Citat:
Ursprungligen postat av
fittfittan
Tveksamt om det går hyra ut en etta för 10 000 kr i månaden i en redig lågkonjunktur. Betalviljan borde bli lägre samtidigt som utbudet borde bli större än idag.
Har erfarenhet av sådana arrangemang från tidigare kriser. Under 90-talskrisen gick det bra att hyra ut och få ordentligt betalt. Vi hade en kille som vi lät hyra ut då banken ville säga upp hans lån pga försämrad pant. Han flyttade till mamma, hyrde ut möblerat till en rätt så bra peng och fick behålla lägenheten. Och jag köpte min nuvarande lägenhet av en som hade fått tillåtelse att hyra ut till en firma under flera års tid för att undvika ekonomiska trubbel pga försämrad pant.
Folk hyr hellre än köper i lågkonja och är beredda att betala.
Beräkningarna i mitt resonemang ovan bygger på en pubkväll med en yngre förmåga med en rejäl aktieportfölj. Vill ta ut hälften och placera i någonting som behåller värdet bättre om det skulle bli krasch. Med barn, 5 och 8 år, så gäller det att planera för framtiden och en central lägenhet kan vara ett bra alternativ och boende för barnen så småningom.
Vi räknade på en mindre lägenhet som får hyras ut. Man kan t o m ta ut lån på 10 år. Men det finns många frågor som ska besvaras. Vem ska stå som ägare? Ungen? Då får man överförmyndaren efter sig. När blir uthyrningen en rörelse? Det blev en lång lista på vad som ska tittas på innan beslut. Vi kollade på den här BRFn. Men det finns andra. Tellus Towers lär få en del ägarlägenheter.
http://www.brftopaz.se/