2019-11-04, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thesqlguru
Nja, vad jag kan se/har sett/upplevt är väl snarare att det kommer en jägare som kanske sköt en älg förra året och skjuter tre skott för att kolla att kikarsiktet fortfarande är rätt inställt.

Dvs, jag ser lite av en övertro i sin egen kapacitet.

Har kanske en avslappnad attityd till regelverket? Lite p.g.a sin bakgrund eller brist på densamma och att de kommer från fel bakgrundsmiljö?
Citera
2019-11-04, 18:35
Medlem
Citat:
Om jag skulle komma till en skjutbana, eller "min" skjutbana då jag är ordförande i en skytteförening, och jag ser en skytt som inte följer regelboken kommer denne först få en uppläxning, och om denne inte rättar sig i ledet får denna lämna området, och är denne medlem i föreningen kommer även medlemskapet ifrågasättas. Är skytten inte medlem i föreningen kommer en polisanmälan som ett brev på posten då skytten då begått vapenbrott.

Ok. Då har ni en god uppfostran på omgivningen. Synd bara att resten av samhället inte lyckas med den uppgiften. Det kanske är så, jag får väl ge mig, att det är mer ordnat i den specifika miljön.
Jag menade egentligen inget illa.
Citera
2019-11-04, 18:38
Medlem
Fanns de kanske nått att ärva efter gubben🤔
Citera
2019-11-04, 18:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LisaLost
Så vem var det?

Mannen: B*ngt Lindb*rg
Sonen: M*rcus Lindb*rg

* = E & E

* = A & E
Citera
2019-11-04, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B843186
Mannen: B*ngt Lindb*rg
Sonen: M*rcus Lindb*rg

* = E & E

* = A & E

Lite, sorgligt när namnen kommer så här, det blir så påtagligt.
Citera
2019-11-04, 18:46
Medlem
Jag vet inte hur nykterhetskontrollerna ser ut på skjutbanorna, antar att man inte infört alkolås på vapnen än i Sverige? Skulle isåfall inte bli förvånad om någon av herrarna - eller båda två - hade tagit för sig ganska frikostigt av de flytande varorna innan sitt besök på skjutbanan faktiskt. Det hela låter som en typisk fylleskjutning tycker jag.
Citera
2019-11-04, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanspippi
Ok. Då har ni en god uppfostran på omgivningen. Synd bara att resten av samhället inte lyckas med den uppgiften. Det kanske är så, jag får väl ge mig, att det är mer ordnat i den specifika miljön.
Jag menade egentligen inget illa.
Nej då, ingen fara där. ville enbart poängtera att på en skjutbana SKALL regler följas, det är för ALLAS säkerhet och trivnad.
Citera
2019-11-04, 18:52
Medlem
EulaliaIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flugsv4mp
Tragisk olycka men nu måste bannefan Löfven visa vad skåpet ska stå och bannlysa denna jävla jägar skiten och allt som har med vapen o göra!! man blir fan mörkrädd!!
Mördaren har skjutit utan licens också jisses! finns ju inget annat alternativ än livstid på kumla!

Världen torde per automatik bliva en betydligt angenämare plats att vistas på om man i stället bannlyser alla tokiga svenskar.
P.S. Ni kan ju alltid försöka med ”utvisning”. 🤪😅
Citera
2019-11-04, 18:55
Medlem
Citat:
Närvarande på banan räcker inte, vid uppsiktsutlåning SKALL den som lånar ut vara inom "armlängds avstånd" för att kunna ingripa. Om utlånaren befinner sig framme vid kulfånget och låntagaren med vapen befinner sig på en skjutvall 80, 100, 200, 300 meter bort är inte under uppsikt.

helt fel under uppsikt menas att man ska ha en översyn av vapnet inte att du ska "befinna dig inom en arms längd". Vart har du läst det ?
Citera
2019-11-04, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanspippi
Man pratar om regler kring skyttet som om det vore bibeln. Det är som om en expert på bilkörning skulle sitta och mässa om hur vi borde agera i trafiken: ”är det 70 som begränsning så måste man köra i den hastigheten annars så.... plus, tänk på miljön. Fy, fy!”

Finns det någon människa som agerar på det viset? När jag körde upp för körkort så fick jag lära mig att jag skulle gå runt bilen inför varje tur för att kolla lysen, blinkers och om däcken satt kvar o.s.v. Jag har aldrig gått runt bilen efter det. Ni som ältar om regelverket är bara ett gäng osäkra snobbar som tror att ni är någonting.

”LarsBerghagen” verkar ha god koll och jag lyssnar på vederbörande. Han verkar vara hyggligt nykter dessutom.

Vänligen o.s.v

Och du kommer förmodligen aldrig äga ett vapen så dina påståenden kan du stå för själv.

"Som man känner andra känner man sig själv"
Citera
2019-11-04, 19:00
Medlem
Citat:
Om jag skulle komma till en skjutbana, eller "min" skjutbana då jag är ordförande i en skytteförening, och jag ser en skytt som inte följer regelboken kommer denne först få en uppläxning, och om denne inte rättar sig i ledet får denna lämna området, och är denne medlem i föreningen kommer även medlemskapet ifrågasättas. Är skytten inte medlem i föreningen kommer en polisanmälan som ett brev på posten då skytten då begått vapenbrott.

Samma sak gällde för mig när jag var aktv tävlingsskytt OCH instruktör.
Säker vapenhantering var A och O. Jag släppte inte igenom någon som inte kunde lära sig att hantera vapnet enligt skjuthandboken. OBS: Detta var före Svenska Pistolskytteförbundet genomförde det sk "Gröna Kortet": Där vapenhanteringen skulle vara enligt reglementet.

Det samma gällde när jag jobbade som Yoff i försvaret. Det fans/finns bara ett sätt att hantera ett vapen: DET ÄR ENLIGT REGLERNA!

L-J
Senast redigerad av L-JPersson 2019-11-04 kl. 19:04.
Citera
2019-11-04, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joy92
helt fel under uppsikt menas att man ska ha en översyn av vapnet inte att du ska "befinna dig inom en arms längd". Vart har du läst det ?
https://jagareforbundet.se/jakt/juridik/artiklar/Vilka-regler-galler-vid-utlaning-av-vapen/

"Uppsiktsutlåning
Det finns två olika typer av utlåning, uppsiktsutlåning och självständig utlåning.
Som nybliven jägare brukar man låna vapen och jaga tillsammans med en erfaren jägare, till exempel en förälder. Detta kallas för uppsiktsutlåning och det är möjligt från 15 års ålder.
Den oerfarne jägaren ska då sitta med långivaren på pass och låna ett vapen som långivaren har innehavstillstånd på. Naturligtvis får man jaga med andra jaktmetoder såsom smygjakt, men långivaren ska befinna sig så nära den nye jägaren att han eller hon kan ingripa vid eventuell felaktig vapenanvändning. Man brukar säga att man ska befinna sig tillsammans på högst en armlängds avstånd. Långivaren kan själv medföra annat vapen, eget eller lånat av en tredje person, och jaga samtidigt."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in