2019-11-02, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trollgubben
Vågar man köpa nu i Stockholmsområdet med 85% belåningsgrad?
Jag har själv varit en av dysterkvistarna i den här tråden. Men med tanke på att Ingves har bränt allt krut under en högkonjunktur med minusränta och att vi är på väg in i en lågkonjunktur så ser jag ingen möjlighet för höjda räntor på ett 3-5 årsperspektiv och frågan är om ens räntorna höjs då. Jag gick själv in i marknaden och kommer inte göra någon fiktiv miljonvinst i närtid men med tanke på hur lite mitt lån kostar mig så är jag glad att jag gick in i marknaden ändå.

Så har du 15 % handpenning och inte förköper dig så skulle jag svara ja, man vågar!
Senast redigerad av Perfecthairline 2019-11-02 kl. 19:14.
2019-11-03, 19:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kollegah1
Vilket område?

Förmodar trollgubben menar allting mellan Södertälje och Knivsta.
2019-11-03, 19:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Jag har själv varit en av dysterkvistarna i den här tråden. Men med tanke på att Ingves har bränt allt krut under en högkonjunktur med minusränta och att vi är på väg in i en lågkonjunktur så ser jag ingen möjlighet för höjda räntor på ett 3-5 årsperspektiv och frågan är om ens räntorna höjs då. Jag gick själv in i marknaden och kommer inte göra någon fiktiv miljonvinst i närtid men med tanke på hur lite mitt lån kostar mig så är jag glad att jag gick in i marknaden ändå.

Så har du 15 % handpenning och inte förköper dig så skulle jag svara ja, man vågar!

Jag undrar när höjda räntor behövs i alla fall, inte minst för att trygga åtminstone drägliga pensioner.
2019-11-04, 08:30
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Jag undrar när höjda räntor behövs i alla fall, inte minst för att trygga åtminstone drägliga pensioner.

Det kommer nog dröja, lika bra att anta att pensionerna inte kommer att bli drägliga. Bättre att planera för att kunna sälja av och flytta till hyresrätt och få loss sina miljoner som i dagsläget är bundet i en bostad.

Vid pensionsåldern så bör man ha tillräckligt lång kötid för en riktigt fin och prisvärd hyresrätt
2019-11-04, 10:22
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Är du helt snurrig?

RB har inga som helst mandat eller målsättning att suboptimera det finansiella systemet i syfte att förbättra pensionärers köpkraft. Snarare tvärt om. De ska hålla sig väldigt långt ifrån den typen av prioriteringar.

Ska pensionärer få det bättre så är det en fråga om fördelningspolitik. Högre skatt och högre pension. Svårare än så är det inte.
2019-11-04, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Är du helt snurrig?

RB har inga som helst mandat eller målsättning att suboptimera det finansiella systemet i syfte att förbättra pensionärers köpkraft. Snarare tvärt om. De ska hålla sig väldigt långt ifrån den typen av prioriteringar.

Ska pensionärer få det bättre så är det en fråga om fördelningspolitik. Högre skatt och högre pension. Svårare än så är det inte.

Minusräntor är fördelningspolitik lol
2019-11-04, 12:35
Bannlyst
Citat:
Är du helt snurrig?

Är du helt snurrig själv? Det låter på dig som att RBs roll är att hålla uppe Sveriges bostadsmarknad.
2019-11-04, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RunePettersson

På vilket sätt?
2019-11-04, 14:07
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Är du helt snurrig själv? Det låter på dig som att RBs roll är att hålla uppe Sveriges bostadsmarknad.
RB har som delmål att verkar för den stabilitet i det finansiella systemet. Så i den rollen så har de vissa mandat att stötta marknader som utgör en systemrisk.

Fast numera så har FI fått ett tydligare mandat att hantera sådant. Så RB bör hålla sig borta från det också och koncentrera sig på sitt 2% mål.
2019-11-04, 14:09
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RunePettersson
Ränta och inflation är system för omfördelning av köpkraft.

Det är förstås inte ett system som regleras politiskt som du hävdar.
2019-11-04, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
På vilket sätt?

Omfördelning till de som har stora inkomster så att de kan ta höga lån för konsumtion av bostäder och andra kapitalvaror.
2019-11-04, 14:56
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Är du helt snurrig?

Suboptimera? Är det något som suboptimerar så är det att surra sig vid ett nära nog ouppnåeligt 2 % mål för inflationen.
Hade RB lagt sig på 1,5 % så hade räntan redan kunnat höjas.
Att dessutom pumpa ut hundratalsmiljarder i stimulanser under högkonjuktur är knappast att optimera ekonomin.
Proppen har redan dragits för svensken, att du och resten av medelklassen sitter och myser åt nominella värden gör det hela till lyteskomik. Samtidigt så sjunker svensk ekonomi sakta nedåt i ranking.
Men bostadspriserna i sek är åtminstone stabila.......

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in