga besökare som läser vad jag skrivit på bibelsajten.nu reser sig håren, och de verkar undra om jag köpt min pastorskrage på postorder och hur jag fortfarande kan få ha kvar den, eftersom de tycker att svaren jag ger knappast kan räknas som särskilt renlärigt kristna. Vid ett samtal under mitt första studieår på Teologiska Högskolan i Stockholm tittade en from elev från Götabro bibelskola på mig med stora ögon och sa lika uppriktigt som förundrat att det var första gången hon träffat en liberalteolog. Vi fick nog båda våra fördomar om den andra skolan bekräftade den gången. Jag tog kommentaren som en komplimang. Sedan dess flera än hon uppfattat mig som högst okonservativ och närmast hädisk.”

http://iloapp.wesstrom.se/blog/lena?Home&post=28

Nu behöver jag inte undra mer hur detta hemska kunde ske.
Tack! Det förklarade allt!
Citera
2019-11-04, 17:53
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Från AB, en recension av boken ”I händelse av min död” skriven av Kerstin Weigl. och Kristina Edblom.

"Gemensamt för kvinnorna är att de, precis som Kim Hedberg, inte blev tagna på tillräckligt stort allvar. Trots att de hade kontakt med polis och socialtjänst, vården och psykiatrin. Trots att de uppvisade alla tecken som bör vara tjutande varningssignaler om att det här är en kvinna i livsfara så var reaktionerna lama – senfärdiga eller kraftlösa. Ofta beroende på en skamligt stor kunskapsbrist hos de myndigheter som borde ha förstått."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/b5WaRB/vi-lovar-att-rakna-varje-dodad-kvinna

GP:
"Varje år mördas omkring 16 kvinnor av män de har eller har haft en nära relation med.
Den allra största delen av dessa mördare har någon form av psykiatrisk diagnos.
– Många har en personlighetsstörning som gör att de inte känner empati eller ånger. De kan inte ens stava till de orden, säger kriminologen Mikael Rying."

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/fyra-m%C3%B6rdade-kvinnor-h%C3%A4r-%C3%A4r-m%C3%A4nnen-som-avslutade-deras-liv-1.18623756

Svt:

"Känt att männen använt våld
När Socialstyrelsen år 2012 granskade 12 kvinnomord närmare såg man att det i flera fall var känt hos socialtjänsten, polisen och sjukvården att mannen tidigare utsatt kvinnan för våld.
"

"Regeringen vill fokusera på männen som slår
Det allra viktigaste när någon utsätts för våld i nära relationer är att sätta offret i säkerhet. Det slår en utredning som lämnades till regeringen i maj fast. Samtidigt menar utredarna att det behövs mer kunskap om hur man får gärningspersonernas beteende att förändras. Man föreslår därför en särskild telefonlinje för de som utövar våld och en modell för ett nationellt behandlingsprogram.

När regeringen tog emot utredningen i maj fokuserade jämställdhetsminister Lena Hallengren på förövarnas ansvar.

– Det är aldrig kvinnorna samhället ska begränsa friheten för, det borde vara männen som slår vars frihet vi inskränker, säger jämställdhetsminister Lena Hallengren.
"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/17-kvinnor-om-aret-dodas-av-sina-man

Men snälla du. Nu har du sågat och filat på dina roks-pusselbitar i över ett år och fortfarande får du dom inte passa i detta fall. Mordet på LW är ingen bra statistisk mall på hur våld i nära relationer ser ut eftersom det i detta fall inte går att komma ifrån att det var kvinnan var drivande tills någon av SD/HD vägrade vara hennes offer utan såg till att LW själv blev det ultimata offret
Citera
2019-11-04, 17:57
Medlem
miamanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ah ok. Då var det nog efter SD fick reda på ofredandeanmälan som de blockerade henne, inte misshandelsanmälan. Sorry jag blandar ihop anmälningarna ibland.
Troligare att det var Lena som blockade.
Citera
2019-11-04, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Men snälla du. Nu har du sågat och filat på dina roks-pusselbitar i över ett år och fortfarande får du dom inte passa i detta fall. Mordet på LW är ingen bra statistisk mall på hur våld i nära relationer ser ut eftersom det i detta fall inte går att komma ifrån att det var kvinnan var drivande tills någon av SD/HD vägrade vara hennes offer utan såg till att LW själv blev det ultimata offret
Absolut Snor Johan.
LW var offensiv drivande kosta vad det kosta ville.Hon kunde inte se sig förnedrad/utnyttjad utan gav igen med det ena och andra.

Hon var aldrig en kristen individ så som jag tolkar hur man då ska vara med dess värderingar.
Jag förstår att hon med hennes attityd blev mördad.
Visst är det hela väldigt tragiskt.Man kan undra vem/vilka som är de verkliga offren som korsadei LW väg....
Citera
2019-11-04, 18:27
Medlem
landbandys avatar
Ja nu har vi lärt oss att inte ligga med någon på jobbet ; ej heller någon inom samma sport som man har medlemskap i , och utövar .
Ej heller någon granne som är gift ( det visste jag redan ) .

Så det gäller att se sig för .
Att tänka efter två gånger innan ”skam går på torra land ”
Senast redigerad av landbandy 2019-11-04 kl. 18:34.
Citera
2019-11-04, 18:29
Medlem
landbandys avatar
Tycker inte man har rätt att döda någon som varit otrogen , ej heller en person som påverkat någon att bli otrogen mot sin partner .
Senast redigerad av landbandy 2019-11-04 kl. 18:47. Anledning: S
Citera
2019-11-04, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotoalbuns
Absolut Snor Johan.
LW var offensiv drivande kosta vad det kosta ville.Hon kunde inte se sig förnedrad/utnyttjad utan gav igen med det ena och andra.

Hon var aldrig en kristen individ så som jag tolkar hur man då ska vara med dess värderingar.
Jag förstår att hon med hennes attityd blev mördad.
Visst är det hela väldigt tragiskt.Man kan undra vem/vilka som är de verkliga offren som korsadei LW väg....

Fy så hatiskt! Man mår illa av att läsa det som du och såna som tex Glorian skriver.
Menar du att du själv är kristen?
Här handlar det om en kvinna som blivit brutalt misshandlad till döds.
Visst, Lena levde kanske inte som hon lärde men detta hat är nästan obegripligt.
Citera
2019-11-04, 18:44
Medlem
Honan6s avatar
Jag kan tänka mig att den hämndlystna MH sitter hemma i Trosa och njuter om hon läser denna tråd som stundtals ser ut att vara en förlängning av hennes blogg. Den visade vilken svart och hämndlysten själ hon bar. Tyvärr syns hon ha ett antal "MH hang arounds" i tråden.

En av de misstänkta går fri men är fortsatt Skäligen misstänkt för inblandning i mordet. Det måste vara en obehaglig situation för LW:s närstående likaväl som för HD:s och henne om hon är oskyldig. Hon ser dock ut att kunna spela lika bra teater som SD och hennes mixtrande med cacher är väldigt suspekt.
Citera
2019-11-04, 18:45
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Fy så hatiskt! Man mår illa av att läsa det som du och såna som tex Glorian skriver.
Menar du att du själv är kristen?
Här handlar det om en kvinna som blivit brutalt misshandlad till döds.
Visst, Lena levde kanske inte som hon lärde men detta hat är nästan obegripligt.

Ursäkta inhoppet här men läs gärna och säg vad du tycker;
66853 mitt inlägg , hoppas du tycker som mig där zilvereko ?
Citera
2019-11-04, 18:45
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotoalbuns
Jag anar att LW hade lämnat den kristna tron och den övertygelsen.Det går ju stick i stäv med det kristna budskapet.

Vad har egentligen kristna tron med saken att göra. De flesta jag känner är ateister och skulle ändå aldrig drömma om att leva så som Lena gjorde. Det handlar om vilken karaktär man besitter i grunden inte vilken religion man tillhör.
Citera
2019-11-04, 19:16
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Vad har egentligen kristna tron med saken att göra. De flesta jag känner är ateister och skulle ändå aldrig drömma om att leva så som Lena gjorde. Det handlar om vilken karaktär man besitter i grunden inte vilken religion man tillhör.
Inte vilket tro man tillhör utan vilken tro man utövar som pastor.
LWs föräldrar är vad jag förstår praktiserande troende båda två och LW har s,a,s, fått tron med modersmjölken. Då blir den lätt ett socialt utanpåverk att inte ta på allvar som i LWs fall. Det går inte vara troende och knulla med den man vigt under flera år. Ska det vara så jäkla svårt att förstå? Basta!
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-11-04 kl. 19:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in