2019-11-04, 11:14
Avstängd
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hummm..
Vad du känner eller inte känner speglar mer vad du är för person. Jag varken förminskar eller förstorar, utan utgår ifrån den knapphändiga fakta vi har i målet. Polisen uttalar att det är en tragisk olycka. De känner till situationen, vilket varken du eller någon annan djävla knäppskalle gör här
En man har blivit dödad av ett vapen! Jag tror inte att det var med avsikt men han är ändå död.
Citera
2019-11-04, 11:18
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
En man har blivit dödad av ett vapen! Jag tror inte att det var med avsikt men han är ändå död.
Men det kan ju ändå vara bra att ta höjd för att det skulle kunna vara den avlidne som har klantat sig genom att vimsa in på fel ställe i fel ögonblick. Det finns ju inte så mycket information än.
Citera
2019-11-04, 11:22
Medlem
DoubleWoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MijailovicFanClub
Första gången jag sköt med en pistol så var jag nära att skjuta skallen av mig själv med en revolver för att avtryckaren gick av utan något motstånd. Antagligen för att kvinnor ska orka trycka av. Det finns ingen bra säkerhetskontroll på skjutbanor. Folk får skjuta utan att gått igenom säkerhet ordentligt. Vad är det för skjutbana i Norberg? Skulle inte förvåna mig om det är en sån sportskyttebana som låter dig skjuta med några pistoler för tusen spänn.
Asså...va?
Låter som en hittepå-skröna, eller så...vettefan.

På samtliga skjutbanor jag bevistat, sker allting på kommando av en skjutledare.
Lyckades du *nästan* skjuta dig i skallen med en pistolrevolver så säger det snarare mest om dig själv och din (o)förmåga att förstå order och säkerhet.
Citera
2019-11-04, 11:46
Medlem
Hummm..s avatar
Citat:

Håller med dig om detta faktiskt, men sedan har vi olika åsikter om annat. Det må så vara.. Ett vådaskott med dödlig utgång är ett för mycket. Det kan ha varit slarv, men det är i sig inget brottsligt.

Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Men det kan ju ändå vara bra att ta höjd för att det skulle kunna vara den avlidne som har klantat sig genom att vimsa in på fel ställe i fel ögonblick. Det finns ju inte så mycket information än.

Tack för mer balans i tråden! Det är inte mycket vi faktiskt vet. Offret var i 75års åldern enligt vissa uppgifter, medan andra uppgifter säger 70års åldern. Tror efter lite efterforskning att han är mellan 70-75 år. Att det skulle vara fader och son utgår endast ifrån ”skvaller” i byn.

Apropå åldern. Gubben kan ha haft en begynnande demenssjukdom och/eller varit med på banan utan att längre ha licens. Han kanske ”bara” skulle hjälpa till med tavlorna oavsett vad och trott det varit fritt fram!? Att den avlidne skulle vara aktiv jägare, det vet vi inte.
Citera
2019-11-04, 12:00
Avstängd
alicia66s avatar
Citat:
Håller med dig om detta faktiskt, men sedan har vi olika åsikter om annat. Det må så vara.. Ett vådaskott med dödlig utgång är ett för mycket. Det kan ha varit slarv, men det är i sig inget brottsligt.

Tack för mer balans i tråden! Det är inte mycket vi faktiskt vet. Offret var i 75års åldern enligt vissa uppgifter, medan andra uppgifter säger 70års åldern. Tror efter lite efterforskning att han är mellan 70-75 år. Att det skulle vara fader och son utgår endast ifrån ”skvaller” i byn.

Apropå åldern. Gubben kan ha haft en begynnande demenssjukdom och/eller varit med på banan utan att längre ha licens. Han kanske ”bara” skulle hjälpa till med tavlorna oavsett vad och trott det varit fritt fram!? Att den avlidne skulle vara aktiv jägare, det vet vi inte.
Slarv med dödlig utgång kallas vållande till annans död och är brottsligt. Tar man med en dement person till en skjutbana och låter den springa runt där är det riktigt illa.
Citera
2019-11-04, 12:06
Medlem
Citat:

Fel, det är bekräftat. Nyhetsartikeln är uppdaterad:

Citat:
På plats kunde polisen också gripa en man i 40-årsåldern. Mannen som sköt är son till personen som dödades.
– Han är frigiven. Men misstankarna kvarstår
Citera
2019-11-04, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoubleWood
Asså...va?
Låter som en hittepå-skröna, eller så...vettefan.

På samtliga skjutbanor jag bevistat, sker allting på kommando av en skjutledare.
Lyckades du *nästan* skjuta dig i skallen med en pistolrevolver så säger det snarare mest om dig själv och din (o)förmåga att förstå order och säkerhet.
Visst,i Sverige är det bra utbildning på säkerhet.

Men jag gissar på att MijailovicFanClub har skjutit sin revolver i ett annat land.
Citera
2019-11-04, 12:12
Medlem
Väldigt tragiskt oavsett hur det gått till. Skytten som sköt det döende skottet kommer ju troligtvis må skit för resten av sitt liv oavsett om han döms eller inte. Tycker inte han förtjänar mer skit än han fått här. Polisens utredning litar jag mer på än alla konspirationsteorier på Flashback.
Citera
2019-11-04, 12:20
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:

Jag vill inte ge mig in i er debatt då jag gillar hur du tänker i dagens sjuka samhälle..

Men min åsikt är att jag tycker det är extremt synd om personen som dog och även om personen som sköt då det uppenbarligen var ett misstag. Ett liv slocknade och ett annat liv kommer Aldrig vara sig likt igen. Daglig ångest.

Det är så många människor, vänner och familjer som har förlorat mycket på grund av detta. Från båda sidor.
Citera
2019-11-04, 12:56
Medlem
Första gången jag va på en pistolskyttebana va i Dorotea. Det är Dorotea pistolskytteklubb som är där.
Där va minst 7 personer. Bara idioter.
En lite tjock gubbe pekade åt alla håll med sin kanon.
Äldst va skytteledaren. En äldre dam.
Hon såg inte till säkerheten. Hon meddelande när skyttet kunde börja och efter 5 skott eldupphör och när de skulle gå fram och klistra över hålen i tavlorna. Och så upprepades det.
Den tjocka gubben med kanonen följde strömmen men avvek genom sitt livsfarliga pekande.
Ingen av idioterna sa något.
Inte jag heller och det är lika illa.
Alla i klubben vet vilken trött jävel gubben med kanonen är. De vet också hur usel skytteledaren är. Men de säger inget.
Minns hur den feta gubben står och pratar med sin föreningskompis i "båset" bredvid. Samtidigt pekar kanonen rakt i magen på kompisen.
Jag ser hur kompisen reagerar men han säger ingenting.
När den feta gubben en dag "råkar" trycka av, är alla i klubben ansvariga.
Den feta gubben ska naturligtvis inte få vara där och den äldre damen, som inte gör det hon ska, får naturligtvis inte vara skytteledare.

Hur seriösa skyttarna är, varierar från väldigt till inte alls. Precis som i resten av samhället varierar människors kvalitéer.
Misstag kommer även de mest seriösa skyttarna göra, men då blir konsekvenserna inte värre än ett avlossat skott.

Jägare är mycket sämre skyttar. De hanterar vapnen dåligt och väldigt sällan. Jämfört med sportskyttar. Det finns såklart undantag. Men det är undantag.
Alla jägare borde precis som sportskyttar tvingas att vara aktiva medlemmar i en skytteklubb.
Sportskyttar får inte behålla sin vapenlicens om de inte är aktiva skyttar i en klubb.

Jaktlaget i byn skjuter i år cirka 14 älgar. De är runt 16 personer i jaktlaget.
Flera av jägarna deltar varenda jaktdag. Flera är bara med på "jaktveckan" eller det mesta av den.
Efter jaktveckan jagas det på helger och deltagandet varierar som sagt. En del kommer långt ifrån och deltar därför oftast betydligt mindre.
Det kommer också dagar då enskilda jägare jagar helt utan kompisar.
Så: någon jägare skjuter flera älgar och flera skjuter inget alls.

Innan jakten har jaktlaget en "uppskjutning". Ett mycket enkelt skytteprov. Förr, ganska nyligen faktiskt, underkändes ingen berättade han som då skulle godkänna. Underförstått att det spelar ingen roll hur usla de är. Har de hårdare krav just idag vet jag inte.
Innan uppskjutningen ställer jägaren in siktet.
Det är här de flesta jägare skjuter sina skott per år. Några skott. Det är också därför de är så usla skyttar.
De saknar också säkerhetstänk. De förstår inte på egen hand vad som är farligt. De har en jägarexamen och de sköt samtidigt upp för att få ha vapenlicenser. Men kraven är väldigt låga och de har sina licenser permanent. De behöver inte visa att de kan skjuta och hantera ett vapen annat än för uppskjutningen inför jaktkompisen. De behöver inte visa att de förstår säkerhetstänket. Ingen har dem under uppsyn. Ingen vidareutbildning. Ingen övning.
Vapnen är också väldigt potenta.

Ute i skogen har de inte ens en usel skytteledare.

Dödsskjutningen nu när sonen dödade sin pappa hade inte inträffat om han/de visste vad de höll på med. Garanterat! Det är en olycka och det har kunnat ske på grund av oaktsamhet. Avsikten att döda finns inte men att frångå säkerheten när det handlar om vapen är väldigt allvarligt. Tycker det gör det grovt.
Verkligen tragiskt!

Som tur är skjuts sällan någon utanför gruppen eftersom de oftast inte är på skjutbanan eller i älgskogen just då. Men det händer det också.
Citera
2019-11-04, 13:00
Medlem
DoubleWoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MijailovicFanClub
Komiskt att ni anklagar mig för att trolla. Jag sköt ett gäng pistoler (inklusive revolver som är en typ av pistol) på en skjutbana i Stockholmsområdet. Bland annat glock och revolver. När jag sköt med revolvern va avtryckaren så svag att jag råkade trycka av med pipan riktad uppåt. Med lite otur hade huvudet sett ut som köttfärs. Det var inte mycket till säkerhetsutbildning före. Skulle säga att det idag är för svårt att få skjuta om man är genuint intresserad (alltså få en licens för tävlingsskytte) och för enkelt att få skjuta på ploj. Inte för att jag bryr mig nämnvärt om staten drar in licensen för stridspittarna härinne. Maken till pretentiösa prutthjärnor får man leta efter. Ni skjuter med en pistol mot en tavla. Ni är inte John Wayne.

Revolver och pistol är två helt olika vapen, låt vara att de bägge är enhands eldhandvapen.
Googla "revolver" och "pistol" så ser du skillnaden.

Och ja, får du vådaskott på så vis som du beskriver, så är det helt och hållet ditt eget fel - avtryckarfingret skall ALDRIG vara på avtryckaren förrän du skall avlossa skottet.

Så, då kan vi släppa detta och i bästa fall har du lärt dig något.
Citera
2019-11-04, 13:02
Medlem
Hummm..s avatar
Citat:
Slarv med dödlig utgång kallas vållande till annans död och är brottsligt. Tar man med en dement person till en skjutbana och låter den springa runt där är det riktigt illa.

Men nu var det inte så jag skrev. Jag skrev att ”Gubben kan ha haft en begynnande demenssjukdom”, vilket är något helt annat. Som anhörig är det många gånger svårt att se sådana förändringar. Men det är bara spekulation från min sida. Gubben var trots allt mellan 70-78år.

Är det nu far och son, så vet jag vilka det gäller. Nä, outar inte namn pga alla idioter i tråden. Som ni bäddar får ni ligga

Oerhört tragiskt!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in